F1-kuskit rallipoluilla

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Arvon forumisteilta löytyy varmaan paljon lisä- ja nippelitietoa aiheesta, mä voin aloittaa:

Kimi Räikkönen
Kun Ferrari päätti vuonna 2010 palkata Kimin tilalle Fernando Alonson, päätti Jäämies lähteä kokeilemaan rallia. Citroen Junior Team tarjosi Räikköselle auton ja mies painoi menemään - 11 rallia, viisi pistesijaa, parhaimmillaan viides Turkissa ja parit EK-pohjat Saksasta.
Seuraavalla kaudella Räikkönen ajoi omassa ICE 1 Racing-tallissa Citroenilla. Kuudessa ensimmäisessä rallissa pisteille, kolme viimeistä päättyivät keskeytykseen.
Molempina vuosina mies sijoittui MM-pisteissä 10:nneksi.

Robert Kubica
Puolalainen oli ja on aina ollut innokas ralliautoilija, mikä oli koitua hänen kohtaloksi vuoden 2011 helmikuussa. Ennen F1-kauden alkua mihin Kubican oli tarkoitus osallistua Lotuksen riveissä, ajoi mies Ronde di Andoran rallissa rajusti päin muuria ja kaidetta. Kubica saatiin autosta ulos ja helikopterilla sairaalaan vasta tunnin jälkeen. Miehen käsi oli niin murskana, että formulan rattiin hyppääminen oli mahdoton ajatus. Näinpä puolalainen keskittyi täysillä ralliin. Vuonna 2013 mies kruunattiin viidellä voitolla WRC2-luokan maailmanmestariksi.
Seuraavat kaksi kautta Kubica ajoi WRC-luokassa, mutta ei ihan noussut Räikkösen tasolle - paras MM-sijoitus 12.

Leo Kinnunen
Tunnetusti AAW:llä kuuteen GP-viikonloppuun vuonna 1974 osallistunut Kinnunen ajoi vuoden 1973 Jyväskylän suurajoissa kolmanneksi.

Carlos Reutemann
Vuoden 1981 MM-kakkonen formuloissa osallistui vuoden 1985 Argentiinan ralliin sijoittuen Peugeot'lla kolmanneksi.

Stirling Moss
Rallin MM-sarjaa ei toki vuonna 1952 ollut olemassakaan, mutta siitä huolimatta Sir Stirling Moss sijoittui silloin Monte Carlon rallissa toiseksi.

Graham Hill
Britti sijoittui vuoden 1962 Monte Carlon rallissa 10:nneksi ja keskeytti vuoden 1966 RAC-rallin.

James Hunt
Voitti vuoden 1973 Avon Motor Tourin.

Stephane Sarrazin
1999 Brasilian GP:ssä Luca Badoeria tuurannut ja hurjasti ulos ajanut Sarrazin tykkäsi ajaa assuralleja sijoittuen vuosina 2004-2006 Katalonian ja Korsikan ralleissa neljänneksi ja Monte Carlossa viidenneksi.

Alex Caffi
Menestystä Historic-ralleista.

Derek Warwick
Osallistui vuoden 1990 RAC-ralliin, ajoi EK:lla 25 pöpelikköön eikä ajanut rallia sen koommin.

Martin Brundle
1996 RAC-rallissa ulosajo, 1999 samassa rallissa keskeytys teknisen vian takia.

Jim Clark
Osallistui Graham Hillin tavoin vuoden 1966 RACiin. Keskeytti kuudennelta sijalta ulosajoon. Autona Lotus Cortina.

Alain Prost
Ajoi 1982 Du Varin rallissa ojaan.

Jacky Ickx
Voitti vuoden 1983 Paris-Dakar rallin.



