#14 Fernando Alonso 2023: Autonkehitysvirtuoosin paluu

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Alonso sopii kuin nakki silmään Aston Martinille. Iso nimi Strollin tallikaveriksi, joka ei enää ole parhaassa terässä. Kyllähän tämä Alonson siirto kielii siitä, että haluaa yhä jatkaa, mutta Alpinelta ei tullut jatkosopimusta. Haluavat Alpinella panostaa tulevaisuuteen palkkaamalla Piastrin.
Ensikaudella Astonilla otetaan yhteen ja railakkaasti kun minä minä Alonso saa vastaparikseen isä ja poika Strollin...

Tulta ja tappuraa luvassa. Vettelin lopettamisen suurin syy on tämän kaksikon dominointi kaikessa tallin asioissa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Vai Ocon ollut melko vastaantulija? Ota nyt hyvä mies ne Alonsolasit pois päästä. Nehän tekee susta ihan sokean. Alonsolla on tähän mennessä virallisesti kaksi keskeytystä ja kaksi sijoitusta kympin ulkopuolelle. Oconille puolestaan yksi keskeytys ja samoin kaksi sijoitusta kympin ulkopuolelle. Muuten sijoitukset ovat olleet todella tasaisia. Välistä Ocon on sijan tai pari edellä ja toisinaan sitten vastaavasti alonso. Mistään vastaantulijasta ei voida puhua, varsinkaan oconin kohdalla, kun johtaa Alonsoa pisteissäkin, mutta ei oikeastaan kummankaan kohdalla. Minun mielestäni yksi tasaisimmista pareista tällä haavaa.
Ehkä vastaantulija on vähän liian vahvasti sanottu, mutta jos oot yhtään kisoja seurannut, niin Alonsolla on ollut ihan naurettavan huono tuuri tällä kaudella. Viime kaudella vielä ilmeisesti sen verran tauon jäljiltä ruostetta, että silloin kyllä oli tasaisempaa, eikä niin erottunut edukseen.

Nopeasti redditistä jonkun Itävallan kisan jälkeen väsäämä kooste, varmaan pitänee pääosin paikkansa:

"Bahrain: Qualifies P8, suffers from engine issues whole race, finishes P9 despite both Red Bulls retiring


Saudi: On course to a p6 finish but has to retire due to mechanical issues


Australia: On course to qualify in top 4 but due to hydraulics issue starts from p10. In the race on course for a good points finish but terrible timing with safety car ruins his race


Imola: Gets taken out by Mick


Miami: You could say unlucky with safety car but he was the one that hit Gasly that later caused safety car so i wont be counting this as a bad luck


Spain: Gets knocked out in Q1 due to traffic and his team not sending him in time on the track, also not proving him with correct info, another opportunities for better points wasted


Monaco: Clean weekend


Baku: Clean weekend


Canada: Starts from P2 but terrible vsc timing and strategy and on top of that engine issues


Silverstone: Clean weekend


Austria: Doesnt even start the sprint due to issues



So out of 11 weekends so far he only had 4 where he didnt have any misfortunes. Staggering 7 out 11 (63.63%) weekends he had external factors ruin his results"
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Ehkä vastaantulija on vähän liian vahvasti sanottu, mutta jos oot yhtään kisoja seurannut, niin Alonsolla on ollut ihan naurettavan huono tuuri tällä kaudella. Viime kaudella vielä ilmeisesti sen verran tauon jäljiltä ruostetta, että silloin kyllä oli tasaisempaa, eikä niin erottunut edukseen.

Nopeasti redditistä jonkun Itävallan kisan jälkeen väsäämä kooste, varmaan pitänee pääosin paikkansa:

"Bahrain: Qualifies P8, suffers from engine issues whole race, finishes P9 despite both Red Bulls retiring


Saudi: On course to a p6 finish but has to retire due to mechanical issues


Australia: On course to qualify in top 4 but due to hydraulics issue starts from p10. In the race on course for a good points finish but terrible timing with safety car ruins his race


Imola: Gets taken out by Mick


Miami: You could say unlucky with safety car but he was the one that hit Gasly that later caused safety car so i wont be counting this as a bad luck


Spain: Gets knocked out in Q1 due to traffic and his team not sending him in time on the track, also not proving him with correct info, another opportunities for better points wasted


Monaco: Clean weekend


Baku: Clean weekend


Canada: Starts from P2 but terrible vsc timing and strategy and on top of that engine issues


Silverstone: Clean weekend


Austria: Doesnt even start the sprint due to issues



So out of 11 weekends so far he only had 4 where he didnt have any misfortunes. Staggering 7 out 11 (63.63%) weekends he had external factors ruin his results"
Omasta mielestäni Alonso ja Ocon ovat kyllä tällä kaudella ja edellisellä kaudella olleet hyvin tasaväkisen vahva kaksikko. Viime kisassa Unkarissa Ocon oli nopeampi aika-ajoissa, Alonso kisassa edellä.

