Formula 1 - 2021 - 13 - Hollannin GP

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Ja mites vale jäi 0.3 hämiksestä. Valovuosi näin lyhyellä radalla
No kumpi oli pistetty eteen puhkomaan ilmaa? Tuosta tulee parin kympän etu.
Kannattaa vähän seurata sitä ajoa, niin hoksaa erinäisiä asioita, mitä ei teksti-tv:ssä kerrota.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Eikö niillä ollut väliä ihan reilusti, ei varmasti tuollaista eroa mistään imuista tuolla radalla tule.
 

Proderoch

Well-known member
Liittynyt
8.10.2017
Viestit
73
Näkikö Sandelssin kyllästämät silmäni oikein, että Verstappenin siipi oli kiinni maalisuoralla viimeisellä yrityksellä sieltä alueen alusta asti?
Samaa itsekin ihmettelin.

Lähetetty minun SM-N986B laitteesta Tapatalkilla
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Olipahan mielenkiintoiset aika-ajot vaihteeksi Hollannin maaperässä. Jossa nähtiin hyvää vääntöä tänään.
Tämän päivän suorituksista täytyy nostaa hattua Alfalle ja Giolle. Joka ajoi hienon aika-ajon tänään ja on kiva nähdä vaihteeksi Alfallakin kulkevan kunnolla, joka on ollut yleensä 20-14 sijoilla tällä kaudella. Muista kuskeista olivat yllättäjinä Pierre Gasly hienosti nelossijalla Taurilla. Ja myös Ferrarit olivat pitkästä aikaa ihan hyvässä vauhdissa myös tänään top vitosessa.
Kärjen osalta Verstappen puolestaan oli kotiyleisön kunniaksi komeasti paalulla tänään! Joka hallitsi Zandvoordin rataa hienosti tänään ja Hamilton puolestaan pamautti lopulta kovan ajan tauluun, oltuaan väin 38 tonnin osan päästä paalusta. Joka lupaa hyvää huomiselle kilpailulle.

Suomalaisittain aika-ajoista oli harmillista Kimin vetäytyminen korona tartunnan takia ennen aika-ajoa ja Bottas puolestaan ylsi tutulle sijalle, eli kolmannella sijalla lopulta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
No kumpi oli pistetty eteen puhkomaan ilmaa? Tuosta tulee parin kympän etu.
Kannattaa vähän seurata sitä ajoa, niin hoksaa erinäisiä asioita, mitä ei teksti-tv:ssä kerrota.
Kato nyt se ero uudelleen. Ei Hamilton Bottaksesta hyötyä saanut. Bottas oli kääntymässä ekaan mutkaan, kun Hamilton tuli suoran alkuun. Hamiltonin edellä toki meni Ferrari.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388

Kyllä siipi oli kiinni viime yritykselllä. Olis kiva kuulla oliko vika vai unohtu aukaista? Kohdasta 3:48
 

Ronnie James

Well-known member
Liittynyt
25.11.2018
Viestit
154
Jos Kimi missaa seuraavankin kisan niin kukakohan ajaa Monzassa? Orlen (Puolalainen firma) varmaan yrittää vetää kaikki mahdolliset narut että puolalainen nähdään myös ensi kisassa. Orlenilla kun näyttää Paalua löytyvän kohtalainen määrä.
Ja kaikilla Ferrarin ja Sauberin junnuilla taitaa olla omat kisansa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Hornerin mukaan tekninen vika.
Nyt mulla onkin hyvä kysymys mitä olen miettinyt vuosia. Miten tuo siipi toimii tai lähinnä sen aukaisu? Koska tuhannesosista taistellaan niin se olis aina randomia antaa kuljettajan avata se oman tuntemuksen mukaan milloin ollaan alueella. Eikä ole kertaakaan ollut että joku aukaisee siiven laittomasti. Tai en ainakaan muista. Eli toimiiko tuo systeemi, niin että ne kohdat on ohjelmoitu autoon, että kun on sektorilla, niin voit painaa napin pohjaan ja jos etäisyys on alle sekunti ja sektorilla on DRS alue niin se aukasee heti sen kun auto tulee alueelle? Tai esim että tiedät että kohta tulee alue niiin vedät napin pohjaan ja auto aukaisee sen sitten kun se on laillista?

Onhan niillä kuitenkin realiajassa aika paljon on jäljessä ja paljon ei jne ratissa. Eli jonkulainen paikannushan noissa autoissa on. Tietenkin myös ajanottosensorit jne.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Harmi Sergio Perezin sulaminen aika-ajoissa. Kun katsoo Verstappenin ja Hamiltonin tämänkin päivän aika-ajoa, Vaikuttaa Red Bull ja Mercedes olevan suurinpiirtein samalla tasolla.

Hamilton saa taustatukea Valtteri Bottaksesta, mutta vastaavasti Verstappen ei saa samanlaista tukea Perezistä.

