Ralliuutisia, vol 2

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuossa toisessa näytti olleen ja aikalailla yli viiden tuhannen rajan postauksia, joten jatkakaa täällä.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Postasin saman rallivideo-threadiin, mutta en vahingossakaan halua, että tämä jäisi keneltäkään huomioimatta!

Paras rallidokumentti koskaan, ainakin omasta mielestä. Leffa käsittelee lajia urheilumuotona ja juurikin sitä kipeää aihetta, eli rahaa ja sponsoreita. Kaikkia meitä se tuntuu yhdistävän, oli kyseessä sitten maailmanmestari Petter Solberg tai jenkkien kovin etuvetokuski Chris Duplessis. Itse kannoin korteni yli vuosi sitten ja tuin crowdsourcing-sivu Kickstarterin kautta tätä projektia pienellä summalla. Nyt leffa vihdoin valmistu ja erittäin innostuneena katsoin sen ensimmäisen kerran, veikkaanpa että monta katselukertaa on vielä edessä. Hyvä opetusfilmi niille, jotka eivät tiedä/ymmärrä lajista mitään ja vähintään yhtä hyvä katselukokemus alan harrastajille. Suosittelen erittäin lämpimästi kaikille autourheilusta kiinnostuneille!

Vuokraus 5.99$ Vimeon kautta ja 720P HD kopiosuojaamaton leffa bonuksineen 15$.

ESTD: Trailer!

http://easiersaidthandonefilm.com/
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8220
FIA investigating radical WRC final-stage decider plan

Kohta lähtee:

FIA president Jean Todt has confirmed a major format change for the 2014 World Rally Championship is under consideration, but has promised to "be careful".

The WRC promoter has put forward plans to make the final day of events into a single-stage shootout, where the top 10 positions would be decided.

The drivers in 10th and ninth would battle for ninth place, the same for eighth and seventh all the way down to the driver in second place against the rally leader. The fastest time on the single stage would secure the position and rally victory.

Todt remains sceptical about the plans.

"At the moment, I would be very careful," he told AUTOSPORT.

"When you make a decision, you must make sure it is a good decision. I have asked to investigate [this change] more.

"I think we must listen to the opinion of the supporters and there are a lot of new media which can be helpful to be able to finalise some decisions as important as this one.

"All of that is in progress and we will see what is the outcome."

Volkswagen's Jost Capito admitted he had seen and heard the criticisms of the potential change, but he remained in favour.

"People say this is not the traditional way for rallying, but for me it is more traditional than what we have now - as drivers would have to complete every stage to win the rally and make the final classification," he said.

"And the fight between the drivers can make the entertainment.

"If a driver wants to win his place, he has to be fast and make no mistakes on all stages - including the last one.

"We are very much in favour of this plan from the promoter, it was some of our plan as well."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/110449
 

-valomerkki-

Member
Liittynyt
5.8.2013
Viestit
10
Aikamoisia suunnitelmia. Mitäs sitten tehdään jos esim. neljän kärki on 5sek sisällä ja viimeinen pikataival vaikka 25km pitkä?
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
170
The WRC promoter has put forward plans to make the final day of events into a single-stage shootout, where the top 10 positions would be decided.

The drivers in 10th and ninth would battle for ninth place, the same for eighth and seventh all the way down to the driver in second place against the rally leader. The fastest time on the single stage would secure the position and rally victory.

Eli viimeisenä päivänä ajettais vaik yksi ek ja sen ajaisi vain 10 nopeinta siihen mennessä?
Vai mahtaako ideana olla, että viimeisen ajopäivän viimeinen ek on tälläinen shootout pätkä?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
993
Kohta lähtee:
Ensimmäinen ajatus on, että ei helvetti.

Tälläinen systeemi veisi entistä enemmän tuohon sprinttiin ja rata-autoiluun päin..

Eli ens kauden ralli x tällä systeemillä näyttäisi ehkä tältä..?

1. Päivä
-EK A 1
-EK B 1
-EK C 1
-EK A 2
-EK B 2
-EK C 2

2. Päivä
-EK D 1
-EK E 1
-EK D 2
-EK E 2

3. Päivä

-EK F

Hyi saatana.. :yuck:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7502
Kulunut Ranskan ralli osoitti, että muuta muutosta ei tarvitse kuin live-televisiointi joka kisaan. Kilpailu oli pirun tiukkaa ja sitä oli nautinto seurata inkkareista. Vielä kun ensikaudeksi tulee uusi tiimi ja lisää kuskeja. Tuolla uudistuksella mennään perse edellä puuhun. Vai että perinteistä rallia on se että, joka pätkä pitää ajaa 100% vauhdilla voittaakseen... Just just.

e: Mielummin vaikka Power Stagelle pisteet esimerkiksi 10,6,4 niin siinä olisi oikeasti panosta.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8220
Josecapitoilta löytyy kyllä "hauskoja" ideoita sarjan suhteen, mutta mitenkäs sitten kun ko. jamppaa ja VW-tallia ei 3-4 vuoden päästä näy enää mailla eikä halmeilla. Eli ollaan nyt tarkkoina, kenen ehdoilla sarja vedetään lopullisesti munille (ja millä aikataululla).
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Minä kun jo ehdin luulla, että tuo ehdotus on jo haudattu lopullisesti, mutta näköjään siitä ei olla vieläkään luovuttu.

