F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
https://www.autosport.com/f1/news/146522/f1-2021-tyre-blanket-ban-decision-reversed

Eivät sitten saaneet renkaanlämmitin-kieltoakaan tehnyä. On se meininki naurettavaa.
Sanoisin että ihan järkevää. Tuolla kiellolla ei säästetä rahaa eikä helpoteta tallien toimintaa. Kuten jutussakin sanottiin, niin aloite tuli peräti Pirellin taholta, koska se tarvitsee luotettavaa dataa uusista renkaista. Kylmillä nakeilla ja uusilla autoilla sekoillessa datakin on luonnollisesti mitä sattuu.

Mielestäni on typerää, että taas kerran yritetään kasata järjettömän suurta ja monimutkaista sääntöpakettia yhdellä rykäisyllä. Kun niitä mokia joudutaan joka tapauksessa korjailemaan monta vuotta sen jälkeen, kuten moottoriuudistuksenkin kanssa, niin olisi järkevämpää ensin ajaa sisään maaefektiautot uudenlaisine renkaineen ja lähteä sitten miettimään yksityiskohtia. Samalla vähennetään riskiä siitä, että yksi talli olisi taas kaksi sekuntia muita nopeampia. Samoin kisaformaatin kanssa runkkaamisen voisi jättää seuraavaan kauteen, kun oikeasti on testattu, miten uusilla autoilla kilpaileminen onnistuu ja mitä asioita viihdyttävyyden kannalta on tuunattava.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Terveellisiä elämäntapojahan tuo Mission edustaa, eikä röökiä.
Mission Winnow esittelee Facebookissa olevansa tupakkayhtiö Phillip Morris, joten kyllä fokus on ihan tupakan myymisessä. Instagrammissa profiilin esittelytekstissä sanotaan, että kyseinen sivu on 18+ ja edustaa Phillip Morris -tupakkayhtiötä (PMP SA).
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15080
Aivan viime päivinä on jälleen Viikatemies vienyt keskuudestamme muutamankin tunnetun F1-puolen tai myös erittäin ansioituneen muun moottoriurheilun kuuluisan nimen mukanaan toispuoleiseen.

Joe 'Tampa Bay Hotshoe' tai myös 'Tampa Hotshoe' Sheppard poistui melkoisena yhdysvaltaisena urheiluautojen ja myös F1-puoltakin ainakin uransa aikana kokeilleena kuljettajana keskuudestamme eilen 91 vuoden iässä.

Hän oli tietenkin ollut heikkenevässä kunnossa viimeisen kuukauden aikana jo erittäin selvästi ja kaikkiaan puolisen vuotta.

Ennen kaikkea Sheppard oli hyvinkin tunnettu nimi floridalaisessa paikallisessa moottoriurheilussa.

Joe Sheppard oli muun muassa yksi ensimmäisistä Lotuksen yhdysvaltalaisista kuljettajista F1-puolella vaikkakin lopulta vain testimielessä.

Lähin F1-kisa mihin hän kai koskaan oli ehdolla kunnolla oli Sebring 1959 ja 1960 Riverside, mutta siitä ei koskaan kunnolla tullut mitään.

Pitkälti se kai olisi ollut kiitos Colin Chapmanin puolelta juurikin Sebringin 12 Tunnin Ajojen pariinkin otteeseen.

Eli hän olisi ajanut siis Lotuksella.

Myöhemmin oli tietenkin Lotuksen Yhdysvaltain puolen testaaja niin kilpa-autoilun kuin siviiliautoilun puolella.

Oli myös Camoradi-tallin (Periaatteessa Yhdysvaltain oma versio Porschesta.) F1-hankkeen tukija ennen kuin siitä ei sitten tullut mitään ja kun valitettavasti muut puuhamiehet halusivat pysyä vain urheiluautoilussa tai enintään silloisessa NASCAR-hankkeessa kiinni.