Oconilla myös ollut teknisiä vikoja tällä kaudella. Kuten Silverstonessa keskeytys vahvalta pistesijalta.

Jos tarkastellaan viime kautta, kautta 2021, niin hyvin samanlainen suorituskyky oli herroilla. Alonso pisteissä hitusen edellä, kummallekin yksi podium. Oconilla tuo podiumtulos oli voitto.

Ei voi millään sanoa Oconin olleen altavastaaja. Usein radalla ovat ottaneet myös yhteen, kuten tällä kaudella Unkarissa ja Saudi-Arabiassa.

Viime kauden vertailu Alonso vs Ocon.

images.jpeg
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Itse olin kyllä varma että Alonso jatkaa alpinella. Taisinpa jopa sanoa sekuloinnin olevan turhaa. Olin väärässä.

En ymmärrä tätä päätöstä. Lance Stroll ei yksinkertaisesti tajua mitä tallin rakentaminen tarkoittaa. Ihan sama kuinka paljon pappa pumppaa rahaa uusiin tehtaisiin ei silti tarkoita menestystä. En tiedä kuinka suuret puheet on ollut Astonilta ja lupaukset. Tiimistä puuttuu suunnitteluväki ja luovuus. Lähinnä yriteään kopioida kaikki. Lieneekö ensi kauden Ferrari jo mallinettu Astonille?

Ennustan kun ensi kauden auto on samanlainen pulkka kuin nyt, että tunteet kiristyy ja "lawrence is yoke tai lawrence is gp2 engine" kommentit tulee jossain vaiheessa kauden puolivälin jälkeen.

Alpinella on kuitenkin käyrä ylöspäin ja siellä on voitettu ennenkin. Hämmästelen tätä päätöstä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Itse olin kyllä varma että Alonso jatkaa alpinella. Taisinpa jopa sanoa sekuloinnin olevan turhaa. Olin väärässä.

En ymmärrä tätä päätöstä. Lance Stroll ei yksinkertaisesti tajua mitä tallin rakentaminen tarkoittaa. Ihan sama kuinka paljon pappa pumppaa rahaa uusiin tehtaisiin ei silti tarkoita menestystä. En tiedä kuinka suuret puheet on ollut Astonilta ja lupaukset. Tiimistä puuttuu suunnitteluväki ja luovuus. Lähinnä yriteään kopioida kaikki. Lieneekö ensi kauden Ferrari jo mallinettu Astonille?

Ennustan kun ensi kauden auto on samanlainen pulkka kuin nyt, että tunteet kiristyy ja "lawrence is yoke tai lawrence is gp2 engine" kommentit tulee jossain vaiheessa kauden puolivälin jälkeen.

Alpinella on kuitenkin käyrä ylöspäin ja siellä on voitettu ennenkin. Hämmästelen tätä päätöstä.
Alonson kannalta päätös on looginen. Sai mahdollisuuden jatkaa ykkösissä. Johdon kannalta päätös on myös looginen. Sopivan tasoinen kirittäjä ja opettaja Lancelle. Tallin suunnittelupuolelle tosin tätä kaksikkoa on vaikea perustella. Pystyykö talli houkuttelemaan tällaisella kuskikaksikolla laadukkaita suunnittelijoita, tai saamaan motivoitua nykyisiä, jotta tallin kilpailukyky saataisiin nousuun. Enpä usko. Kallis harrastus isälle ja pojalle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Alonson kannalta päätös on looginen. Sai mahdollisuuden jatkaa ykkösissä. Johdon kannalta päätös on myös looginen. Sopivan tasoinen kirittäjä ja opettaja Lancelle. Tallin suunnittelupuolelle tosin tätä kaksikkoa on vaikea perustella. Pystyykö talli houkuttelemaan tällaisella kuskikaksikolla laadukkaita suunnittelijoita, tai saamaan motivoitua nykyisiä, jotta tallin kilpailukyky saataisiin nousuun. Enpä usko. Kallis harrastus isälle ja pojalle.
Niin lieneekö sitten Alpine todennut että Alonso ei ole oikea valinta just nyt viakka hyvin vetääkin ja Piastri pitää saada ykkösiin jne.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Alonso voitti muuten Schumin MM-taistossa 2006,joten aika kova oli aikoinaan..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ehkä vastaantulija on vähän liian vahvasti sanottu, mutta jos oot yhtään kisoja seurannut, niin Alonsolla on ollut ihan naurettavan huono tuuri tällä kaudella. Viime kaudella vielä ilmeisesti sen verran tauon jäljiltä ruostetta, että silloin kyllä oli tasaisempaa, eikä niin erottunut edukseen.

