Formula 1 – 2018 - 09 - Itävalta GP - aika-ajot

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hieno veto Bottakselta. Mersujen komennossa näytetään menevän. Haasit kulkee hienosti. Renaultin juhlamoodi muistuttaa limudiskoa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18223
Vettelille kolme ruutua penaltia Sainzin estämisestä.

Juhlapäivä! :thumbup:
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Vettelille 3 paikan lähtöruuturangaistus kisaan. Vähän alkoi jo epäilyttää tuleeko mitään, mutta olihan se estely niin selvä tilanne, että tuomariston oli pakko toimia.

No nyt kun Räikkönen kerrankin ottais sen superlähdön, niin tiedä vaikka huomenna juhlittaisiin 1-2 sijoja kisan jälkeen :alppu:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kunhan ei nyt häviäisi lähdössä sijoja.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Bottaksen kannalta positiivista, Vettel kun on ottanut todella hyviä lähtöjä viime kisoissa. Räikkösestä ei pitäisi olla vastaavaa uhkaa. Perjantain pitkissä vedoissa Ferrari vaikutti olevan nopein, mutta tuskin kuitenkaan niin paljoa, että pääsisi Mercedeksestä kovin helpolla ohi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nyt olis Kimillä paikka koittaa riskilläkin Mersuista ohi ekoissa mutkissa. Hamiltonin luulis hyppäävän pois tieltä jos näyttää siltä että kolisee. Ajaa kuitenkin ennen kaikkea Vetteliä vastaan.

Bottas taas tarvitsee kipeästi voittoa, jos meinaa vielä elätellä mestaruushaaveita. Vauhtia ei ole tällä kaudella puuttunut, mutta epäonnea on ollut jonkin verran matkassa. Voitot oli jo tulossa Kiinasta ja Azerbaitsanista. Eroa Hamiltoniin on 53 pojoa, ja nyt sitä tarttis alkaa kaventamaan.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Vettelille kolme ruutua penaltia Sainzin estämisestä.

Juhlapäivä! :thumbup:
Hieno homma :thumbup::ahem: . Nyt Kimin pitäisi vähintään pitää sijoituksensa tai mieluusti nousta sija tai pari niin olisi hyvin ne kuuluisat pullat uunissa. Vettelillä mm. Verstappen ohitettavana, joten mielenkiintoa siitäkin.
Olikos niin että Ferrarit lähtevät Ultrasfoteilla vai muistanko väärin? Tosiaankin sitä mieltä että Lewiksen ohi vaikka riskillä. Luulisi tallikin olevan samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jihaa! FIA ei enää uskaltanut silitellä Vettelin päätä, vaan antoi tilanteeseen sopivan rangaistuksen. Valtterilla ja Kimillä sunnuntain kisaan todella hyvät saumat vaikka kaksoisvoittoon!
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Saa nähdä, kuinka kauan Grosjean pidättelee Vetteliä takanaan? Epäilen Vettelillä olevan tältä osin helppo ohitus Grosjeanista. Verstappen onkin sitten hankalampi tapaus ohitettavaksi...
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Saa nähdä, kuinka kauan Grosjean pidättelee Vetteliä takanaan? Epäilen Vettelillä olevan tältä osin helppo ohitus Grosjeanista. Verstappen onkin sitten hankalampi tapaus ohitettavaksi...
No enpä usko, että Haas käskee saati Grosjean suostuu päästämään Vetteliä edelle samaan tapaan, kuin Ocon ja Hamilton vaihtoivat sijoituksia. Ocon Mersun miehiä ja Force India konkurssin partaalla heiluva talli ja jonka pakko leikkiä mukavaa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tuotakin hidastusta Leclercistä kun katseli niin ei voi muuta kuin toivoa noita keltaisia "tappajakanttareita" muillekin radoille niin vähenisi se radan ulkopuolella ajaminen. Ihan sama vaikka kuljettajat ja tallit itkisivät miten autot menee rikki, siitäpähän oppivat missä radan reunat menee.
Eri mieltä. Mitä pahaa kanttareiden ylittämisessä on? Jos ei 4 rengasta ylitä viivaa, kaikki ok.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eri mieltä. Mitä pahaa kanttareiden ylittämisessä on? Jos ei 4 rengasta ylitä viivaa, kaikki ok.
En ota kantaa Leclercin tapaukseen, koska en kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta kanttarithan ovat viivan ulkopuolella. Monilla radoilla kanttarit ovat niin leveitä (ja matalia), että autot surutta ajavat kokonaan kanttarin päällä, eli radan ulkopuolella. Googlen kuvahaun perusteella Red Bull Ringin keltaiset tärinäraidat ovat niin kaukana valkoisesta viivasta, että auton täytyy olla kokonaan viivojen ulkopuolella, jos niiden yli ajaa.

