Australia: Bottas mokasi aika-ajossa, autoon piti vaihtaa uusi vaihdelaatikko. Vertailu Hamiltoniin lähtöasetelmista vuoksi vaikeaa. Valtteri ajoi ihan kohtalaisesti, lähti sijalta 15 päätyi sijalle 8. Hamilton lähti paalulta ja sijoittui toiseksi.
Bahrain: Aika-ajossa Valtteri 3. Hamilton 4. Hamiltonilta jouduttiin vaihtamaan vaihdelaatikko ja lähti sijalta 9. Sama kuin Australiassa, vertailu vaikeaa lähtöasetelmien ja eri taktiikoiden vuoksi. Bottas oli aika-ajossa Lewistä 0,096 sekuntia nopeampi. Kisassa Bottas toinen, Hamilton kolmas.
Kiina: Aika-ajossa Bottas oli 0,050 sekuntia Hamiltonia nopeampi, sijoitus 3. Hamilton 4. Bottas lähti terävästi ja nousi toiseksi. Hamilton taasen ei niinkään ja jäi viidenneksi. Samat sijoitukset maalissa. Bottas oli kisassa kesimäärin 0,144 sekuntia Hamiltonia nopeampi. Hamiltonin nopein kierros oli tosin 0,109 sekuntia Valtterin nopeinta kierrosta nopeampi. Hamiltonin oma nopein syntyi heti varikkokäynnin jälkeen tuoreilla renkailla, Bottaksen vasta kierroksella 50, kun renkaalla oli ajettu jo noin 30 kierrosta. Kierrokset Hamilton 14 – Bottas 42.
Baku: Hamilton 0,160 sekuntia Valtteria edellä aika-ajossa. Hamilton toinen, Bottas kolmas. Kisaan kumpikin lähti samalla renkaalla, mutta Hamilton ajoi alun huomattavasti kovempaa ja tuli 22. kierrokselta vaihtamaan renkaat, kun Valtteri jatkoi samoilla renkailla. Ennen Hamiltonin stoppia hän oli 17 kierroksella nopeampi kuin Bottas, joka oli vain 4 kierroksella nopeampi. Eroa kaksikon välillä tässä vaiheessa noin 8 sekuntia. Stopin jälkeen Bottas alkoi ottamaan potentiaalia renkaista irti ja oli 15 kierroksella nopeampi kuin Hamilton. Stopille tultaessa Bottaksella oli noin 20 sekunnin kaula Lewikseen. Stopin jälkeen tiedetäänkin mitä tapahtui. Bottaksen nopein kisassa 0,263 Hamiltonia nopeampi. Kisassa ajettiin niin paljon turva-auton perässä, ettei keskiarvokierrosajoista ole paljoa iloa. Kierrokset Hamiltonille 26 – 22, ilman turva-autoa 20 – 16.
Espanja: Ero aika-ajossa Hamiltonin hyväksi 0,040 sekuntia. Sijat 1 ja 2, samat kisassa. Bottas tippui lähdössä kolmanneksi, nousi kisan aikana takaisin toiseksi. Hamilton keskimäärin 0,312 kisakierroksella Bottasta nopeampi ja Hamiltonin nopein 0,345 Bottaksen nopeinta parempi. Kierrokset Hamiltonille 45 – 12. Bottaksen tullessa varikolle Hamilton oli jo lähes 10 sekuntia edellä. Maalissa ero Hamiltonin hyväksi noin 20 sekuntia.
Monaco: Aika-ajossa Hamilton 0,209 sekuntia nopeampi, sijoitukset Hamilton kolmas, Bottas viides. Radan luonteesta johtuen vertailu suhteellisen turhaa. Keskiarvokierroksella Hamilton 0,023 sekuntia nopeampi kuin Bottas. Nopeimmalla kierroksella ero 0,042 sekuntia Bottasta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 41 – 37.
Kanada: Aika-ajossa Bottas 0,139 sekuntia nopeampi. Bottas toinen Hamilton neljäs. Kisassa Bottas myös toinen, Hamilton viides. Keskiarvokierroksella Bottas 0,209 sekuntia nopeampi ja nopein 0,191 sekuntia Hamiltonia nopeampi. Kierrokset Valtterille 24 – 44. Huomionarvoista, että taas Hamilton kävi vaihtamassa renkaat huomattavasti Valtteria aiemmin.
