Suomen radat

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mikä sarja tulee tuottamaan takaisin miljoonat joita on käytetty rataan? siihen tarvitaan hiukan enemmän väkeä kuin mitä Ahveniston rinteet vetää että kyseinen projekti muuttuisi täydestä farssista menestyksekkääksi.
Ei kai niitä miljoonia tartte heti ekanan kesänä kasaan saada. Se on pitkäaikainen sijoitus, joka alkaa poikimaan pitkäjänteisen työn tuloksena. Se kuitenkin tarkoittaa, että jotain toimintaa radalla on eikä vain valiteta netissä miten rata kasvaa kohta horsmaa. Jos ei mopot suostu tulemaan, niin uutta kyselyä muihin luokkiin. Kyllä sieltä joku suostuu tulemaan. Radan menestyminen ei takuulla onnistu, jos täällä ennen ensimmäistäkään kunnon kisaa itketään, ettei sinne kuitenkaan tuu katsojia. Ei kannata mitään järjestää. Valivali. Ei sitä tiedä ennen kuin kokeilee.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1595
Ei kai niitä miljoonia tartte heti ekanan kesänä kasaan saada. Se on pitkäaikainen sijoitus, joka alkaa poikimaan pitkäjänteisen työn tuloksena.
Kymiringin tapauksessa rahoittajat ovat odottaneet omiaan takaisin jo vuosia ilman kisan kisaa. En tiedä onko Kymiringillä enään aikaa rakentaa pitkällä aikajanalla kun kyseinen projekti on jo nyt pitkän aikajanan projekti ja osa näyttää jo turhautuneisuutta.

Jos Kymiring päättyy epäonnistumiseen on jokaisella puunhalaajalla joka istuskelee päättämässä asioista kuin rakennetaanko moottoriurheilurata vai ei helppo argumentti sille miksi ei pitäisi rakentaa/rahoittaa käyttäen Kymiringin floppaamista esimerkkinä.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos homma on ns. yksityisen rahoituksen varassa niin ei tule Kymiring koskaan valmistumaan. Näkisin että ainoa vaihtoehto on se, että AKK ja MP-liitto kaivavat taskujaan pohjia myöden ja laittavat radan kuntoon. Talvella voisi kukaties järjestää kelkkacrossi kisat rata-alueella (jos vaan sattuu lunta tulemaan Iittiinkin). Valitettavasti vain vatuloidessa päällystystyön hinnat ovat pompsahtaneet monin kertaiseksi vaikkapa parin vuoden takaiseen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4594
Sijainti
Salo
Kyllä sieltä joku suostuu tulemaan. Radan menestyminen ei takuulla onnistu, jos täällä ennen ensimmäistäkään kunnon kisaa itketään, ettei sinne kuitenkaan tuu katsojia. Ei kannata mitään järjestää. Valivali. Ei sitä tiedä ennen kuin kokeilee.
Tämä tässä on ihmeellisintä, etteivät nähdäkseni ole minkään muun kv. sarjan kanssa edes käyneet neuvotteluja kuin MotoGP:n ja tulos on tämä. Kyllä minä ainakin menen sinne katsomaan heti kun on kv. sarjoja tarjolla, mutta kun ei ole.

Mikä se sellainen sarja voisi olla? DTM? Ehkä, mutta saksalaisten kanssa pitää neuvotella ajoissa. WEC? Tuskin, kokemattomalle organisaatiolle kuuden tunnin kilpailu voisi olla liian iso pala. IndyCar? Hehe, heh heh. Joo, ei. Penske ei ikinä sellaista riskiä ota, geopoliittiset tulokulmat mukaanlukien.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Historic formulat vois olla kova. Isolla mainostuksella, että nyt pääsee näkemään Keken Williamsin tosi toimissa. Tai vanhat c-ryhmäläiset.

Outoa on, jos todella kaikki on jätetty yhden kortin varaan. Epäilen, mutta mistäs sitä ikinä toisten aivoituksista tietää. Sijainti lähellä venäjää voi nyt aiheuttaa näppylöitä joillekin, mutta siinä vaiheessa kun Nato-sopimus on taskussa ja Venäjä rauhoittunut, ei luulisi olevan ongelmia. Jos on, ei taideta ajaa missään päin Eurooppaa.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Historic formulat vois olla kova. Isolla mainostuksella, että nyt pääsee näkemään Keken Williamsin tosi toimissa. Tai vanhat c-ryhmäläiset.