Nopeasti redditistä jonkun Itävallan kisan jälkeen väsäämä kooste, varmaan pitänee pääosin paikkansa:

"Bahrain: Qualifies P8, suffers from engine issues whole race, finishes P9 despite both Red Bulls retiring


Saudi: On course to a p6 finish but has to retire due to mechanical issues


Australia: On course to qualify in top 4 but due to hydraulics issue starts from p10. In the race on course for a good points finish but terrible timing with safety car ruins his race


Imola: Gets taken out by Mick


Miami: You could say unlucky with safety car but he was the one that hit Gasly that later caused safety car so i wont be counting this as a bad luck


Spain: Gets knocked out in Q1 due to traffic and his team not sending him in time on the track, also not proving him with correct info, another opportunities for better points wasted


Monaco: Clean weekend


Baku: Clean weekend


Canada: Starts from P2 but terrible vsc timing and strategy and on top of that engine issues


Silverstone: Clean weekend


Austria: Doesnt even start the sprint due to issues



So out of 11 weekends so far he only had 4 where he didnt have any misfortunes. Staggering 7 out 11 (63.63%) weekends he had external factors ruin his results"
Siihen asti että Oconista näytetään vastaavanlainen listaus, nämä ovat vain mielipiteitä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Alonson kannalta päätös on looginen. Sai mahdollisuuden jatkaa ykkösissä. Johdon kannalta päätös on myös looginen. Sopivan tasoinen kirittäjä ja opettaja Lancelle. Tallin suunnittelupuolelle tosin tätä kaksikkoa on vaikea perustella. Pystyykö talli houkuttelemaan tällaisella kuskikaksikolla laadukkaita suunnittelijoita, tai saamaan motivoitua nykyisiä, jotta tallin kilpailukyky saataisiin nousuun. Enpä usko. Kallis harrastus isälle ja pojalle.
Hetkinen, millä logiikalla Alpine oli se joka ei halunnut jatkaa Alonsolla vai miksi hänen uransa ei olisi jatkunut Alpinella? Jos Alpine tosiaan on valmistellut Alonson savustusta ja Piastrin palkkaamista niin missä viipyy Alpinen ilmoitus? Merkit viittaa nyt siihen että Alpine on odotellut Alonson liikkeitä ja kun Alonso menee Aston Martinille niin Alpine on alkanut valmistelemaan korvaajaa tilalle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Hetkinen, millä logiikalla Alpine oli se joka ei halunnut jatkaa Alonsolla vai miksi hänen uransa ei olisi jatkunut Alpinella? Jos Alpine tosiaan on valmistellut Alonson savustusta ja Piastrin palkkaamista niin missä viipyy Alpinen ilmoitus? Merkit viittaa nyt siihen että Alpine on odotellut Alonson liikkeitä ja kun Alonso menee Aston Martinille niin Alpine on alkanut valmistelemaan korvaajaa tilalle.
Mikä kiire Alpinella on ilmoittaa? Se voi tehdä sen huomenna tai parin kk päästä. Nyt huomio on Alonsossa, ensi kisan yhteydessä saa enemmän julkisuutta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Mikä kiire Alpinella on ilmoittaa? Se voi tehdä sen huomenna tai parin kk päästä. Nyt huomio on Alonsossa, ensi kisan yhteydessä saa enemmän julkisuutta.
En oikein ymmärrä tätä ajatustapaa tällä forumilla että jos kyse on Alonsosta joka on tunnetusti vihattu ja hankala persoonaa niin hän saa automaattisesti potkut kun vaihtaa tallia? Ajatteleeko jengi täällä tunteilla eikä järjellä? Jos Vettel ilmoittaa eläköitymisestä niin muutaman päivän päästä Alonso ilmoittaa siirrosta niin täällä ajatellaan Alonson ajelehtineen vailla työpaikkaa ensi kaudeksi ja tuurilla löysi Aston Martinille?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
En oikein ymmärrä tätä ajatustapaa tällä forumilla että jos kyse on Alonsosta joka on tunnetusti vihattu ja hankala persoonaa niin hän saa automaattisesti potkut kun vaihtaa tallia? Ajatteleeko jengi täällä tunteilla eikä järjellä? Jos Vettel ilmoittaa eläköitymisestä niin muutaman päivän päästä Alonso ilmoittaa siirrosta niin täällä ajatellaan että Alonson ajelehtineen vailla työpaikkaa ensi kaudeksi ja tuurilla löysi Aston Martinille?
Mä näen enemmän et yhteisymmärryksessä korusanoista huolimatta tekivät ratkaisun. Alpine ei ole päääsemässä ihan mestaruustasolle sitä vauhtia kun ehkä nando oletti. Lisäksi pääseekö koskaan tai onko kunnon yritystä? Lisäksi Alpinen paineet tuoda halvempi piastri tilalle. Korusanoista huolimatta ehkä totesivat että molempien intressit on nyt erit ja näkökulmat, niin parempi että Nando menee alpinelle ja alpine palkkaa piastrin vaikka vannoivat uutta diiliä 2 viikkoa sitten.

