MM-rallikausi 2023

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Meneekö tässä wrc 2 omanaan vai lasketaanko yleiskilpailun tuloksien mukaan?
yleiskilpailuun mukaan...mutta kuitenkin pisteitä saa pätkillä pituudesta riippuen 10-15 parhaasta sijoituksesta eli kyllä parhaat Rally2-kuskitkin niitä kerää, ja hintalaatusuhde voi olla yllättävän hyvä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3859
Onko Teemu Sunisen ohjelmasta kuulunut mitään konkreettista?

Somessa ei ole mitään, eikä kotisivullaan...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Onko Teemu Sunisen ohjelmasta kuulunut mitään konkreettista?
Ainoa konkreettinen juttu taitaa olla CMoren kommenttattorina jatkaminen. Ajohommien osalta ei ole mitään virallista kyllä näkynyt. Taitaa ainoa viittaus tästä kaudesta olla se Jouhkin kommentti jostain loppusyksystä (?) jossa pidettiin jatkoa WRC2:ssa Hyundain kanssa "todennäköisenä". Mutta voisi kyllä vähitellen jotain kuuluakin. Toki viime vuonnakin taisi mennä aika myöhään ennen kuin mitään vahvistettiin, mutta kyllähän tässä vähän alkaa jo hermostuttaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Tässä ennustukseni pyynnöistä huolimatta MM-sarjan kaudelle 2023, edellinen '22 ennustus menikin pieleen lähes kaikilta osin.

Toyota: Toyotalla voitetaan kaikki osakilpailut paitsi Sardinia. Kalle voittaa kaikki paitsi neljä kilpailua ja Seb ja Evans loput. Evans nostaa tänävuonna tasoaan, koska on nyt sinut sen asian kanssa, että on Toyotan kakkonen ja saa ajaa nyt paineettomasti

Huyndai: Huyndailla voitetaan vain yksi kilpailu, Nevillellestä ei ole ajamalla ottamaan voittoja, hän napsii sijoja 2-4 ja viimeistään Virossa ja Jyskälässä kokee täydellisen romahduksen. Esupin paras sijoitus on 3, mutta ajelee podiumin ulkopuolella suurimman osan kaudesta.

Ford: Ford kokee täydellisen sukelluksen, jopa romahduksen. Mexicon jälkeen heitä ei podiumilla nähdä. Heillä ei ole varaa kehittää eikä testata, vaikka Tänak suureen ääneen vaatii lisää testiä ja koko kauden näemme kiukuttelevan Tänakin joka julkisesti dissaa autoa. Virossa ja jyväskylässä hän ei pääse edes top 3:een ja lopettaa kauden jälkeen.

Kaudella 2023 tehdään historiaa, se nimittäin on viimeinen kausi Rally1 autoilla. Kyllä. Nyt se sitten tapahtuu. Hyundai vetäytyy ja kertoo syyksi, että keskittää kaikki resurssit virhreämmän tekniikan kehittämiseen. Totuus on se, että nyt tulee Koreassa mittä täyteen, he tulevat jäämään Toyotan jyrän alle taas niin rumasti, että se on viimeinen niitti.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
309
Tässä ennustukseni pyynnöistä huolimatta MM-sarjan kaudelle 2023, edellinen '22 ennustus menikin pieleen lähes kaikilta osin.

Toyota: Toyotalla voitetaan kaikki osakilpailut paitsi Sardinia. Kalle voittaa kaikki paitsi neljä kilpailua ja Seb ja Evans loput. Evans nostaa tänävuonna tasoaan, koska on nyt sinut sen asian kanssa, että on Toyotan kakkonen ja saa ajaa nyt paineettomasti

Huyndai: Huyndailla voitetaan vain yksi kilpailu, Nevillellestä ei ole ajamalla ottamaan voittoja, hän napsii sijoja 2-4 ja viimeistään Virossa ja Jyskälässä kokee täydellisen romahduksen. Esupin paras sijoitus on 3, mutta ajelee podiumin ulkopuolella suurimman osan kaudesta.

Ford: Ford kokee täydellisen sukelluksen, jopa romahduksen. Mexicon jälkeen heitä ei podiumilla nähdä. Heillä ei ole varaa kehittää eikä testata, vaikka Tänak suureen ääneen vaatii lisää testiä ja koko kauden näemme kiukuttelevan Tänakin joka julkisesti dissaa autoa. Virossa ja jyväskylässä hän ei pääse edes top 3:een ja lopettaa kauden jälkeen.

