Suunnittele yleisöpyöritys I

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Okei, tästä lähtee ensimmäinen ja toivottavasti ei viimeinen kierros yleisöpyörityksen suunnittelua. Säännöt varmaankin muuttuvat tässä matkan varrella ja homma kehittyy ensi kerralle, mutta nyt mennään tällä systeemillä:

1. Laitan tähän ketjuun yhden pätkän per viesti, siinä järjestyksessä kun ne on postilaatikkooni tullut (joukossa on myös itse piirtämäni pätkä). Jokaisesta on karttalinkki, kuvaus ja muuta pätkän tekijän materiaalia
2. Äänestää saa heti painamalla viestissä olevaa Like-nappia. Useampaakin saa äänestää. Myös ne jotka eivät piirtäneet pätkää itse, saavat äänestää. Omaa pätkäänsä saa äänestää.
3. Nimimerkkejä ei näytetä paitsi voittajasta, paitsi jos voittaja on pyytänyt pysyä anonyyminä
4. Äänestys päättyy sunnuntaina 7.11. klo 12. Totean tällöin vallitsevan tilanteen ja kokoan tulokset (vaikka Likejä pystyykin vielä muuttamaan sen jälkeen).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
1 A'lapispala 4,6 km

Tampere on vihdoinkin kymmenien vuosien odottelun jälkeen päässyt isännöimään suomen MM-rallia. Pitkien ja vaikeiden sponsori neuvotteluiden päätteeksi rallin nimeksi valikoitui Uros Rally Finland Tampere.
Rallin perjantai ja lauantaipäivän kruunaa 4,6 km pitkä yleisöerikoiskoe Pispalan ja Pyynikin kulttuurimaisemissa.
Kulkee myös osittain samoilla teillä, kuin legendaariset Pyynikinajot, joten nostalgiapläjäys tällä ek:lla on taattu. Pätkä on kokonaan asfalttia.
Loistava suomalainen rallikansa olkaa hyvä: EK 7/16 A¨la Pispala

Lähtö tapahtuu alhaalta Tahmelan Viertotieltä.
Lyhyen kiihdytyksen jälkeen ja muutaman tiukan 90 risteyksen ja todella kapean kujan kautta ylös Pispankadulle.
Pidempi kiihdytys edelleen koko ajan nousten Pispankatua ylös aina Pispalan Harjun päälle.
Harjulla tiukka oikea Tahmelantielle. Risteykseen perinteinen tynnyrin kierto pisto, jolla risteyksestä saadaan huomattavasti jyrkempi. Reilusti yli 90 asteinen. Yleisölle hyvät näkemät molemmin puolin tietä.
Tahmelantietä alamäkeen kiihdytys, josta kaarretaan alas oikealle Tahmelankadulle.
Tahmelan kentän kohdalla todella näyttävä jarrutus ja tiukka 90 risteys vasemmalle ylämäkeen Pyynikintielle. Tässä jarrut haisee, levyt hohkaa ja pakoputket paukkuu. Kentällä meininki on kuin Kakaristossa konsanaan. Makkara ja Karjala tekee kauppansa sekä Vip kansa viihtyy ja hurraa.

Pyynikintietä kiihdytetään ylämäkeen kohti legendaarista Varalan mutkaa. Tästä tiukasta pitkästä vasurista ei maisemat enää parane. Pyhäjärvi kymmenien metrien päässä alhaalla takana, matala kiviaita tien reunassa. Hätäisimmät voisi jo luulla, että ollaan jossain Montten maisemissa. Mutta ehei. Tampere se vain on. Tosi henkilö vetää mutkan piiitkässä nelipyöräliipissä läpi.

