Kilpailustrategiat

Valkoinen Barbaari

New member
Liittynyt
4.10.2016
Viestit
4
Olisi kiinnostavaa keskustella Formula 1:n kilpailustrategioista. Eli yleistä keskustelua kaikenlaisista tallien kisaviikonlopun strategisista päätöksistä liittyen mm. rengasvalintoihin, millä renkailla vedetään Q2, millä renkailla kisa ja millä kierroksilla käydään varikolla. Tässä esimerkiksi muutama ajatus, mitä voi spekuloida:

1. Onko 11. lähtöruutu joissain kisoissa jopa parempi kuin 10., koska Q3:een menijät joutuvat lähtemään Q2-renkaalla?
2. Mersulla on havaittavissa epävarmuutta VSC ja SC tilanteissa? Hamilton jätettiin ulos Kiinassa turva-auton aikana ja Itävallassa VSC:n aikana, Bottas jätettiin ulos Britanniassa, Saksassa sählättiin (vaikka kaksoisvoitto tulikin) ja Unkarissakin olisi ehkä ollut parempi ottaa Bottas varikolle toisen VSC:n aikana.
3. Onko Red Bullin lähestymistapa maksimoida voiton todennäköisyys ottamalla isoja riskejä? Muilla pistesijoilla ei ole niin väliä, kun valmistajien kolmas sija on melkein varma. Esim. Kiinan tuplapitstoppi välittömästi turva-auton tullessa, Verstappenin aikainen intermediate-kokeilu Saksassa.

Itse olen seurannut jo jonkin aikaa mielenkiinnolla juuri tätä strategiapuolta ja olen kirjoitellut omalle sivustolleni aiheesta (melko teoreettisia) kirjoituksia. Oma sivustoni löytyy täältä, jos kiinnostaa: f1strategyblog.wordpress.com
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jotenki tuntuu, että nykysäännöillä strategioilla ei hirveänä pelailla ellei sit kakkoskuskin ottaessa roolia. Välitankkaukset ku poistettiin, nii paras strategia on paalulta voittoon. Oli mikä rengas tahansa.
 

Valkoinen Barbaari

New member
Liittynyt
4.10.2016
Viestit
4
Jotenki tuntuu, että nykysäännöillä strategioilla ei hirveänä pelailla ellei sit kakkoskuskin ottaessa roolia. Välitankkaukset ku poistettiin, nii paras strategia on paalulta voittoon. Oli mikä rengas tahansa.
No jaa, ainahan on kuitenkin erilaisilla strategioilla yrittäviä kuskeja, rengasseokset vaihtelee kuskien välillä ja pit stoppien ajoitus. Usein ei mennä sillä tyhjällä radalla teoreettisesti nopeimmalla strategialla, kun vaikka pelätään hitaamman taakse jumiin joutumista. Toki on myönnettävä, että yhden stopin strategia on viimeaikoina ollut melkein aina se paras johtuen varmaan juuri tuosta tankkauskiellosta sekä myös renkaiden hyvästä kestävyydestä.
 

Puppeteer

Member
Liittynyt
5.8.2018
Viestit
7
Eipä se paljon tunnu haittaavan kilpailujen seuraamista, ettei välitä kuka on milläkin seoksella ja setillä. Aika olemattomaksi on rengas strategioiden erot menneet katsojan näkökulmasta, koska tiimit kuitenkin hoitavat sen puolen parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikki renkaat tuntuvat kestävän aika hyvin, pitkät vedot ajetaan hitaammin ja lyhkäiset nopeammin, ja varikolta juuri haetut renkaat ovat nopeammat kuin pidempään alla olleet. Intermediatet ja full wetsitkin toimivat aika loogisella suoritusteholla eikä kovin yllättäviä suorituskyvyn heilahteluja ole nähty.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Moro.

Jotenki tuntuu, että nykysäännöillä strategioilla ei hirveänä pelailla ellei sit kakkoskuskin ottaessa roolia. Välitankkaukset ku poistettiin, nii paras strategia on paalulta voittoon. Oli mikä rengas tahansa.
Tottakai strategioilla pelataan koko ajan! Omituinen ajatus. Aloitus oli hyvä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tottakai strategioilla pelataan koko ajan! Omituinen ajatus. Aloitus oli hyvä.
On muuten strategiaäijiä varikolla sekä etänä tehtaalla varsin mittava määrä hommissa. Kaikki skenariot lasketaan ja mallinnetaan. Silti tulee virheitä.
 
Ylös