Red Bull 2021

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4370
https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-warns-f1-flexi-wing-saga-protest-baku/6514653/
Toto uhkailee limbosiipi-gaten menevän likaiseksi jos FIA ei reagoi asiaan ennen Bakua. Tällä hetkellähän asia on tarkoitus nostaa pöydälle ennen Ranskan GP:tä.

Bakussa tuosta siiven liikkeestä on todennäköisesti suurta hyötyä pitkien suorien takia.
No tämähän menee mielenkiintoiseksi. Mitähän tnäin niinkuin yleisesti kattojärjestö tykkää on osallinen alkaa esittämään uhkavaatimuksia heille? Ja itsekkin ovat samassa veneessä taipuisan etu- ja takasiiven takia.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Jos se Red Bullin siipi on testit läpässy ni ei pitäs olla mitään epäselvää.

Kunnon sakot ja penaltia mersulle tästä perseilystä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Haha, kylläpä Totoa pelottaa paljon Red Bullin suorituskyky. Nyt on ensimmäistä kertaa varmaan koko hybridiaikana selkeästi paskat housussa kun toinen talli onkin ihan laillisin keinoin todella liki. Red Bullin siivet ovat edelleen läpäisseet kaikki testit ja sehän Totoa vituttaa. Juuri näiden asioiden takia Mersun tappio tuntuu aina niin hyvältä. Mersu voi jättää kisat vaikka sitten ajamatta jos noin paljon harmittaa, kukaan ei jää kaipaamaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Haha, kylläpä Totoa pelottaa paljon Red Bullin suorituskyky. Nyt on ensimmäistä kertaa varmaan koko hybridiaikana selkeästi paskat housussa kun toinen talli onkin ihan laillisin keinoin todella liki. Red Bullin siivet ovat edelleen läpäisseet kaikki testit ja sehän Totoa vituttaa. Juuri näiden asioiden takia Mersun tappio tuntuu aina niin hyvältä. Mersu voi jättää kisat vaikka sitten ajamatta jos noin paljon harmittaa, kukaan ei jää kaipaamaan.
Kohta Totoa tällä menolla tulee jo ikävä vanhoja hyviä aikoja. Kun sai dominoida miten lystää, ja vastustajat olivat kaukana kärjestä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
903
Jos se Red Bullin siipi on testit läpässy ni ei pitäs olla mitään epäselvää.

Kunnon sakot ja penaltia mersulle tästä perseilystä.
Juuri näin. Kuten Vasseurkin sitä kritisoi, niin ei pitäisi kriteereitä muuttaa kesken kauden. Sen toki ymmärrän jos ensi kauden sääntöihin tehdään tarkennuksia tästä syystä, mutta jos viralliset testit on läpäisty niin ulinat pois ja kohti seuraavia kisoja.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Juuri näin. Kuten Vasseurkin sitä kritisoi, niin ei pitäisi kriteereitä muuttaa kesken kauden. Sen toki ymmärrän jos ensi kauden sääntöihin tehdään tarkennuksia tästä syystä, mutta jos viralliset testit on läpäisty niin ulinat pois ja kohti seuraavia kisoja.
Vasseurin Alfa ja Ferrari ajelevat samanalaisella takasiivellä joten syystäkin kritisoi.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Jos se Red Bullin siipi on testit läpässy ni ei pitäs olla mitään epäselvää.

Kunnon sakot ja penaltia mersulle tästä perseilystä.
Sääntöihin voi tulla tarkennuksia aina ja tässäkin tapauksessa säännöissä lukee, jos FIA epäilee nii voivat tehdä lisätestejä. Olisi hölmöä luottaa ja suunnitella takasiipeä mikä on harmaalla rajalla läpäisten testin mihin voi tulla kuitenkin muutoksia.