Mutkan jälkeen jyrkkä pitkä alamäki. Alhaalla jälleen tiukka ja haastava jarrutus kovasta vauhdista, sekä 90 risteys oikealle Nahkakujalle. Nahkakujaa pitkin kierretään Vanha Pyynikin Trikoon kiinteistö Pyhäjärven rannan kautta. Tähän pääsee katselemaan myös veneellä.
Kiinteistön kierron jälkeen takaisin Pyynikintielle. Hotelli Rosendahlin kohdalta käännytään oikealle alas Jalkasaarentielle. Ketunlenkki Uimarannan parkkipaikan kautta ja paluu takaisin Pyynikintielle, edelleen samaa risteysaluetta käyttäen. Risteykseen renkaista ja betoniporsaista kasattu seinä jakamaan tietä.
Rosendalin hotellin pihapiirissä on toinen Vip-alue. Ja taas tekee makkara kauppansa ja kansa hurraa. Unohtamatta Karjalaa.
Rosendalin piha pyörityksen jälkeen jatketaan edelleen Pyynikintietä kohti keskustaa. Edessä reilu puolen kilometrin mittainen suora, jossa vauhdit nousevat varmasti valtaisiksi. VM:n tutkapiste sijaitsee tällä suoralla.
Suoran jälkeen tiukka vasen, jonka jälkeen heti nopea jarrutus ja 90 risteys vasemmalle ylös Näkötornintielle. Pitkä kiihdytys ylämäkeen kohti Pyynikin näkötornia. Maali muutamaa sataa metriä ennen tornia. Ja totta kai ajan hengen mukaisesti maaliviivalle valtaisa tekohyppyri!
Yleisöllä täälläkin loistavat näkemät tien molemmin puolin. Ja Karjalaa.
Kansa hurraa ja näkötornin kuuluisat munkit tekee kauppansa. Rallia parhaimmillaan.
Maali haastattelut suorittaa itse Matti Kyllönen.

Pätkän jälkeen siirtymä kevyenliikenteen väyliä Pyynikin ammattikoulun suuntaan, josta edelleen yötauolle Ratinan Stadionin huoltoparkin kautta.
Autot yöksi Tampereen Kannen areenan halliin park fermeen. Kuskit yläkerran hotelliin.

Yleisön parkkeeraus ek:lle on Särkänniemen parkkipaikalla. Nonstop bussikuljetus Pispalan ja Pyynikin maastoon.

https://www.mapfab.com/map/AYqy/A'lapispala
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
2 Kauppi 3,4 km

Tämä Kaupin yleisöerikoiskoe Tampereella on tyylillisesti kuin yhdistelmä Laajavuorta, Himosta ja Harjua, eli kuntopolkuja, hiihtostadionia ja katuja. Itse erikoiskokeesta video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta infrastruktuurista voidaan todeta, että parkkipaikkoja löytyy Kaupin uudesta parkkitalosta ja Kauppi Sports Centerin parkkipaikoilta, ja paikalle toki pääsee myös ratikalla, bussilla tai jopa veneellä. Reitin varteen on myös hyviä metsäpolkuja. VIP-aitioita on mahdollisuus järjestää ja jalkapallokenttiä voidaan varata helikoptereiden laskeutumiseen.

https://www.mapfab.com/map/AYqI/Kauppi-SSS-V2

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
3 Mikkeli 4,0 km

Perjantai SS4 / SS5
Ensimmäinen auto EK4 / SS4 : 11:40
Ensimmäinen auto EK5 / SS5 : 13:30

Secto Automotive Rally Finland on ottanut uuden suunnan kun perjantaina ek:t ajetaan itäpuolella ja SSS Mikkeli ajetaan ennen taukoa sekä tauon jälkeen. Lähtö on jouheata metsäautotietä varustettuna muutamalla maukkaalla mutkalla sekä tiukalla risteyksellä. Yleisöalueet raviradan alueella jossa palvelut ja parkkipaikat. EK:n erikoisuus on se että maalihyppy tapahtuu jäähallissa, jossa on poistettu kaukalot ja hallista ajetaan ns. läpi. Jäähalli tarjoaa loistavat puitteet kuten tarjoilut, parhaat katselupaikat omalla istuimella, aitiot, WC:t yms.

Katselualueet / Specatator areas :
A - 2-3-2,5km Kovavauhtinen tulo ennen oikealle kääntyvää risteystä. Katsomo ja katselualue vasemmalla.
B - 2,5km - 3,5km Pitkä vasen jonka jälkeen hyppy ja ajo raviradalle. Katselualue sisämutkassa sekä raviradan katsomossa.
C - 4,0km Maalihyppy. Terävä hyppy maalilipulla. Katselualue jäähallissa jossa myös palvelut.

https://www.mapfab.com/map/AYqd/SSS-Mikkeli
Järjestävä seura MikUA.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
8 Tuuri Super special 2,7 km

Tuurin kauppakeskuksen alueella ajettava yleisöpyöritys, pituudeltaan 2,7 km ja kokonaan asvaltilla. Ennen kilpailijoita näytösajo, jossa käyvät kurvailemassa itseoikeutetusti Vesa Keskinen Lamborghinilla ja Latvalat hisse-Celicoillaan. Erikoiskokeen lähtö Latvala Groupin nurkilta, josta pyöritellään monen mutkan kautta kauppakeskuksen takapihalle maaliin. Yleisölle puitteet on kunnossa, mm. kahvila- ja ravintolatarjonnan ja kunnollisten katselualueiden muodossa.