+tietysti kaikki suomalaiset F1-kuskit poislukien Kozarowitzky ja N. Rosberg.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Olen aina ihmetellyt, kuinka nopeasti F1-kuskit ovat sopeutuneet ralliauton rattiin, kun kyseessä on kuitenkin kaksi ihan eri tyyppistä lajia. Erityisesti Kimi, Kubica, Reutemann, Sarrazin ja suomalaisistakin melkein kaikki. Onhan se selvää, että vauhti on verissä ja autonkäsittelytaidot, tien lukeminen, refleksit ym. on valmiiksi huippuluokkaa, mutta silti. Radalla kuitenkin tiedetään ja tunnetaan joka mutka unissaankin ja pystytään hiomaan ja harjoittelemaan ajolinjat millintarkasti. Rallissa taas tiet ovat suhteellisen tuntemattomia, varsinkin ensikertalaiselle, olosuhteet ja pito vaihtelee jatkuvasti, pelkkä nopeus ei ratkaise, vaan tarvitaan sopivasti taktiikan ja rytminvaihdoksia ja vieressä istuu kaveri, jonka puheeseen pitää pystyä keskittymään ja luottamaan mitä hän sanoo.
Tuo nuottien kuunteleminen on yleensä ollut F1-kuskeilla se suurin kompastuskivi, mutta kyllä nuo MM-pisteille ajamiset noin vähäisellä rallikokemuksella on oikeasti aika kova temppu. Ja mm. tänä vuonna Bottaksen ajo ensikertalaisena Arctic Rallyssa todella hatunnoston arvoinen suoritus.
En tiedä onko vähän huono vertaus, mutta melkein voisi sanoa että F1,stä ralliin siirtyminen on vähän kuin jalkapallosta jääkiekkoon. Yhteistä on siinäkin joukkuelaji, jossa yritetään maaleja, mutta säännöt ovat erilaiset, pito muuttuu liukkaammaksi ja välineet ovat erilaiset. Tuskin kovinkaan moni jalkapalloilija onnistuisi noin vain pärjäämään jääkiekossa MM-tasolla samantien. Voi olla huono vertaus, mutta...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Arvon forumisteilta löytyy varmaan paljon lisä- ja nippelitietoa aiheesta, mä voin aloittaa:

Carlos Reutemann
Vuoden 1981 MM-kakkonen formuloissa osallistui vuoden 1985 Argentiinan ralliin sijoittuen Peugeot'lla kolmanneksi.
Ajoi myös podiumille Codasur-rallissa vuonna 1980. Monellako kuskilla on 100% WRC-starteista podiumeja?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
JJ ajoi GT-Corollalla ihan vauhdikkaasti Mäntässäkin. Muuten ei oikein muistikuvia, kuinka paljon muuten ajeli rallia. Mika Häkkisellä ei vastaavasti oikein kulkenut. Tommin Nissania taisi testata joskus ja päätyi katolleen ja Tunturissa ajoi mm. Mitsun WRC-autolla, mutta aika rauhallista ajoa taisi olla.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
193
Derek Bell starttasi yhdeksässä F1-kisassa 1968-74, mutta sen jälkeen voitti Le Mansin 24h-kisan viidesti. Ajoi GM-Eurosportin Opel Kadett/Vauxhall Astralla RAC-rallit 1987-88. Tuli vuoden -88 rallissa sijalle 29.

Louis Chiron voitti mm. Monacon, Belgian, Ranskan ja Saksan GP:t ennen II maailmansotaa. Jatkoi F1-sarjassa 1950-58. Hän ajoi Monte Carlon rallissa ainakin kolmesti ja voitti 1954 Lancialla.

Pari alunperin rallikuskia, jotka menivätkin formuloihin:

Gerard Larrousse voitti Korsikan rallin 1969 ja oli toinen Montessa -69, -70 ja -72. Hieno 6. sija RAC:ssa 1970. Kaikki nämä tulokset Porsche 911:llä. Toinen Norsunluurannikolla 1973 Datsunilla. Ajoi mm. Le Mansin 24h-kilpailussa vuosina 1967-74, oli kisan toinen 1969-70 ja voitti 1973-74.

