Red Bull - Menestystarina vai tähdenlento?

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Vuosi 2021. Täytyy sanoa että kyllä Red Bullista on tullut 16 vuodessa menestystarina formuloissa.
Joka on vuosien saatossa onnistunut voittamaan peräti 4 maailmanmestaruutta, mikä on kieltämättä hieno saavutus Red Bullilta.
Mestaruuksien lisäksi Red Bull on onnistunut myös vakiinnuttamaan itsensä sarjan top-3 juokkoon viime vuosina, ja näillä näkymin on tulossa pitkästä aikaa taas mestaruus Red Bullille kotiin Max Verstappenin johdolla tänä vuonna.

Joten täytyy todeta että hienoa työtä ovat Christian Horner,Helmut Marko kyllä tehneet Bullilla. Jotka tehneet tallista menestys tallin vuosien mittaan. Eikä pidä unohtaa myöskään tallin suunnittelijaa legendaa eli Adrian Neweä jonka panos talli menestyksessä on ollut todella merkittävää kanssa.
Lisäksi tallilla on ollut vuosien saatossa monta mainiota kuskeja kuten Vettel,Verstappen,Ricciardo,Webber,Perez jotka ovat tuoneet paljon menestystä Red Bullille!

Ja saas nähdä että miten kauan Red Bull formuloissa jaksaa vielä olla mukana kun on ollut lajissa mukana jo vuodesta 2005 saakka ja miten kauan Red Bull tulee olemaan kärkitaistossa mukana jatkossa. Kun ensi vuonna tulee valtavat sääntömuutoksen voimaan, jolloin voimasuhteet voivat muuttua tallien välillä.
Luulen, että eivät ole ihan heti lähdössä koska mittavat investoinnit uuteen moottoritehtaaseen ja jos homma lähtee käyntiin hyvin ja moottorit on hyviä niin mikä estää tekemästä bisnesstä myös niillä. Vaikuttaisi, että ovat edelleen hyvin pitkällä tähtäimellä mukana ja mikäs ollessa kun menestystäkin tulee kokoajan. Toki heikkoja kausia oli kun hybridipannut tuli mukaan, mutta minun mielestä huomioitavaa on että red bull ei ole missään vaiheessa sukeltanut ihan totaalisesti kun pääsivät mestaruuksiin kiinni. Toki olisi vallan ihmeellistä jos neweyn luotsaama suunnittelutiimi onnistuisi joskus tekemään paskan auton.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Luulen, että eivät ole ihan heti lähdössä koska mittavat investoinnit uuteen moottoritehtaaseen ja jos homma lähtee käyntiin hyvin ja moottorit on hyviä niin mikä estää tekemästä bisnesstä myös niillä. Vaikuttaisi, että ovat edelleen hyvin pitkällä tähtäimellä mukana ja mikäs ollessa kun menestystäkin tulee kokoajan. Toki heikkoja kausia oli kun hybridipannut tuli mukaan, mutta minun mielestä huomioitavaa on että red bull ei ole missään vaiheessa sukeltanut ihan totaalisesti kun pääsivät mestaruuksiin kiinni. Toki olisi vallan ihmeellistä jos neweyn luotsaama suunnittelutiimi onnistuisi joskus tekemään paskan auton.
Toisaalta hommaa voisi ajatella niinkin, että oman moottoritehtaan perustaminen (olemassaolevan moottorin varaan) toimii myös osaltaan oivana exit-planina Red Bullille. Kokonainen valmis paketti on varmasti helpompi myydä mahdolliselle F1-sarjan ulkopuoliselle automerkille, kun he saisivat samalla käyttöönsä myös omat moottorit joita ei tarvitsisi kehittää tyhjästä. Miksei samoin voisi ajatella myös riittävän kunnianhimoinen yksityisyrittäjä, vaikkapa joku suuri nimi muualta moottoriurheilusta.

Tosin henkilökohtaisesti en usko, että Red Bull on ainakaan muutamaan vuoteen lähdössä yhtään minnekään. Niin vahvasti he ovat jo vuosikausien ajan sitoutuneet sarjaan, ja samalla koko Red Bullin imago ja kansainvälinen tunnettuus on jo ammoisista ajoista nojannut vahvasti moottoriurheilun sponsorointiin. Lisäksi paitsi Marko niin myös Mateschiz itse on vahvasti moottoriurheilumiehiä, mikä puoltaa valmistajan säilymistä F1-sarjassa niin kauan, kuin Mateschiz on mukana kuvioissa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Toisaalta hommaa voisi ajatella niinkin, että oman moottoritehtaan perustaminen (olemassaolevan moottorin varaan) toimii myös osaltaan oivana exit-planina Red Bullille. Kokonainen valmis paketti on varmasti helpompi myydä mahdolliselle F1-sarjan ulkopuoliselle automerkille, kun he saisivat samalla käyttöönsä myös omat moottorit joita ei tarvitsisi kehittää tyhjästä. Miksei samoin voisi ajatella myös riittävän kunnianhimoinen yksityisyrittäjä, vaikkapa joku suuri nimi muualta moottoriurheilusta.

Tosin henkilökohtaisesti en usko, että Red Bull on ainakaan muutamaan vuoteen lähdössä yhtään minnekään. Niin vahvasti he ovat jo vuosikausien ajan sitoutuneet sarjaan, ja samalla koko Red Bullin imago ja kansainvälinen tunnettuus on jo ammoisista ajoista nojannut vahvasti moottoriurheilun sponsorointiin. Lisäksi paitsi Marko niin myös Mateschiz itse on vahvasti moottoriurheilumiehiä, mikä puoltaa valmistajan säilymistä F1-sarjassa niin kauan, kuin Mateschiz on mukana kuvioissa.
Hyvä pointti tuokin. Tosin itsekin uskon samaan, että ovat sitoutuneet sarjaan varsin pitkäksi aikaa. Olisi kyllä outoa ajatella formuloita ilman Red Bullia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4636
On aika hemmetin iso organisaatio sateliittitalleineen, alemmat sarjat ja kuljettaja-akatemiat. Melkoinen menestystarina kaikkineen.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
609
Menestystä on tullut joo. Onhan se silti hassua kun on energiajuoman mukaan nimetty talli. Olisipa hienoa, jos talli olisi nämä kaikki vuodet jatkanut Jaguarina.

On kyllä melkoinen paletti rakennettu isolla panostuksella, kun on sisartiimit ja kaikki isolla rahalla tehty.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Luulen, että eivät ole ihan heti lähdössä koska mittavat investoinnit uuteen moottoritehtaaseen ja jos homma lähtee käyntiin hyvin ja moottorit on hyviä niin mikä estää tekemästä bisnesstä myös niillä. Vaikuttaisi, että ovat edelleen hyvin pitkällä tähtäimellä mukana ja mikäs ollessa kun menestystäkin tulee kokoajan. Toki heikkoja kausia oli kun hybridipannut tuli mukaan, mutta minun mielestä huomioitavaa on että red bull ei ole missään vaiheessa sukeltanut ihan totaalisesti kun pääsivät mestaruuksiin kiinni. Toki olisi vallan ihmeellistä jos neweyn luotsaama suunnittelutiimi onnistuisi joskus tekemään paskan auton.
Kimi Räikkösellä on tästä kokemusta. Delfiini-nokkainen Mclaren ei ollut kovin onnistunut auto.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Kimi Räikkösellä on tästä kokemusta. Delfiini-nokkainen Mclaren ei ollut kovin onnistunut auto.
Totta sinällään. Konsepti oli liian kunnianhimoinen ja aikaansa edellä. Eikös 2005 McLaren perustunut tähän konseptiin kun saivat riittävästi aikaa kehittää sitä niin Alko toimimaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4196
Totta sinällään. Konsepti oli liian kunnianhimoinen ja aikaansa edellä. Eikös 2005 McLaren perustunut tähän konseptiin kun saivat riittävästi aikaa kehittää sitä niin Alko toimimaan.
Kauden 2004 auto (MP4-19) oli evoluutio delfiininokasta (MP4-18) ja 2005 auto oli evoluutio kauden 2004 autosta.
 
Ylös