Saksan MM-ralli 2018

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Hieno kisa taas. Draamaa ja tapahtumia riitti. Tänäkille ja Toyotalle hieno voitto. Mies on kyllä MM taistossa mukana, vaikka matkaa on vielä. Melkein edellyttää Neuvillen epäonnistumista jossain kisassa ja Toyotan voittokulun jatkumista, mut on täysin mahdollista. Latvalalta hyvä kisa. Tosi harmi keskeytys ilman omaa syytä. Rovikselta kans hyvä kisa. Vielä on assulla opittavaa, mut kehitys on ollu hyvää. Suniselta hyvä kisa ja hyvää kehitystä koko ajan :thumbup:. Lapilta vähän keskinkertasta suorittamista muutamia väläytyksiä lukuunottamatta, mut muiden mokaillessa hyvä lopputulos. Ogier näytti vauhtia ton kämmin jälkeen ja muutenkin ainoa joka pystyi jotenkin Täkille panemaan kampoihin.

En ihmettele yhtään ettei monetkaan Ogierista pidä. Onhan toi itkeminen eri asioista(varsinkin lähtöjärjestyksestä) tullu tutuksi vuosien varrella. Näytetään hapanta naamaa(joku sanois että naama norsun vi**lla :)) ja kerjätään sympatiaa ja suorastaan sääliä. Aika lapsellista käytöstä. No viimeisen vuoden aikana on onneksi ollu huomattavissa pientä aikuistumista. No nyt sitten rankalaiseen tapaan ton kämmin jälkeen selitetään pokkana pätkän jälkeen ettei oo aavistustakaan mistä toi rennasrikko tuli :mad: , vaikka incarista näkee selvästi kuinka napsahtaa etunen kiveen. :D . Huomas ite heti ja heitti seuraavaan mutkaan suoraan renkaanvaihtoparkkiin auton. No noppee mieshän se kuitenkin on :) ja onhan tota kiukuttelua ja itkemistä Neuvillen taholtakin nähty.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
No nyt sitten rankalaiseen tapaan ton kämmin jälkeen selitetään pokkana pätkän jälkeen ettei oo aavistustakaan mistä toi rennasrikko tuli :mad: , vaikka incarista näkee selvästi kuinka napsahtaa etunen kiveen. :D . Huomas ite heti ja heitti seuraavaan mutkaan suoraan renkaanvaihtoparkkiin auton. No noppee mieshän se kuitenkin on :) ja onhan tota kiukuttelua ja itkemistä Neuvillen taholtakin nähty.
Motorsportforumilla puhuttiin että incarista on nähtävissä että rengaspainevaroitus syttyy kojelaudassa jo ennen kiveen osumista, ja jopa se varoitus saattaa häiritä keskittymistä sen verran että kivi jää huomaamatta. En ole kyllä itse tarkistanut. Lisäksi jos rengas olisi puhjennut oikeasti kiveen osumisessa niin tuskin olisi noin nopeasti tajunnut pysähtyä?
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Motorsportforumilla puhuttiin että incarista on nähtävissä että rengaspainevaroitus syttyy kojelaudassa jo ennen kiveen osumista, ja jopa se varoitus saattaa häiritä keskittymistä sen verran että kivi jää huomaamatta. En ole kyllä itse tarkistanut. Lisäksi jos rengas olisi puhjennut oikeasti kiveen osumisessa niin tuskin olisi noin nopeasti tajunnut pysähtyä?