Tuossa F1-hankkeessa tarkoitus oli kai tukea Dan Gurneyn Porschen ihan tehdastalliakin eräänlaisena yhdysvaltalaisten omana kasvattitallina.

Herra Sheppard ajoi myös Yhdysvaltain omaa rallisarjaakin aikanaan.

Toinen poismennyt on vuorostaan tietysti F1:n Brabham-tallin Jack Brabhamin ja Denny 'Karhu' Hulmen kisainsinööri ja mekaanikko, F5000-sarjan ja ennen kaikkea vielä eläkepäivillään F1:siin uudelleen palatessaan merkittävä Benettonin moottoripuolen pomo, guru ja sellainen vanhemman kansan merkkihenkilö eli Peter Molloy.

Molloy valitettavasti menehtyi tosiaan aivokasvaimeen 9.10.2019.:(

Molloy oli tosiaan pesunkestävä aussi jolta tosiaan ei tuntunut koskaan loppuvan usko aussien uudelleen menestymiseen F1:ssä vaikeistakaan ajoista huolimatta ja se palkittiin vahvasti aikanaan Alan Jonesin muodossa.

Molloy ehti olla myös moottoriurheilulähetysten kommentaattorikin Australiassa joista varmaan ensimmäinen kommetaattorilähetys oli Sandown Parkin 6 Tunnin Ajo vuodelta 1964.

Molloyn osalta harmittavin asia tavallaan oli tietenkin se, että kovasti hehkutettu Bennett Racing ei koskaan 40 vuotta sitten vuonna 1979 lähtenyt F1-puolelle kun herra Molloy tosiaan oli valmis parhaimmillaan tukemaan tallia kovastikin moottorifirmansa nimissä ja ottamaan riskin jopa omasta tallipäällikkyydestäkin tuolloin jolloin nimi kai olisi ollut fuusion toteutuessa Bennett-Molloy Racing.

Niin ei kuitenkaan käynyt.

Peter Molloy oli myös RR-puolellakin melkoinen moottoriguru ja periaatteessa henkinen merkkihenkilö Wayne Gardnerille.

Molloy oli tietenkin myös rallipuolenkin miehiä Triumphilla vaikka ajohommat erittäin vähissä olivatkin kun Molloy oli enemmän kartturi.

Molloy ehti vielä ennen menehtymistään saada tänä vuonna käytännössä sairaalavuodekunnossakin 25.7.2019 Phil Irvingin Palkinnon saavutuksistaan moottoriurheilun parissa.

Viimeinen merkkihenkilö ja kunnolla ihan F1:ssä kilpailuja ajanut ja epävirallisessa Vallelungan Grand Prixissä 1972 kolmanneksi ajanut Nanni Galli poistui keskuudestamme 10 päivää hänen 79-vuotispäivänsä jälkeen 12.10.2019 eli kolme päivää sitten.

Hän oli tosiaan syntynyt 2.10.1940.

Hän oli syntynyt Bolognassa, mutta isänsä tapaan Nanni Galli tosiaan eli oikeastaan melkein koko elämänsä isänsä synnyinseudulla eli Pratossa ja myös piti itseään käytännössä Pratolaisena isänsä tapaan.

Myös Nanni Gallin eli syntyjään Giovanni Giuseppe Gilberto Gallin äitikin oli Pratosta lähtöisin.

Nanni Gallin ehkä huomattavin ajopaikka F1-uralla oli päästä Tecno-tallista Ferrarille muun muassa Helmut Markolle kohtalokkaassa Clermont-Ferrandin kisassa 1972 joskin sijaluku 13:sta kisan jälkeen ei tyydyttänyt Il Commendatorea jolloin lisämaksuajot jäivät siihen kun ainakin kuuden parhaan joukossa kai jatkoa ajatellen olisi pitänyt olla tai jopa parempikin.