Minun mielestäni tämä on ihan jännittävää vääntöä radan ulkopuolellakin.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Kyseessä on vain ja ainoastaan Mersun ajojahti Red Bullia kohtaan, koska pelkäävät aidosti menettävänsä mestaruudet ensimmäistä kertaa vuosikausiin. Vuosi sitten Red Bull jätti tekemättä protestin Mersun DAS-systeemistä ja Toto kommentoi tuolloin, että eriävät näkemykset kehitysosista ja insinöörien taidonnäytteistä kuuluvat F1-sarjaan. Kelkka kääntyi vähemmän yllättäen heti kun oma etu ei tällä kertaa tullutkaan ensin. Toki oletettavaa on, että kulisseissa Toto uhkailee taas jollain sarjasta lähdöllä ja kohta ollaan taas viime vuoden tilanteessa, jonka jälkeen kaikki ovat taas tyytyväisiä.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Kyseessä on vain ja ainoastaan Mersun ajojahti Red Bullia kohtaan, koska pelkäävät aidosti menettävänsä mestaruudet ensimmäistä kertaa vuosikausiin. Vuosi sitten Red Bull jätti tekemättä protestin Mersun DAS-systeemistä ja Toto kommentoi tuolloin, että eriävät näkemykset kehitysosista ja insinöörien taidonnäytteistä kuuluvat F1-sarjaan. Kelkka kääntyi vähemmän yllättäen heti kun oma etu ei tällä kertaa tullutkaan ensin. Toki oletettavaa on, että kulisseissa Toto uhkailee taas jollain sarjasta lähdöllä ja kohta ollaan taas viime vuoden tilanteessa, jonka jälkeen kaikki ovat taas tyytyväisiä.
Mclaren ollut myös vahvasti vastaan.

https://www.google.fi/amp/s/www.autosport.com/f1/news/mclaren-f1-flexi-wing-tests-delay-is-unacceptable/6511803/amp/
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Sääntöihin voi tulla tarkennuksia aina ja tässäkin tapauksessa säännöissä lukee, jos FIA epäilee nii voivat tehdä lisätestejä. Olisi hölmöä luottaa ja suunnitella takasiipeä mikä on harmaalla rajalla läpäisten testin mihin voi tulla kuitenkin muutoksia.
No höpön höpö taas kerran. Tallit tekee KAIKEN niin harmaalla rajalla kuin mahdollista. Ei ne autosta kiloakaan raskaampaa mitä säännöt vaatii. Eikä siivistä varmuuden vuoksi tarpeeksi jäykkiä, vaan juuri niin jäykäksi että läpäisee virallisen testin.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
No höpön höpö taas kerran. Tallit tekee KAIKEN niin harmaalla rajalla kuin mahdollista. Ei ne autosta kiloakaan raskaampaa mitä säännöt vaatii. Eikä siivistä varmuuden vuoksi tarpeeksi jäykkiä, vaan juuri niin jäykäksi että läpäisee virallisen testin.
Tietenkin tekevät ja se on se lajin hienous, mutta tuo siipi pitää myös läpäistä ne lisätestit jos se on laillinen niin ei Redbullilla ole mitään hätää. FIA:lta aikamoista pelleilyä muutenkin viivyttää tätä koko hommaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Sääntöjä muutettiin kesken kauden. Niin tyypillistä FIAa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ei kai tässä olla muuttamassa mitään sääntöjä.
Säännöt kieltävät osien liikkumisen yli annettujen marginaalien ja mittaustavasta johtuen tuota ei ole aiemmin huomattu mittauksissa
Onko se sitten ihan ok ja laillisen osa, jos käytetään mittaustavan heikkoutta sitä suunniteltaessa?

Mun mielestä tuo joustoasia on kohtuullisen selvästi sanottu säännöissä
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Tietysti he ovat, koska ajavat Mersun koneilla ja he tekivät isoimpia muutoksia autoonsa tälle kaudelle vrt. viime kausi.

