Turkin MM-ralli 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Mites Lefebvre Saksassa 2016(?)? Samoin Greensmithin kolaroitua Hinkelsteinin kanssa viime vuonna testeissä loppui kartturi Craig Parryn ura kokonaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Vanha kunnon hullu-Galli mursi reisiluunsa ulosajossa Saksassa 2008. Tuollaisesta vammasta toipumiseen menee useita kuukausia. Tuohan jäi lopulta Gigin viimeiseksi kilpailuksi WRC-tasolla.
Vähän hävettää et tämäkin tuli unohdettua. Aika hurja ulosajo oli, niinkuin ennen tuota Suomessa ollut pyöritys. (onko Galli muuten tuon jälkeen ajellut kilpaa?)

Ja kun muisti palailee pätkittäin kuin U. Turhapurolla konsanaan, niin Freddy Loix Safari-testeissä 1999 oli tietysti yksi tällainen tapaus.
Tulee mieleen myös Loixin ulosajo 2002 Montessa. Ruotsissakin pienillä patenteilla mukana kilpaa ajamassa.

Yllättävän monella näinkin rajusti ulosajaneella muuten on Mitsubishi-taustaa (Delecour, Loix, Galli, Mannisenmäki).
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Evansilla oli sitten Viron tuliaisina melkein kolmen kuukauden saikku (jos Walesissa palaa remmiin) :thumbdown
Ne tekohyppyrit ovat kyllä niin tarpeettomia Viron rallissa. Toivottavasti ottavat opikseen, jos on pakko rakentaa hyppyreitä niin tekisivät ne ajatuksella. Järjestäjät olivat ihan oikeassa siinä, etteivät ainakaan kolmeen vuoteen ole valmiita edes yrittämään MM-sarjaan mukaan.

Pääsispä edes Walesiin mukaan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Eihän se Evansin tilanne ollut tekohyppyrissä. Muutenkin kyse oli ajovirheestä, josta ei kyllä voi hyppyriä syyttää. Ei tietysti ollut järkevää rytkyttää rallia läpi kun se loukkaantuminen tuli jo EK2:lla.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Eihän se Evansin tilanne ollut tekohyppyrissä. Muutenkin kyse oli ajovirheestä, josta ei kyllä voi hyppyriä syyttää. Ei tietysti ollut järkevää rytkyttää rallia läpi kun se loukkaantuminen tuli jo EK2:lla.
Okei mun moka, kiitos tarkennuksesta.:alppu:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuva EK10+13 Kızlanilta. Tosi leveetä ja tasaista baanaa ja alussa makeita hyppyjäkin. Täysin erilainen kuin muu ralli. Veikkaan keskinopeuksia yli 120 km/h. Toki vaikee arvioida miten liukasta toi irtosora on ja missä säädöissä autot on.



EDIT: alun hypyt https://www.youtube.com/watch?v=j2n50U5wB0A
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jos on jännät paikat itse rallin suhteen, niin sama tilanne on myös Rallitietäjässä. Top 8:sta ainakin AnttiL sekä Magnum2300 ovat lähteneet muutosvalmentamisen tielle ja veikanneet voittajaksi Neuvilleä Eestin ihmemiehen sijaan. Visionäärinen haisto vai turhaa nokkeluutta? Sunnuntaina ollaan viisaampia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Jos on jännät paikat itse rallin suhteen, niin sama tilanne on myös Rallitietäjässä. Top 8:sta ainakin AnttiL sekä Magnum2300 ovat lähteneet muutosvalmentamisen tielle ja veikanneet voittajaksi Neuvilleä Eestin ihmemiehen sijaan. Visionäärinen haisto vai turhaa nokkeluutta? Sunnuntaina ollaan viisaampia.
Sanoisin, että voidaan olla aika hyvillä jäljillä kyllä.

Paremmat lähtöpaikat, raffi tiestö joka ei oletusarvoisesti sovi Toyotalle yhtä hyvin kuin pari edellistä kisaa, sekä Toyotan yllä edelleen leijuva pieni kysymysmerkki luotettavuuden suhteen tarkoittaa sitä, että nyt on haastajien yksinkertaisesti pakko kurittaa Tänakia ja Toyotaa mikäli mestaruustaistot aiotaan pitää elossa. Etenkin Hyundaille näkisin Turkin kaikinpuolin avoimena maalina ottaa jättipotti tulos ja nyt ei saa tulla enää mitään mystisiä markan vikoja. Vähintään 20 pistettä pitää saada keulaa Toyotaan, etenkin kun näkisin että Walesissa ei Toyotan kolmoisvoitto mitenkään yllättäisi. Tosin en tiedä sitten miten uudet aerot tulee vaikuttaan Toyotan kilpailukykyyn vauhtikisoissa.

