Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Joo, 2011-17 "näyttöjä" antoivat lähinnä kassialma, nassesetä, parhaat päivänsä nähnyt henning ja muut tusinasuharit.

Kumpi sitten on parempi: rahat riittää pariin pääluokan kisaan parhaita vastaan puolikykyisellä kalustolla ja valmistautumisella, vai kauteen kakkosluokassa, jossa on kaikki muutkin paikkaa kärkkyvät.
Muutama finski on saanut tehdassopparin, kun ovat päässeet mittauttamaan tasonsa huippuja vastaan Jyväskylässä. T.Mäkinen, Bosse, H.Rovanperä. Pelkästään parissa bravuurikisassa menestyminen on riittänyt. Tärkeintä on se, että pystyisi antaa näytöt maailman huippuja vastaan. Wrc2 näyttöjä annetaan vain muita lupaavia junnuja vastaan, joka ei kerro tasosta koko totuutta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
No nyt sä muistelet viime vuosituhatta.
Kyllä, mutta asian pointti ei muutu miksikään. Kun pääset mittaamaan tasoa maailman huippuja vastaan, se vie eteenpäin. Ysärilläkin N-ryhmän maailmanmestaruus oli täysin arvoton meriitti. Ei nuo asiat ole ysäriltä paljoakaan muuttuneet nykypäivään verrattuna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
En tiedä meinasitko tätä juuri, mutta tuon sarjan voittaminen ei ole ollut tae siitä että mm-tasolla menestyisi hyvin.

Vuodesta 2013 eteenpäin voittajat: Kubica, Al-Attiyah x2, Lappi, Tidemand, Kopecky, Loubet, Östberg, Mikkelsen, Lindholm. Jälkiviisashan on hyvä olla, mutta aikalailla jäähdytteleviä ikämiehiä, joilla on ollut pinkka kunnossa, on olleet voittajat (pl Lappi, Tidemand, Loubet ja Lindholm)

Nykymenestykseen peilaten tasokkain kausi ehkä v. 2016 jolloin kärkikolmikko koostui Lapista, Evansista ja Sunisesta.
Muuan Kalle uupuu tuolta listalta, mutta tottahan tuo on, ettei WRC2/pro/open/junior mitä näitä onkaan mestaruus vielä kuitenkaan merkitse mitään.
Tässä hämää se, että sarjarakennetta hämmennettiin. Kalle voitti WRC2Pro:n 2019, jolloin Loubet voitti tavallisen WRC2:n, joka olikin sitten seuraavina vuosina WRC3, jonka voitti seuraavana vuonna Huttunen ja Rossel. 2022 taas otettiin erikseen WRC2 ja WRC2 Junior, mutta Lindholm voitti molemmat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Toivottavasti tulee Yaris WRC2:lle paljon kisoja alle, varsin pätevän oloinen laite. Sinänsä ei voi, kun spekuoida, jos rallin kuninkuusluokka olisi R5-autot, tai ehkä pikkasen päivitetyt sellaiset, niin olisi tuossa spekulatiivisesti mahdollisuus kuuteen ns. tehdastalliin viivalle. Toyota, Hyundai, Skoda, Ford, VW ja Citroen. Ja jos, jokaisessa olisi vielä se 2-3 kuskia puikoissa per talli, niin 😱. Alkais olemaan kapinat kohdillaan..
tai siis näistä VW on vuonna 2018 kuolleeseen tehdastalliin syntynyt, kun taas Skoda on tehnyt sen jälkeen jo kaksi uutta mallia. Citroen samaa vuosimallia ja Ford vuotta uudempi mutta susi jo syntyessään. Toisaalta palkkaa maksavia tehtaita näistä olisi vain samat kaksi kuin nytkin ja ehkä Skoda kolmantena, mutta periaatteessa Skodan, Citroenin ja VW:n tehdastallit on lopettaneet rallin MM-sarjassa viimeisen kuuden vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
2011-2017 wrc2 luokan menestystä ei arvostettu, koska kovimmilla junnuilla oli varaa vuokrata ainakin muutamiin kisoihin wrc1 auto ja antaa näytöt niillä, wrc2 oli silloin puhtaasti kokemuksen ajoa varten.