Kaudella 2023 tehdään historiaa, se nimittäin on viimeinen kausi Rally1 autoilla. Kyllä. Nyt se sitten tapahtuu. Hyundai vetäytyy ja kertoo syyksi, että keskittää kaikki resurssit virhreämmän tekniikan kehittämiseen. Totuus on se, että nyt tulee Koreassa mittä täyteen, he tulevat jäämään Toyotan jyrän alle taas niin rumasti, että se on viimeinen niitti.
Kovat teesit, mutta ei se pelaa joka pelkää, kaikki mustaa valkoisella (pääsee sitten jälkikäteen osoittamaan puoleen ja toiseen). Ihan näin yhden tallin dominointia en lähtisi veikkaamaan. Pitäisin tätä lajin kannalta nöyryyttävänä dominointina ja sarjan tulevaisuuden kannalta arveluttavana. Mutta ei tällainen dominointikaan jonkun tallin toimesta ole aivan ennenkuulumatonta.

Oma pelkoni (en ennusta enkö missään nimessä toivo) on se, että ei nyt vaan vauhdit ole kasvaneet liian suuriksi? Tuosta vauhdista kun poistuu väärässä paikassa, niin se voi olla kohtalokasta. Nyt on ollut hyvää tuuria monessa kohtaa matkassa ja toivotaan että on jatkossakin. Autot saattaa kestää, mutta miten on ihmisten fysiikka?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Oma pelkoni (en ennusta enkö missään nimessä toivo) on se, että ei nyt vaan vauhdit ole kasvaneet liian suuriksi? Tuosta vauhdista kun poistuu väärässä paikassa, niin se voi olla kohtalokasta. Nyt on ollut hyvää tuuria monessa kohtaa matkassa ja toivotaan että on jatkossakin. Autot saattaa kestää, mutta miten on ihmisten fysiikka?
Olen tuota pelännyt jo vuodesta 2017, aeron lisäys oli karmea virhe, etenkin mutkanopeuksien kasvu on vaarallinen asia. Kun joku siipi vaurioituu, etkä huomaa sitä ja tuut kovalla nopeudella mutkaan, niin sit mennän tai jos auton keula hyppää keskellä mutkaa patista. ei ole B-ryhmästä opittu mitään. Tehojen lisäystä en pitäisi ongelmana, mutta 2017 olis pitäny mielestäni kaikki siivet poistaa kokonaan, ei edes R2 kaltaisia siipiä, tehoa voisi mielestäni lisätä 20hv nykyiseen, kunhan mutkanopeudet hidastetaan vaikka sitten huonommilla renkailla tai joustovaroissa paluu 80-luvulle jolloin ne oli samat kun siviiliautoissa. Tänakin Monacon ulosajo näyttää edelleen todella pelottavalta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
309
Olen tuota pelännyt jo vuodesta 2017, aeron lisäys oli karmea virhe, etenkin mutkanopeuksien kasvu on vaarallinen asia. Kun joku siipi vaurioituu, etkä huomaa sitä ja tuut kovalla nopeudella mutkaan, niin sit mennän tai jos auton keula hyppää keskellä mutkaa patista. ei ole B-ryhmästä opittu mitään. Tehojen lisäystä en pitäisi ongelmana, mutta 2017 olis pitäny mielestäni kaikki siivet poistaa kokonaan, ei edes R2 kaltaisia siipiä, tehoa voisi mielestäni lisätä 20hv, kunhan mutkanopeudet hidastetaan vaikka sitten huonommilla renkailla tai joustovaroissa paluu 80-luvulle jolloin ne oli samat kun siviiliautoissa. Tänakin Monacon ulosajo näyttää edelleen todella pelottavalta.
Juuri näin. Aina voi jossakin hypyn alastulossa jotain rikkoutua ja kun sitten suoralla lähtee yli 200km/h vauhdissa ilman varoitusta käsistä, esim. tukivarren petettyä, niin eipä siinä silloin muuta toivo, kun ei sattuisi mihinkään kovaan esteeseen Tänäkilla oli onni matkassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Juuri näin. Aina voi jossakin hypyn alastulossa jotain rikkoutua ja kun sitten suoralla lähtee yli 200km/h vauhdissa ilman varoitusta käsistä, esim. tukivarren petettyä, niin eipä siinä silloin muuta toivo, kun ei sattuisi mihinkään kovaan esteeseen Tänäkilla oli onni matkassa.
Etenkin on vaarallista kun keskellä mutkaa tulee ongelma, sit lähdetään tangentin suuntaan ja näillä mutkanopeuksilla se on vaarallista. Näillä mutkanopeuksella äkkipysähdys on myös kova, törmäysvyöhykkeet tietysti on mutta katto tai pohja edellä kiinteään esteeseen osuttuna pysähdys on äkillinen
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Onneksi näissä Rally1-autoissa on viimeisen päälle turvakehikot. Neuvillen testimällissä tai Fourmaux:n Monte-kaadossa olisi voinut tulla loukkaantumisia pienemmän luokan autoilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3859
Toisaalta olisiko samanlaista kolaria tullut pienemmän luokan autoilla? Mistäs näistä tietää. Tuntuu jumiutuneen yllättävän pahasti moni näistä rallikeskusteluista nyt hetkeksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitetaan nyt omakin ennustus 2023 kaudesta kuten laitoin viime vuonnakin.

