F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Mitäs näillä isommilla vanteilla haetaan? Renkaan koko on ilmeisesti kuitenkin aika sama kumin kanssa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Miten se nyt on kaksiosainen? Vanne, myös uusi malli, on valettua magnesiumia eikä todellakaan sisällä iskareita.
Valettu on ja varmaan tuon muotoinen kun, jarrukomponetit on suunniteltu 13" vanteelle.

Ei ole iskareita, mutta vanteeseen saa kyllä jousto-omimaisuuden suunniteltua aika helposti (tämän päivän suunnitteluohjelmistoilla ja teknologioilla). Toinen juttu kieltääkö säännöt sellaiset ominaisuudet ja mitä materiaaleja voidaan käyttää?

Näkökulma oli lähinnä kustannukset. Jos levyn koko rajataan, käytetään entisiä komponetteja. Vanteen kompensoidessa korkea profiilin kumin jousto-ominaisuutta. Voitasiin käyttää hyvin pitkälle samoja jousitus-ja iskari elementtejä. Olisiko se nopein kompinaatio vai rukata kokonaan jousitukset ja geometriat uusiksi, en tiedä!
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Vanteen kompensoidessa korkea profiilin kumin jousto-ominaisuutta. Voitasiin käyttää hyvin pitkälle samoja jousitus-ja iskari elementtejä. Olisiko se nopein kompinaatio vai rukata kokonaan jousitukset ja geometriat uusiksi, en tiedä!
Oikeastaaan koko hyöty matalaprofiilirenkaasta on että saadaan heikosti hallittava renkaan jousto-ominaisuus pois ja voidaan rakentaa tilalle hallittua joustoa jousitukseen. Eli vanteiden muutoksen myötä jousitusta tullaan muuttamaan.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Mitenköhän nuo rengaslämmöt muuttuu, renkaan massa kuitenki pienenee huomattavasti.

Lähetetty minun SM-N960F laitteesta Tapatalkilla
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Helpompi saada toimintalämpöön ja hallita sekä muutenkin renkaan toiminta on paremmin ennakoitavaa.
Puhuin tässä vain rengaslämpöjen osalta.
Minulla on jotenkin hieman eri näkemys asiasta, rengasmassa kun pienenee ei siihen varastoidun yhtä paljon lämpöä. Toki sama pätee toiseen suuntaan eli rengas myös lämpenee huomattavasti nopeammin.
Tämä siis voisi tarkoittaa sitä että renkaan lämpötilat vaihtelee huomattavasti herkemmin.

Lähetetty minun SM-N960F laitteesta Tapatalkilla
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Näiden uusien renkaiden myötä on myös lämmittimet poistumassa. Se tarkoittaa, että renkaiden pitää olla jollain tapaa ajokelpoiset sieltä 10°C lämmöistä asti. Toisin kuin nykyiset jotka lasittuu jo pienessä tihkusateessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Puhuin tässä vain rengaslämpöjen osalta.
Minulla on jotenkin hieman eri näkemys asiasta, rengasmassa kun pienenee ei siihen varastoidun yhtä paljon lämpöä. Toki sama pätee toiseen suuntaan eli rengas myös lämpenee huomattavasti nopeammin.
Tämä siis voisi tarkoittaa sitä että renkaan lämpötilat vaihtelee huomattavasti herkemmin.
Lämmön varastoituminen renkaaseen on kyllä täysin tarpeeton ominaisuus, josta ei ole kuin haittaa. Mersuhan käytti ensimmäisenä tallina paljon aikaa ja rahaa kehittääkseen vanteiden rakenteen sellaiseksi, että ne poistavat lämpöä renkaan sisäosista tehokkaasti ja auttavat välttämään ylikuumenemista. Tälle kaudelle Pirelli suunnitteli uudet renkaat päällimäisenä tarkoituksenaan vähentää renkaiden ylikuumenemista ja siitä seuraavaa rakkuloitumista. Tällä kaudella on myös nähty sitä, että joskus Pirellin nykyisetkin renkaat "kylmenevät" ja sen jälkeen niitä ei saada enää takaisin toimintalämpöön. Muistaakseni Räikkönenkin kärsi tästä ongelmasta jossain kisassa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Lämmön varastoituminen renkaaseen on kyllä täysin tarpeeton ominaisuus, josta ei ole kuin haittaa. Mersuhan käytti ensimmäisenä tallina paljon aikaa ja rahaa kehittääkseen vanteiden rakenteen sellaiseksi, että ne poistavat lämpöä renkaan sisäosista tehokkaasti ja auttavat välttämään ylikuumenemista. Tälle kaudelle Pirelli suunnitteli uudet renkaat päällimäisenä tarkoituksenaan vähentää renkaiden ylikuumenemista ja siitä seuraavaa rakkuloitumista. Tällä kaudella on myös nähty sitä, että joskus Pirellin nykyisetkin renkaat "kylmenevät" ja sen jälkeen niitä ei saada enää takaisin toimintalämpöön. Muistaakseni Räikkönenkin kärsi tästä ongelmasta jossain kisassa.
Ahaa, olen taas ymmärtänyt että tämä olisi tärkeä ominaisuus.
Tämä oli erittäin valaisevaa informastiota.