https://www.MapFab.com/map/AYst/Tuuri-Super-special
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
9 Järvenpää

SS Järvenpää pyrkii ammentamaan vanhoista kunnon puistopätkistä ja yhdistää kaiken mahdollisen: on soraa ja assua, leveetä ja kapeeta, kulttuurihistoriallisesti arvokasta maisemaa ja urbaania kaupunkimiljöötä. Kestävän kehityksen hengessä pätkälle pääsee kätevästi junalla, peräti kaksi pääradan seisaketta ovat kävelymatkan päässä rallitiestä.

https://www.mapfab.com/map/AYsp/SS-Järvenpää
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
10 Huhdanmäen EK - 2,848 km - Asfaltti

Lähtö Porintieltä (Valtatie 2) Nummelan rampista. Porin suuntaan menevät kaistat suljettu liikenteeltä.

Kiihdytys loivaan ylämäkeen Meritien sillalle, josta pimeä käännös vasemmalle keskustaan päin.

Kierretään kylän ensimmäinen liikenneympyrä oikeaan suuntaan ja käännytään Huhtatielle.

Lyhyt suora ja makoisa käännös Huhdanmäentielle liikenteenjakajan oikealta puolelta.

Mäki ylös ja käännös Hopeasepäntielle, mistä vauhdikas laskettelu aina Vanhan-sepän tielle saakka. (Oletettavasti kuljettajalle mieluinen osuus)

Pitkähkö suora Huhdanmäentielle, josta jatkuu seuraava pitkä suora ylämäkeen. (Shikaani ehkä tarpeellinen ennen ylämäkeä)

Huhdanmäentieltä keskittymistä vaativa vasen Lusilantielle ja siitä pätkän maaliin sillan päälle. (StreetView'stä poiketen viimeinen suora on nykyään asfaltoitu)

Siitä hyvä jatkaa seuraavalle EK:lle Lusilantielle tai vaihtoehtoisesti siirtymälle Valtatie 2:lle bussipysäkin kautta.

Pätkän varrella runsaasti potentiaalisia paikkoja yleisölle.

https://www.mapfab.com/map/AYsI/Huhdanmäen-EK

https://streamable.com/hynmm6
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
11 Laulurinne 1,6 km

Hei kaikki foorumin jäsenet ja muutkin, ketkä tämän näkevät. Tässä teille 1,6 kilometriä pitkä yleisöpyöritys, jonka teemana on jokaiselle jotakin! Reilua ja rehellistä kilpailua kaikille!

Alkuun selityksiä:
Punainen neliö: VIP
Mustilla reunoilla oleva neliö: Paatti VIP
Vihreät alueet: Tavallisia katselualueita

Erikoiskoe alkaa aivan Pyhäselän rannan tuntumasta hienojen ja vanhojen talojen luota. Lähtökiihdytyksen ja ensimmäisen oikean jälkeen puikataan kapealle, puiden reunustamalle polulle, jossa ajolinja saa todellakin olla kohdillaan. Polulta putkahdetaankin aivan järven rantaan, josta löytyy mahdollisuus seurata rallia veneeltä käsin. Vene-alueelta näkee tyylikkäästi kaksi mutkaa. Myös kaljakelluntaa harrastaville on optio Paatti VIP-alueella. Järvenrannasta noustaankin pientä mäkeä Laulurinteen taakse, jossa on loistavat nurmialueet ja erittäin hyvä mahdollisuus seurata ralliautoja pitkänkin matkaa. Muutama ysikymppinen, ja erittäin haastava, pitkä oikea, joka laskee satama-alueen viereen. Aivan satama-alueen vierestä käännytään oikealle kohti erikoiskokeen loppuosaa. Välissä käydään Joensuun Raviradan puolella tyylittelemässä kaksi mutkaa, ja sitten erikoiskoe huipentuu pieneen pyörittelyyn VIP-katsomon edessä. Katsomossa on 6000 istumapaikkaa ja sieltä voi oivallisesti seurata kilpailua esimerkiksi WRC All Liven kautta, ja näkeepä erikoiskokeestakin jopa neljä mutkaa. Paikalla on huippukokkeja tekemässä karjalanpiirakoita ja ennen erikoiskoetta luvassa on livemusiikkia Ilkka ja Ismo Alangolta.

https://www.mapfab.com/map/AYtA/SS-Laulurinne
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt saan hämmentävästi julistaa itseni voittajaksi, sillä eniten ääniä (11) keräsi suunnittelemani Kaupin erikoiskoe. Tampere oli ainoa kaupunki, josta oli kaksi erikoiskoetta ja saatiin heti kaksoisvoitto, nimittäin A'lapispala tuli toiseksi 9 äänellä. Kolmanneksi tuli Nummelaan sijoittunut Huhtamäen pätkä 7 äänellä.