Incarista en ainakaan itse voi kyllä nähdä varoitusvaloja. Ehkä jos tietäisi tarkalleen missä kys valo on niin... Mut ok jos noin, niin vedän sanani toki tuolta osin takaisin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
En osaa itsekään varoitusta renkaan tyhjenemisestä löytää. Jos sellainen varoitusvalo tuolla autossa on niin luulisi että se on aika selkeä ja kirkas että sen huomaa. Isku tuohon panssariesteeseen on sen varran raju että siitä tuskin jää epäselväksi puhkeaako rengas vai ei... Ogi ajaa sen jälkeen siis jotain sata metriä ja pysähtyy sitten. Ja toki on mahdollista että se varoitus siellä on. Helpottaisi jos ymmärtäisi ranskaa ja tietäisi mistä ne puhuu tuossa pätkällä ennen renkaan vaihtoa...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Lappi on vetänyt Suomea lukuun ottamatta hyvällä tasolla ja kutakuinkin virheettömästi näissä ralleissa, joita hän ajaa toista kertaa. Kaksi kolmossijaa ja melkein podiumilla myös Portugalissa. Tukevoitti myös pistejohtoaan kuolevaisten sarjassa. Ero viidentenä olevaan Mikkelseniin 23 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Saksassa ei taida ralli kiinnostaa juuri lainkaan. Todella vähän yleisöä pätkien varrella ja tuossa lopun seremonioissakaan väkeä ei kyllä pahemmin ollut paikalla.
Sari-Matille taas keskeytys. :nope: Olipa tuo sitten huonoa tuuria tai ei, niin kyllä Toyota tarvitsisi Tänakille menestyvämmän kuskin rinnalle. Nyt annettiin Ogierille ja Neuvillelle sekä Fordille ja Hyundaille turhaan ja helpolla pisteitä. Onneksi Lappi vähän pystyi paikkaamaan Latvalan jälkiä, mutta kaksoisvoitto oli tarjolla.
Se on toisaalta aivan se ja sama onko kyse huonosta tuurista vai taidon puutteessa, mikäli tilanne on se että keskeytyksia tulee jatkuvasti, kuskista ei silloin ole hyötyä kenellekään. :thumbdown
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5623
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta olipahan Tänakilta taas aikamoinen jauhot suuhun-veto. Ogier oli ainoa joka edes näennäisesti näytti ajavan samaa rallia (ei sillä että voittajasta olisi ollut mitään epäselvyyttä ilman mestarin rengasrikkoakaan). Neuvillellä on kyllä mestaruuden kannalta melko kivasti askelmerkit kohdallaan. Nolla-tulosta ei ole vieläkään tällä kaudella tullut, ja Jyskälä on toistaiseksi ainoa kisa, jossa belgialainen on jäänyt alle 10 pisteen. Aikamoinen suoritus sekin. Vaikka Tänakin maaginen lento on tällä hetkellä kaikille muille aivan liikaa, pitäisi virolaisen kaventaa piste-eroa Neuvilleen Matti Kyllösen suosimalla "tasaisella matematiikalla" yhdeksän pistettä per ralli - tuntuu aika mahdottomalta ottaen ottaen huomioon Toyotan markan viat ja Neuvillen äärimmäisen varmuuden.