Outoa on, jos todella kaikki on jätetty yhden kortin varaan. Epäilen, mutta mistäs sitä ikinä toisten aivoituksista tietää. Sijainti lähellä venäjää voi nyt aiheuttaa näppylöitä joillekin, mutta siinä vaiheessa kun Nato-sopimus on taskussa ja Venäjä rauhoittunut, ei luulisi olevan ongelmia. Jos on, ei taideta ajaa missään päin Eurooppaa.
Historic formulat olisi muuten hyvä idea mutta viime kaudella koko sarjan ajoi vain yksi kuljettaja. Mitään takeita ei sille ole että kuljettajat haluavat rahdata kalustonsa Suomeen asti kun muuten ajavat Iso-Britannia, Keski- ja Etelä-Eurooppa akselilla. Uskoisin myös että tuollaisen sarjan kohdalla myös kysytään enemmän kuskien mielipidettä missä haluavat kisailla. Sillä listalla KymiRing tuskin on kovin korkealla monenkin syyn takia.
 
Viimeksi muokattu:

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Tämä tässä on ihmeellisintä, etteivät nähdäkseni ole minkään muun kv. sarjan kanssa edes käyneet neuvotteluja kuin MotoGP:n ja tulos on tämä. Kyllä minä ainakin menen sinne katsomaan heti kun on kv. sarjoja tarjolla, mutta kun ei ole.

Mikä se sellainen sarja voisi olla? DTM? Ehkä, mutta saksalaisten kanssa pitää neuvotella ajoissa. WEC? Tuskin, kokemattomalle organisaatiolle kuuden tunnin kilpailu voisi olla liian iso pala. IndyCar? Hehe, heh heh. Joo, ei. Penske ei ikinä sellaista riskiä ota, geopoliittiset tulokulmat mukaanlukien.
DTM ja muut GT3:lla ajettavat rata-sarjat voisivat KymiRingille suostua tulemaankin, mutta DTM tai vastaava ei tulisi kuitenkaan olla vuoden päätapahtuma. Järjestäjä tuskin noilla luokilla tuskin kovinkaan suurta voittoa onnistuisi Suomessa tekemään.

