SM-Rallattelut

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun nuo N-ryhmän luokituksiin perustuvat Mitsut ja Subarut alkavat käymään vanhoiksi/vähiin niin millähän aikataululla AKK mahtaa rukata SM2-luokkaa näiden lähitulevaisuudessa debytoivien Orecan rakentamien FIA R4 luokituksen mukaisten kilpa-autojen luokaksi? Joko 2019 mahdettaisiin nähdä R4:t ajamassa SM-pytyistä vai jatketaanko nasselaisilla?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Heikolta näyttää kylläkin sen suhteen. Eikä niitä oikein voi laittaa ajamaan SM3-luokan kanssa samaan, liian suuret vauhtierot. SM3- ja SM4-luokkien voittajien välillä oli Kouvolassa eroa pyöreästi sen 1,5 minuuttia.
Voisihan ne laittaa SM3:sen mukaan, mutta sen luokan sisällä sit oma "pistekamppailu" Hondille, en tiedä. Muilta olis kiva kuulla kans ehdotuksia tähän liittyen, kuitenkin noita autoja jonkun verran Suomen maalla on. Toki ne on äffään sopivia, eli F-Rallisarjassa nähdään varmaan Hondia enemmän tulevaisuudessa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämmönen väite varmaan kannattais perustella jotenkin?
AKK:lla on pitkä ja tunnettu historia erilaisten luokkien ja/tai yksittäisen automallien kieltämisestä milloin minkäkin verukkeen varjolla. Ns. maalaisjärjen käytöllä ei varmaan koskaan ole ollut mitään sijaa pykäläfundamentalismin varjossa.

Yksi hyvä esimerkki lienee muutaman vuoden takaa Jäntin yritys tuoda 940 korinen Volvo F-ryhmään. Ei käy sanoi AKK kun korille ei ole kuin Ruotsin Original Cup luokitus. Pitää olla FIA:n luokitus vaikka tekniikka olisi ollut ihan sama kuin 240:ssa.

E46 korista Bemaria ei voi käyttää ralliauton aihiona koska jotkut E-hyväksyntään littyvät jutut. Uudemmista korimalleista puhumattakaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
E46 korista Bemaria ei voi käyttää ralliauton aihiona koska jotkut E-hyväksyntään littyvät jutut. Uudemmista korimalleista puhumattakaan.
Miksei voi jos sen luokittelee kansallisesti? Seuraavat automallit on jo luokiteltu Suomeen:

AKK-001 Toyota Altezza RS 200 (1998cc)
AKK-002 BMW 328 Sedan (2794cc)
AKK-003 BMW 328 Coupe (2794cc)
AKK-004 BMW 323 Ti Compact (2493cc)
AKK-005 BMW 125i Coupe (2998cc)
AKK-006 Volvo 940

En tiedä onko noista yksikään E46 mutta samoin senkin saa jos kerran 125:kin saa...

SM4 luokkahan hiipuu sen takia kun siihen ei ole enää autoja. Hondat on kaikki jo niin vanhoja että tuskin niitä kovin moneksi vuodeksi riittää. R3 luokan autoja taas on niin vähän ja niillä ajetaan harvakseltaan että ei niidenkään takia kannata SM luokkaa pitää. Jos ko. luokassa olisi autoja SM-ralleissa niin ei se mihinkään sieltä häivy. Mutta jos ei ole autoja niin ennenpitkää se loppuu...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
AKK:lla on pitkä ja tunnettu historia erilaisten luokkien ja/tai yksittäisen automallien kieltämisestä milloin minkäkin verukkeen varjolla. Ns. maalaisjärjen käytöllä ei varmaan koskaan ole ollut mitään sijaa pykäläfundamentalismin varjossa.

Yksi hyvä esimerkki lienee muutaman vuoden takaa Jäntin yritys tuoda 940 korinen Volvo F-ryhmään. Ei käy sanoi AKK kun korille ei ole kuin Ruotsin Original Cup luokitus. Pitää olla FIA:n luokitus vaikka tekniikka olisi ollut ihan sama kuin 240:ssa.

E46 korista Bemaria ei voi käyttää ralliauton aihiona koska jotkut E-hyväksyntään littyvät jutut. Uudemmista korimalleista puhumattakaan.
Tästä kun ottaa paskapuheen pois niin ei jää ihan hirveesti jälelle.

