Aivan viime päivinä on jälleen Viikatemies vienyt keskuudestamme muutamankin tunnetun F1-puolen tai myös erittäin ansioituneen muun moottoriurheilun kuuluisan nimen mukanaan toispuoleiseen.
Joe 'Tampa Bay Hotshoe' tai myös 'Tampa Hotshoe' Sheppard poistui melkoisena yhdysvaltaisena urheiluautojen ja myös F1-puoltakin ainakin uransa aikana kokeilleena kuljettajana keskuudestamme eilen 91 vuoden iässä.
Hän oli tietenkin ollut heikkenevässä kunnossa viimeisen kuukauden aikana jo erittäin selvästi ja kaikkiaan puolisen vuotta.
Ennen kaikkea Sheppard oli hyvinkin tunnettu nimi floridalaisessa paikallisessa moottoriurheilussa.
Joe Sheppard oli muun muassa yksi ensimmäisistä Lotuksen yhdysvaltalaisista kuljettajista F1-puolella vaikkakin lopulta vain testimielessä.
Lähin F1-kisa mihin hän kai koskaan oli ehdolla kunnolla oli Sebring 1959 ja 1960 Riverside, mutta siitä ei koskaan kunnolla tullut mitään.
Pitkälti se kai olisi ollut kiitos Colin Chapmanin puolelta juurikin Sebringin 12 Tunnin Ajojen pariinkin otteeseen.
Eli hän olisi ajanut siis Lotuksella.
Myöhemmin oli tietenkin Lotuksen Yhdysvaltain puolen testaaja niin kilpa-autoilun kuin siviiliautoilun puolella.
Oli myös Camoradi-tallin (Periaatteessa Yhdysvaltain oma versio Porschesta.) F1-hankkeen tukija ennen kuin siitä ei sitten tullut mitään ja kun valitettavasti muut puuhamiehet halusivat pysyä vain urheiluautoilussa tai enintään silloisessa NASCAR-hankkeessa kiinni.
Tuossa F1-hankkeessa tarkoitus oli kai tukea Dan Gurneyn Porschen ihan tehdastalliakin eräänlaisena yhdysvaltalaisten omana kasvattitallina.
Herra Sheppard ajoi myös Yhdysvaltain omaa rallisarjaakin aikanaan.
Toinen poismennyt on vuorostaan tietysti F1:n Brabham-tallin Jack Brabhamin ja Denny 'Karhu' Hulmen kisainsinööri ja mekaanikko, F5000-sarjan ja ennen kaikkea vielä eläkepäivillään F1:siin uudelleen palatessaan merkittävä Benettonin moottoripuolen pomo, guru ja sellainen vanhemman kansan merkkihenkilö eli Peter Molloy.
Molloy valitettavasti menehtyi tosiaan aivokasvaimeen 9.10.2019.
Molloy oli tosiaan pesunkestävä aussi jolta tosiaan ei tuntunut koskaan loppuvan usko aussien uudelleen menestymiseen F1:ssä vaikeistakaan ajoista huolimatta ja se palkittiin vahvasti aikanaan Alan Jonesin muodossa.
Molloy ehti olla myös moottoriurheilulähetysten kommentaattorikin Australiassa joista varmaan ensimmäinen kommetaattorilähetys oli Sandown Parkin 6 Tunnin Ajo vuodelta 1964.
Molloyn osalta harmittavin asia tavallaan oli tietenkin se, että kovasti hehkutettu Bennett Racing ei koskaan 40 vuotta sitten vuonna 1979 lähtenyt F1-puolelle kun herra Molloy tosiaan oli valmis parhaimmillaan tukemaan tallia kovastikin moottorifirmansa nimissä ja ottamaan riskin jopa omasta tallipäällikkyydestäkin tuolloin jolloin nimi kai olisi ollut fuusion toteutuessa Bennett-Molloy Racing.
Niin ei kuitenkaan käynyt.
Peter Molloy oli myös RR-puolellakin melkoinen moottoriguru ja periaatteessa henkinen merkkihenkilö Wayne Gardnerille.
Molloy oli tietenkin myös rallipuolenkin miehiä Triumphilla vaikka ajohommat erittäin vähissä olivatkin kun Molloy oli enemmän kartturi.
Molloy ehti vielä ennen menehtymistään saada tänä vuonna käytännössä sairaalavuodekunnossakin 25.7.2019 Phil Irvingin Palkinnon saavutuksistaan moottoriurheilun parissa.
Viimeinen merkkihenkilö ja kunnolla ihan F1:ssä kilpailuja ajanut ja epävirallisessa Vallelungan Grand Prixissä 1972 kolmanneksi ajanut Nanni Galli poistui keskuudestamme 10 päivää hänen 79-vuotispäivänsä jälkeen 12.10.2019 eli kolme päivää sitten.
Hän oli tosiaan syntynyt 2.10.1940.
Hän oli syntynyt Bolognassa, mutta isänsä tapaan Nanni Galli tosiaan eli oikeastaan melkein koko elämänsä isänsä synnyinseudulla eli Pratossa ja myös piti itseään käytännössä Pratolaisena isänsä tapaan.
Myös Nanni Gallin eli syntyjään Giovanni Giuseppe Gilberto Gallin äitikin oli Pratosta lähtöisin.
Nanni Gallin ehkä huomattavin ajopaikka F1-uralla oli päästä Tecno-tallista Ferrarille muun muassa Helmut Markolle kohtalokkaassa Clermont-Ferrandin kisassa 1972 joskin sijaluku 13:sta kisan jälkeen ei tyydyttänyt Il Commendatorea jolloin lisämaksuajot jäivät siihen kun ainakin kuuden parhaan joukossa kai jatkoa ajatellen olisi pitänyt olla tai jopa parempikin.
Ferrari tosin kyllä ehkä myös loppupelissä vähän painosti turhan paljon Gallia ajamaan juurikin Ranskassa kun paras paikka olisi ollut ajaa tutuimmalla radalla Italian Monzassa jossa rata olisi ollut paremmin hallussa, enemmän testiä olisi ollut alla Ferrarin tasoista autoa varten toisin kuin mitä oli Ranskan kisaan eikä olisi ollut ihan niin kiire koko maksuajon kanssa.
Lopulta Gallin uran paras virallinen sija tuli ISO-Marlboron väreissä Williamsin ratissa Interlagosissa 1973 ysipaikalla ja ennen pitkää maksurahojen loputtua kun varsinaiset maksurahat alkoivat muilta kuivua ja kun olisi pitänyt maksaa muun muassa FOTL-yrityksen omasta yrityskassasta ajot niin kisat loppuivat sitten siihen kun osin yrityskassan varoja oli jo käytetty niihin vähiinkin maksuajoihin tätä ennenkin toisinaan.
FOTL-yritys oli tosiaan Gallin oma yritys eli ajoittain Galli tosiaan käytti omia liirojaan ajaessa F1-puolella.
Uran debyyttiyritys oli tosiaan Monzassa 1970 McLaren-tallin Alfa Romeon moottoria käyttävällä autolla josta kuitenkin karsiutui.
Ferrari-ajoon 1972 irtosi monen suosittelun jälkeen tosiaan paikka, mutta Signor Callin omien sanojen mukaan aikanaan Carlo Chiti antoi ratkaisevan suosituksen Enzo Ferrarille hänestä.
Syy siihen oli Signor Callin ja Signor Chitin alkujaan Toscanan alueen sukujuuret esi-isien osalta, Chiti itse oli Länsi-Pratosta ja sen kylästä Pistoiasta, Chitin isä itse tunsi Gallin isän ja oli yksi tämän pitkäaikaisia asiakkaita.
Ralliajaja Gigi Galli oli myös äärimmäisen kaukaista sukua Gallille, mutta vain esi-isien puolelta ja näistäkin vain yksi kantaisä oli suoraan yhteinen kun yksi äärimmäisen kantaisän omista pojista muutti Toscanan alueen sijaan juurikin Milanoon missä ennen pitkää syntyi sitten Gigi Galli.
Nanni Galli oli Italian yksi menestyneimpiä tai kuuluisimpia kestävyysajajia ja urheiluautojen ystäville ainakin nimet Merzario-Giunti-Galli kolmikkona ovat kulmakarvoja kohottelevia ainakin 1970-luvun saavutusten osalta.
Kaikkiaankin Galli oli melko hyvä moottoriurheilussa eikä huono F1-puoli juurikaan oikeutta hänelle tee muun moottoriurheilun puolelle missä hän tosiaan oli hyväkin.
Melkoisia menetyksiä siis.