WEC:n kohdalla taas tarkemmin mietittynä voi muutenkin olla hyvin vaikeaa päästä kalenteriin. FIA:lla tuskin on suurta intoa lähteä kalenteria merkittävästi kasvattamaan kun nyt muutaman vuoden sisällä on kärkiluokan tiimejä kymmenen molemmin puolin. Vaikka kasvattaisivat kilpailumäärän esimerkiksi kahdeksaan niin silti vaikeaa nähdä että KymiRing avautuvaa paikkaa saisi tai että korvaisi jonkun nyt ajettavan kilpailun.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4594
Sijainti
Salo
Historic formulatolisi muuten hyvä idea mutta viime kaudella koko sarjan ajoi vain yksi kuljettaja. Mitään takeita ei sille ole että kuljettajat haluavat rahdata kalustonsa Suomeen asti kun muuten ajavat Iso-Britannia, Keski- ja Etelä-Eurooppa akselilla. Uskoisin myös että tuollaisen sarjan kohdalla myös kysytään enemmän kuskien mielipidettä missä haluavat kisailla. Sillä listalla KymiRing tuskin on kovin korkealla monenkin syyn takia.
Juu tätä luulen kanssa, että esim. C-ryhmän historic on sen verran kuljettaja eikä organisaatiovetoinen sarja, ettei se porukka lähde kovin kauaksi. Jos kisoja nyt ajetaan Doningtonissa, Hockenheimissa ja Assenissa, Kymiring on siinä yhtälössä yhtä kaukana kuin Kyalami tai Laguna Seca.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18448
AKK ei oo ollut kovin hanakka edistämään kansainvälisten luokkien tuomista Kymille, pari vuotta sitten VM:ssä asiasta Mahonen syytti heitä (AKK), ei Kymi Ringin taustahahmoja, nyt kun he ovat neuvottelevassa oman TCR luokan lanseeramisesta WSC Groupin kanssa suomeen, samalla voisivat yrittää neuvotella kylkiäisiksi TCR Europe tai WTCR kisan Iiittiin. Ite en kyl kovin pilvilinnoja haaveile minkään sarjan suhteen, vaikka oishan kieltämättä joku kansainvälinen rata-autokisa täällä kiva joskus vielä nähdä.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
989
Terveyskeskukseen liittyi MotoGP kisan näkökulmasta puutteita. yle
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kymppimiltin vaatisi, että hommat etenee. Toivottavasti sitä kuuluisaa veronmaksajien rahaa ei enää tuohon moolokin kitaan uppoa euroakaan. Venäläiset varmaan olisi tuon laskun tuttuun tapaan kuitannut (ehkä sen varaan laskettiinkin?) mutta kävikin kylmät ärsyttävien pakotelistojen myötä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mun puolesta voisi laittaa varmuuden vuoksi vaikka kakskytmiltsii veronmaksajien rahaa rataan. Sekin on parempi satsaus suomalaisten elämään kuin miljoonat ulkomaiden korruption tukemiseen tai tuulivoiman tukemiseen tai olympiastadionin korjaukseen. Esimerkkejä on vaikka kuinka, mutta fakta on se, että Suomessa on tuettu muita urheilulajeja jo useiden vuosikymmenien ajan useilla miljoonilla ja taas miljoonilla ja siinä sivussa moottoriurheilu on jäänyt pelkän statistin osaan saaden käytännössä pelkkiä pennejä.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sitä ja pelkkää oman profiilin nostatusta. Päästään vain olemaan esillä kansainvälisen moottoripyöräliiton jalanjäljissä. Oikean turvallisuuden kanssa asialla tuskin on mitään tekemistä, koska radan turvallisuus pitäisi olla paremmalla tasolla kuin viime vuona ja silloinkin kaikki oli ihan hyvin.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Onko muiden viimeaikaisten ratahankkeiden kustannuksista ollut mitään julkisia tietoja, esim. Alastaron tai Botniaringin pidennys, Pesämäen, Daytonan tai Vantaa Circuitin rakentaminen tms? Olisi kiva tietää kustannusrakennetta tuollaisista hieman pienemmistä projekteista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onko Alastaron pidennys eli Palmasista erkaneva uusi lenkki edennyt jollain lailla? En ole pian pariin vuoteen mestoilla käynyt.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jännä, että nyt herättiin radan turvallisuuspuutteisiin, kun ulkopuolinen taho teki radantarkartuksen. Kertookos tämä nyt sitten jotain Moottoriliiton radantarkastuksen tasosta, kun viime kesänä moottoripyöräkisat voitiin radalla järjestää? 🤔
Vaikka uutisessa annetaan ymmärtää "turvallisuuspuutteiden" olevan syynä, niin hyvin vahvasti epäilen, että Kymiringin ratavuokra on ihan liian kallis Legends-luokan yksin maksettavaksi.... Hintaa on hilattu pilviin sillä verukkeella että on ainoa Grade 1 rata Suomessa ja siten vertailukohtana ei ole muut kotimaan radat vaan kansainväliset areenat a la Monza, Paul Ricard ja Silverstone.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Vaikka uutisessa annetaan ymmärtää "turvallisuuspuutteiden" olevan syynä, niin hyvin vahvasti epäilen, että Kymiringin ratavuokra on ihan liian kallis Legends-luokan yksin maksettavaksi.... Hintaa on hilattu pilviin sillä verukkeella että on ainoa Grade 1 rata Suomessa ja siten vertailukohtana ei ole muut kotimaan radat vaan kansainväliset areenat a la Monza, Paul Ricard ja Silverstone.
[/QUOTE
Olisihan tuolla Legendsin kanssa ollut ratamoottoripyörien SM-osakilpailu eli nykyisin hienosti Circuit racing SM. Toki noita RR-SM -osallistujia on nykyisin niin vähän, ettei niidenkään osallistumismaksulla kuuhun mennä 🙈
 
Ylös