Lähetetty minun SM-N960F laitteesta Tapatalkilla
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Valettu on ja varmaan tuon muotoinen kun, jarrukomponetit on suunniteltu 13" vanteelle.

Ei ole iskareita, mutta vanteeseen saa kyllä jousto-omimaisuuden suunniteltua aika helposti (tämän päivän suunnitteluohjelmistoilla ja teknologioilla). Toinen juttu kieltääkö säännöt sellaiset ominaisuudet ja mitä materiaaleja voidaan käyttää?

Näkökulma oli lähinnä kustannukset. Jos levyn koko rajataan, käytetään entisiä komponetteja. Vanteen kompensoidessa korkea profiilin kumin jousto-ominaisuutta. Voitasiin käyttää hyvin pitkälle samoja jousitus-ja iskari elementtejä. Olisiko se nopein kompinaatio vai rukata kokonaan jousitukset ja geometriat uusiksi, en tiedä!
Eiköhän vanne ole kuitenkin ennemmin takomalla tehty kuin valamalla.

Mä en oikein ymmärrä mitä hyötyä saadaan joustavasta vanteesta. Onko sulla heittää jotain linkkiä tai dokkaria aiheesta? Yleensä vanteisiin on kyllä haluttu lujuutta ja keveyttä, mutta maailma muuttuu eskoseni. Metallurgiasta en niin paljoa ole perillä, mutta väitän vanteen olevan ennemmin jotain magnesiumseosta kuin jousiterästä.

Eikö rengaskoon suurentamisella haettu nykyaikaista ulkonäköä ja kustannussäästöjä, kun kuitenkin suurin osa pro-tason kilpatenkaista on 18 tuumaisia. Eikös se Misukkakin ilmoittanut halukkuutensa osallistua sirkukseen, mikäli renkaat olisivat 18 tuumaisia.

Nythän olisi muuten mahdollisuus siirtyä yhtenäisiin jarrukomponentteihin. Pysäytystehoa saadaan kyllä halvemmillakin komponenteilla halkaisijan suurentuessa noin paljon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Eiköhän vanne ole kuitenkin ennemmin takomalla tehty kuin valamalla.

Mä en oikein ymmärrä mitä hyötyä saadaan joustavasta vanteesta. Onko sulla heittää jotain linkkiä tai dokkaria aiheesta? Yleensä vanteisiin on kyllä haluttu lujuutta ja keveyttä, mutta maailma muuttuu eskoseni. Metallurgiasta en niin paljoa ole perillä, mutta väitän vanteen olevan ennemmin jotain magnesiumseosta kuin jousiterästä.

Eikö rengaskoon suurentamisella haettu nykyaikaista ulkonäköä ja kustannussäästöjä, kun kuitenkin suurin osa pro-tason kilpatenkaista on 18 tuumaisia. Eikös se Misukkakin ilmoittanut halukkuutensa osallistua sirkukseen, mikäli renkaat olisivat 18 tuumaisia.

Nythän olisi muuten mahdollisuus siirtyä yhtenäisiin jarrukomponentteihin. Pysäytystehoa saadaan kyllä halvemmillakin komponenteilla halkaisijan suurentuessa noin paljon.

Magnesiumista F1 vanteet on tehty jo vuosikymmenet, tekniikka tänäpäivänä luutavammin 3D printtaus.