Kiitos kaikille osallistujille ja äänestäjille! Kaikki oli mielenkiintoisia pätkiä ja oli kiva nähdä noin monesta eri kaupungista ja erilaisia ideoita. Tosin aika selkeää on foorumilaisten maku yleisöpätkän suhteen, ajettavuus on kaikki kaikessa, eikä donitseista, luuppirakenteisista pätkistä, moottoriradoista tai kahden auton pätkistä pidetä. Hulvattomin juttu oli Mikkelin pätkän maali jäähallin sisällä. Tai ehkä tätä osastoa nähdään enemmän seuraavilla kierroksilla?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
Onnittelut Antille ja muille podiumisteille!

Kisa oli kyllä erittäin kovatasoinen, jokainen pätkä sai vähintään 2 ääntä. Kilpailijat olivat selkeästi menneet ajettavuus edellä ja ei kovin moni tainnut omaa pätkäänsäkään äänestää.

Oma suosikkini oli varmaan voittaja Kaupin jälkeen Järvenpää, jotenkin se viehätti itseäni eniten. Plussat myös Nummelaan WRC+-tyylisestä grafiikkakuvasta.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2136
Onnea voittajalle! Tämä oli oikein hauskaa.
Olin lurjus ja äänestin itseni kolmanneksi. Laulurinne oli muiden pätkistä oma suosikkini!
Milloin on seuraava suunnitteluskaba? :D
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
759
Kävin Kaupinojalla saunomassa tossa eilen, ja vähän pureskelin tuota Antin suunnittelemaa (jotenkin arvasin kuka on tekijänä) pätkää. Kova hommahan toi ois, ja noista Kaupin kuntoradoista sais kyllä ihan hemmetin hienoja pätkiä korkeuseroineen :D


Hienoo panostusta myös muilta. Taidan myös osallistua ens kisaan (y)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaupissa on tullut pyörittyä monta kertaa viikossa (tai ainakin ennen vauvan syntymää) maastopyöräilyharrastuksen kautta, joten noi sokkeloiset latupohjat on mulle kaikki ihan tuttuja. En kyllä ihan oikeasti tiedä miten noilla voisi rallia ajaa, tulisiko heti ekasta autosta metrin spoorit ja kunnostus vaatisi vähän muutakin kuin tiehöylän...en oo myöskään käynyt Laajavuoressa itse paikan päällä joten en tiedä millasta polkua ne siellä on ajaneet.

Johonkin aiempaan rallisuunnitelmaan oon ton Kaupin eri muodossa käyttänyt eli sikälikin tuon saattoi joku arvata jos muisti. Toinen innoitus oli kuulla, että Kaupissa on oikeasti ajettu erikoiskoe SM-rallissa vuonna 1972. Tarkka reitti on hämärän peitossa, mutta vesitornille siinäkin on käännytty oikealle ylös

 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
759
Joo, jokunen litra saa Tammerkoskessa virrata vettä ennen kuin luonnonsuojelualueella ajellaan bensa palaen latupohjia pitkin, mutta hauskahan näitä on miettiä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
Joo, jokunen litra saa Tammerkoskessa virrata vettä ennen kuin luonnonsuojelualueella ajellaan bensa palaen latupohjia pitkin, mutta hauskahan näitä on miettiä.
Kauppi-Niihama-Näsijärvi -alueella on se pienehkö yksityinen suojelualue, mutta onko muutenkin? Ikinähän tonne ei autokilpailua saataisi, mutta "kyllä tuo latu kestäisi" ainakin profiililtaan pyörityksiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, jokunen litra saa Tammerkoskessa virrata vettä ennen kuin luonnonsuojelualueella ajellaan bensa palaen latupohjia pitkin, mutta hauskahan näitä on miettiä.
Juu siis ei tämän piirtämäni erikoiskokeen alueella ole luonnonsuojelualuetta. Soukonvuorella on, eikä siellä saa edes maastopyöräillä. Tosin tuskin tulisi ongelmaa ajaa siitä ohi rallia latupohjaa pitkin, kunhan yleisö pidettäisiin poissa sikailemasta.
 
Ylös