Ferrari tosin kyllä ehkä myös loppupelissä vähän painosti turhan paljon Gallia ajamaan juurikin Ranskassa kun paras paikka olisi ollut ajaa tutuimmalla radalla Italian Monzassa jossa rata olisi ollut paremmin hallussa, enemmän testiä olisi ollut alla Ferrarin tasoista autoa varten toisin kuin mitä oli Ranskan kisaan eikä olisi ollut ihan niin kiire koko maksuajon kanssa.:(

Lopulta Gallin uran paras virallinen sija tuli ISO-Marlboron väreissä Williamsin ratissa Interlagosissa 1973 ysipaikalla ja ennen pitkää maksurahojen loputtua kun varsinaiset maksurahat alkoivat muilta kuivua ja kun olisi pitänyt maksaa muun muassa FOTL-yrityksen omasta yrityskassasta ajot niin kisat loppuivat sitten siihen kun osin yrityskassan varoja oli jo käytetty niihin vähiinkin maksuajoihin tätä ennenkin toisinaan.

FOTL-yritys oli tosiaan Gallin oma yritys eli ajoittain Galli tosiaan käytti omia liirojaan ajaessa F1-puolella.

Uran debyyttiyritys oli tosiaan Monzassa 1970 McLaren-tallin Alfa Romeon moottoria käyttävällä autolla josta kuitenkin karsiutui.

Ferrari-ajoon 1972 irtosi monen suosittelun jälkeen tosiaan paikka, mutta Signor Callin omien sanojen mukaan aikanaan Carlo Chiti antoi ratkaisevan suosituksen Enzo Ferrarille hänestä.

Syy siihen oli Signor Callin ja Signor Chitin alkujaan Toscanan alueen sukujuuret esi-isien osalta, Chiti itse oli Länsi-Pratosta ja sen kylästä Pistoiasta, Chitin isä itse tunsi Gallin isän ja oli yksi tämän pitkäaikaisia asiakkaita.

Ralliajaja Gigi Galli oli myös äärimmäisen kaukaista sukua Gallille, mutta vain esi-isien puolelta ja näistäkin vain yksi kantaisä oli suoraan yhteinen kun yksi äärimmäisen kantaisän omista pojista muutti Toscanan alueen sijaan juurikin Milanoon missä ennen pitkää syntyi sitten Gigi Galli.

Nanni Galli oli Italian yksi menestyneimpiä tai kuuluisimpia kestävyysajajia ja urheiluautojen ystäville ainakin nimet Merzario-Giunti-Galli kolmikkona ovat kulmakarvoja kohottelevia ainakin 1970-luvun saavutusten osalta.

Kaikkiaankin Galli oli melko hyvä moottoriurheilussa eikä huono F1-puoli juurikaan oikeutta hänelle tee muun moottoriurheilun puolelle missä hän tosiaan oli hyväkin.

Melkoisia menetyksiä siis.:(
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9360
Hiljattain keskuudestamme poistui myös Ben Pon, yksi harvoista F1-kuljettajista, joka on osallistunut olympialaisiin.

Hollantilainen Pon ajoi ainoan GP:nsä kotikisassaan vuonna 1962. Le Mansissa pari pienempien luokkien voittoa, joskin osallistujamäärät olivat melko vähäisiä.

Olympialaisissa hän kilpaili ammunnassa vuonna 1972. Skeetissä sijoitus oli puolivälissä, 62 osallistujan joukossa 31..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
McLaren menettää taas sponsorin – tällä kertaa öljy-yhtiö Petrobrasin. Tämä keissi oli kyllä hyvin erikoinen. Sopimus julkistettiin jo viime vuonna helmikuussa mutta siitä huolimatta McLaren aloitti tämän kauden käyttämällä Castrol-yhtiön tuotteita, sillä Petrobras ei ollut saanut mitään aikaiseksi. Toukokuussa sitten Brasilian presidentti määräsikin jo diilin terminoitavaksi. Alkujaan McLaren ja Petrobras olivat allekirjoittaneet viiden vuoden pituisen sopimuksen.

