Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ocon ei ole uhka Valelle, koska mies ei edes pysty lyömään Pereziä joka tiedetään ettei ole huippukuljettaja. Russell siellä mersulla ajaa 2020 jos ei Valen taso nouse. Saksan GP rikkoi Valen henkisesti vaikkei sitä myönnäkkään. Tajusi millainen asema tallissa oli "Copy James" viestin jälkeen ja kausi oli sitten siinä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ocon ei ole uhka Valelle, koska mies ei edes pysty lyömään Pereziä joka tiedetään ettei ole huippukuljettaja. Russell siellä mersulla ajaa 2020 jos ei Valen taso nouse. Saksan GP rikkoi Valen henkisesti vaikkei sitä myönnäkkään. Tajusi millainen asema tallissa oli "Copy James" viestin jälkeen ja kausi oli sitten siinä.
Mies joka on johtanut kisaa Sauberilla ei voi olla huono kuljettaja ja nimenomaan Perez aikoinaan oli se mies joka johti kisaa Sauberilla.

Samainen Perez ajoi aikoinaan kolme kertaa palkintopallille Sauberilla ja Force Indialla Perez on ajanut viisi kertaa palkintopallille.

Mitä taas tulee Russelliin, niin hän ei vielä 2020 tule ajamaan Mersulla jo siitä syystä, että Mersulla ei ole ollut tapana valita kuljettajakseen yhden kauden F1-sarjassa ajanutta kuljettajaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2797
Mitä taas tulee Russelliin, niin hän ei vielä 2020 tule ajamaan Mersulla jo siitä syystä, että Mersulla ei ole ollut tapana valita kuljettajakseen yhden kauden F1-sarjassa ajanutta kuljettajaa.
Huono argumentti, tavat muuttuu. Eipä Ferrarillekaan ollut juuri kokemattomia junnuja palkattu, ennen Leclerciä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Kubica ajaa Williamsia 2019, niin Russellin on pakko voittaa Kubica. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6177
Huono argumentti, tavat muuttuu. Eipä Ferrarillekaan ollut juuri kokemattomia junnuja palkattu, ennen Leclerciä.
Toisaalta, kun Totoa viime vuonna haastateltiin Oconin mahdollisesta hypystä Mersulle jo täksi kaudeksi, Toto sanoi suoraan että ei missään nimessä, liian nuori.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mies joka on johtanut kisaa Sauberilla ei voi olla huono kuljettaja ja nimenomaan Perez aikoinaan oli se mies joka johti kisaa Sauberilla.

Samainen Perez ajoi aikoinaan kolme kertaa palkintopallille Sauberilla ja Force Indialla Perez on ajanut viisi kertaa palkintopallille.
Ocon voitti Verstappenin F3:ssa, Vandoorne GP2 luokan, yms, mutta ne on vain historiaa kuten Perezin suhailut joskus aikoinaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6177
On minusta Ocon ollut Pereziä parempi tällä kaudella, vaikka pisteet muuta väittäisivätkin. Aika-ajot taitaa olla aika selvästi Oconille ja sen lisäksi esim. Oconin diskaus jenkeissä ja Perezin tuuripodium Bakussa saavat näyttämään Perezin paremmalta kuin mitä on.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mies joka on johtanut kisaa Sauberilla ei voi olla huono kuljettaja ja nimenomaan Perez aikoinaan oli se mies joka johti kisaa Sauberilla.

Samainen Perez ajoi aikoinaan kolme kertaa palkintopallille Sauberilla ja Force Indialla Perez on ajanut viisi kertaa palkintopallille.

Mitä taas tulee Russelliin, niin hän ei vielä 2020 tule ajamaan Mersulla jo siitä syystä, että Mersulla ei ole ollut tapana valita kuljettajakseen yhden kauden F1-sarjassa ajanutta kuljettajaa.
En kirjoittanut, että Perez olisi huono vaan ettei ole huippu. Ja mitä mersuun tulee niin talli joka tuli mukaan 2010 ja heillä on ollut vain neljä kuljettajaa sinä aikana, niin tavoista puhuminen on hieman hölmöä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5110
Bottas on päivitetty versio Kovalaisesta; Vauhdissa vähän jäljessä, josta pitkällä juoksulla tulee iso ero. Vakuuttelua tasapuolisuudesta vaikka joidenkin kisojen jälkeen on jorma otsassa tallimääräyksen tai tallipomon kommenteista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ocon ei ole uhka Valelle, koska mies ei edes pysty lyömään Pereziä joka tiedetään ettei ole huippukuljettaja. Russell siellä mersulla ajaa 2020 jos ei Valen taso nouse. Saksan GP rikkoi Valen henkisesti vaikkei sitä myönnäkkään. Tajusi millainen asema tallissa oli "Copy James" viestin jälkeen ja kausi oli sitten siinä.
Wolff sanoi, että Bottaksen suorituskyky ei ole korkea juurikin näistä tallimääräys-jutuista. Saman myönsi Bottas itsekin.

Ocon on tällä kaudella tainnut kämmäillä ihan urakalla.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6177
Ocon on tällä kaudella tainnut kämmäillä ihan urakalla.
Bakussa käänsi Kimin eteen ja nyt tämä, joten en nyt sanoisi että on "urakalla kämmäillty". Singaporessa Perez kolaroi Oconiin ja Ranskassa Gasly. Sen lisäksi Espanjassa keskeytys tekniseen vikaan. Muut kilpailut Ocon on ajanut maaliin.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
En usko, että menee nahjuksen tallitoveriksi. Kyllä täytyy sanoa, että Mosselle on Wingman termi jäänyt soimaan päähän. Muut ovat jo lopettaneet ulkomaillakin.
Miksihän Vale ei ollut syömässä Siipiweikossa Laineen ja Barkovin kanssa :rolleyes:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No nyt on painetta, kun Ocon tulee varakuljettajaksi ensikaudelle. "Copy James" ja " As a team" puheet ei hirveästi auta jos nopeus ja varmuus ei nouse.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6177
Bottaksen alkukausi oli huikea, loppukausi umpisurkea. Väittäisin, että Saksaan asti Bottas oli jopa Hamiltonin tasolla, pisteitä oli vain mennyt jo sen verran, että mestaruudesta ei voitu enää puhua.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Australia: Bottas mokasi aika-ajossa, autoon piti vaihtaa uusi vaihdelaatikko. Vertailu Hamiltoniin lähtöasetelmista vuoksi vaikeaa. Valtteri ajoi ihan kohtalaisesti, lähti sijalta 15 päätyi sijalle 8. Hamilton lähti paalulta ja sijoittui toiseksi.

Bahrain: Aika-ajossa Valtteri 3. Hamilton 4. Hamiltonilta jouduttiin vaihtamaan vaihdelaatikko ja lähti sijalta 9. Sama kuin Australiassa, vertailu vaikeaa lähtöasetelmien ja eri taktiikoiden vuoksi. Bottas oli aika-ajossa Lewistä 0,096 sekuntia nopeampi. Kisassa Bottas toinen, Hamilton kolmas.

Kiina: Aika-ajossa Bottas oli 0,050 sekuntia Hamiltonia nopeampi, sijoitus 3. Hamilton 4. Bottas lähti terävästi ja nousi toiseksi. Hamilton taasen ei niinkään ja jäi viidenneksi. Samat sijoitukset maalissa. Bottas oli kisassa kesimäärin 0,144 sekuntia Hamiltonia nopeampi. Hamiltonin nopein kierros oli tosin 0,109 sekuntia Valtterin nopeinta kierrosta nopeampi. Hamiltonin oma nopein syntyi heti varikkokäynnin jälkeen tuoreilla renkailla, Bottaksen vasta kierroksella 50, kun renkaalla oli ajettu jo noin 30 kierrosta. Kierrokset Hamilton 14 – Bottas 42.

Baku: Hamilton 0,160 sekuntia Valtteria edellä aika-ajossa. Hamilton toinen, Bottas kolmas. Kisaan kumpikin lähti samalla renkaalla, mutta Hamilton ajoi alun huomattavasti kovempaa ja tuli 22. kierrokselta vaihtamaan renkaat, kun Valtteri jatkoi samoilla renkailla. Ennen Hamiltonin stoppia hän oli 17 kierroksella nopeampi kuin Bottas, joka oli vain 4 kierroksella nopeampi. Eroa kaksikon välillä tässä vaiheessa noin 8 sekuntia. Stopin jälkeen Bottas alkoi ottamaan potentiaalia renkaista irti ja oli 15 kierroksella nopeampi kuin Hamilton. Stopille tultaessa Bottaksella oli noin 20 sekunnin kaula Lewikseen. Stopin jälkeen tiedetäänkin mitä tapahtui. Bottaksen nopein kisassa 0,263 Hamiltonia nopeampi. Kisassa ajettiin niin paljon turva-auton perässä, ettei keskiarvokierrosajoista ole paljoa iloa. Kierrokset Hamiltonille 26 – 22, ilman turva-autoa 20 – 16.

Espanja: Ero aika-ajossa Hamiltonin hyväksi 0,040 sekuntia. Sijat 1 ja 2, samat kisassa. Bottas tippui lähdössä kolmanneksi, nousi kisan aikana takaisin toiseksi. Hamilton keskimäärin 0,312 kisakierroksella Bottasta nopeampi ja Hamiltonin nopein 0,345 Bottaksen nopeinta parempi. Kierrokset Hamiltonille 45 – 12. Bottaksen tullessa varikolle Hamilton oli jo lähes 10 sekuntia edellä. Maalissa ero Hamiltonin hyväksi noin 20 sekuntia.

Monaco: Aika-ajossa Hamilton 0,209 sekuntia nopeampi, sijoitukset Hamilton kolmas, Bottas viides. Radan luonteesta johtuen vertailu suhteellisen turhaa. Keskiarvokierroksella Hamilton 0,023 sekuntia nopeampi kuin Bottas. Nopeimmalla kierroksella ero 0,042 sekuntia Bottasta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 41 – 37.

Kanada: Aika-ajossa Bottas 0,139 sekuntia nopeampi. Bottas toinen Hamilton neljäs. Kisassa Bottas myös toinen, Hamilton viides. Keskiarvokierroksella Bottas 0,209 sekuntia nopeampi ja nopein 0,191 sekuntia Hamiltonia nopeampi. Kierrokset Valtterille 24 – 44. Huomionarvoista, että taas Hamilton kävi vaihtamassa renkaat huomattavasti Valtteria aiemmin.

Ranska: Aika-ajossa Hamilton 0,118 sekuntia Valtteria nopeampi, sijat 1 ja 2. Kisassa Vettel kilkkasi Bottaksen ensimmäisessä mutkassa. Kisan vertailu tämän vuoksi vaikeaa. Bottas nousi lopulta seitsemänneksi, Hamilton voitti. Bottaksen nopein 0,284 sekuntia Hamiltonin nopeinta parempi. Kierrokset Hamiltonille 44 – 9.

Itävalta: Ero aika-ajossa Bottaksen hyväksi 0,019 sekuntia, sijat 1 ja 2. Kisassa Bottaksella huono startti, Hamilton pääsi ohi, lopulta kumpikin Mersu keskeytti. Bottas kierroksella 13 hydrauliikkavikaan ja Hamilton 62 kierroksella polttoainejärjestelmän paineiden hävittyä. Kierrokset Bottaksen keskeyttämiseen mennessä Hamiltonille 8 – 5. Bottaksen nopein ennen keskeytystä 0,165 Hamiltonin nopeinta nopeampi.