Rovanperä voittaa mestaruuden, mutta se ei tule yhtä helposti kuin viime vuonna. Mestaruus ratkeaa vasta viimeisessä rallissa. Haastajina on Neuville, Tänak ja Evans, tässä järjestyksessä. Tänakilta tulee kovin vastus, mutta Puma hajoaa monta kertaa johtoasemasta. Neuville ja Evans suorittaa suunnilleen samaa tasoa kuin viime vuonna, mutta Neuvillella on nyt hieman parempi auto jo alkukaudesta. Lappi ajaa myös suunnilleen viime kauden tasoa, eli ajaa useasti podiumille muttei yllä voittoihin. Samoin Sordo ja Breen, mutta eivät yllä samaan suoritustasoon kuin Hyundain WRC-autolla. Loubet voi yllättää podiumilla, mutta kausi lienee hänelle jälleen kerran vaikea. Katsutalla on paineita nostaa suoritustasoa, ja virheitä tullee taas entistä enemmän.

WRC2 onkin melkein hankalampi ennustaa. Toisaalta vielä ei edes tiedetä ajaako vaikkapa Suninen kunnon ohjelmaa ja millä autolla. Mutta nyt jo tiedossa olevista Lindholm, Pajari, Gryazin, Solberg ja Greensmith tulee olemaan hyvä viisikko taistelemaan. Fourmaux myös mutta antaa autossa tasoitusta. Cais ja Munster voi säväyttää jossain kisoissa. Rossel myös varmasti suorittaa vahvasti assukisoissa ja teknisellä soralla, saattaa olla pisteissä korkealla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Onneksi näissä Rally1-autoissa on viimeisen päälle turvakehikot. Neuvillen testimällissä tai Fourmaux:n Monte-kaadossa olisi voinut tulla loukkaantumisia pienemmän luokan autoilla.
Turvallisuus otti jätti loikan r1 autoissa, mutta mutkanopeuksien kokoajan kasvaessa, mites äkkipysähdys esim isoa puuta vasten, kestääkö kuskien kroppa? Kyljessä ja keulassa on törmäysvyhykkeitä, mutta ei muualla.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
309
Turvallisuus otti jätti loikan r1 autoissa, mutta mutkanopeuksien kokoajan kasvaessa, mites äkkipysähdys esim isoa puuta vasten, kestääkö kuskien kroppa? Kyljessä ja keulassa on törmäysvyhykkeitä, mutta ei muualla.
Juuri tämä minuakin arveluttaa. Kehikot on kehittyneet ja siitä voi saada jopa jossain määrin liiallisen turvallisuuden tunteen. Kroppa ei kuitenkaan ole niin suurta evoluutiota ottanut.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Dirtfishin 2023 reviewin kuultuani olisipa mainiota jos Esuppi pistäisi Neuvillelle jauhot suuhun heti kauden alusta asti.
Asfalttiralleissa toki aika optimistinen toivekuva mutta joka tapauksessa..
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1305
Juuri tämä minuakin arveluttaa. Kehikot on kehittyneet ja siitä voi saada jopa jossain määrin liiallisen turvallisuuden tunteen. Kroppa ei kuitenkaan ole niin suurta evoluutiota ottanut.
Kyydithän taitaa väistämättä nousta kuitenkin kokoajan. Kai tuo on semi-väistämätöntä, että joku iso niitti lähtee jossain vaiheessa väkisin ja pitää toivoa, että turvalaitteet hoitavat hommansa kuitenkin, että isommilta vahingoilta vältytään.
 
Ylös