Jos kaikesta huolimatta Tänak jatkaa edelleen voittokulkua, pitäisin kuskien mestaruuden laittamista purkkiin jo Walesissa täysin realistisena ja Hyundain merkkimestaruus haavetkin synkkenisivät melkoisesti. Se olisikin melko poeettinen skenaario mikäli Tänak pystyisi mestaruuden Walesissa varmistamaan kun muistetaan vuoden takaiset kuvat murtuneesta Ottista makoilemassa tiellä Sweet Lambissa. Vähän vastaavasti mieleen muistuu 2003 Korsika jolloin Loeb teki silloin mestaruuden lopulta vieneen harvinaisen ajovirheen rallin johtopaikalta ja tuli lopulta kyyneleet silmissä pätkän maaliin N-ryhmän autojen seassa. Vuosi tästä 2004 Korsikalla olikin sitten ilon kyyneleiden aika. Siihen en ota sitten kantaa minkälaiseen mestaruuksien sarjaan Tänak yltyisi mikäli tällainen skenaario toteutuisi Walesissa. :D
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sanoisin, että voidaan olla aika hyvillä jäljillä kyllä.

Paremmat lähtöpaikat, raffi tiestö joka ei oletusarvoisesti sovi Toyotalle yhtä hyvin kuin pari edellistä kisaa, sekä Toyotan yllä edelleen leijuva pieni kysymysmerkki luotettavuuden suhteen tarkoittaa sitä, että nyt on haastajien yksinkertaisesti pakko kurittaa Tänakia ja Toyotaa mikäli mestaruustaistot aiotaan pitää elossa. Etenkin Hyundaille näkisin Turkin kaikinpuolin avoimena maalina ottaa jättipotti tulos ja nyt ei saa tulla enää mitään mystisiä markan vikoja. Vähintään 20 pistettä pitää saada keulaa Toyotaan, etenkin kun näkisin että Walesissa ei Toyotan kolmoisvoitto mitenkään yllättäisi. Tosin en tiedä sitten miten uudet aerot tulee vaikuttaan Toyotan kilpailukykyyn vauhtikisoissa.

Jos kaikesta huolimatta Tänak jatkaa edelleen voittokulkua, pitäisin kuskien mestaruuden laittamista purkkiin jo Walesissa täysin realistisena ja Hyundain merkkimestaruus haavetkin synkkenisivät melkoisesti. Se olisikin melko poeettinen skenaario mikäli Tänak pystyisi mestaruuden Walesissa varmistamaan kun muistetaan vuoden takaiset kuvat murtuneesta Ottista makoilemassa tiellä Sweet Lambissa. Vähän vastaavasti mieleen muistuu 2003 Korsika jolloin Loeb teki silloin mestaruuden lopulta vieneen harvinaisen ajovirheen rallin johtopaikalta ja tuli lopulta kyyneleet silmissä pätkän maaliin N-ryhmän autojen seassa. Vuosi tästä 2004 Korsikalla olikin sitten ilon kyyneleiden aika. Siihen en ota sitten kantaa minkälaiseen mestaruuksien sarjaan Tänak yltyisi mikäli tällainen skenaario toteutuisi Walesissa. :D
Kyllä, ihan jo jännityksen säilymisen nojalla täytyy toivoa voittoa johonkin muuhun osoitteeseen kuin Tänakille ja/tai Toyotalle. Tai no, kyllähän se Latvalan kiintiövoitto maistuisi vaikka täältä, ei siinä mitään. Tänakin tämän hetkinen moodi on sellainen, että lähtöpaikka-, auto- yms. yleisesti hyväksytyt selitykset eivät häneen oikein päde. Näkisin että ainoa, joka Tänakilta voi voiton Turkissa(kaan) riistää, on Toyotan tekniikka. Muista virolaisen ei tarvitse niinkään huolehtia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
No tokihan Neuville oli viime vuonna aika pitelemätön Turkissa kunnes mekaanikon virheen seurauksena auto hajosi. Mikkelsen oli myös mekaanikon virheen uhri, mutta nämä kaverit ovat kuulemma sittemmin "siirtyneet uusiin haasteisiin". Paddonin autossakaan ei ollut murheita, joten sen puolesta Hyundain luotettavuuteen on luottoa. Neuville on myös voittanut esim Argentiina tänä vuonna, sekä Portugalin ja Sardinian viime vuonna. Toki näihin kaikkiin on vaadittu Tänakin keskeytys...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Toyotan tän kauden vauhdillisesta ylivoimasta tulee jotenkin kovasti mieleen 2002 Peugeot. Melkoinen Dream Team oli pösöllä silloin koossa niin kuskien, auton, kuin karismaattisen sikareita solkenaan sauhuttelevan tallipäällikönkin puolesta. Kolmoisvoittojakin tuli pari kappaletta ja Jyskälässäkin olisi kolmoisvoitto napsahtanut aivan murskaavalla ylivoimalla ellei Roviksen auto olisi pettänyt. Mieleen on myös hyvin jäänyt Katalonia jossa Panizzilla oli hyvin aikaa viihdyttää yleisöä ylimääräisellä 360 donitsilla matkalla voittoon :D. Auto oli silloin sarjan ylivoimaisesti nopein etenkin vielä 2002, mutta toisaalta Toyotan tapaan teknisiä vikoja taisi tulla jonkin verran kilpailijoita enemmän. Esim. Bossen autoon iski useammassa kisassa mystisiä hydrauliikkavikoja.