Lapilta loppujen lopuksi erinomainen tulos, ja Suniselta todella kypsä suoritus ekassa asfalttikisassa WRC:llä. Latvalasta (tai tarkemmin ottaen JM:n tuurista) ei viitsi oikein edes mitään sanoa, sen verran tragikoominen kausi on menossa.

Ja jos oli Sunisen esitys "kypsä", niin oli kyllä myös Rovanperän. Ehjä, varma ja kovassa seurassa silti riittävän kovavauhtinen suoritus.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5623
Sijainti
Suonionkatu 1 C
...pakko vielä huomioida, että Mikkelsen on kerännyt viimeisestä neljästä rallista yhteensä 11 pistettä. Vieläköhän Penasse, Nandan ja Korean herrat ovat tyytyväisiä, että saivat naarattua norskin talliin kahden vuoden lapulla? Ja Elfyn Evansina alkaisin pikkuhiljaa olla aidosti huolissani ensi vuoden työpaikasta. Portugalissa kulki, missään muualla ei. Ja vaikka hetkittäin olisi kulkenutkin, niin niinä kertoina on vehkeet saatu takuuvarmasti ajettua aina metsään. Myöskin Östbergin Suomen esityksen jälkeinen momentum oli ja meni. Madsin "puolustukseksi" on tosin sanottava, ettei kukaan odottanutkaan häneltä asfaltilla mitään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
...pakko vielä huomioida, että Mikkelsen on kerännyt viimeisestä neljästä rallista yhteensä 11 pistettä. Vieläköhän Penasse, Nandan ja Korean herrat ovat tyytyväisiä, että saivat naarattua norskin talliin kahden vuoden lapulla?
Onhan sitä vauhtia ollut esim Kataloniassa ekan päivän jälkeen johdossa, Australiassa johdossa rengasrikkoon asti, Sardiniassa johdossa teknisiin ongelmiin asti, Argentiinassa johdossa melkein rengasrikkoon asti (Tänak ehti mennä juuri edellisellä pätkällä ohi). Asfaltille vaan Hyundai ei sovi Mikkelsenin ajotyyliin.

Kokonaisuutena tämä kausi on kyllä ollut hyvin polarisoitunut kolmen kovan sällin ja muiden välillä. Kukaan muu ei ole voittanut ja podiumeistakin yli puolet menee näiden kolmen nimiin. Kokonaisia kausia ajaneilla on ollut vastoinkäymisiä (Mikkelsen, Evans, Latvala) ja monella vain osittaisia kausia.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Jotenkin tänävuonna Saksan ralli ei oikeen kiinnostanut seuraamisen tasolla.

Aikalailla kaikki tarpeellinen on sanottu. Suomalaisittain iso peukku. Jossei vahvaa, niin tasaista suorittamista kaikilta. Latvalaa käy kieltämättä vähän sääliksi, kun nyt vaan ei kävisi "Australioita".
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Motorsportforumilla puhuttiin että incarista on nähtävissä että rengaspainevaroitus syttyy kojelaudassa jo ennen kiveen osumista, ja jopa se varoitus saattaa häiritä keskittymistä sen verran että kivi jää huomaamatta. En ole kyllä itse tarkistanut. Lisäksi jos rengas olisi puhjennut oikeasti kiveen osumisessa niin tuskin olisi noin nopeasti tajunnut pysähtyä?
Rengas tosiaankin meni aikaisemmin, kyseessä oli ns. hidas rengasrikko. Ei tietoa mistä se on saanut alkunsa. Tuolla osumalla ei siis ollut tekemistä rengasrikon kanssa, todennäköisesti osuma johtui juurikin keskittymisen herpaantumisesta. Yhdestä onboard-videosta näkee kuinka Ogier levittelee käsiään turhautuneena jo hetki ennen osumaa.

Näistä kamerakulmista ei tuota varoitusta voi nähdä, mun ymmärryksen mukaan Fiestassa kyseinen varoitus tulee alhaalla keskikonsolissa olevaan näyttöön, joka ei tuossa kuvassa näy.

Järveoja tänä vuonna Ruotsissa meni loppupätkän vaan toisella vyöllä ja auto kiihdytti täyteen vauhtiin ennen kuin edes se ainoa vyö laitettiin kiinni. Kaikki tämä on nähtävissä WRC+:n onboardeista, mutta ei siitä mitään rangaistusta ole annettu.
Eikä tarvi mennä kuin viime ralliin ja Harjulle katsomaan Sitikoiden suorituksia. Siellä peiteltiin jopa sisäkameraa. :D
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Onhan sitä vauhtia ollut esim Kataloniassa ekan päivän jälkeen johdossa, Australiassa johdossa rengasrikkoon asti, Sardiniassa johdossa teknisiin ongelmiin asti, Argentiinassa johdossa melkein rengasrikkoon asti (Tänak ehti mennä juuri edellisellä pätkällä ohi). Asfaltille vaan Hyundai ei sovi Mikkelsenin ajotyyliin.

