FIA Cup 1977-1978

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ennen kuin rallin MM-sarjassa alettiin keräämään kuljettajien pisteitä, oli voimassa niin kutsuttu FIA Cup vuosina 1977 ja 1978. Vuonna 1977 mestariksi ajoi Italian Sandro Munari ja vuonna 1978 Markku Alén.

Oliko tuossa FIA Cupissa myöskin Rallin MM-sarjan ulkopuolisia kilpailuja?

Tämän kysyin siksi, koska tämä vuoden -77 pistejärjestelmä on vähintäänkin mielenkiintoinen. Waldegård voitti kyseisenä vuonna kolme MM-rallia + oli kerran toinen ja kerran kolmas, ja Munari voitti yhden + oli yhdessä kolmas, ja Sandro Munarista tuli FIA Cupin mestari, mutta Björn Waldegårdistä ei tullut.

Jos joku osaisi valottaa asiaa enemmän kuin minä, jäi nimittäin mietityttämään.


E: Näemmä vuonna -77 FIA Cupiin kuulunut myöskin Tunturiralli, Giro d'Italia, joku Etelä-Afrikan ralli, Puolan ralli, Rally San Martino di Castrozza, Tour de France, Southern Cross Rally Australiassa, Rally Catalunya sekä Norsunluunrannikon ralli.

E2: FIA Cupissa oli ilmeisesti sääntönä että piti ottaa osaa yhteen MM-sarjan ulkopuoliseen kisaan, mitkä ovat tuossa yläpuolella, ja Waldegård ei ajanut yhtäkään, joten häneltä miinustettiin yksi tulos pois (salaliittoteoriaa Munarin voittoa ajatellen?)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
E: Näemmä vuonna -77 FIA Cupiin kuulunut myöskin Tunturiralli, Giro d'Italia, joku Etelä-Afrikan ralli, Puolan ralli, Rally San Martino di Castrozza, Tour de France, Southern Cross Rally Australiassa, Rally Catalunya sekä Norsunluunrannikon ralli.

E2: FIA Cupissa oli ilmeisesti sääntönä että piti ottaa osaa yhteen MM-sarjan ulkopuoliseen kisaan, mitkä ovat tuossa yläpuolella, ja Waldegård ei ajanut yhtäkään, joten häneltä miinustettiin yksi tulos pois (salaliittoteoriaa Munarin voittoa ajatellen?)
Mielenkiintoista tietoa, tämä ketju oli jotenkin päässyt valumaan ohi silmien. :thumbup:

ewrc:ssä on tulokset

https://www.ewrc-results.com/season/1978/324-cup-for-rally-drivers/
https://www.ewrc-results.com/season/1977/324-cup-for-rally-drivers/

Espanjan ralli on ajettu Madridissa, ei siis Kataloniassa. Tour de France automobilessa on ollut mukana Monten pätkiä sekä rata-ajoa. Giro d'Italiassa oletettavasti myös rata-ajoa.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
1978 Giro d'Italia oli lähes täysin ratakisaa. Ekana päivänä oli ohjelmassa kisat Monzassa ja Varanossa. Tokana päivänä ajettiin Imolassa ja Misanossa. Kolmantena päivänä ajettiin ensin mäkikisa Rietistä Terminilloon ja sen päälle ratakisa Vallelungassa.
Neljäntenä päivänä mäkikisa St.Giorgio - Colonnetta, sitten ratakisa Autodromo di Magionessa ja vielä mäkikisa St.Stefano - Passo dello Spino.
Viidentenä päivänä kahdeksan erikoiskokeen ralli Il Cioccosta Turniniin. Kisan voitti autokunta Markku Alén, Giorgio Pianta, Ilkka Kivimäki. Markku ja Kiiki ajoivat mäkikisat ja siirtymät ja tuon viimeisen päivän rallin. Pianta ajoi rata-kilpailut.

1979 Pianta oli korvattu Riccardo Patresella. Autokunta oli Lancia Alitalian Monte Carlo Turboista se hitaampi. Toisessa autossa olivat Rölli, Geistdörfer ja Gilles Villeneuve. Molemmat Alitalia-Lanciat kuitenkin hylättiin.

1980 Alen, Kivimäki ja Patrese voittivat skaban ja toiseksi ajoi edelleen Lancialla Alboreto, Bettega ja Bernacchini.

Oletettavasti 1979-1980 kisan rakenne oli jotakuinkin samanlainen.

Sitten pidettiin muutama vuosi taukoa ja seuraava kisa oli 1988. Nyt kisa oli huomattavasti enemmän rallin kaltainen. 16.-17.marraskuuta ajettiin Turinilta Reggio Emiliaan s.e. ensin oli kolme EK:ta ja niiden jälkeen ratakisa Varanossa ja vielä kaksi EK:ta yön pimeydessä.
18. päivä marraskuuta ajettiin Emiliasta Misanoon kolme EK:ta ja päälle ratakisa Autodromo di Misanossa. 19.päivä aloitettiin toisella ratakisalla Misanossa ja sen päälle kolmen EK:n "ralli" Parmaan. Päätöspäivänä oli ratakisa Monzassa ja sen päälle Super Special stage Milanon markkinoilla. Kisan voitti IMSA Alfa-Romeolla Patrese-Biasion-Siviero. Toinen niin ikään Alfalla Nicola Larini - Dario Cerrato - Cerri. Kolmas myöskin IMSA Alfalla Nannini - Loubet - André. 1989 kaava oli pääpiirteissään sama, paitsi että homma aloitettiin "Yleisö-EK:lla" Lingottossa.