2017 ralli muuttui niin kalliiksi, että vaikka voitat Wrc2 luokassa, niin tallipaikkoja oli vähän tarjolla. Ja rally1 aikakaudella tämä on mennyt surkeammaksi potenssiin kymmenen koska käytännössä on vain 7 paikkaa tarjolla josta maksetaan palkkaa, lopuista paikoista pitää maksaa. Wrc2 voitolla on vähän arvoa, koska kaikki tehdaspaikat on täynnä R1ssä, eli et pääse ylöspäin nousemaan kuitenkaan vaikka menestyisit. Lappi se ainut yksittäinen poikkeus joka kaivoi itsensä ylös tuotakautta
Koko WRC2 on tullut olemaan vasta 2013 ja tuohon aikaan autot oli paljon kirjavampia, sekaisin oli S2000-autot ja N-ryhmäläiset ja vähitellen alkoi tulla R5-autoja. Aluksi sarjaa voitettiin myös helposti RRC-autoilla, eli miedonnetuilla WRC-autoilla. Jotain kertoo sekin, että Nasser voitti sarjan RRC:llä 2014 ja 2015. Lisäksi vuosina 2009-2012 IRC-sarja oli kovassa huudossa.

Siitä olen tavallaan samaa mieltä, että hyppy WRC2:sta pääluokkaan on kohtuuttoman iso, mutta toisaalta kuinka moni uusi kuski teki tuon loikan vuosina 2011-2016?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Oli sielä myös Östberg ja Petter Sohlberg jotka ajoi täysiä kausia oman tiimin autoilla, Neville antoi kaikki näytöt wrc llä, Novikov, Tideman, Nikara. Nyt heidän tilallaan on vain yksi Serderis.

Ideaali tilanne olisi, että kun antaa hyvät näytöt wrc2 lla useammassa kisassa, niin se toimii ponnahduslautana. Nykyään Sunisen ja Huttusen tilanteessa se ei toimi ponnahduslautana, he ei vät pääse ylöspäin elleivät saa Red Bullia sponsoriksi. Eikä wrc2 menestys takaa edes rahoitusta seurasvalle kaudelle samassa luokassa.
Neuville antoi näytöt IRC-sarjassa S2000-autolla. Nikaran osalta muutama irtokisa ei tainnut viedä mihinkään. Tidemandkin palasi vaan ajamaan WRC2-sarjaa. Novikov pääsi 2009 Citroenin junnutiimiin, eli moninkertaisen maailmanmestarin junnutiimiin, silloin oli vähän toisella tavalla rahaa ja syytä panostaa nuorisoon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Muutama finski on saanut tehdassopparin, kun ovat päässeet mittauttamaan tasonsa huippuja vastaan Jyväskylässä. T.Mäkinen, Bosse, H.Rovanperä. Pelkästään parissa bravuurikisassa menestyminen on riittänyt. Tärkeintä on se, että pystyisi antaa näytöt maailman huippuja vastaan. Wrc2 näyttöjä annetaan vain muita lupaavia junnuja vastaan, joka ei kerro tasosta koko totuutta.
Mäkisellä ja Rovanperällä oli Jouhki takana. Mäkinen toki sai Nissanin sopimuksen 1992 ajettuaan Mazdalla Suurajoissa 1991, mutta Mitsu-sopimus oli jo sovittu ennen Jyskälän 1994 voittoa, enemmän siihen vaikutti etuveto-Nissanilla ajettu Brittein sarja. Rovanperähän vuokrasi A-ryhmän Escortin Suurajoihin 1996 mutta se ei johtanut vielä mihinkään. Seatin sopimuskin oli aluksi etuvetoiseen autoon, taas kerran varmasti enemmän vaakakupissa painoi brittein sarjan menestys. Bosse teki kovasti töitä lähes kymmenen vuotta. Näyttöjä annettiin periaatteessa joka vuosi 1991-1998 ennen kuin tehdassopimus tuli, ja näistäkin 1992 sekä 1997-1998 oli tehtaan autolla.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
160
Ideaali tilanne olisi, että kun antaa hyvät näytöt wrc2 lla useammassa kisassa, niin se toimii ponnahduslautana. Nykyään Sunisen ja Huttusen tilanteessa se ei toimi ponnahduslautana, he ei vät pääse ylöspäin elleivät saa Red Bullia sponsoriksi. Eikä wrc2 menestys takaa edes rahoitusta seurasvalle kaudelle samassa luokassa.
Pahoittelut, mutta missä ovat ne Sunisen ja Huttusen näytöt, jolloin on ihan oikeasti perseraiskattu kilpakumppanit? Viimevuosina käytännössä vain Lappi ja Rovanperä sellaiset näytöt on pystyneet tekemään, muut ei.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Pahoittelut, mutta missä ovat ne Sunisen ja Huttusen näytöt, jolloin on ihan oikeasti perseraiskattu kilpakumppanit? Viimevuosina käytännössä vain Lappi ja Rovanperä sellaiset näytöt on pystyneet tekemään, muut ei.
Huttusella WRC3-sarjan voitto 2020 ja Sunisella WRC2-voitot 2016 sekä WRC-autolla kovat näytöt 2017.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
160
Huttusella WRC3-sarjan voitto 2020 ja Sunisella WRC2-voitot 2016 sekä WRC-autolla kovat näytöt 2017.
Huttusen WRC3-sarjan voitto tuli paljon myös muiden epäonnen kautta. Ei missään nimessä takonut sellaisia pätkäaikoja, millä olisi erottunut selvästi kilpakumppaneistaan. Sunisen näytöt 2016-17 riittivät kyllä mahdollisuuteen ja mielestäni ihan reilun sellasen myös sai. Näytöt jäi nyt kuitenkin vaan antamatta.

