Mitä rallin ajaminen maksaa?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14525
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisessa viestiketjussa kertailtiin eri autoluokkien uusien autojen hintoja, mutta rallissa maksaa moni muukin asia. Rahasta puhuminen on ehkä vähän tabu, mutta ehkä tänne saataisiin jotain dataa kerättyä, ehkä jopa lähteistä jotka voi linkittää johonkin. Mitä maksaa autot, renkaat, bensa, haalarit, kypärät, ilmoittautumiset, lisenssit, vakuutukset? Mitä pitää huoltaa ja miten usein ja mitä se maksaa? Mitä voi tehdä itse ja mikä ammattilaiselle? Tai mitä maksaa all-inclusive vuokraus? Mitä maksaa testaaminen? Mitä maksaa vaikka SM-sarjan kiertäminen eri tasojen autoilla? Millä tasolla kartturit tai mekatsut saa palkkaa, kuinka pitkälle mennään vaan talkoohengessä ja siitä ilosta että päästään ralliin mukaan? En usko että olen itse rupeamassa harrastamaan lajia, mutta tämä on silti kiehtova aihe. Käänteisesti voisi myös miettiä millaisia summia sponsoreilta voi pyytää erilaisista näkyvyyksistä tai palveluista, mutta nämä on ehkä enemmän liikesalaisuuksia.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Hyvä aihe. Perusvarusteiden hinnat löytyy toki vaikka Euroracingin sivuilta, mutta vakuutukset on kiehtovampi aihe. Ne kun vaihtelee.

Muutama vuosi takaperin äffäläisen Clion vakuutus maksoi n.900€ kisa. Toisin sanoen yhden korinvaihdon verran pysty kajauttaa pihalle ja silti pääsi halvemmalla, mutta jos esim. puuta päin olisi ajanut niin sitten voi olla että olisi jäänyt jo tappiolle. Ts. se on kuskista kiinni.

Erään kuskin kanssa juttelin ulosajon jälkeen ja se totesi että vakuutus vaikuttaa paljon siihen miten ajaa. Ei esim. itse olisi uskaltanut ajaa samalla yrkällä jos pelkona olisi ollut vauroiden korjaaminen omasta pussista.

Skodan R5 vakuutukset onkin n. 15 000€ luokkaa, @Pynski voi varmaan korjata jos olen kovasti väärässä? 😊
 

evg

Active member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
34
Hyvä aihe. Perusvarusteiden hinnat löytyy toki vaikka Euroracingin sivuilta, mutta vakuutukset on kiehtovampi aihe. Ne kun vaihtelee.

Muutama vuosi takaperin äffäläisen Clion vakuutus maksoi n.900€ kisa. Toisin sanoen yhden korinvaihdon verran pysty kajauttaa pihalle ja silti pääsi halvemmalla, mutta jos esim. puuta päin olisi ajanut niin sitten voi olla että olisi jäänyt jo tappiolle. Ts. se on kuskista kiinni.

Erään kuskin kanssa juttelin ulosajon jälkeen ja se totesi että vakuutus vaikuttaa paljon siihen miten ajaa. Ei esim. itse olisi uskaltanut ajaa samalla yrkällä jos pelkona olisi ollut vauroiden korjaaminen omasta pussista.

Skodan R5 vakuutukset onkin n. 15 000€ luokkaa, @Pynski voi varmaan korjata jos olen kovasti väärässä? 😊
Ihan vähän aikaa sitten oli Hanaa lehdessä iso juttu vakuutuksista. Jos en nyt ihan väärin muista niin R5 vakuutus kerralla ostettuna koko SM kaudelle oli n. 45000.00 riippuen hieman kuskin historiasta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe. Jotain voin heittää suunnilleen hatusta mutta mittaluokka lienee oikean suuntainen...