Seuraavan ja toistaiseksi viimeisen kerran Giro d'Italia Automobilistico ajettiin 2011. 1.päivä 3 EK:ta Turinilta Monzaan, 2. päivä rata-ajo Monzassa + 2 EK:ta Franciakortaan. 3.päivänä rata-ajo Franciacortassa + 2 EK:ta + rata-ajo Modenassa. 4. päivänä rata-ajo Imolassa, EK Monte Faggiolassa, rata-ajo Mugellossa + EK Tallassa. Päätöspäivänä yleisö-EK Magione + EK Colonnetta + rata-ajo Vallelungassa. Ei kovin tunnettuja nimiä podiumilla. Voittaja-autona Porsche Cayman GT4
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
1979 Pianta oli korvattu Riccardo Patresella. Autokunta oli Lancia Alitalian Monte Carlo Turboista se hitaampi. Toisessa autossa olivat Rölli, Geistdörfer ja Gilles Villeneuve. Molemmat Alitalia-Lanciat kuitenkin hylättiin.
Tuosta toisesta autokunnasta en tiedä, mutta Röhrlin ja Gillesin hylkäyksen takana oli niinkin hauska syy, että Gilles koki kisan reitin liian tylsäksi jollain osuudella ja päätti ottaa täysin omat reitit käyttöön kartanlukija Geistdörferin vastustelusta huolimatta. :D

En nyt muista tapauksen kaikkia yksityiskohtia tarkalleen, mutta tiivistettynä Gilles oli nähnyt paljon mielenkiintoisemman näköisen tien kulkevan kisareitin vieressä ja päätti omatoimisesti, että hän lähteekin ajamaan sitä pitkin, vaikka kartanlukija Geistdörfer yritti kyllä kertoa miehelle, että tämä ei olisi sallittua. Gillesistä ei olisi välttämättä tullut hyvää rallikuskia...vaikka selvästi intohimoa löytyi myös rallin suuntaan.

Tähän liittyen, tässä vielä ote miehen elämäkerrasta.

The French journalist Jean-Louis Moncet lived in Nice while working for Télé Montecarlo and met Gilles through their mutual friend, Patrick Tambay. Gilles was excited to learn that Moncet covered the Monte Carlo Rally and quizzed him at length about it. At the time Gilles had a Fiat 131 and he was particularly interested in the times that car had recorded in the Rally. As Moncet recalls: "He asked me for a route book of the Rally - the special stages - and he wanted to do it himself, on those very twisty mountain roads. And he did it, all alone. He did the special stages, the most famous ones, and kept his times. He was very fast"
Jotenkin vaikea nähdä vaikkapa Charles Leclercciä ajamassa Monten reittiä läpi omalla autolla, kellottaen samalla vertailuaikoja itselleen muun liikenteen seassa. Mutta kuvastaa hyvin Gillesiä ja kuinka maailma on muuttunut 40 vuodessa. Sinällään jonkinlainen ihme, että Gilles eli edes 32-vuotiaaksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5586
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mitä FIA Cupin arvostukseen tulee, niin VM:n numerossa 1/79 oli Pohjola-rallin kisaraportin otsikkona "Maailmanmestarista myös Suomen mestari" - viitaten tietysti Markkuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15035
Tästäkin sarjasta olisi kyllä paljon juttuja kun vain joskus ehtisi kertoilla enemmän, mutta tämä sarja tosiaan oli käytännössä virallisen nimen sinettiä vaille yhtä kuin kuljettajien normaalikin maailmanmestaruus.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
Tästäkin sarjasta olisi kyllä paljon juttuja kun vain joskus ehtisi kertoilla enemmän, mutta tämä sarja tosiaan oli käytännössä virallisen nimen sinettiä vaille yhtä kuin kuljettajien normaalikin maailmanmestaruus.
Tai kuten tässä ketjussa todettua, vähän erilainen sarja. Ihan eri kilpailuja oli mukana kuljettajien cupissa, myös sellaisia, jotka eivät olleet koskaan mukana MM-sarjassa.
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
29
Mitä FIA Cupin arvostukseen tulee, niin VM:n numerossa 1/79 oli Pohjola-rallin kisaraportin otsikkona "Maailmanmestarista myös Suomen mestari" - viitaten tietysti Markkuun.
Fiatin 'mutkat suoraksi' lehtimainos vuodelta 1979.
IMG_20230426_093023_1~4.jpg
Mitähän Alen on tästä tuumannut. No, eipä varmaan mitään. Itsekin oikoi mutkat suoraksi 'että vinkkelimerkit vaan lenteli.'
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
No tokihan Fiat voitti tuon maailmanmestaruudenkin kyllä, että siinä mielessä ihan oikeinkin.
Vauhdin Maailma teki aukeaman kokoisen jutun Markusta kauden 1978 päätteeksi. Jutussa Markku tituleerataan maailmanmestariksi. VM julkaisi myös aukeaman julisteen, jossa lukee rallin maailmanmestari 1978 Markku Alen-Ilkka Kivimäki.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
Myös WRC pitää Markku Alenia maailmanmestarina, mikä oikein onkin:
https://www.wrc.com/en/more/wrc-history/early-years/
Markulle ja Kiikille lähetetään myös vuosittain FIA:n maailmanmestareille tarkoitetut kaulapassit.
Jännä, että Sandro Munari puuttuu tuosta listasta...

