AnttiL
Reittinörtti
https://dirtfish.com/rally/wrc/loeb-will-not-contest-monte-carlo-rally/
Loeb ei aja Montea, Greensmithin Toyota-hommat ei toteutune
Loeb ei aja Montea, Greensmithin Toyota-hommat ei toteutune
Varmasti on kovempi. Tietämättä minkälaisia inflaatio- yms. klausuuleja sopimuksissa on ollut, mutta jos ja kun M-Sportin ensisijaisena tarkoituksena on harjoittaa menestyvää liiketoimintaa, niin takuulla on hinnat toista kuin olivat vielä 12 kuukautta sitten.Voisko olla että M-Sportilla on kokonaisen kauden hintalappu tänä vuonna vähän kovempi? Ja jos viime vuonna oli vähän M-Sportin "tukea" Greensmithille, niin tän kauden näyttöjen perusteella sitä ei enää tullut?
Aikanaan ainakin Ur Quatrossa oli juurikin kiinteä keskitasauspyörästö ja sen myötä auto oli legendaarisen kankea kääntymään. Lisäksi kun turbon paineita oli pidettävä alueella pedaltamalla, niin melkoinen kanttori-urkuri sai olla jos halusi pärjötä. Ehkä nää Rally1:t vaatii saman kaltaista ajotekniikkaa. Ranskalaisten suosima jouhea ajotapa ei toimi niin hyvin vs. Vatas-tyylin paiskominen.Antilta tarkka huomio, Kiitti.
Piti tietty tuon keskilukon eteen kirjoittaa kiinteä...
Mutta kun tuosta nyt tuli hieman juttua niin kerrataan hieman.
Eli nyky WRC:n voiman siirto on suht simppeli jollaiseksi sen on tehnyt tuo hybridi yksikkö ja auton tasapaino.
Hybridi yksikössä kun on sähkömoottori, akut, tehon säätö laitteet ja jäähdyttimet. Eli se on aika painava.
Joten se täytyy olla takana. Tämähän on se Oitin monesti "kehuma" turha Boxi.
Kun edessä olevalta polttomoottorilta voima siirtyy vaihdelaatikkoon niin sen perässä on voiman jakolaatikko.
Josta voima jaetaan eteen ja taakse ja se on ihan kiinteä ratas/akseli rakenne ihan ilman minkäänlaista lukkoja.
Etuperä on tietty ihan normi lukkoperä.
Jakolaatikosta voima siirtyy kardaani akselilla takaperälle joka taas on normi lukkoperä.
Tähän asti homma on selkeetä. Etu ja taka akselit on siis kiinteästi toisiinsa kytketty.
Kun kässäriä vedetään niin takaperä täytyy tietty irroittaa voiman siirrosta jotta auto saadaan kääntymään.
Tälläinen kiinteä jakolaatikollinen auto on muuten aika hirveä mutkissa kääntymään. Sehän menee vain suoraan.
Joten tuon takaperän edessä on monilevyinen kytkin paketti jolla tuo takaperä irroitetaan muusta voiman siirrosta.
Sitten se hybridi yksikkö. Sen moottori kytkeytyy hammas rattailla tuon edellämainitun kytkinpaketin etupuolelle. Siis kardaanille.
Eli kun tuo kytkin paketti on auki niin sähkömoottorin voima saadaan silti kardaanin kautta etuperälle.
Tais Tanakilla olla jossain vaihessa juurikin tämä kytkinpaketti rikki ja silti autoa pystyi ajamaan vain etuvedolla. Niin polttomoottorilla kuin sähkömoottorillakin.
Tämän kiinteä jakolaatikon (=kiinteä keskilukko) tähden autot on todella erillaisia ajettavia kuin viime vuosien WRC autot.
Kuten Jari Ketomaa on monta kertaa maininnut Ralli lähetyksissä niin tämä voiman siirron kiinteys tekee jopa jarruttamisen vaikeeksi.
Jarru balanssin säätö kun ei enään vaikuta niin paljoaa kuin se vaikutti ennen tai ei ainkaan samoin kuin ennen.
Etu ja taka akselit kun tahtovat pyöriä samaa nopeutta tämän kiinteän jakolaatikon tähden.
Uuden ajotavan opettelu ei ole onnistunut kaikilta kuljettajilta. Pahin esimerkki taitaa olla juurikin Breen.
Eikä tuo oppi kovin hyvin ole Evansillekkaan mennyt perille.
Vaikka ei se Tanakin ajokaan aina niin kaunista katsottavaa ole ollut. Tosin sitä karmeet yritystä miten autoa viedään hieman jopa kaikkien pidon rajojen ylitse niin niin ...
Onhan se ollut jotain ihan käsittämätöntä nähtävää.
Parasta tässä on ollut se että Kalle oppi tähän uuden voimansiirron vaatimaan ajotavan todella nopeesti.
Eikä EP:lläkään siihen kauaa mennyt, kun vain pääsi ajamaan.
Vanhoilla mestareilla Sebeillä tais tämä ajotapa olla takaraivossa jo vanhoilta ajoilta ennen aktiivisten keskilukkojen aikakautta.
No ootko katsonut noita MM-ralleja, kuinka monella vastaheitolla GR Yaris Rally1 taitetaan ysikymppiin?Aikanaan ainakin Ur Quatrossa oli juurikin kiinteä keskitasauspyörästö ja sen myötä auto oli legendaarisen kankea kääntymään. Lisäksi kun turbon paineita oli pidettävä alueella pedaltamalla, niin melkoinen kanttori-urkuri sai olla jos halusi pärjötä. Ehkä nää Rally1:t vaatii saman kaltaista ajotekniikkaa. Ranskalaisten suosima jouhea ajotapa ei toimi niin hyvin vs. Vatas-tyylin paiskominen.
Tämän oli pakkokin olla logiikka sille, että Munster vaihtoi Fiestaan.https://www.rallit.fi/rallin-mm-sarjan-miljonaarimiehelta-huikea-teko-karsi-kisoja-kalenteristaan-tukeakseen-nuorta-rallitoivoa/
Serderidis tukee Munsteria, joka saattaa saada Serderiksen Rally1-Puman alleen loppukaudesta
Eikös tuo aika loogista olisi? Mitä parempi kuski sen vähemmän maksat ja M-Sport nyt jo nähnyt, ettei Gussesta ikinä kasva huippukuskia = hintalappua ylös.Voisko olla että M-Sportilla on kokonaisen kauden hintalappu tänä vuonna vähän kovempi? Ja jos viime vuonna oli vähän M-Sportin "tukea" Greensmithille, niin tän kauden näyttöjen perusteella sitä ei enää tullut?
Pakko arvostaa kovaa yritystä. Muutenkin on todella kova taso tuolla kakkosessa, joten jännä nähdä mihin vauhti asettuu kun vastassa on hyviä mittareita. Äärimmäisen mielenkiintoinen kakkosluokka on kyllä tulossa.
Virves valitsi junnumestaruuspalkintonsa ensi kauden ajokiksi.
Autoon ei äkkiseltään ainakaan monteen näyttäs olevan tulossa mitään näkyviä muutoksiaMitähän väriä tulee autoon ja haalareihin tälle kaudelle. Menispä ihan uusiks.