Aivan, tietysti, enpä tajunnut tätä...Eiköhän tuo ole vaan käytännön syistä, eli lähtöminuutti on kärjellä sama kuin kilpailunumero. Sikäli kun peruutuksia ei ole, tietty.
Niin ja tosiaan tuohon pätkien pituuksiin liittyen, ei ole sattumaa, että erikoiskokeen pituus on usein juurikin karvan alle 15 tai 30 kilometriä.Miksi monet paikallisrallit alkaa aina klo 11:01, siis nimenomaan minuuttia yli? Toinen kysymys: Riihivuori rallissa 2017 ja Jyväskylän talvirallissa 2009 on ajettu Moksin EK pituudeltaan 29,99 km, olisiko 30 kilsan rajan ylittäminen aiheuttanut jotain lisäjärjestelyjä vai onko kyseessä sattuma?
Arvasin että tiiätKovalanmäki 1983?
Kiitos hyvästä vastauksesta :thumbup:Niin ja tosiaan tuohon pätkien pituuksiin liittyen, ei ole sattumaa, että erikoiskokeen pituus on usein juurikin karvan alle 15 tai 30 kilometriä.
Yli 15km mittaisille pätkille vaaditaan Väliturvapiste, joka käytännössä on usein ison välitien risteys tms. Väliturvassa sijaitsee pelastuskalusto ja sinne esim. Onnettomuuden sattuessa ja pätkän keskeytyessä pysäytetään kilpailijat.
Kun pätkän pituus ylittää 30km, se yleensä tarkoittaa sitä, että näitä pisteitä tarvitaan kaksi tai useampi, ja turvatarkkailijan on laskeskeltava ensivasteajat yms että monellako pärjätään. Eli kaluston ja järjestelyiden tarve kasvaa tuossa 30km rajapyykissä.
Kiitoksia!Tossa kiuruvesi 1992.
Onpas puhtaasti aikataulultaan hämmästyttävän nykyaikainen ralli. Mitenhän tuo Ruotsissa meni, oliko 1985 (?) ja 1986 ajettu yölenkki (la-su) vain muutaman vuoden kokeilu, eli oliko aiemmatkin 1980-luvun kilpailut aikataulultaan samankaltaisia kuin tuo 1984?Ruotsin ralli 1984
Tai oikeastaan samanlainen kuin Suurajot 1988-1989 ja 1993-1995. Vaikka yötä myöten ei ole ajettu, niin varmasti iltojen viimeiset ja aamujen ensimmäiset pätkät on ajettu pimeässä. Kuulemma samasta lähteestä on lisää Ruotsin karttoja tulossa joten innolla odottelemaan.Onpas puhtaasti aikataulultaan hämmästyttävän nykyaikainen ralli.
Joo, kyllähän tuo toukokuun 1986 jälkeen oli tavanomaista, mutta käsittääkseni sitä ennen 80-luvulla ei ihan hirveän monta MM-rallia ajettu (pl. Korsika), jossa yöt olisi täysin pyhitetty nukkumiselle.Tai oikeastaan samanlainen kuin Suurajot 1988-1989 ja 1993-1995. Vaikka yötä myöten ei ole ajettu, niin varmasti iltojen viimeiset ja aamujen ensimmäiset pätkät on ajettu pimeässä. Kuulemma samasta lähteestä on lisää Ruotsin karttoja tulossa joten innolla odottelemaan.
Juwrassa ei ole Ruotsin rallin pätkien aikatauluja, mutta näyttäisi että sama pe-su tai to-la formaatti on ollut aika usein käytössä. 1987 jopa vain kaksipäiväinen...
Pe 13.2. lähtö Karlstadista klo 9:00Ruotsi 1987 taisi olla kaksipäiväinen kokeilu, jossa ajettiin kuitenkin aika paljon pimeässäkin?
Kiitos!Hienoa työtä, jonkin sortin rallikulttuurin edistämispalkinnon ansaitsisit kyl! Yllättävää oli tuo vuoden 2014 EK4, en tiennytkään että kyseisellä seudulla on edes ralleja ajettu. Toki tuota seututie 637:aa Saarikkaan läpi on tullut monestikin ajettua, hieno tie sekin.
Keski-Karjalan Juhlralli 27.7.2002 mutta ei ihan Kiteellä...- Juhlaralli Kiteellä 27.7.2002, NuSM/LadyCup