Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Jokaisen F1- kuljettajan unelma on varmasti ajaa Ferrarilla. Mutta varsinkin italialaiselle se on todellinen unelma.

Viimeksi, kun italialainen kuljettaja ajoi Ferrarin F1-autolla kilpaa, elettiin kautta 2009. Vaikka Felipe Massan loukkaantuminen oli todella ikävää, sen ansiosta kaksi italialaista kuljettajaa sai täyttää lapsuuden unelmansa.

Luca Badoer ajoi Valenciassa ja Spassa, Giancarlo Fisichella sen jälkeen loppukisat kauden loppuun. Fisichella sai ajaa vieläpä kotiyleisön edessä Monzassa Ferrarilla.

Badoer oli yhtenä ehdokkaana myös kaudella 1999 tuuraamaan loukkaantunutta Michael Schumacheria, mutta se paikka meni tuolloin Mika Salolle lopulta.
Oliski Salo saanu paikan Ferrarille 2000 ni ois ollu jännittävä kausi..Sauber-pesti tuntu vähän valjulta..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Varmaankin Salo olisi pärjännyt ihan yhtä hyvin kuin pärjäsi Barrichellokin. Laskisin kuljettajina samalle tasolle.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Mitenköhä Salo ois kestäny sen,et on Schumin aseenkantaja?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitenköhä Salo ois kestäny sen,et on Schumin aseenkantaja?
Varmaan Salo olisi tehnyt kaikkensa voittaakseen Schumacherin, mutta jos ja kun Schumacher olisi ollut parempi, olisi tyytynyt kohtaloonsa. Ja tehnyt parhaansa tiimin hyväksi.

Tässä muuten Salo muistelee Schumacherin ja hänen välisiä kilpailuja pienemmissä sarjoissa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-salo-dominoi-michael-schumacheria-vastaan-schumi-paasi-kuittaamaan-osuvasti-kun-suomalainen-asteli-ensimmaisen-kerran-f1-kisaan/7563406
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Miettikäähän sitä miten olisi käynyt jos Irvine olisi voittanutkin 99 mestaruuden ja samalla tuonut sen kauan odotetun mestaruuden Ferrarilla Schumin sijasta, niin olisi ollut aika noloa että tallin kakkoskuski olisi voittanut oikean ykköskuskin sijaan. Mikä olisi taatusti Schumacheria vatuttanut todella paljon, jos mestaruus olisi mennytkin Irvinella kuten oikeassa elämässä oli vähällä käydä. Veikkaan kans että Schumi oli varmasti helpottunut että Häkkinen sen mestaruuden voitti eikä irvine. Kauden päätteeksi!
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Miettiikähän sitä miten olisi käynyt jos Irvine olisi voittanutkin 99 mestaruuden ja samalla tuonut sen kauan odotetun mestaruuden Ferrarilla Schumin sijasta, niin olisi ollut aika noloa että tallin kakkoskuski olisi voittanut oikean ykköskuskin sijaan. Mikä olisi taatusti Schumacheria vatuttanut todella paljon, jos mestaruus olisi mennytkin Irvinella kuten oikeassa elämässä oli vähällä käydä. Veikkaan kans että Schumi oli varmasti helpottunut että Häkkinen sen mestaruuden voitti eikä irvine. Kauden päätteeksi!
Toisaalta minkäs teet jos jalka murtuu. Olisi ehkä saanut armoa sen takia ja jos ei olis sattunut sitä onnettomuutta niin vahva kutina, että schumi olis vienyt tittelin. Ikuista jossittelua. Toki voi myös jossitella jos schumi olis ollut loppuun asti olisiko Häkkinen esim ajanut monzassa ulos? Olisiko keskittyminen ollut parempaa jne jne jne...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Toisaalta minkäs teet jos jalka murtuu. Olisi ehkä saanut armoa sen takia ja jos ei olis sattunut sitä onnettomuutta niin vahva kutina, että schumi olis vienyt tittelin. Ikuista jossittelua. Toki voi myös jossitella jos schumi olis ollut loppuun asti olisiko Häkkinen esim ajanut monzassa ulos? Olisiko keskittyminen ollut parempaa jne jne jne...
Häkkinen oli pistejohdossa Silverstoneen mennessä, jossa Schumacherin onnettomuus tapahtui. Jotenkin tuntui välillä erikoiselta McLarenin mokailut tuolla kaudella. Toki myös Häkkisen omat ajovirheet Imolassa ja Monzassa.