Britannia: Aika-ajossa Hamilton 0,325 nopeampi. Sijat 1 ja 4. Hamilton starttasi huonosti ja Räikkönen kolaroi Hamiltoniin ensimmäisellä kierroksella, Hamilton tippuen sijalle 17. Maalissa Hamilton toinen, Bottas neljäs. Kisassa Hamilton keskimäärin 0,127 sekuntia kierroksella Bottasta nopeampi ja Hamiltonin nopein 0,132 sekuntia Bottaksen nopeinta parempi. Maalissa Hamilton 6,609 sekuntia edellä. Kierrokset Hamiltonille 30 – 22.

Saksa: Aika-ajossa Hamiltonin auto hajosi. Bottas aika-ajon toinen. Hamilton lähti kisaan sijalta 14. Taktiikat toisistaan poikkeavat. Hamilton voitti lopulta kilpailun noin 4,5 sekunnin erolla Bottakseen. Hamiltonin nopein kisassa 0,176 sekuntia Bottaksen nopeinta parempi. Keskiarvokierroksella Hamilton 0,068 sekuntia nopeampi. Kierrokset Bottakselle 33 – 34.

Unkari: Hamilton paalulla, Bottas toinen. Ero 0,260 sekuntia. Kisassa Bottas tuli ensin sisään kierroksella 15, ero Hamiltoniin tässä vaiheessa noin 8,6 sekuntia. Kisan voitti Hamilton, Bottas viides. Bottas sai kisassa 10 sekunnin rangaistuksen törmättyään Ricciardoon. Hamiltonin nopein 0,629 Bottaksen nopeinta parempi. Keskiarvoisesti Hamilton 0,714 Bottasta nopeampi per kierros. Kierrokset Hamiltonille 54 – 16.

Alkukauden analyysiä vaikeuttavat huomattavasti erilaiset sattumukset, joiden vuoksi Bottas ja Hamilton ovat olleet todella erilaisissa lähtöasetelmissa kisassa tai taktiikoissa on ollut merkittäviä eroja. Bottaksen kohdalla alkukaudella vaikuttaa olevan erikoista se, että joissain kisoissa saa selkeää rengasetua suhteessa Hamiltoniin ja osaa säästellä renkaitaan paremmin. Sitten on kisoja kuten Britannia ja Unkari, jotka olivat täysiä floppeja koska ei saa renkaita toimimaan. Ajallisesti Bottas oli alkukaudella vertailukelpoisissa tilanteissa huomattavasti lähempänä Hamiltonia kuin loppukaudella. Alkukaudella Hamilton oli Bottasta nopeampi vain 76 kisakierroksella. Keskiarvokierros Hamiltonin hyväksi 0,891 sekuntia, tosin ilman Unkaria vain 0,177 sekuntia. Huomionarvoista on, että Bottas pystyi aika-ajoissa haastamaan Hamiltonia kohtuullisesti. Paremmalla tuurilla Bottaksen kausi näyttäisi hyvin erilaiselta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5110
Ei ole ollut Heikin kausi. Tauolla vähän vauhtia ja rajoja hakemaan PS4 F1 2018 pelistä sekä itseluottamusta rakentamaan peilin edessä, "No James!"
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Bottaksella on riski tippua vielä loppupisteissä viidenneksi, kun Verstappen hengittää niskaan 3 pisteen päässä. Tuohon päälle vielä mahdollinen voitotta jääminen mestaruusautolla, niin pettymyshän kausi on ollut alkukauden epäonnikin huomioiden.
Ja näinhän siinä kävi. Taisi olla Barrichello ja Webber edelliset kuskit lähihistoriassa, jotka ovat jääneet maailmanmestarin tallikaverina ilman voittoa.
 
Ylös