Molemmat on rattimiehiä, sitä en kiistä. Ovatko kuitenkaan sen tason kavereita, että pitäisi automaattisesti olla aina Rally1-autossa, niin mielestäni ei lähelläkään. WRC2/3 tai rally2 ja mitä lie ne nyt kaikkea ovat olleetkaan, niin näiden sarjojen mestaruuksilla ei oikein ole mitään merkitystä niin kauan, kuin sarjamalli on tämä nykyinen. Kaikki aina samalle viivalle ja sitten katsotaan kuka on kuka ja millaisella erolla muihin. Niin paljon enemmän kuitenkin merkkaa se, jos pystyt lähdöstä maaliin takomaan sen 1-1,5 sek/km nopeampia aikoja kuin muut. Jos niille, jotka tähän pystyvät, ei näyttöpaikkaa rally1-autoon anneta, niin tällöin puhutaan mielestäni vääryydestä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei sarjamallissa ole sinänsä mitään vikaa. Vika on siinä, ettei huipulla ole tarjolla enempää työpaikkoja JA huipulla ajatetaan kaikkia vanhoja kehäraakkeja. Raakkien muutama kisa vuodessa olisi sekin ihan ok, jos muihin kisoihin auto annettaisiin sille nuorelle lupaukselle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
tai siis näistä VW on vuonna 2018 kuolleeseen tehdastalliin syntynyt, kun taas Skoda on tehnyt sen jälkeen jo kaksi uutta mallia. Citroen samaa vuosimallia ja Ford vuotta uudempi mutta susi jo syntyessään. Toisaalta palkkaa maksavia tehtaita näistä olisi vain samat kaksi kuin nytkin ja ehkä Skoda kolmantena, mutta periaatteessa Skodan, Citroenin ja VW:n tehdastallit on lopettaneet rallin MM-sarjassa viimeisen kuuden vuoden aikana.
Mulla on kyllä sellainen kutina, että malttaisiko Skoda olla pois areenalta, kun heillä on sarjan paras autokin olemassa? Kyllä sitä voisi nyörit hieman löystyä, jos huomataan heidän autonsa saavan suurinta palstatilaa rallimaailmassa. Sitä en kuitenkaan usko, että Volkkarikonserni kahdella merkillä lähtisi metsiä valloittamaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Ylempänä mainittu Irc sarja oli asia, mikä sai todella ralli-intoni heräämään uudelleen. Mm-sarjaa seurasin vielä, mutta ne pari kautta IRC:tä oli aivan mahtavaa, kun tiukkoja kisoja ja jännitystä. Nopeasti sekin ikävä kyllä hyytyi sitten.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
160
Ei sarjamallissa ole sinänsä mitään vikaa. Vika on siinä, ettei huipulla ole tarjolla enempää työpaikkoja JA huipulla ajatetaan kaikkia vanhoja kehäraakkeja. Raakkien muutama kisa vuodessa olisi sekin ihan ok, jos muihin kisoihin auto annettaisiin sille nuorelle lupaukselle.
Sarjamallissa nimenomaan se vika on, kun puntaroidaan mestaruuden arvoa. Siksi isot herrat seuraavatkin enemmän sitä, millaisia pätkäaikoja kalustolla ajetaan.

