Mikko Hirvosen ralliura ei mitä todennäköisimmin jatku Citroenilla. Neuvottelut ovat pysähtyneet kauden komeetan vuoksi.
Nuori ja kehittyvä Thierry Neuville on ajanut M-Sportin Fordilla kuskimarkkinoiden kuumimmaksi nimeksi. Hän on vetäissyt Mikko Hirvoselta ja muilta käsijarrut päälle.
– Kaikki oikeastaan seisoo sen takia, että tiimit jotka havittelevat Neuvillen poikaa, eli periaatteessa kaikki joilla on paikkoja vapaana, eivät tee päätöksiä ennen kuin Neuville ottaa kantaa, sanoo Hirvosen manageri Timo Jouhki MTV3.fille.
– Minulla on sellainen tieto, että hänen pitäisi tämän kuun loppuun mennessä ottaa se oma kantansa. Sitten on periaatteessa Mikko seuraavana vuorossa, Jouhki sanoo.
Käytännössä Neuville valitsee ralliin palaavan Hyundain sekä nykyisen tallinsa M-Sportin väliltä. Citroenilla on entistä vähemmän resursseja, sen vuoksi myös Hirvosen optio ensi kaudesta raukesi. Hirvosesta ollaan silti kiinnostuneita Citroenilla, Hyundailla ja M-Sportilla, ja neuvotteluita on käyty jokaisen kanssa. Näillä näkymin talli on vaihtumassa. Citroenilla jatkaminen tarkoittaisi ajamista aiempaa heikommilla sopimusehdoilla.
– Citroen on sanonut tekevänsä päätökset marraskuun puolella. Mikko on heidän listalla, mutta tallin pääpaino menee ratapuolelle, joten budjetissa on varsin niukasti varaa ralliin. Eli kaikesta tingitään. Siinä mielessä se ei ole ensimmäinen vaihtoehto mihin me yritämme, Jouhki sanoo.
– Citroenilla on hirveästi budjettileikkauksia, eikä talli ehkä pysty olemaan yhtä kilpailukykyinen kuin tähän mennessä. Citroen ei ole listalla ensimmäisenä, Jouhki linjaa.
Hirvonen tavoittelee useampivuotista sopimusta. Jouhkin ymmärryksen mukaan Citroen tekee vain 1+1-mallisia sopimuksia, joissa optio on tallilla. Citroen panostaa ensi kaudesta eteenpäin WTCC-ratasarjaan Sebastien Loeb kuljettajanaan. Tallin tulevaisuus rallin puolella on epäselvä, mutta Jouhkilla on "vakaa käsitys", että Citroen ajaa ainakin vuoden rallia tehdastallina, mahdollisesti vielä kaksi kautta.
Kiinnostusta löytyy
Neuvillen huhuttiin tällä viikolla käyneen Hyundain päämajalla. Ensi kauden tulokastallin ja 25-vuotiaan belgialaisen neuvottelut eivät ole Jouhkin mukaan uutinen. Eikä ainakaan yllätys, kun mietti Neuvillen tämän kauden otteita.
Hirvosen tulevaisuus selviää nopeasti sen jälkeen kun Neuville tekee valintansa. Sitten Hirvonen taustajoukkoineen kartoittaa vaihtoehdoista parhaan. Jouhkikin myöntää, että Hirvosen kausi on ollut heikko, mutta hän vakuuttaa, että 33-vuotias suomalainen on yhä haluttu kuljettaja.
– Kyllä se on selvää. Kun katsoo kenttää, niin Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala ovat sidottuja Volkswagenille, heistä ei tarvitse keskustella. Sitten on Neuville. Dani Sordo on pisteissä Mikkoa vähän edellä, mutta hän on ihan täysi spesiaalimies asfaltille. Sitten, eihän muita vaihtoehtoja ole, muut ovat kaukana, Jouhki sanoo.
Yksi mahdollisuus olisi nuoren kyvyn palkkaaminen, mutta Jouhkin mielestä sellaisiakaan ei ole näköpiirissä. Hän itse piti Jevgeni Novikovia vielä pari vuotta sitten lupaavana, mutta hänenkin tähtensä on hiipunut.