Kyllähän nämä lisätestit kusevat kaikkien muroihin. Nyt kun vihdoinkin ollaan saamassa oikeaa taistoa mestaruuksista niin eiköhän keksitä jotain lisätestauksia ihan vain siksi, että Mersulla on itku silmässä valtakauden ollessa mahdollisesti päätöksessä. Muutenkin täysin naurettavaa, että joku talli pystyy esittämään uhkailuita ylemmille tahoille ilman mitään seuraamuksia asioista, jotka eivät tähän mennessä ole rikkoneet edes mitään sääntöjä. Paska haisee tänne asti.
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Eihän tämä pelkästään Mersusta ole kiinni. Isot rahat siellä on pelissä keskipakassakin. Parhaimmillaan kai puhuttu useamman kymmenyksen hyödystä tuon taipuvan siiven kanssa, niin voi muuttaa jo voimasuhteita melkoisesti.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Noniin vedetään henkeä. Oletteko yhtään tallipomoa nähnyt joka ei protestoi jos vähänkään huomaa että voi olla aihetta? Osa peliä on myös yrittää heikentää kilpailevaa tiimiä. Red Bull myös teki tämän rekryämällä mersun moottoriväkeä. Mersun DAS systeemistä itkettiin viime vuonna. Toissa vuonna Ferrarin moottorikikkailusta. McLarenin itku 1999 Ferrarin jostain siivikejutusta. Onhan näitä. Tavoite on heikentää myös vastustajaa keinolla millä hyvänsä.

Tiimeissä on varmasti henkilöt jotka yrittää etsiä valitettavaa. Kuuluu pelin henkeen. Jos näin ei tehtäis niin tiimipäällikkö joutuis vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
DAS ja taipuvat siivet ovat eri ihan eri asia. DAS oli uusi keksintö joka oli laillinen kunnes sääntöjä muutettiin. Siivet saavat taipua tietyn määrän ja niitä testataan. Nyt vain muutetaan testitapaa, taipuvuus ei ole yhtään sallitumpaa tai kielletympää kuin ennenkään.

Ferrarin moottori oli laiton ja he pääsivät siitä ilman seuraamuksia koska ovat Ferrari, sitä en arvosta yhtään. Siivekkeissäkin aikoinaan muistaakseni sääntöjä tulkittiin vähintäänkin luovasti koska kyseessä oli Ferrari. Mutta Ferkulla on toki ollut eri säännöt kuin muilla talleilla ainakin 35 vuotta, ovat vain tallina niin paska että onneksi eivät ole Schumin aikakautta lukuunottamatta kaikkea voittaneet.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
DAS ja taipuvat siivet ovat eri ihan eri asia. DAS oli uusi keksintö joka oli laillinen kunnes sääntöjä muutettiin. Siivet saavat taipua tietyn määrän ja niitä testataan. Nyt vain muutetaan testitapaa, taipuvuus ei ole yhtään sallitumpaa tai kielletympää kuin ennenkään.

Ferrarin moottori oli laiton ja he pääsivät siitä ilman seuraamuksia koska ovat Ferrari, sitä en arvosta yhtään. Siivekkeissäkin aikoinaan muistaakseni sääntöjä tulkittiin vähintäänkin luovasti koska kyseessä oli Ferrari. Mutta Ferkulla on toki ollut eri säännöt kuin muilla talleilla ainakin 35 vuotta, ovat vain tallina niin paska että onneksi eivät ole Schumin aikakautta lukuunottamatta kaikkea voittaneet.
Totta. Näkisin, että nämä kaikki on kuitenkin lillukanvarsia. Pointtina se, että jokainen tiimi etsii ja painostaa FIA:n väkeä tulkitsemaan ja tutkimaan. Puolin ja toisin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Minä muistan sen kun 2009 alkukaudesta tallit tekivät protestin Brawn-autojen tupladiffuusoreista protestin kun Brawn silloin hyötyi etenkin alkukaudesta paljon.
Mutta protesti muistaakseni hylättiin lopulta, ja Brawn sai pitää tulokset ja diffuusorinsa.

Mutta taisi olla niin että ei sallittu enää 2010 kyseistä laitetta käyttää, jolloin seuraaja talli Mercedes kärsi siitä ja romahti keskikastiin kaudella 2010.
 
Ylös