FIA:n kannattaisi kysyä neuvoja rallin kehittämiseen sellaisilta kavereilta kuin Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen, Markku Alen, Carlos Sainz ja Walter Röhrl, koska heillä on rallikokemuksensa ansiosta takuulla hyvä näkemys siitä miten rallin suosiota saadaan kasvatettua pitämällä se edelleen rallina.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8220
Ehkä tää on uutinen ainakin Jouhkin pojille:

- Ennen luontainen ajotaito oli tärkeää, ja skandinaaveilla oli sitä erittäin paljon. Nykyään autot ovat parantuneet tekniikaltaan, ja nyt ajetaan käytännössä kuin ratakisoja ralliteillä, analysoi Fordin tallipäällikkö Malcolm Wilson MTV3:lle.

Parempi tekniikka on vaikuttanut ralliautojen käyttäytymiseen. Nykyään sivuittain ajamisen taito ei ole niin tärkeä, koska autoilla ajetaan suorempaan. Suomalaisilla on ollut ongelmia opetella tämä uusi tyyli.

- Se opettelu pitää tehdä etuvetoisella autolla. Se, että katsellaan sivuikkunoista minne päin ajellaan, niin ne päivät ovat ohi. Nyt pitää katsoa tuulilasiin, tiesi Sebastien Ogierin manageri Kim Vatanen.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/10/1816584/suomen-rallimenestys-kuihtunut-nyt-ei-katsella-enaa-sivuikkunoista
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
FIA:n kannattaisi kysyä neuvoja rallin kehittämiseen sellaisilta kavereilta kuin Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen, Markku Alen, Carlos Sainz ja Walter Röhrl, koska heillä on rallikokemuksensa ansiosta takuulla hyvä näkemys siitä miten rallin suosiota saadaan kasvatettua pitämällä se edelleen rallina.
Jospa jätetään ajaminen kuskeille ja bisnes/politikointi muille. Paitsi silloin jos itse hakeutuvat jälkimmäisiksi (esim. Todt itse). Tarkoitan, että pelkästään se, että on ollut hyvä kuski joskus ei tarkoita että tietäisi sarjan pyörittämisestä yhtään mitään. Näin se menee useimmissa urheilulajeissa ja myös lajeissa, joilla menee hyvin...

Tämä ei ollut sitten mikään puoltopuhe tuolle idealle. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ehkä tää on uutinen ainakin Jouhkin pojille:
No more door handle forward? :dunno:
Nopeamman ajotyylin opettelun voisi aloittaa vaikkapa Sega rally II:lla, jossa yllättäen etuvetoinen Peugeot 306 oli nopein, jos osasi ajaa sillä mutkat käsijarrua käyttäen. :wink:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7502
Ehkä tää on uutinen ainakin Jouhkin pojille:
Ei sen auton nähdäkseni tarvitse olla etuvetoinen, mutta nykyaikainen alustaltaan, eli ei tarvitse viedä sladissa joka mutkassa. Uudet - ralliin kelpaavat - autot vain tuppaavat olemaan etuvetoisia.

Lappi on tässäkin mielessä mielenkiintoinen kortti tulevaisuudessa, kun on ajellut kartingia ja sittemmin C2-Citikalla kovaa! Katsokaa huviksenne in-car pätkiä Lapin Citikka ajoista.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
993
Pointtia tuossa, mutta samanlailla se takavetoinen kulkee nopeiten, kun sitä ajetaan keula edellä mahdollisimman pienessä luistossa..eikä tämän pitäisi olla kyllä mikään uutinen mille tahansa huippukuskille. Tietty, jos tietynlainen ajotyyli on jäänyt selkäytimeen niin siellä se sitten on. En näe, että esim. Latvala ajaa sitä autoaan kuin jotain takavetoa. Keula sisässä silläkin on mutkissa ja perä tulee siten perässä miten tulee. Agressiivinen mutkaan tulo tekee Latvalalla sen, että perä on enemmän liipissä mutkan jätössä. Enemmän tuo Latvalan ajo näyttää todella agressiiviselta etuvedon ajamiselta!

Muutenkin ehkä hieman kaukaahaettua, että onko kuski tottunut etu-, taka- vai nelivetoon nuoruudessaan. Kun puhutaan absoluuttisesti näistä huippukuskeista, niin he osaavat laskea vaikka yksivetoisella autolla tai vaikka puusuksilla talon katolta. Neljä pyörää niissä kaikissa autoissa on ja ideana on päästä mahdollisimman kovaa eteenpäin..

Pieni nyanssi tuo on, mutta ei mielestäni suurempi kuin esim. kuskinen henkinen kestävyys ja kantti, olosuhteiden havainnointi, ajolinjojen ja jarrupaikkoijen käsittäminen..
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jokos on monenkin lärvä Volkkarin Walesin rallin kuosissa mukana?

Win a VIP-Wales-Rally-GB-Weekend and be part of the Volkswagen Rally the World team. Upload your pic and we put you and 3,998 other Co-Drivers on a Polo R WRC at Wales Rally GB.

www.rallytheworld.com/fancar

 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11177
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Paljon oli suomalaiskuskeja viikonloppuna ulkomailla kisailemassa. Lappi tuolla onkin jo aiemmin huomioitu. Eniten kilpailijoita oli Saarenmaalla, paljon näkyy tulleen keskeytyksiä ja niukemmin menestystä.
San Marinon Rallylegend-huipputapahtumassa Historicin (B-ryhmä) voitti Alen 037:lla, tosin Myth (A-ryhmä) ja WRC-luokissa pidettiin kovempaa vauhtia.
Saksassa Lausitz-rallin kansainvälisessä, modernimmassa luokassa Saku Vierimaa oli kuudes. Vapaamman/vanhemman luokan kaksoisvoitto tuli suomalaisille, Jaakko Keskinen voitti ja isä-Latvala toinen.
Saksassa oli toinenkin kisa, Rallye Siegerland-Westerwald, siellä Tero Röyhkiö oli toinen.
 
Ylös