Irvine ei vauhdissa pystynyt Mikaa haastamaan, mutta siitä huolimatta pystyi haastamaan Häkkisen mestaruustaistelussa. Olisiko sitten McLaren mokaillut, jos Schumi olisi ollut mukana? Ainakin David Coulthardille ei varmasti olisi annettu vapaita käsiä taistella mestaruudesta, kuten nyt yritti.

Sen näki muun muassa Itävallassa, jossa David työnsi Mikan pihalle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Häkkinen oli pistejohdossa Silverstoneen mennessä, jossa Schumacherin onnettomuus tapahtui. Jotenkin tuntui välillä erikoiselta McLarenin mokailut tuolla kaudella. Toki myös Häkkisen omat ajovirheet Imolassa ja Monzassa.

Irvine ei vauhdissa pystynyt Mikaa haastamaan, mutta siitä huolimatta pystyi haastamaan Häkkisen mestaruustaistelussa. Olisiko sitten McLaren mokaillut, jos Schumi olisi ollut mukana? Ainakin David Coulthardille ei varmasti olisi annettu vapaita käsiä taistella mestaruudesta, kuten nyt yritti.

Sen näki muun muassa Itävallassa, jossa David työnsi Mikan pihalle.
Tämäpä. Ikuista jossittelua. Häkä teki komean nousun kyllä jonon hänniltä kolmanneksi. Muistan kun radiossa kertoivat, että moottori ja auto on kriittisen kuumia että hidasta. Mika kyllä otti kaiken irti McLarenista siinä kisassa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Oikeastaan syy miksi 99 mestaruuskamppailu venyi suzukaan asti oli noi edellä mainitut seikat joita ilman olisi Häkkinen varmistanut mestaruuden jo ennen suzukaa.
Mutta muutaman mokan ja rengasrikon takia siirtyi mestaruus taisto päätöskisaan, mikä oli toisaalta viihteen kannalta hyvä juttu. Koska muuten olisi loppukausi ollut tylsempi ilman Mclarenin kompurointeja ja mikä parasta jopa Frentzenkin Jordanilla pääsi mestaruustaistoon mukaan hetkellisesti ennen Nürnbergin keskeytystä.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Niin Häkkinen johti molempia Italian kilpailuja sillo 99 selvästi ja sitten ajovirhe..

Ihme ettei suomalainen oo siellä ikinä voittanu!
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
On se kumma että yksikään suomalaiskuski ole voittanut kisaa Italiassa kun kuitenkin suomalaiskuskit ovat olleet todella nopeita vuosien ajan, etenkin Monzan radalla. Mutta tavalla toisella on voitto mennyt joko epäonnen tai kämmin takia sivuun. Kuten Monzassa tänä vuonna, jossa Bottas olisi vauhdin puolesta voinut taistella kisan voitosta.
Koska Bottas ajoi perjantai aika-ajoissa paalulle ja voitti myös lauantai sprintin. Mutta moottorivaihdon takia joutui kuitenkin starttaamaan perältä itse kisaan. Jossa Bottas onnistui nousemaan peräti kolmanneksi lopulta.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
On se kumma että yksikään suomalaiskuski ole voittanut kisaa Italiassa kun kuitenkin suomalaiskuskit ovat olleet todella nopeita vuosien ajan, etenkin Monzan radalla. Mutta tavalla toisella on voitto mennyt joko epäonnen tai kämmin takia sivuun. Kuten Monzassa tänä vuonna, jossa Bottas olisi vauhdin puolesta voinut taistella kisan voitosta.
Koska Bottas ajoi perjantai aika-ajoissa paalulle ja voitti myös lauantai sprintin. Mutta moottorivaihdon takia joutui kuitenkin starttaamaan perältä itse kisaan. Jossa Bottas onnistui nousemaan peräti neloseksi lopulta.
Kolmoseksi rankun takia.. Muistan kun 250 oli kerroin ;)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Antonio Giovinazzin ja Kimi Räikkösen urassahan ei pitäisi olla mitään isompaa yhtäläisyyttä. Kimi on maailmanmestari ja teki pitkän uran. Antonio on yltänyt vain pistesijoille.