Case "Jäntti ja 940" on tuoreeltaan jostain ysäriltä, ja sillonkin sen olis saanut luokittelumaksun maksamalla kansallisiin luokituksiin. Nykyään sekin maksu on kohtuullisempi.
Toisaalta taas esimerkiksi koko f-ryhmä on luotu sen takia, että FIAn luokituksista vanheneville autoille on käyttöä. Olisi kiva kuulla esimerkki vaikkapa kokonaisesta olemassaolevasta luokasta, joka on kielletty. Toki kivempi jauhaa samat kärjistykset ja nillitykset vuodesta toiseen ni ei tarvii vaivalla keksiä uusia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Taisi olla vuosi 1999, kun tuo Jäntin 940 ei saanut lupaa lähtöviivalle. Tuosta siis on oikeasti 20 vuotta aikaa. Vaikka yksikkö "muutama" tarkoittaakin numeraaleja 3-99, ei tuota voitane pitää relevanttina esimerkkinä tänä päivänä.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
E46...
Miksei voi jos sen luokittelee kansallisesti? Seuraavat automallit on jo luokiteltu Suomeen:
Ei tartte edes luokitella kansallisesti, kun sillä on vanhentuneita luokkareita malleista 320i ja 330d. Jälkimmäinen on vähän haastavampi saada kilpailukykyiseksi F:ään, mutta pelimies pystyy tekemään siitäkin :tongue:

Edit: Type R voi olla pelottavan kilpailukykyinen F:än säännöillä, kun se N/Fin R vireisenäkin on oikealla kuskilla ja tiellä jäätävän nopea.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
SM4 luokkahan hiipuu sen takia kun siihen ei ole enää autoja. Hondat on kaikki jo niin vanhoja että tuskin niitä kovin moneksi vuodeksi riittää. R3 luokan autoja taas on niin vähän ja niillä ajetaan harvakseltaan että ei niidenkään takia kannata SM luokkaa pitää. Jos ko. luokassa olisi autoja SM-ralleissa niin ei se mihinkään sieltä häivy. Mutta jos ei ole autoja niin ennenpitkää se loppuu...
Bimmerikerhon foorumilla oli joskus juttua tuosta E46:sta. Ralliauton pitää olla tieliikennekatsastettavissa ja toisaalta joku direktiivi kuulemma kieltää poistamasta E-hyväksyttyjä turvavarusteita - kuten turvavyöt ja turvatyynyt. En oo selvitellyt asiaa sen tarkemmin kun ei ole itselle mitenkään ajankohtainen. Mutta jollekin Biimeri-harrastajalle tuo tuli yllärinä. F-ryhmässä ajavat M3:t ja 325i:t on E36 korimallia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Bimmerikerhon foorumilla oli joskus juttua tuosta E46:sta. Ralliauton pitää olla tieliikennekatsastettavissa ja toisaalta joku direktiivi kuulemma kieltää poistamasta E-hyväksyttyjä turvavarusteita - kuten turvavyöt ja turvatyynyt. En oo selvitellyt asiaa sen tarkemmin kun ei ole itselle mitenkään ajankohtainen. Mutta jollekin Biimeri-harrastajalle tuo tuli yllärinä. F-ryhmässä ajavat M3:t ja 325i:t on E36 korimallia.
Kilpa-auto katsastus tehdään nykyisin kaikille punakilpisille autoille ja airbagit saa poistaa kilpailukäyttöä varten joten väärää tietoa tuo. Se kyllä totta että kun teet tuollaisesta autosta ralli-auton niin Suomen kilpiin sitä ei enää saa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Ei kai Suomi-kilpiä vaadita muissa kuin historic-peleissä? Siirtolapuillahan sitä suurinta osaa autoista ajetaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Ei kai Suomi-kilpiä vaadita muissa kuin historic-peleissä? Siirtolapuillahan sitä suurinta osaa autoista ajetaan.
Ei vaadita mutta jos sellaiset on niin toki niillä saa ajaa... Nykyisin sellaisia kilpa-autoja mihin normikilvet saa on todella vähän. Uusia autoja ei ollenkaan airbagien poiston takia. Jotain bemareita ja V1600 autoja taitaa olla kilvissä. Ehkä joitain äffäläisiä mutta aika vähän niitä enää on...
 
Ylös