Kuskispekulaatiot 2020

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Jos nyt jotain siirtoja tapahtuu ni ois ainakin hauska nähdä Vettel & Verstappen kaksikko Red Bullilla. Vettelille 1-2 kautta organisaatiossa mistä kaikki alkoi ja eläkkeelle formuloista.
Jotenkin Vettel vaan pelkää Verstappenia, monena vuonna alkanut turhaan hermoileen, jos Verstappen edessä tai takana.

Olis kyllä kiva nähdä miten heillä yhteistyö sujuisi.
Rivienvälistä viime kisan osuman jälkeen oli Verstappenin asenne kisan jälkeen yllättävän ymmärtäväinen, eli ehkäpä..
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tämä ei ole mahdollista koska Ferrarila pitää olla aina maailmanmestari sponssien takia...
Ei nyt sentään aina.
Ajoivathan siellä myös parivaljakko Berger ja Alesi.
Periaatteessa ihan mahdollinen vaatimus mutta yleensä kaikki F1:ssä on ostettavissa tai sovittavissa. Vastaavia juttuja on spekuloitu ennenkin, sillä Häkkisen alkuaikaan McLarenilla Marlboron sponsorisopimus kuulemma edellytti, että tallissa on oltava kuskina GP-voittaja. Tästähän tuli 1994 sitten vähän ongelma, sillä Andretti floppasi eikä saanut voittoa vaan potkut, Mika saavutti kolmen ajamansa kisan aikana kolmossijan (ja Sennan päänahan ekoissa yhteisissä aika-ajoissa) muttei voittoa, GP-voittajista Senna lähti Williamsille, Prost eläköityi, Mansell lähti jenkkeihin Cart-sarjaan, Bergerillä oli sopimus Ferrarin kanssa, Benettonia rakennettiin Schumacherin ympärille ja Alesi, Hill, Herbert, Coulthard - heistä kaikki saavuttivat avausvoittonsa vasta myöhemmin (en muista olisiko listalle sopinut vielä joitain vaihtoehtoja).

No joka tapauksessa Mikan tallitoveriksi tuli pitkään formuloissa pyörinyt Martin Brundle ja seuraavaksi vuodeksi Martin Blundell. Heistä kumpikaan ei ollut GP-voittaja mutta malppi pysyi silti pääsponsorina ja autot tutussa puna-valkoisessa värityksessä. GP-voittaja saatiin kiinnitettyä vasta 1996 David Coulthardin myötä - toisaalta sama vuosi jäi malpin ja larenin viimeiseksi yhteiseksi vuodeksi.

Marlboro sponssasi tuolloin myös Ferraria muttei yhtä näkyvästi, kuin McLarenia. Heillä ei siis välttämättä Bergerin ja Alesin aikaan ollut niin suurta sananvaltaa kuskivalintoihin tai sitten vaatimus oli silloin mestaruutta lievempi eli tuo sama kuin McLarenin kanssa, jonka Berger täytti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
Periaatteessa ihan mahdollinen vaatimus mutta yleensä kaikki F1:ssä on ostettavissa tai sovittavissa. Vastaavia juttuja on spekuloitu ennenkin, sillä Häkkisen alkuaikaan McLarenilla Marlboron sponsorisopimus kuulemma edellytti, että tallissa on oltava kuskina GP-voittaja. Tästähän tuli 1994 sitten vähän ongelma, sillä Andretti floppasi eikä saanut voittoa vaan potkut, Mika saavutti kolmen ajamansa kisan aikana kolmossijan (ja Sennan päänahan ekoissa yhteisissä aika-ajoissa) muttei voittoa, GP-voittajista Senna lähti Williamsille, Prost eläköityi, Mansell lähti jenkkeihin Cart-sarjaan, Bergerillä oli sopimus Ferrarin kanssa, Benettonia rakennettiin Schumacherin ympärille ja Alesi, Hill, Herbert, Coulthard - heistä kaikki saavuttivat avausvoittonsa vasta myöhemmin (en muista olisiko listalle sopinut vielä joitain vaihtoehtoja).