Mutta eräs yhtäläisyys löytyy siitä, että kummatkin heistä aloittivat uransa Sauberilla ja ura päättyy Alfa Romeolla.

ku-xlarge.jpgXPB_868144_HiRes.jpg13708ca964f94b497c2b9bc19aa413cf6357f4ad86a4789661a4b9dfcc767f32.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Ja kertokaa toki lisää mietteitä/historiaa italialaisista tiimeistä ja kuljettajista.
Alessandro Nannini oli varsin lahjakas, ehkä Trullin ja Fisichellan tasoa.

Hänellä oli yksi voitto Japanista 89 Sennan ja Prostin kolaroitua.

Sandro oli Benettonilla aavistuksen Thierry Boutsenia nopeampi joskin epätasaisempi suorittaja ja myöhemmin pysyi hyvin kolminkertaisen mestarin Nelson Piquet:n vauhdissa.

Ikävästi F1-ura päättyi helikopterionnettomuuteen kauden 90 loppupuoliskolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Iltasanomissa todella hyvä ja kaikenkattava artikkeli tänään kuolleesta sir Frank Williamsista. Legendaarinen mies ja Legendaarinen tiimi Frankin omistuksessa oli. Useilla moottoreilla Frank Williamsin tiimi pystyi maailmanmestaruuksia ottamaan; Ford, Honda ja Renault.

Myös BMW-moottoreilla tuli menestystä ja toki myös Mercedeksen moottoreilla myös kausina 2014 ja 2015.

https://www.is.fi/formula1/art-2000008437545.html
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mikä oli mielestänne Williams-tiimin parhainta aikaa? 1980- luvun Mansell-Piquet-kaksikolla tullut menestys Hondan moottoreilla, vaiko Renault-moottoreilla menestystä niittäneet Williams-autot 1990- luvulla? Ehkäpä Vuosituhannen vaihteessa väkivahvat BMW- moottorit Williams-autoissa saavat sinut innostumaan edelleen?

Kaksi suomalaista ajoi Williamsilla. Keke Rosberg ja Valtteri Bottas.

Itselleni Williams- tiimin auto kaudelta 1997 on se suosikki. Kaunis auto ja nopea.

f1-monaco-gp-monaco-1997heinz-frentzen-williams-renault-M2201A.jpgimages.jpegDV8Li3kX4AAHJQh.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Minun mielestäni Williams oli parhaimmillaan silloin 1992-1993 jolloin Mansellin ja sekä Prostin johdolla hallitsivat lajia miten tahtoi niinä vuosina.
Sen lisäksi Williams oli aika ylivoimainen 1996-1997 alkukaudesta kanssa, joten 90 luvun alku ja puoliväli olivat
Williamsille kulta aikaa aivan kuten kasarikin. Jolloin kuka tahansa kuski pystyi voittamaan mestaruuksia.

Toisaalta kuitenkin 97-mestaruuden jälkeen päättyi Williamsin voittokulku seinään jolloin muunmuassa tallin suunnittelija Newey lähti vastustaja talliin eli Mclarenille suunnittelemaan autoja ja kaiken lisäksi Renault jätti tallin kauden päätteeksi.
Josta Williams ei oikein kunnolla toipunut siitä, vaikka hetkellisesti talli pääsikin takaisin kärkitaistoon 2002-2003 Bemari moottoreiden kanssa ja 2014-2015 Mercedeksen moottoreilla kans. Niin on talli viime vuosina taistellut lähinnä jämä-sijoista Haasin ja muiden keskitallien kanssa.
 
Ylös