Menee taas kieltämättä vähän OT puolelle, mutta jos puhutaan Dream Teameistä vielä niin kaikkien aikojen line-up rallin MM-sarjassa tais kuitenkin löytyä Citroenilta vuonna 2003. Loeb-McRae-Sainz kattauksesta on aika vaikea laittaa paremmaksi kun puhutaan koko kauden yhdessä ajaneista. Sitten yksittäisistä kisoista puhuttaessa Audin kattaus 1984 Akropolikseen on kanssa aika tajunnanräjäyttävä, Blomqvist-Mikkola-Mouton-Röhrl :eek:. Ellei paras niin ainakin tyylikkäin kokoonpano sitten Subarulla 1991 RAC:ssä, Alen-McRae-Vatanen. :cool:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Menee taas kieltämättä vähän OT puolelle, mutta jos puhutaan Dream Teameistä vielä niin kaikkien aikojen line-up rallin MM-sarjassa tais kuitenkin löytyä Citroenilta vuonna 2003. Loeb-McRae-Sainz kattauksesta on aika vaikea laittaa paremmaksi kun puhutaan koko kauden yhdessä ajaneista. Sitten yksittäisistä kisoista puhuttaessa Audin kattaus 1984 Akropolikseen on kanssa aika tajunnanräjäyttävä, Blomqvist-Mikkola-Mouton-Röhrl :eek:. Ellei paras niin ainakin tyylikkäin kokoonpano sitten Subarulla 1991 RAC:ssä, Alen-McRae-Vatanen. :cool:
Lancia 1987 Kankkunen-Alen-Biasion oli kans ihan jees.

Pari tällaista profetiaalista kolmen mestarin yksittäistä rallia löytyy nimenomaan RAC:sta, 1993 Subarulla Vatanen-McRae-Burns, 1994 Subarulla Sainz-McRae-Burns (samat 1995) ja Fordilla Biasion-Vatanen-Blomqvist sekä 1998 Toyotalla Sainz-Auriol-Grönholm ja 2000 Subarulla Kankkunen-Burns-Solberg. Niin ja tietysti Suurajot 1993, Kankkunen-Auriol-Mikkola. 1991 kaudella Lancialla on ollut myös pari kertaa Kankkunen-Auriol-Biasion (toki Auriol Jolly Clubissa).

Koska muuten viimeksi kaksi maailmanmestaria (ei tulevaa) on ajanut samassa tallissa pysyvästi? Onko se tuo Citroenin 2003? E: Näköjään vielä 2005 Citroen, Loeb ja Sainz.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Koska muuten viimeksi kaksi maailmanmestaria (ei tulevaa) on ajanut samassa tallissa pysyvästi? Onko se tuo Citroenin 2003? E: Näköjään vielä 2005 Citroen, Loeb ja Sainz.
Jep, koitin miettiä ja tuo tosiaan taitaa olla viimeinen. Mutta sitä se kaks maailmanmestaria viimeseen 15 vuoteen teettää :D.
Profetiaalisista surullisista line-upeista täytyy mainita Subarun joukkue 1995 Uudessa-Seelannissa. Bourne-Burns-McRae, kaikki kuolivat parin vuoden välein yksitellen 2003-2007. :frown:
Sainz oli silloin sairaslomalla kaaduttuaan aikaisemmin kesällä polkupyörällä.
 
Ylös