No joka tapauksessa Mikan tallitoveriksi tuli pitkään formuloissa pyörinyt Martin Brundle ja seuraavaksi vuodeksi Martin Blundell. Heistä kumpikaan ei ollut GP-voittaja mutta malppi pysyi silti pääsponsorina ja autot tutussa puna-valkoisessa värityksessä. GP-voittaja saatiin kiinnitettyä vasta 1996 David Coulthardin myötä - toisaalta sama vuosi jäi malpin ja larenin viimeiseksi yhteiseksi vuodeksi.
Tuo kuulostaa jo aika paksulta, että ihan väännettäisiin siitä, saadaanko talliin osakilpailun voittanut kuljettaja. Se kyllä oli tiedossa, että Dennis halusi aina Sennan lähdön jälkeen palkata talliin maailmanmestarin. Ensin se yritti ajattaa Mansellia 1995, mutta tämä kokeilu päättyi jo muutaman kisan jälkeen. Kaudeksi 1996 Dennis tavoitteli Schumacheria, joka päätyi Ferrarille ison palkkapussin perässä. Seuraavaksi kaudeksi Dennis tavoitteli Damon Hilliä, joka päätyi niin ikään rahan perässä Arrowsille... Kaudelle 1998 Dennisillä taisi olla Häkkinen ja Coulthard kiinnitettynä hyvissä ajoin mutta kaudesta 1999 hän kävi neuvotteluita Villeneuven kanssa. Eikä pidä unohtaa sitä, että heti Sennan lähdettyä Dennis tilasi Prostin ajamaan testejä McLarenille, millähän lie taka-ajatuksella... (Prost testaili satunnaisesti 1994–1996.)

Sehän ei tietenkään voinut vaikuttaa asiaan, että McLaren oli aikalailla hukassa kaudet 1994–1996. Vähän aiemmin lähti ensin tehdastallin asema moottoritoimittajan poistuttua, sitten pääsuunnittelija ja lopulta vielä itse Ayrton Senna. Moottoritoimittajaa vaihdettiin kuin sukkia ja Mersun tultua kuvioihin alkuvaihe oli todella vaikea teknisten vikojen myötä. Voisi tuota mainittua Mansell-saagaakin pitää aika nolona.

Ei Ferrarilla mennyt yhtään sen paremmin siihen aikaan, kun Mallun panostus alkoi siirtyä siihen suuntaan. Mitä katselin kuvia, niin Marlboro valtasi Ferrarin takasiiven pysyvästi kaudesta 1993 alkaen ja sen jälkeen myös auton selkämyksessä olleet Mallu-tarrat alkoivat kasvaa kokoa ja vastaavasti Fiatin logot kutistua. McLarenin viimeinen Marlboro-diili kattoi vuodet 1994–1996 eli jo sen aikana oli aika selvää, että Marlboro on kiinnostunut vaihtamaan tallia. Yritykset palkata Schumi voivat myös liittyä siihen, että Mäkin seuraava pääsponsori oli saksalaisen emoyhtiön tupakkamerkki West. Voisin kuvitella, että ajatus Ferrarista oli kutkutellut Mallun päälliköillä jo pitkään, mutta McLarenin kaudet 1984–1991 kattaneen dynastian aikana oli parempi pysyä voittajien leirissä. Kun tuo dynastia alkoi murentua Hondan vetäytymisilmoituksen ja mestaruusputken katkeamisen myötä (1992), niin Marlborolla lyötiin välittömästi pelimerkit kiinni Ferrariin.

Jos nyt jotain siirtoja tapahtuu ni ois ainakin hauska nähdä Vettel & Verstappen kaksikko Red Bullilla. Vettelille 1-2 kautta organisaatiossa mistä kaikki alkoi ja eläkkeelle formuloista.
Ei vaan ole Rebbarilla enää tarvetta palkata noita eläköitymiseltä suojaa hakevia nestoreita "kehittämään autoa".
 
Viimeksi muokattu:

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Ennustan seuraavan askeleen:

Nyt kun on keksitty että Ferrarilla pitää olla maailmanmestari ratissa, niin eiköhän vaan seuraava jymyuutinen ole se, että Ferrari tavoittelee tosissaan Nico Rosbergia. Ja helppoja klikkejä satelee sille laatujulkaisulle, joka spekulaation heittää ilmoille. Tottakai nimettömänä pysyttelevään sisäpiirin tietolähteeseen viitaten.
Mitäköhän tapahtuis, jos VET oikeasti lähtis ja HAM pysyisi edelleen Mesellä ja mestari olis pakko olla kuitenkin Ferrarilla.