Mutta tosiaan, FIA Cup ei ollut ihan sama kuin kuljettajien maailmanmestaruus, se oli lähempänä silloista EM-sarjaa (tai nykyistä WRC2-sarjaa), jossa oli reilusti osakilpailuja, joita saattoi valikoida itselleen paremmin sopivasti ja toisia kilpailijoita karttaen. Alen tosin on kyllä ajanut voittoja ja podiumeja MM-ralleissakin, ainoastaan Giro D'Italian voitto Stratoksella on tullut ehkä vähän "lahjaksi". Toinen MM-sarjan ulkopuolinen tulos on Tunturin kolmossija, sielläkin edellä MM-sarjaakin kiertäneet Vatanen ja Toivonen.

Munarin mestaruuskaudella on MM-sarjan ulkopuolelta voitot Etelä-Afrikasta ja Italiasta San Martino di Castrozzasta. Ainoat MM-sarjasta tulleet pisteet oli voitto Montesta ja Safarista kolmossija. Mestaruus irtosi näillä neljällä tuloksella. Myös Waldegård ja Darniche voittivat kolme kisaa 1977 kuljettajien Fia Cupissa, mutta en ihan ymmärrä miksi Waldegårdilta ei ole laskettu Safarin voittoa mukaan pisteisiin. Joka tapauksessa ihan hirveän suuret piste-erot ei ole näiden kolmen välillä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
758
Myös Waldegård ja Darniche voittivat kolme kisaa 1977 kuljettajien Fia Cupissa, mutta en ihan ymmärrä miksi Waldegårdilta ei ole laskettu Safarin voittoa mukaan pisteisiin.
Waldegårdilta piti jättää laskuista paras tulos tuolta kaudelta, koska hän ei osallistunut vähintään yhteen EM-ralliin, kuten säännöt tuolloin vaativat (Tunturi, Puola, Tour de France, San Martino di Castrozza tai Katalonia).
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Jännä, että Sandro Munari puuttuu tuosta listasta...

Mutta tosiaan, FIA Cup ei ollut ihan sama kuin kuljettajien maailmanmestaruus, se oli lähempänä silloista EM-sarjaa (tai nykyistä WRC2-sarjaa), jossa oli reilusti osakilpailuja, joita saattoi valikoida itselleen paremmin sopivasti ja toisia kilpailijoita karttaen. Alen tosin on kyllä ajanut voittoja ja podiumeja MM-ralleissakin, ainoastaan Giro D'Italian voitto Stratoksella on tullut ehkä vähän "lahjaksi". Toinen MM-sarjan ulkopuolinen tulos on Tunturin kolmossija, sielläkin edellä MM-sarjaakin kiertäneet Vatanen ja Toivonen.

Munarin mestaruuskaudella on MM-sarjan ulkopuolelta voitot Etelä-Afrikasta ja Italiasta San Martino di Castrozzasta. Ainoat MM-sarjasta tulleet pisteet oli voitto Montesta ja Safarista kolmossija. Mestaruus irtosi näillä neljällä tuloksella. Myös Waldegård ja Darniche voittivat kolme kisaa 1977 kuljettajien Fia Cupissa, mutta en ihan ymmärrä miksi Waldegårdilta ei ole laskettu Safarin voittoa mukaan pisteisiin. Joka tapauksessa ihan hirveän suuret piste-erot ei ole näiden kolmen välillä.
Rallin MM-sarjassa saattoi taktikoida ja kartella vastustajia 1990-luvun puoliväliin saakka. Vasta WRC-aikakaudella päästiin viimein tilanteeseen, jossa kuljettajat ryhtyivät ajamaan kaikki kalenterissa olevat MM-rallit.
Taktikointia oli vielä 1990-luvun alkupuolella, Carlos Sainz esimerkiksi jätti 1992 Suurajot väliin nimenomaan taktisista syistä.

Vuonna 1978 Markku Alen oli maailman paras. MM-ralleista hän voitti kolme: Portugali, Suurajot ja Sanremo. Kanadassa ja Kreikassa hän oli toinen, Ruotsissa kolmas. Lisäksi hän oli voittamassa Giro`d Italiaa.
MM-ralleista kolmeen voittoo ylsi myös Jean-Pierre Nicholas, Walter Röhrl voitti kaksi kilpailua.
Vuosi 1978 oli Markku Alenille hänen uransa paras, plakkariin tuli myös SM-kultaa. Kauden aikana hän ajoi yli 20 rallia.
 
Ylös