Ajankohta aiheuttanee ylimääräistä päänvaivaa McLarenille. Tallin oli tarkoitus vaihtaa pois Castrollin aineista Petrobrasiin mutta se ei nyt onnistukaan. Talli on vaihtamassa ensi kauden jälkeen Mercedesin moottoreihin, joten se joutunee viimeistään silloin hylkäämään Renaultin kanssa yhteistyötä tekevän Castrollin ja etsimään uuden öljytoimittajan. Tosin bensayhtiöt eivät vaikuta olevan järin nirsoja. Castrol teki paluun sarjaan kaudella 2017 ja aloitti sekä McLaren-Hondan että Renaultin kanssa. Red Bull jatkoi Mobil-asiakkaana vaihdettuaan Renaultin moottoreista Hondaan.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
McLaren menettää taas sponsorin – tällä kertaa öljy-yhtiö Petrobrasin. Tämä keissi oli kyllä hyvin erikoinen. Sopimus julkistettiin jo viime vuonna helmikuussa mutta siitä huolimatta McLaren aloitti tämän kauden käyttämällä Castrol-yhtiön tuotteita, sillä Petrobras ei ollut saanut mitään aikaiseksi. Toukokuussa sitten Brasilian presidentti määräsikin jo diilin terminoitavaksi. Alkujaan McLaren ja Petrobras olivat allekirjoittaneet viiden vuoden pituisen sopimuksen.

Ajankohta aiheuttanee ylimääräistä päänvaivaa McLarenille. Tallin oli tarkoitus vaihtaa pois Castrollin aineista Petrobrasiin mutta se ei nyt onnistukaan. Talli on vaihtamassa ensi kauden jälkeen Mercedesin moottoreihin, joten se joutunee viimeistään silloin hylkäämään Renaultin kanssa yhteistyötä tekevän Castrollin ja etsimään uuden öljytoimittajan. Tosin bensayhtiöt eivät vaikuta olevan järin nirsoja. Castrol teki paluun sarjaan kaudella 2017 ja aloitti sekä McLaren-Hondan että Renaultin kanssa. Red Bull jatkoi Mobil-asiakkaana vaihdettuaan Renaultin moottoreista Hondaan.
Onkos siellä muita menetyksiä ollut? Paljon uusia sen sijaan on tullut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
No ei nyt enää hetkeen ole ollut, kun kaikki vanhat sponsorit lähtivät kävelemään Honda-kokeilun aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15080
Onkos siellä muita menetyksiä ollut? Paljon uusia sen sijaan on tullut.
Eikös kyse ole McLarenin tilanteessa siinä, että sillä ei ole pitkään aikaan juurikaan ollut sellaista varsinaista isoa pääsponsoria?

Paljon on tosin ollut sen vastineeksi pieniä tai keskisuuria muita sponsoreita niin vanhojen kuin uusien tukijoiden toimesta.

Lisäksi McLaren on kaikkein pahimmassa ahdingossa ennen sponsoritilanteen paranemista kaiketi ymmärtääkseni viime vuosina elänyt vanhemmilla säästöillään menestysvuosilta ja McLaren taitaa kuulua vielä tähän Concorden nk. Historiallisten tallien ketjuun kuten Ferrari ja Williams millä perusteella se on saanut niitä ylimääräisiä bonuksiakin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Eikös kyse ole McLarenin tilanteessa siinä, että sillä ei ole pitkään aikaan juurikaan ollut sellaista varsinaista isoa pääsponsoria?

Paljon on tosin ollut sen vastineeksi pieniä tai keskisuuria muita sponsoreita niin vanhojen kuin uusien tukijoiden toimesta.

Lisäksi McLaren on kaikkein pahimmassa ahdingossa ennen sponsoritilanteen paranemista kaiketi ymmärtääkseni viime vuosina elänyt vanhemmilla säästöillään menestysvuosilta ja McLaren taitaa kuulua vielä tähän Concorden nk. Historiallisten tallien ketjuun kuten Ferrari ja Williams millä perusteella se on saanut niitä ylimääräisiä bonuksiakin.
McLarenin strategia oli jo Ron Dennisin aikaan rakentaa tallia monien sponsorien ympärille eikä hakeakkaan suurta pottia yhdeltä.