RAI:ta ne ei kehtais enää ottaa, nii oisko sit pakko palkata ALO vaikka olis ehkä riitoja tiedossa...
Jos ne ei ALO:a halua, niin kai sitä pitäis olla yhteydessä jos ROS suostuisi, tai BUT

Kuulostaa siis aika tuulesta temmatulta tuo huhu, että "mestari pitää olla ratissa"

Jos vaikka Verstappen olis vapaana, niin aivan varmasti palkkaisivat!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
Ennustan seuraavan askeleen:

Nyt kun on keksitty että Ferrarilla pitää olla maailmanmestari ratissa, niin eiköhän vaan seuraava jymyuutinen ole se, että Ferrari tavoittelee tosissaan Nico Rosbergia. Ja helppoja klikkejä satelee sille laatujulkaisulle, joka spekulaation heittää ilmoille. Tottakai nimettömänä pysyttelevään sisäpiirin tietolähteeseen viitaten.
Rosberg on kyllä tehnyt selväksi sen, ettei hän enää F1-autolla aio kilpailla. Buttonista huhuilussa olisi jo jotain ns. järkeäkin, sillä mies on edelleen aktiivinen ja peräti WEC-sarjan kuninkuusluokassa. Hän myös ajoi varsin kelvollisesti silloin Monacossa 2017 tuuratessaan Alfonsia vaikka tuli kisaan ihan pystymetsästä. Yksi kausi Ferrarilla vaikka kymmenestä miljoonasta ilman menestyspaineita? Mikä ettei.

Kuulostaa siis aika tuulesta temmatulta tuo huhu, että "mestari pitää olla ratissa"

Jos vaikka Verstappen olis vapaana, niin aivan varmasti palkkaisivat!
Ja taas vähän sitä suhteellisuudentajua peliin. Eivät kymmeniä miljoonia maksavat sponssit laita peliä kerrasta poikki, jos jokin sivuehto jää täyttämättä. Lähinnä siitä on ongelmaksi jatkosopimuksesta keskustellessa. Räkän tuominen takaisin talliin siirtymäajaksi olisi kuitenkin looginen ja mahdollinen veto, koska hän on edelleen vahvasti Ferrarin leirissä ja ajaa myös luotettavia tuloksia. Sen sijaan Alonso on täysin arvaamaton jokeri, joten hänen suuntaansa ei katsella. Jos sarjassa ei ole muita mestareita kuin Mersulle sidottu Hamilton ja viikonloppuhuvikseen kurvaileva Räikkönen, niin totta vitussa Ferrarin on pakko katsella muitakin vaihtoehtoja ja totta vitussa sponsoritkin tajuavat sen, ettei yhtä Hamiltonia voi joka helvetin autoon istuttaa. Niillä vanhoilla mestaruuksilla ei ole kummoista arvoa, mikäli tallilla ei ole toivoa tulevien mestaruuksien voittamisesta. Kummallista saivartelua.

Ja se nyt ainakin on selvää, ettei tallin tarvitse niitä GP-voittajiakaan epätoivoisesti tavoitella, koska tuolla autolla pitäisi edes kerran onnistua voittamaan... Tai siis...
 
Viimeksi muokattu:

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Rosberg on kyllä tehnyt selväksi sen, ettei hän enää F1-autolla aio kilpailla. Buttonista huhuilussa olisi jo jotain ns. järkeäkin, sillä mies on edelleen aktiivinen ja peräti WEC-sarjan kuninkuusluokassa. Hän myös ajoi varsin kelvollisesti silloin Monacossa 2017 tuuratessaan Alfonsia vaikka tuli kisaan ihan pystymetsästä. Yksi kausi Ferrarilla vaikka kymmenestä miljoonasta ilman menestyspaineita? Mikä ettei.
Juu hienosti kiilas kilpakumppanin kaiteisiin silloin
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Rosbergista vaikea kehittää vakavasti otettavaa tarinaa kuskin paikalle. Alkaa olla muutenkin skenessä modernin ajan "villeneuve" höpinöidensä perusteella ja tekee ohessa vähän tubetusta. Huomiona vielä se, että taitaa olla takki tyhjänä vieläkin Hamiltonia vastaan taistelemisesta.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tuo kuulostaa jo aika paksulta, että ihan väännettäisiin siitä, saadaanko talliin osakilpailun voittanut kuljettaja.
Joo. Suunnilleen tuo olikin mun viestin pointti. Eli silloin puhuttiin, että sponsorilla on tiettyjä muodollisia ehtoja kuskivalintojen suhteen, ehdot eivät täyttyneet, silti sponsori pysyi yhä mukana.