Tosin en usko että Astonin juttukaan riittää yhtään mihinkään, mutta siellä ilmeisesti on kunnon yritystä ja raha roiskuu. Toki aina voi tehdä toyotat siitä huolimatta vaikka on rahaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Mä näen enemmän et yhteisymmärryksessä korusanoista huolimatta tekivät ratkaisun. Alpine ei ole päääsemässä ihan mestaruustasolle sitä vauhtia kun ehkä nando oletti. Lisäksi pääseekö koskaan tai onko kunnon yritystä? Lisäksi Alpinen paineet tuoda halvempi piastri tilalle. Korusanoista huolimatta ehkä totesivat että molempien intressit on nyt erit ja näkökulmat, niin parempi että Nando menee alpinelle ja alpine palkkaa piastrin vaikka vannoivat uutta diiliä 2 viikkoa sitten.

Tosin en usko että Astonin juttukaan riittää yhtään mihinkään, mutta siellä ilmeisesti on kunnon yritystä ja raha roiskuu. Toki aina voi tehdä toyotat siitä huolimatta vaikka on rahaa.
Sehän nyt on selvää että Aston Martinilla ollut Alonso pidempään kiikarissa koska ilmoitus tuli niin nopeasti Vettelin jälkeen ja AM tunnetusti haluaa Vettelin isolle nimelle jatkumon. Toki tuskin Alpine Alonson perään itkee kun säästävät rahaa melkosesti ottamalla Piastrin sisään.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Eihän tässä ole mitään epäselvää kumpi yllätettiin housut kintuissa, Alpine vai Alonso. Viikko sitten vielä puhuttiin halusta molempien olevan gridillä ja Piastrin lainaamisesta ulkopuolelle.

https://www.planetf1.com/news/fernando-alonso-oscar-piastri-2023-grid/
Should Alonso sign a new contract with Alpine, that would keep the team’s current line-up of the Spaniard and Esteban Ocon in place, meaning Piastri would need to race elsewhere if he is to become a Formula 1 driver in 2023.

Rossi is not prepared to lose Piastri permanently but would sanction a loan.

“I’d be open to loan Oscar to a team as long as I get him back,” he confirmed.

“We’ve invested heavily in Oscar, we believe in him, that’s why he is our reserve driver. He’s a very promising talent. We would love to fulfil this talent in the team.

“A loan, like many other drivers starting in a team to learn the tricks and then coming back to us, would be a good scenario.”
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Toi haastattelu on melkein Ron-speakia siinä, että sanotaan tarkasti selviä loogisuuksia eikä samalla paljasteta juuri mitään. Ei siinä luvattu mitään Alpinen ajopaikkaa niin Alonsolle, kuin Piastrillekaan. Puhuttiin vain mitä tavoitellaan, jos tilanne päätyisi olemaan se, mitä toimittaja on kysymyksenasettelussa ehdottanut.

Itse arvailen, että sekä Alonsolla että Alpinella on ollut el plan B miten hommat siististi etenisi, jos tahon X kanssa päästään yhteisymmärrykseen johonkin aikaan mennessä (tai jos ei päästä). Vähän karsastan foorumilla usein tän kaltaisissa tilanteissa esiin nousevia tapoja leimata asiat jollain termillä. Alonson sopimus päättyi tähän kauteen - luonnollinen päätepiste. Se, että uutta sopimusta ensi kaudesta ei syntynyt ei automaattisesti tarkoita sitä, että Alonso olisi saanut potkut tai saanut tarpeekseen Alpinesta.