https://www.youtube.com/watch?v=1TwVkAuvGwM
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Kanttareiden ylitys muuttuu ehkä eniten. Nyt rengas on toiminut iskunvaimintena mukana, kun osutaan terävään korokkeeseen. Mutta autoa ei voi tulevaisuudessa säätää niin pehmeäksi, että voitaisiin ajaa samalla tavalla. Tai voi, mutta se on muualla liian pehmeä.
:nope:Tässä postauksessa ovat kaikki asiat niin poskellaan kuin voi olla.
- Ensinnäkin kokonaisjousivakion voi tietysti säätää samaksi riipumatta renkaan osuudesta siihen.
- Koska renkaan osuus jousituksesta on paljon epämääräisempi (riippuu renkaan rakenteesta, ilmanpaineesta jne.), niin renkaan osuus jousituksesta kannattaa aina minimoida kilpa-autoissa. Se näkyy hyvin muissa luokissa. Eipä näy läskirenkaita.
- Rengas ei toimi iskunvaimentimena, vaan lähinnä (epämääräisenä) jousena. Jokainen, joka on ajanut lava-autoa (pick-up) tietää tämän hyvin. Kulku on aika mukavaa, mutta "pomppuisaa".
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
:nope:Tässä postauksessa ovat kaikki asiat niin poskellaan kuin voi olla.
- Ensinnäkin kokonaisjousivakion voi tietysti säätää samaksi riipumatta renkaan osuudesta siihen.
- Koska renkaan osuus jousituksesta on paljon epämääräisempi (riippuu renkaan rakenteesta, ilmanpaineesta jne.), niin renkaan osuus jousituksesta kannattaa aina minimoida kilpa-autoissa. Se näkyy hyvin muissa luokissa. Eipä näy läskirenkaita.
- Rengas ei toimi iskunvaimentimena, vaan lähinnä (epämääräisenä) jousena. Jokainen, joka on ajanut lava-autoa (pick-up) tietää tämän hyvin. Kulku on aika mukavaa, mutta "pomppuisaa".
Ahas, no sitten Christian Horner ei tiedä mitään. Häneltä lainaamia ajatuksia.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mä en oikein ymmärrä mitä hyötyä saadaan joustavasta vanteesta.
Jos lähdetään puhtaalta pöydältä suunnittelemaan muutosta. Niin ei siitä varmaan saakkaan hyötyä. Enneminkin pohdiskelin ajatuksella ja korkean profiilin kompensoinnilla. Sitä ettei nykyistä jousitusmallia tarvisisi muuttaa. Sen eteen on tehty vuosikaudet töitä, erilaisine simulaatioineen ratakohtaisine testeineen ja laskemineen. Puhumattakaan, että airodynamiikka menee myös uusiksi.

Eihän toki nollasta tarvitse lähteä kehittämään. Joten veikkaan, että nykylaskennalla pystytään muutokset suunnittelemaan ja testaamaan jo pikälle virtuaali ympäristössä. Niin ja jos alusta menee 2021 uusiksi, taitaa paketin uudelleen suunnittelu olla joka tapauksessa edessä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Singaporessa böklingin haju ilmassa.

Indonesian tuhoisat metsäpalot ovat aiheuttaneet Singaporen kaupunkivaltiossa tilanteen, jossa ulkona hengittäminen ei ole enää terveellistä.

Asiasta kertoo muun muassa Singaporen kansallista ympäristövirastoa siteeraava South China Morning Post.

Indonesian metsäpalojen savu on kantautunut Singaporeen ja muodostanut sankan sumun kaupunkiin.

Singaporen F1-osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Marina Bayn katuradalla. F1-kisan järjestäjät kertovat olevansa valppaina asian suhteen.


– Jos sumu aiheuttaa näkemisen, yleisen terveyden tai operatiivisen toiminnan heikentymistä, Singaporen GP työskentelee tiiviisti asianmukaisten tahojen kanssa ennen kuin mitään kollektiivista päätöstä tapahtumasta tehdään, tiedotteessa kerrotaan.

Indonesian metsäpalojen aiheuttama sumu ja savu eivät ole mitenkään poikkeuksellisia tähän vuodenaikaan nähden, vaan tuttua kuivalla kaudella. Nyt ilmanlaatu on kuitenkin poikkeuksellisen huono.

Malesiassa suljettiin satoja kouluja viime viikolla, ja Sarawakin osavaltiossa asukkaille jaettiin yhteensä puoli miljoonaa kasvosuojusta savun vuoksi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
:nope:Tässä postauksessa ovat kaikki asiat niin poskellaan kuin voi olla.
- Ensinnäkin kokonaisjousivakion voi tietysti säätää samaksi riipumatta renkaan osuudesta siihen.
- Koska renkaan osuus jousituksesta on paljon epämääräisempi (riippuu renkaan rakenteesta, ilmanpaineesta jne.), niin renkaan osuus jousituksesta kannattaa aina minimoida kilpa-autoissa. Se näkyy hyvin muissa luokissa. Eipä näy läskirenkaita.
- Rengas ei toimi iskunvaimentimena, vaan lähinnä (epämääräisenä) jousena. Jokainen, joka on ajanut lava-autoa (pick-up) tietää tämän hyvin. Kulku on aika mukavaa, mutta "pomppuisaa".
Juurikin näin. Läski renkaista voisi olla jossain luokissa hyötyä. Mutta niiden valmistus yms. ei liene kovin järkevää. F1 siinä mielessä hieman kummajainen, ja monet rengasvalmistajta olisi halunneet mennä matalaprofiili renkaisiin jo ajat sitten. Muutos on niin iso talleille, että ovat varmaan viivästyttäneet sitä viimeiseen asti. Toisekseen, joka on hallinnut tuota epämääräisyyttä on ollut aika vahvoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös