Olikohan se 2006, kun formuloissa piti säästellä moottoreita useamman kisan ajalle, mutta jos kisan keskeytti, niin koneen sai vaihtaa ilmaiseksi uuteen. Aika nopeasti jokin talli, muistaakseni Honda, käytti tätä pykälää väärin eli käski kuljettajansa keskeyttämään pistesijojen ulkopuolelta muuten vain uuden moottorin vuoksi. Tämän jälkeen FIA muutti sääntöä niin, että tallien on toimitettava selvitys niistä teknisistä vioista, mitkä keskeytykseen johtivat, jotta moottorisääntöä saisi soveltaa. Vilunki loppui siihen. Siis vaikka talleja pitäisi millaisena paskanpuhujalaumana noin yleisesti ottaen, niin on täysin mahdollista kieltää paskan puhuminen ja pakottaa näyttämään asiat tosiksi. Rallissa voisi ihan hyvin diskata, jos talli päättää muuten vain "vaihtaa testimoodiin" kesken ajopäivän tai Loeb vain pysähtyy sissipaskalle tien varteen.
Kyllä, eiköhän se säännöillä onnistuta lopulta poistamaan, mutta kerrotko esimerkin millä se voitaisiin vaikka yhdellä kahdella lauseella kieltää. Myöhästymiseen voi olla monta syytä, ja entäs jos se syy olisi vaikka tuo bensan saanti onglema, joka "poistuu" itsestään. Millä tiimi voi todistaa, että se on ollut juuri se, tai entäs jos siellä on "sähkövika" joka myös poistuu ja siitä ei saada todisteita. Entäs jos yksi tai useampi kuski jää ruuhkaan ja sen takia myöhästyy ilman omaa syytään? Tai entäs jos siellä autoon laitetaan joku sähkövika moodi, jolloin mahdolliset "tarkastajatkin" toteavat, että autoa ei saada käyntiin? Ainoa idea mitä itselleni tuli, on joko nostaa rangaistusta (mutta jos se auto on jo sijalla 50, niin mitäpä niillä on väliä?), tai sitten säätää se siten, että ne myöhästyneet autot ajavat vasta kun kaikki WRC ja WRC2 autot ovat menneet. Mutta tuolloinkin voidaan kikkailla, että otetaan ne rangaistukset ja ajetaan puhtailla teillä pohjia (joka siis hyödyttää sitä sijalla 50 olevaa kuskia, ei tallikaveria).
Mutta toki voihan se mennä aina niin, että jos auto myöhästyy niin diskataan, silloin myös luultavasti loppuu ne tienvarsi korjaukset, jolloin ajetaan sitten rikkinäisillä autoilla (hylkäystä peläten), mahdollisesti vaarantaen myös yleisön, tai ainakin haittamaan takana tulevien kuskien matkaa. (Tai sitten jokainen vika johtaa keskeytykseen, riippuen ainoastaan siitä onko se korjattavissa X minuttiin pätkien välissä). Ja tuossa on myös tuo, että jos Rally2 kuskeille laitetaan omat säännöt missä olisi joku pykälä, että hylkäys tulee jos kikkailee aikojen kanssa, niin se ei olisi tämänpäiväistä estänyt. Jos sääntöihin taas jätetään joku epämääräinen, että jos oman tiimin auto saa hyötyä tästä myöhästymisestä, niin rangaistus on XXX, niin tämähän johtaa vain ja ainoastaan siihen, että tuomareilla on mahdollisuus mielivaltaisesti "tulkita" tuota miten päin haluavat, sillä mitenpä todistetaan, että auttoiko se vai eikö se auttanut? Tulkinta kysymyshän se on, miten monta sekunttia Ogier nyt menetti ja montako sekunttia Neuville voitti? Ja onko oikein antaa sitten vaikka Neuvillelle rangaistusta siitä, että tiimi kaveri teki jotain?
Olen vain siis sitä mieltä, että tähän ei ole mitään "pikaratkaisua" vaan siihen pitää tehdä hyvinkin monta eri pykälää, jos halutaan säilyttää näitä ominaisuuksia, mitä nykyisellä säännöksillä mahdollistetaan. On niin monta mahdollisuutta olla myöhässä myös "oikeista" syistä, ja mielestäni olisi aika kohtuutonta hylätä pelkästään sen takia, että näitä syitä ei voida todistaa, tai että se myöhästyminen johtui kuskista riippumattomista syistä.