 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18223
Red Bull Ring on nykymuotissaan sellainen, ettei tuomareiden tarvitse ajolinjoihin puuttua. Minkä on tietysti oltava tavoite.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Juuri tällainen sen tavoitteen pitäisi olla.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
On tämä huikeaa. Onko koskaan ollut millään maalla yhtä menestyksekästä kautta? Väkiluvultaan pienen pieni Suomi ja kaksi kuljettajaa kärkiporukoissa viikonloppu toisensa perään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Red Bull Ring on nykymuotissaan sellainen, ettei tuomareiden tarvitse ajolinjoihin puuttua. Minkä on tietysti oltava tavoite.
Onhan se noinkin, mutta samalla tuollainen toteutustapa on myönnytys sille nykypäivän (tai jo vuosia jatkuneelle) trendille, että auton saa huoletta valuttaa kanttarin päälle ja ajaa radan ulkopuolella.

Minusta kanttareiden ei pitäisi olla osa ajoaluetta ainakaan tässä määrin mitä ne nykyään ovat. Kanttarille voi ajaa, kunhan radan puoleiset renkaat pysyvät radalla, mutta kanttareiden pitäisi olla profiloitu niin, että ne ovat epämiellyttäviä niin kuskille kuin autolle. Täristäviä. Ennen niin olikin, mutta niitä on levennetty ja madallettu. Epäilemättä turvallisuussyistä. Mutta jos sääntöjen ajatuksesta, että kilvanajon tulee tapahtua valkoisten viivojen välissä halutaan pitää kiinni, niin jo niiden varsinaisten kanttarien tulisi toimia kuten Red Bull Ringin keltaisten tärinäraitojen, pelotteena. Eli vaikkapa ylle linkittämäni kuvan punavalkoinen osuus täristäisi ikävästi ja vihreävalkoinen olisikin jo sellainen, että paikat lähtee hampaista ja jousitukset saattaa hajota. Tai pikemmin sitä ulompaa kanttaria ei pitäisi edes tarvita. Saati noita keltaisia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minusta Vettel sanoi sen hyvin jossakin kuljettajien briefingissä, että kanttarit pitäisi tehdä sellaiseksi että niiden päällä ajaminen on hitaampi tapa edetä, otti esimerkiksi vanha Nürburgringin. Silloin niiden päälle ei ajeta koska kuljettajat pyrkii aina ajamaan nopeinta linjaa. Jos ei tällaisia saada radoille niin sitten nämä "tappajakanttarit" on minusta hyvä ratkaisu, se hillitsee aika tehokkaasti myös sitä että ei mennä liian ulos radalta ja jos virhe tapahtuu niin siitä seuraa välittömästi myös rangaistus kun etusiipi tai jousitus hajoaa. Ei minua haittaisi vaikka nuo keltaiset kanttarit olisi vielä lähempänäkin rataa, että ei pystyisi laittamaan neljää pyörää kanttarin päälle, mutta kyllä tämäkin on selvä parannus siihen että voidaan ihan surutta ajella kaasu pohjassa radan ulkopuolella ja oikoa mistä huvittaa.
 
Ylös