Ylipäätään ratkaiseva tekijä sopimusta valittaessa voi olla lähes mikä vain, esim. Häkkinen on sanonut Williams-paluunsa esteenä lopulta olleen käytännössä sopimuksen muodostumisprosesssi. Keken sanotaan tehneen päätöksen lähteä Williamsilta jo 1984 mutta tekijänä jatkolla 1986 McLarenilla olisi ollut muun muassa F1:n jälkeistä uraa valmisteleva tietopohjan laajennus.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Toi haastattelu on melkein Ron-speakia siinä, että sanotaan tarkasti selviä loogisuuksia eikä samalla paljasteta juuri mitään. Ei siinä luvattu mitään Alpinen ajopaikkaa niin Alonsolle, kuin Piastrillekaan. Puhuttiin vain mitä tavoitellaan, jos tilanne päätyisi olemaan se, mitä toimittaja on kysymyksenasettelussa ehdottanut.

Itse arvailen, että sekä Alonsolla että Alpinella on ollut el plan B miten hommat siististi etenisi, jos tahon X kanssa päästään yhteisymmärrykseen johonkin aikaan mennessä (tai jos ei päästä). Vähän karsastan foorumilla usein tän kaltaisissa tilanteissa esiin nousevia tapoja leimata asiat jollain termillä. Alonson sopimus päättyi tähän kauteen - luonnollinen päätepiste. Se, että uutta sopimusta ensi kaudesta ei syntynyt ei automaattisesti tarkoita sitä, että Alonso olisi saanut potkut tai saanut tarpeekseen Alpinesta.

Ylipäätään ratkaiseva tekijä sopimusta valittaessa voi olla lähes mikä vain, esim. Häkkinen on sanonut Williams-paluunsa esteenä lopulta olleen käytännössä sopimuksen muodostumisprosesssi. Keken sanotaan tehneen päätöksen lähteä Williamsilta jo 1984 mutta tekijänä jatkolla 1986 McLarenilla olisi ollut muun muassa F1:n jälkeistä uraa valmisteleva tietopohjan laajennus.
Alonsosta on saanut lukea mitä naurettavimpia foliohattuteorioita. Paras ehkä se että Mclaren sanoo julkisesti 2 vuotta aiemmin haluavansa Alonson takaisin ja Alonso vastaa olevansa sopimuksessa Ferrarin kanssa. Sitten kun Alonso Mclarenille päätyy kipinöiden säestyksellä niin Alonso onkin vaeltanut ilman työpaikkaa ja syliin tippuu sarjan isoin tilisäkki kun sai tuurilla Mclarenilta työpaikan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Alonson Mäkille paluu on kyllä yksi erikoisimmista asioista, joita ykkösissä on koskaan tapahtunut.
Oma veikkaus, että kun oli yhtenä sopan keittäjänä jutussa, jossa Mäkille lätkäistiin urheiluhistorian suurimmat sanktiot ja talli joutui myymään myös osan toiminnoistaan kattaaksen näitä kuluja, niin tallille ei jäänyt tavallaan muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa Alo halitessaan takaisin. Olisi muuten näyttäytynyt katkerana ja rikkomuksia suosivan tahona. En tiedä, mutta erittäin omituista, että Alonso sinne takaisin koskaan pääsi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Alonson Mäkille paluu on kyllä yksi erikoisimmista asioista, joita ykkösissä on koskaan tapahtunut.
Oma veikkaus, että kun oli yhtenä sopan keittäjänä jutussa, jossa Mäkille lätkäistiin urheiluhistorian suurimmat sanktiot ja talli joutui myymään myös osan toiminnoistaan kattaaksen näitä kuluja, niin tallille ei jäänyt tavallaan muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa Alo halitessaan takaisin. Olisi muuten näyttäytynyt katkerana ja rikkomuksia suosivan tahona. En tiedä, mutta erittäin omituista, että Alonso sinne takaisin koskaan pääsi.
Tässä nyt ei ollut mitään järkeä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Tässä nyt ei ollut mitään järkeä.
Ei varmaan olekaan, mutta ei myöskään siinä, että Alonso sai palata takaisin talliin.
Tallilta paloi kuitenkin lähemmäs 200 miljoona näiden erittäin varmasti Alonson lähettämien sähköpostien takia.
Hamille häviäminen otti sillon päähän hieman enemmän.
 
Ylös