Kokonaisuutena tämä kausi on kyllä ollut hyvin polarisoitunut kolmen kovan sällin ja muiden välillä. Kukaan muu ei ole voittanut ja podiumeistakin yli puolet menee näiden kolmen nimiin. Kokonaisia kausia ajaneilla on ollut vastoinkäymisiä (Mikkelsen, Evans, Latvala) ja monella vain osittaisia kausia.
Lisäisin vielä sen, että taso rallin MM-sarjassa on todella kova. Ei tarvitse paljoa olla namiskukkelit vinossa, kun porukkaa lappaa jonossa ohi ja äkkinäisen silmissä alkaa näyttää siltä, että "ei tule tostakaan hommasta niin takkia kuin rukkasiakaan!". Ja sitten on vielä nämä ihmeiirot, jotka jostain syystä aina onnistuvat taikomaan itsensä sinne ihan kärkeen. Hienoa seurata näin sivusta, varmaan välillä aika kamalaa kisailla itse? Kuumat hiilet niskassa!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Joku ranskalainen maajussi päättänyt Audeineen että tätä pätkää ei sitten ajeta. Olisiko joku aiempi kilpailijapari kolhinut jotain aitaa ja maanomistaja sitten siitä suivaantuneena päättänyt että nyt riitti kilvanajo hänen tiluksillaan...
vai olisko kuitenkin saksalainen? :D mut joo, osapuilleen näin. Harmi kun video ei näytä sitä kun auto ajaa tielle, kyllähän tie pitäisi olla suljettu niin ettei tuollainen onnistu noin vaan...
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Huttunen kertoo tiedotteessaan seuraavaa:
- Asfalttirallikokemusta nelivetoisella autolla oli nolla kilometriä ennen tänne tuloa, joten siihen voi olla tyytyväinen, että nyt sitä tuli lisää.
Olisiko Kallen tapaan voinut käydä jonkun kansallisen asvalttirallin rykäisemässä? Mitähän ne siellä Huihailla miettii? Auto on selvästi vielä raakile. Lauantaina meni laturista hihna poikki ja lopulta superralliin "turbo-ongelmien" takia. Kuski on olevinaan "kehitysohjelmassa". Kehittävät kuskin sietokykyä kovia aikoja varten? :doubtful:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Huttunen kertoo tiedotteessaan seuraavaa:

Olisiko Kallen tapaan voinut käydä jonkun kansallisen asvalttirallin rykäisemässä? Mitähän ne siellä Huihailla miettii? Auto on selvästi vielä raakile. Lauantaina meni laturista hihna poikki ja lopulta superralliin "turbo-ongelmien" takia. Kuski on olevinaan "kehitysohjelmassa". Kehittävät kuskin sietokykyä kovia aikoja varten? :doubtful:
Heh heh, kun katselee useammankin hyvässä ja arvostetussa tallissa ajavan kuskin seikkailuja&vastoinkäymisiä, niin taitaa siinä raaka sietokyky olla avuksi? Kun ei vaan kuskin oma kansipahvi tykkänään pala liian raakan "kehitysohjelman" vuoksi:)
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
...pakko vielä huomioida, että Mikkelsen on kerännyt viimeisestä neljästä rallista yhteensä 11 pistettä. Vieläköhän Penasse, Nandan ja Korean herrat ovat tyytyväisiä, että saivat naarattua norskin talliin kahden vuoden lapulla? Ja Elfyn Evansina alkaisin pikkuhiljaa olla aidosti huolissani ensi vuoden työpaikasta. Portugalissa kulki, missään muualla ei. Ja vaikka hetkittäin olisi kulkenutkin, niin niinä kertoina on vehkeet saatu takuuvarmasti ajettua aina metsään. Myöskin Östbergin Suomen esityksen jälkeinen momentum oli ja meni. Madsin "puolustukseksi" on tosin sanottava, ettei kukaan odottanutkaan häneltä asfaltilla mitään.
Saattaa olla, että Suninen vie nimenomaan Evansin paikan ja Evans puolestaan perii Sunisen paikan osan kaudesta ajavana kuljettajana.
 
Ylös