Ketäs niistä kehärääkeistä pitäisi sitten lupaavien nuorten edestä pois siirtää? Mielestäni tulevalla kaudella Rally1-sarjassa on ne selvästi parhaat kuljettajat mukana. Ehkä sieltä voisi sen 1-2 kaveria vaihtaa johonkin toiseen, mutta isossa kuvassa sillä ei ole mitään merkitystä.
Siitä olemme kyllä samaa mieltä, että Rally1 paikkoja tulisi olla enemmän.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
998
tai siis näistä VW on vuonna 2018 kuolleeseen tehdastalliin syntynyt, kun taas Skoda on tehnyt sen jälkeen jo kaksi uutta mallia. Citroen samaa vuosimallia ja Ford vuotta uudempi mutta susi jo syntyessään. Toisaalta palkkaa maksavia tehtaita näistä olisi vain samat kaksi kuin nytkin ja ehkä Skoda kolmantena, mutta periaatteessa Skodan, Citroenin ja VW:n tehdastallit on lopettaneet rallin MM-sarjassa viimeisen kuuden vuoden aikana.
Kyllä, mutta, jos R5 auto luokiteltaisiin ns. rallin MM-sarjan ylimmän luokan autoksi, niin mukaan pääsisi huomattavasti huokemmalla budjetilla ja spekulaatiivisesti tämä saattaisi houkutella näilta kaikilta merkeiltä tehdastallin tai sateliittitallin mukaan ja SPEKULATIIVISESTI kehittämään autoa, jos auton luokitus olisi lähes nykyisten R5 autojen luokitusten mukainen.

Hit and miss-kynnys olisi pienempi, jos tuo auton hinta olisi selkeästi pienempi kuin nykyisten autojen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Mäkisellä ja Rovanperällä oli Jouhki takana. Mäkinen toki sai Nissanin sopimuksen 1992 ajettuaan Mazdalla Suurajoissa 1991, mutta Mitsu-sopimus oli jo sovittu ennen Jyskälän 1994 voittoa, enemmän siihen vaikutti etuveto-Nissanilla ajettu Brittein sarja. Rovanperähän vuokrasi A-ryhmän Escortin Suurajoihin 1996 mutta se ei johtanut vielä mihinkään. Seatin sopimuskin oli aluksi etuvetoiseen autoon, taas kerran varmasti enemmän vaakakupissa painoi brittein sarjan menestys. Bosse teki kovasti töitä lähes kymmenen vuotta. Näyttöjä annettiin periaatteessa joka vuosi 1991-1998 ennen kuin tehdassopimus tuli, ja näistäkin 1992 sekä 1997-1998 oli tehtaan autolla.
Tommin Mitsudiiliä ei ollut ennen jyskälää, ainakaan koko kautta 95, oli vain San Remo sovittu ennen jyskälää. Jyskälän jälkeen neuvotteli Ras- fordin kanssa myös, mutta palkka olis ollu pienempi kun Harjanteella palkka kartturina takavuosina. Harri ajoi Corollalla tehdas sopparin itelle jyskälässä. Ja Bosse ajoi 98 Pösö diilin jyskalässä
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
jjx sanoi:
Harri ajoi Corollalla tehdas sopparin itelle jyskälässä. Ja Bosse ajoi 98 Pösö diilin jyskalässä
Sopimusten syntymiseen saattoi vaikuttaa muutama muukin suoritus, olkoonkin että sopimukset tehtiin näiden kisojen jälkeen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Nyt tietty ei ihan varmaa tietoa ole mutta arvelen vahvasti että FIA on käynyt paljonkin keskustelua niin Rally1 kuin myös Rally2 valmistajien kanssa siitä millaisilla säännöillä ja ehdoilla he olisivat valmiit tulemaan mukaan. Luultavasti halukkaita ei ole. Vaikka Rally2 luokka nostettaisiinkin pääluokaksi, niitä halukkaita valmistajia jotka lähtis tehtaana mukaan voi olla aika vähän... Mitä oon ymmärtänyt niin sitä vuoropuhelua kuitenkin käydään paljon ja niitä toiveita maksajien suusta kuunnellaan...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Sopimusten syntymiseen saattoi vaikuttaa muutama muukin suoritus, olkoonkin että sopimukset tehtiin näiden kisojen jälkeen.
Joo hän ajoi hyvin portugalissa, ko. Kaudelle hän oli hän oli saanut potkut Seatilta....
 
Ylös