McLarenilla on taustalla myös autotuotanto, josta voi tulla tuloja. Ja päälle vielä muut liiketoiminnot.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Ei McLaren pyöri millään säästöillä eikä varsinkaan parin hassun auton myynnillä. Sillä on taustallaan rikkaita öljyarabeja, jotka omistavat käytännössä koko tallin ja maksavat ajelut.

Kyllähän McLarenilla oli aina suuri pääsponsori menestyksen vuosina. Itse asiassa alamäkihän alkoi melko tarkalleen Vodafonen lähdöstä kauden 2013 päätteeksi. Toki Honda paikkasi osaltaan pääsponssin puutetta maksamalla väitetysti 100 M€ vuosittain.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei McLaren pyöri millään säästöillä eikä varsinkaan parin hassun auton myynnillä. Sillä on taustallaan rikkaita öljyarabeja, jotka omistavat käytännössä koko tallin ja maksavat ajelut.

Kyllähän McLarenilla oli aina suuri pääsponsori menestyksen vuosina. Itse asiassa alamäkihän alkoi melko tarkalleen Vodafonen lähdöstä kauden 2013 päätteeksi. Toki Honda paikkasi osaltaan pääsponssin puutetta maksamalla väitetysti 100 M€ vuosittain.

Owners

Mumtalakat Holding Company (56.40%)
Mansour Ojjeh (14.32%)
Michael Latifi (9.84%)
Minority shareholders (19.44%)
https://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_Group
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Ei McLaren pyöri millään säästöillä eikä varsinkaan parin hassun auton myynnillä. Sillä on taustallaan rikkaita öljyarabeja, jotka omistavat käytännössä koko tallin ja maksavat ajelut.

Kyllähän McLarenilla oli aina suuri pääsponsori menestyksen vuosina. Itse asiassa alamäkihän alkoi melko tarkalleen Vodafonen lähdöstä kauden 2013 päätteeksi. Toki Honda paikkasi osaltaan pääsponssin puutetta maksamalla väitetysti 100 M€ vuosittain.
Tsiisus mitä juttua. Mclarenin liikevaihto lähenee miljardia euroa joten kyllä tuollaisella budjetilla oletetaan jo tulosta saati muutaman auton myyntiäkin.

Lehdissä ollut satamiĺliä oli sopimussakko + maksut Renaultilla. Tosin on lähteitäkin, jotka väittää sopimuksen olleen alunperinkin vain kolme vuotta. Itse mitä olen lukenut, koko 3v Honda-sopimus on tuottanut alle 100 milliä.