Vaikka nuo tämänkertaiset huhut pakollisesta maailmanmestarista pitäiskin paikkaansa niin se ei silti tarkoita sitä, että Binotto joutuu istuskelemaan Ferrarin motorhomessa pyöritellen pelikorttia, jossa toisella puolella on Kimin ja toisella puolella Alonson naama ja tuskailemaan, kun mitään muuta ratkaisua tilanteeseen ei millään voi olla. Asiat on järjestettävissä.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
476
Siis oikeastiko joku luulee, että Ferrari ja sponsorit jättäisivät Verstappenin palkkaamatta jonkun sopimuspykälänsä vuoksi, jos mies olisi saatavilla?! Taatusti haluaisivat yhdessä joustaa aiemmin keskenään sopimustaan. Kaiken lisäksi, JOS sellainen pykälä on edes olemassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
Joo. Suunnilleen tuo olikin mun viestin pointti. Eli silloin puhuttiin, että sponsorilla on tiettyjä muodollisia ehtoja kuskivalintojen suhteen, ehdot eivät täyttyneet, silti sponsori pysyi yhä mukana.
No emmä nyt tiedä, että pysyikö vai eikö. Kuten yllä kirjoitin, niin McLarenin ja Marlboron viimeiseksi jäänyt sopimus kattoi kaudet 1994–96 ja jo tuota ennen Mallu oli alkanut selvästi siirtyä Ferrarin kelkkaan kasvaneen mainostilan kertomana. Tuo sopimus oli tehty ennen Sennan päätöstä jättää talli, joten on luonnollista että sopimus ns. lusittiin läpi vaikka tilanne olisi ollut mikä. Ei Ferrarilla mennyt niin erityisen hyvin, että olisi kannattanu hylätä aiemmin menestyksekäs McLaren yhden heikon kauden vuoksi. Mansellin palkkaaminen kaudeksi 1995 oli lukemani mukaan nimenomaan Marlboron sanelema päätös – Dennis itse oli murjaissut joskus aiemmin historiassa Mansellin olevan yksi niistä kuljettajista, joita hän ei koskaan ottaisi talliinsa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Rosbergista vaikea kehittää vakavasti otettavaa tarinaa kuskin paikalle. Alkaa olla muutenkin skenessä modernin ajan "villeneuve" höpinöidensä perusteella ja tekee ohessa vähän tubetusta. Huomiona vielä se, että taitaa olla takki tyhjänä vieläkin Hamiltonia vastaan taistelemisesta.
Ilmeisesti näin

Nico Rosbergin silmämeikit jakavat fanien mielipiteet – ”Hyvin kyseenalaista” https://www.is.fi/formula1/art-2000006181960.html
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Niin milloin nähdään ensimmäinen pariskunta F1:ssä. Nascarissahan sentään jo oli, tosin ei enää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
Varmaan sitten kun nähdään ensimmäinen julkihomo formuloissa. Naiset ovat fyysisesti ala-arvoisia eivätkä kykene ajamaan edes helpoiksi parjattuja F1-autoja.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Varmaan sitten kun nähdään ensimmäinen julkihomo formuloissa. Naiset ovat fyysisesti ala-arvoisia eivätkä kykene ajamaan edes helpoiksi parjattuja F1-autoja.
Juolahti mieleen, miten Arttu Harkki julisti radiossa, miten naisten fyysisten ominaisuuksien takia esim. hävittäjälentäjän hommiin ei naislentäjiä oteta.

Joku soittaja sitten vähän ojensi mr Kaikkitietävää.

Provohan tuo sovinistinen heitto oli, muttei anneta sen häiritä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
No meinasitko ojentaa "kaikkitietävä" vai tyydytkö heittämään huonon analogian jostain raukasta, joka ei osaa lukea historiankirjoja?

P.S. Mielestäni provo olisi nähdä ensimmäinen mies mekossa esiintymässä nais-F1-kuljettajana.
 
Ylös