F1-uran ainoassa startissa hän lähti 1974 Belgian GP:n lähtöruudusta 11, mutta keskeytti. Ajatti omaa Larrousse F1-tallia 1987-94. Parhaana tuloksena Aguri Suzukin kolmas sija Japanissa 1990.

Vic Elfordin Ford Cortina hylättiin Montessa 1966 samassa valojupakassa kuin myös Mäkinen, Clark, Aaltonen ja Hopkirk, mutta 1967 Montessa hän oli kolmas ja 1968 Monte Carlon rallin hän voitti Porschella. Hän myös voitti 1967 rallin Euroopan mestaruuden. Ratapuolella voitto mm. Targa Floriosta 1968 ja luokkavoitot Le Mansista 1967 ja -73.

Elford ajoi 13 F1-kisaa 1968-71. Saavutti 8 pistettä, parhaana tuloksena 4. sija uran ensimmäisestä GP:stä Ranskassa 1968.
 
Viimeksi muokattu:

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
509
Sijainti
Peraehikiae
Jyrki Järvilehto on osallistunut mm. Arctic rallyyn useita kertoja N-ryhmän mitsulla, parhaan sijoituksen ollessa vuonna 2009 yleiskilpailun 9. Taakse jäi tuolloin mm. ensimmäistä ralliaan ajanut Kimi Räikkönen joka osallistui kisaan Fiat Grande Punto S2000:a. Kimin sijoitus oli yleiskilpailun 13.

Arctic rallyyn on osallistunut myös Keijo Keke Rosberg muutamia kertoja, parhaan sijoituksen ollessa yleiskilpailun 16.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lähden heti sivuraiteille, mutta ansaitsevat molemmat silti maininnan molempien kilpailumuotojen taitajina, vaikkei F1-startteja vyölle kertynytkään: Jean-Claude Andruet, historiallisen 1973 Monten voittaja, ajoi käsittääkseni paljon myös rataa erityisesti 70-luvulla. Ja jos puhutaan rataa ja rallia onnistuneesti miksanneista kuljettajista, niin ei voida myöskään olla mainitsematta Primulan jengin Hans Lainetta, jonka nousukiito päättyi traagisen varhain. Aineksia oli nousta vaikka miten korkealle sekä rallissa että radalla.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Lähden heti sivuraiteille, mutta ansaitsevat molemmat silti maininnan molempien kilpailumuotojen taitajina, vaikkei F1-startteja vyölle kertynytkään: Jean-Claude Andruet, historiallisen 1973 Monten voittaja, ajoi käsittääkseni paljon myös rataa erityisesti 70-luvulla. Ja jos puhutaan rataa ja rallia onnistuneesti miksanneista kuljettajista, niin ei voida myöskään olla mainitsematta Primulan jengin Hans Lainetta, jonka nousukiito päättyi traagisen varhain. Aineksia oli nousta vaikka miten korkealle sekä rallissa että radalla.
Henri Toivonen kuuluu kanssa ehdottomasti tuohon kerhoon.

Espressoa ja marlboroa aamusta iltaan kuluttanut legendaarinen Alessandro Nannini taisi olla siitä harvinainen F1-kuski, että aloitti rallin puolella ja siirtyi siitä sitten myöhemmin radalle. Ei toki MM-ralleja mutta joitain ralleja Stratoksella Italiassa 70-luvulla. Milläpä muullakaan autolla sitä nyt nuori mies Italiassa aloittaisi ajamaan rallia 70-luvulla :D. Helikopterionnettomuus katkaisi ikävästi F1-uran juuri sen ollessa hehkeimmillään. F1-uran jälkeen ajanut satunnaisesti taas mm. rallia ja ryhtynyt miksipä muuksikaan kuin kahviyrittäjäksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henri Toivonen kuuluu kanssa ehdottomasti tuohon kerhoon.
No totta helvetissä. Formula-Veetä, Brittien kolmosia ja C-ryhmää (vai oliko ne kestävyyskisoja virallisesti nimeltään silloin). Henkkahan oli pallillakin jossain näistä C-ryhmän kisoista Porsche 962:lla (olisiko ollut Monzassa 1983?).