EDIT: itse asiassa Mclaren Automotiven liikevaihto taitaa olla jo yli miljardin. Koko konsernissa noin 1.5 miljardia euroa.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Liikevaihto ei kerro tuloista mitään. McLaren-konserni tekee tappiota vaikka miljardiluokan myynti voikin kuulostaa isolta. Hassulla autoilla viittasi siihen, että rajusta kasvusta huolimatta McLsren myy vuosittain muutaman tuhat autoa -- olkoonkin varsin kalliita menopelejä
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Liikevaihto juurikin kertoo tuloista, koska siitä on vähennetty arvonlisävero. Liikevaihto mittaa yrityksen liiketoiminnan laajuutta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Liikevaihto ei kerro tuloista mitään. McLaren-konserni tekee tappiota vaikka miljardiluokan myynti voikin kuulostaa isolta. Hassulla autoilla viittasi siihen, että rajusta kasvusta huolimatta McLsren myy vuosittain muutaman tuhat autoa -- olkoonkin varsin kalliita menopelejä
Tässä menee liiketoiminnan peruskäsitteet erittäin pahasti metsään. Tulot on nimenomaan liikevaihto ja tulos on erikseen. Se, että konserni on nyt tappiolla, voi johtua investoinneista yms. Viimeisin rahallinen panos lienee Latifin, joka toi 200 miljonaa omistajuuden myötä. Ja tuskin Latifi noita rahoja kiikutti Racingin kassaan vaan emoyhtiön. Niin ja tuleeko se tappion kuittaus Arabeilta vai pankeilta velkana?
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Liikevaihto ei kerro tuloista mitään. McLaren-konserni tekee tappiota vaikka miljardiluokan myynti voikin kuulostaa isolta. Hassulla autoilla viittasi siihen, että rajusta kasvusta huolimatta McLsren myy vuosittain muutaman tuhat autoa -- olkoonkin varsin kalliita menopelejä
Tässä menee liiketoiminnan peruskäsitteet erittäin pahasti metsään. Tulot on nimenomaan liikevaihto ja tulos on erikseen. Se, että konserni on nyt tappiolla, voi johtua investoinneista yms. Oletko tarkastanut Mclarenin taseen kun väität, arabin rahoittavan toimintaa? Toihan Latifikin 200 miljoonaa...

Ja Mclaren Automotive on ollut voitollinen ainakin pari vuotta takaperin eli parin auton myyminen on tuottanut voittoa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Sinä se edelleen jatkat McLaren Automotivesta puhumisesta vaikka sillä ei ole mitään tekemistä F1-tallin kanssa. McLaren Group on se firma, joka omistaa niin kisatoiminnot kuin katuautojen liiketoiminnankin. Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, mitä katuautopuolella tehdään, sillä jos koko konserni on tappiollinen, niin silloin syyttävä sormi osoittaa herkästi F1-talliin päin.

Ja juu, tämä ei ole talousforum vaan F1-forum. Joku osaavampi olisi voinut korjata, että pitäisi puhua "tulojen" sijaan liiketoiminnan kannattavuudesta, mutta valitettavasti ketään ei näytä olevan paikalla.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Sinä se edelleen jatkat McLaren Automotivesta puhumisesta vaikka sillä ei ole mitään tekemistä F1-tallin kanssa. McLaren Group on se firma, joka omistaa niin kisatoiminnot kuin katuautojen liiketoiminnankin. Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, mitä katuautopuolella tehdään, sillä jos koko konserni on tappiollinen, niin silloin syyttävä sormi osoittaa herkästi F1-talliin päin.

Ja juu, tämä ei ole talousforum vaan F1-forum. Joku osaavampi olisi voinut korjata, että pitäisi puhua "tulojen" sijaan liiketoiminnan kannattavuudesta, mutta valitettavasti ketään ei näytä olevan paikalla.
On varmasti tekemistä. McLaren Automotive (autotuotanto) on tuottava bisnes Groupille, mutta väitit alunperin, ettei niillä tehdä rahaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Useassa lähteessä on huhuttu, että Alfa Romeo vetäytyy ykkösistä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikkosen-tallista-kovia-vaitteita-alfa-romeo-jattamassa-formulat-valit-tiimin-sisalla-tulehtuneet/7593338#gs.aprhrf

Saa nähdä vaikuttaako jo ensi kauden kuljettajiin ja vaikuttaako Räikkösen ensikauden sopimukseen, vaikka vetäytyminen tapahtuisi uutisten mukaan 2020 kauden jälkeen. Siellähän voi olla vaikka mitä Alfa-pykäliä, kuka niistä tietää. Saa nähdä löytääkö Sauber mistään uutta viulujen maksajaa mahdollisen vetäytymisen tapahduttua. Tämä on hyvä esimerkki kuinka tallin identiteetti on aika heppoinen ja pelkällä sponsorisuhteella voidaan joidenkin silmiin luoda uusi talli.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Räikkönen taisi tehdä sopimuksen Sauberille jo ennen Alfa Romeoksi muuttumista.
 
Ylös