Näin Mercedeksellä on taktiset avaimet huomenna käsissään🗝🔑
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Nyt mulla onkin hyvä kysymys mitä olen miettinyt vuosia. Miten tuo siipi toimii tai lähinnä sen aukaisu? Koska tuhannesosista taistellaan niin se olis aina randomia antaa kuljettajan avata se oman tuntemuksen mukaan milloin ollaan alueella. Eikä ole kertaakaan ollut että joku aukaisee siiven laittomasti. Tai en ainakaan muista. Eli toimiiko tuo systeemi, niin että ne kohdat on ohjelmoitu autoon, että kun on sektorilla, niin voit painaa napin pohjaan ja jos etäisyys on alle sekunti ja sektorilla on DRS alue niin se aukasee heti sen kun auto tulee alueelle? Tai esim että tiedät että kohta tulee alue niiin vedät napin pohjaan ja auto aukaisee sen sitten kun se on laillista?

Onhan niillä kuitenkin realiajassa aika paljon on jäljessä ja paljon ei jne ratissa. Eli jonkulainen paikannushan noissa autoissa on. Tietenkin myös ajanottosensorit jne.
Pitää vähän googlailla. Hyvä kysymys. Olen kyllä nähnyt että ratissa palaa DRS-valo, mutta onko jotain automatiikkaa.

“The moment the driver starts braking for a corner, the flap moves back to its original high-downforce position. We must also take into account the time that takes the two flow of air to reattach, which takes about half a second,” Mekies continued.

During the actual race, the DRS cannot be used anytime. “There are timing loops embedded in the tarmac and the system calculates the gap between all cars. When the pursuing car is within one second of the car in front when both cars cross the detection point, this turns on a light on the dashboard and the driver can activate the DRS and try to overtake,” he explained.

“The detection of the gap between the two cars and the lighting system are fully automatised. It's the timing system that allows the DRS to be activated or not,” he ended.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Harmi Sergio Perezin sulaminen aika-ajoissa. Kun katsoo Verstappenin ja Hamiltonin tämänkin päivän aika-ajoa, Vaikuttaa Red Bull ja Mercedes olevan suurinpiirtein samalla tasolla.

Hamilton saa taustatukea Valtteri Bottaksesta, mutta vastaavasti Verstappen ei saa samanlaista tukea Perezistä.

Näin Mercedeksellä on taktiset avaimet huomenna käsissään🗝🔑
Verstappen tarvitsisi Perezin apua enemmän kuin koskaan koska nyt on mestaruustaistelun kannalta ratkaisu kisoja.
Jossa erot on molempian tallien suorituskyvyssä todella pienet tällä hetkellä, ja jossa yksikin virhe voi olla ratkaiseva tämän kauden mestaruustaistelussa.

Joten kyllä Red Bull voisi ottaa mallia Mercedekseltä ja yrittää hyödyntää Pereziä Verstappenin siipimiehenä mestaruusjahdissa.
Kuten Mercedes on Bottaksen kanssa tehnyt viime vuodet!
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Kyllähän tuossa saa Verstappen tehdä ison päivätyön huomenna voittaakseen, jos nyt Mersu vähänkään pystyy vastaamaan kisavauhdissa. Ja jos vaan Bottas pelaa kakkoskuskin roolinsa niskuroimatta. Taktinen ylivoima on iso etu.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Fiksu veto RB:ltä.
Red Bullilla on kuitenkin jo keksitty, miten Pérezin surkeasta lähtöruudusta voidaan ottaa kaikki mahdollinen irti.
– Vaihdamme niin monta voimayksikön osaa kuin mahdollista. Teemme niin minimoidaksemme vahingot ja välttääksemme rangaistukset loppukauden aikana, tallin neuvonantaja Helmut Marko kertoi GP Blog -sivuston mukaan Servus TV:llä.

Tämä tietää Pérezille lähtöruuturangaistuksia sunnuntaille, mutta koska Zandvoortin radalla on äärimmäisen vaikea ohittaa, on hänen kannaltaan melko sama, onko lähtöpaikka 16:s vai 20:s.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
Nyt mulla onkin hyvä kysymys mitä olen miettinyt vuosia. Miten tuo siipi toimii tai lähinnä sen aukaisu? Koska tuhannesosista taistellaan niin se olis aina randomia antaa kuljettajan avata se oman tuntemuksen mukaan milloin ollaan alueella. Eikä ole kertaakaan ollut että joku aukaisee siiven laittomasti. Tai en ainakaan muista. Eli toimiiko tuo systeemi, niin että ne kohdat on ohjelmoitu autoon, että kun on sektorilla, niin voit painaa napin pohjaan ja jos etäisyys on alle sekunti ja sektorilla on DRS alue niin se aukasee heti sen kun auto tulee alueelle? Tai esim että tiedät että kohta tulee alue niiin vedät napin pohjaan ja auto aukaisee sen sitten kun se on laillista?

Onhan niillä kuitenkin realiajassa aika paljon on jäljessä ja paljon ei jne ratissa. Eli jonkulainen paikannushan noissa autoissa on. Tietenkin myös ajanottosensorit jne.
Artikkeli DRS:n toiminnasta.
https://www.racecar-engineering.com/articles/f1/drs-the-drag-reduction-system/
Lopettaneen Caterham-tallin video.
 
Ylös