Enpäs tiennyt, että Sandro Nannini on ajanut ralliakin. Niistä ihan ekoista ykköskisoista mitä on tosi junnuna tullut katsottua, se Nanniinin Benetton on jäänyt lähtemättömästi mieleen. Ihan siis värityksensä takia.

edit. Henkasta vielä, onkohan siitä Pauli Toivosen Henkka-dokumentissa kertomasta Henkan ja Alain Prostin karting-kolarista kenelläkään mitään tarkempaa tietoa?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Sitten tietysti Ayrton Senna.

Vuonna 1986 kaikille oli selvää että kyseessä on harvinaislaatuinen lahjakkuus, vaikkei mies ollutkaan voittanut vielä yhtään maailmanmestaruutta. Brittilehti "Cars & Car Conversion" tarjosi brasilialaiselle mahdollisuuden näyttää kyntensä ralliauton ratissa. Oikeammin tarjolla oli viisi autoa: B-ryhmän Austin Rover Metro 6R4, A-ryhmän Golf GT, Vauxhall Nova, Ford Sierra RS Cosworth ja 3,4-litrainen Ford Escort. Senna suostui yhdellä ehdolla - kukaan ei saanut neuvoa häntä. Sitaatti: "En tiedä rallista pätkääkään, olen nähnyt vain kuvia ja videopätkiä televisiosta. Minulle ei ole kerrottu rallin ajamisesta mitään yksityiskohtia. Nyt haluan itse saada aavistuksen asiasta".

Ensiksi mies oli opetellut vaihteistosta kolme ensimmäistä vaihdetta, koska ei aikonut vaihtaa siitä isompaan. Rallilegenda Phil Collins oli oppaana ja näytti myös peruutusvaihteen. Jo ensimmäisellä pätkällä Ayrton meinasi ajaa Sierran katolleen ajaen mutkaan kuin rata-autolla eikä sladissa. Senna oli aivan aluksi vähän vaikeuksissa, mutta parin kerran jälkeen mies pärjäsi jo Escortilla ja Metrolla mainiosti. Toinen paikalla ollut rallikuski Allan Edwards vakuuttui Sennan ajosta ja varsinkin siitä, että miten nopeasti brassikuski oppi autojen salat ja kuinka äkkiä mies ajoi jo omaa maksimivauhtia. Edwardsin mukaan Sennan vauhti olisi heittämällä riittänyt Britannian kansalliseen sarjaan.

Senna oli tykästynyt ralliin suuresti ja sanoikin tuolloin että se päivä oli hänen hauskin päivänsä Britanniassa siihen mennessä. Mies sanoi tuon päivän jälkeen ymmärtävänsä rallia ja oli yllättynyt miten hauskaa puiden välissä oli ajaa täysiä, jopa hauskempaa kuin formulalla. Ralli oli hänen mukaansa paljon luonnollisempaa; jatkuvasti piti improvisoida ja tehdä salamannopeita päätöksiä. Toisin kuin rata-autoilussa, missä jokainen mutka on tuttu ja samaa ajolinjaa hiotaan kerta toisensa jälkeen.

Kaikesta huolimatta Ayrton ei koskaan halunnut osallistua rallikisoihin, koska koki että joutui tekemään auton ratissa niin paljon töitä mikä ei sujunut häneltä luonnostaan: "Ralli perustuu vaistoihin ja verrattuna formuloihin riski on liian suuri. Nostan hattua rallikuskien edessä - he tulevat ensimmäistä kertaa puiden väliin ajamaan ja painavat heti kaasun pohjaan".
 
Viimeksi muokattu:
Ylös