Ranska: Aika-ajossa Hamilton 0,118 sekuntia Valtteria nopeampi, sijat 1 ja 2. Kisassa Vettel kilkkasi Bottaksen ensimmäisessä mutkassa. Kisan vertailu tämän vuoksi vaikeaa. Bottas nousi lopulta seitsemänneksi, Hamilton voitti. Bottaksen nopein 0,284 sekuntia Hamiltonin nopeinta parempi. Kierrokset Hamiltonille 44 – 9.
Itävalta: Ero aika-ajossa Bottaksen hyväksi 0,019 sekuntia, sijat 1 ja 2. Kisassa Bottaksella huono startti, Hamilton pääsi ohi, lopulta kumpikin Mersu keskeytti. Bottas kierroksella 13 hydrauliikkavikaan ja Hamilton 62 kierroksella polttoainejärjestelmän paineiden hävittyä. Kierrokset Bottaksen keskeyttämiseen mennessä Hamiltonille 8 – 5. Bottaksen nopein ennen keskeytystä 0,165 Hamiltonin nopeinta nopeampi.
Britannia: Aika-ajossa Hamilton 0,325 nopeampi. Sijat 1 ja 4. Hamilton starttasi huonosti ja Räikkönen kolaroi Hamiltoniin ensimmäisellä kierroksella, Hamilton tippuen sijalle 17. Maalissa Hamilton toinen, Bottas neljäs. Kisassa Hamilton keskimäärin 0,127 sekuntia kierroksella Bottasta nopeampi ja Hamiltonin nopein 0,132 sekuntia Bottaksen nopeinta parempi. Maalissa Hamilton 6,609 sekuntia edellä. Kierrokset Hamiltonille 30 – 22.
Saksa: Aika-ajossa Hamiltonin auto hajosi. Bottas aika-ajon toinen. Hamilton lähti kisaan sijalta 14. Taktiikat toisistaan poikkeavat. Hamilton voitti lopulta kilpailun noin 4,5 sekunnin erolla Bottakseen. Hamiltonin nopein kisassa 0,176 sekuntia Bottaksen nopeinta parempi. Keskiarvokierroksella Hamilton 0,068 sekuntia nopeampi. Kierrokset Bottakselle 33 – 34.
Unkari: Hamilton paalulla, Bottas toinen. Ero 0,260 sekuntia. Kisassa Bottas tuli ensin sisään kierroksella 15, ero Hamiltoniin tässä vaiheessa noin 8,6 sekuntia. Kisan voitti Hamilton, Bottas viides. Bottas sai kisassa 10 sekunnin rangaistuksen törmättyään Ricciardoon. Hamiltonin nopein 0,629 Bottaksen nopeinta parempi. Keskiarvoisesti Hamilton 0,714 Bottasta nopeampi per kierros. Kierrokset Hamiltonille 54 – 16.
Alkukauden analyysiä vaikeuttavat huomattavasti erilaiset sattumukset, joiden vuoksi Bottas ja Hamilton ovat olleet todella erilaisissa lähtöasetelmissa kisassa tai taktiikoissa on ollut merkittäviä eroja. Bottaksen kohdalla alkukaudella vaikuttaa olevan erikoista se, että joissain kisoissa saa selkeää rengasetua suhteessa Hamiltoniin ja osaa säästellä renkaitaan paremmin. Sitten on kisoja kuten Britannia ja Unkari, jotka olivat täysiä floppeja koska ei saa renkaita toimimaan. Ajallisesti Bottas oli alkukaudella vertailukelpoisissa tilanteissa huomattavasti lähempänä Hamiltonia kuin loppukaudella. Alkukaudella Hamilton oli Bottasta nopeampi vain 76 kisakierroksella. Keskiarvokierros Hamiltonin hyväksi 0,891 sekuntia, tosin ilman Unkaria vain 0,177 sekuntia. Huomionarvoista on, että Bottas pystyi aika-ajoissa haastamaan Hamiltonia kohtuullisesti. Paremmalla tuurilla Bottaksen kausi näyttäisi hyvin erilaiselta.