Jyskälä R5 autolla vähintään 50000€. Auton hinta vuorkattuna (sis. huollon(3 mekatsua+inssi yleensä) ja muut kulut mutta ei rikottuja osia) noin 100-120€/km, renkaat noin 350€/kpl, bensa 6€/l ja sitä menee pätkällä noin 0,7l/km, siirtymällä 0,2l/km. Vakuutukseen riippuen omavastuusta varmaan alkaen 10000€ ja sitten pitää myös varata se omavastuu kun se kosahtaa puuhun... Ja siis kaikki pitää maksaa minkä särkee... Omavastuun määrä voi vaikuttaa vakuutuksen hintaan paljonkin, mutta tietty jos on pinkka kunnossa niin voi ajaa sillä kummeli-tyyppisellä "artisti maksaa" vakuutuksella...

Sitten omakohtainen kokemus Jyskälästä kun olin kartturina. Kuski laski kustannukset siitä kun auto oli rallin jälkeen samassa kunnossa kun ennen rallia. Siihen aikaan pienimmän luokan auto VW Polo 1,4 ja ryhmä n. Ei osuttu mihinkään eli pelkkä auton kuluminen, tukivarret, vetarit ym. mitä piti kisan jälkeen uusia... Rahaa kului noin 12000€. Auto oli kuskin oma ja tuo piti sisällään siis ilmoittautumiset, nuotituksen kulut ja muut yleiset kisaan liittyvät kulut. Päästiin vähän edullisemmin kun asumiseen ei mennyt rahaa kun asun Jyväskylässä...

Toinen esimerkki pikkuluokan autosta ja on varmaan halvin nyky-Jyskälä mitä tiedän. Koko rallin kulut alle 5000€ ja piti sisällään ilmoittautumisen joka silloin oli 3000€. Kuskin oma auto ja käytetyt renkaat ym... Sen halvemmalla ei kyllä voi tuota rallia ajaa. Eikä voi enää tänäpäivänä ajaakaan koska pikkuluokkaa ei käytännössä ole.

Siinä muutama eritason esimerkki... Hyvin laaja on skaala. Varusteet tosiaan yksi kuluerä mutta esim. mun ajopuku maksoi noin 500€ vuonna 2008 ja vielä sillä pääsisi mm-ralliin. Eli rallia kohden sen ja kypärän, hansin ja kalsareiden osuus on aika pieni, vaikka paritonnin luokkaa niihinkin vähintään pitää varata kun ne ekan kerran hankkii... Noin yleisesti harmittaa kun nuo pikkuluokat puuttuu käytännössä kokonaan. Nykyisin Rally5 on edullisin auto(uutena) ja niidenkin hinnat on lähelle 50000€ joten sellaiset ns. jokamiehen autot puuttuu...
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
414
Skodan R5 vakuutukset onkin n. 15 000€ luokkaa, @Pynski voi varmaan korjata jos olen kovasti väärässä? 😊
En tiedä miten on muuttunut aikojen saatossa mutta minun nuoruudessani :D sm:ään vakuutus maksoi karkeasti 4k. Isompiin kisoihin 5k+. Mutta historia ja pidemmät sopparit vaikuttavat tietenkin.
Omavastuu tyypillisesti 15k ja omavastuun kanssa korvaus ~80-90k

Edit: oli isompiin kisoihin kalliimpi vakuutus kuin 5k. Olisko ~6-7k
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Heitetääs vielä yksi... Eli joku vuosi takaperin pääsin/jouduin(miten sen sitten haluaa ottaa) kaverin kartturiksi Kanarian saarille. Sieltä oli vuokrattu paikalliselta kuskilta Nissan Micra sisältäen huollon ja 6 uutta rengasta. Kisa päättyi vuoren seinään joten vähän korjauskuluja tuli rallin jälkeen. Se reissu tuli maksamaan kaikkinensa alle 10000€, eli ralli-auto, hotellit, lennot, nuottiauton vuokra ja eläminen viikon verran saarella ja auton korjaus... Joskus laskettiin että Tunturiralli vuokratulla v1600 autolla tulisi kalliimmaksi kun tuo Kanarian kisa tuli, vaikka se Tatsuni piti korjata kolarin jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
En tiedä miten on muuttunut aikojen saatossa mutta minun nuoruudessani :D sm:ään vakuutus maksoi karkeasti 4k. Isompiin kisoihin 5k+. Mutta historia ja pidemmät sopparit vaikuttavat tietenkin.
Omavastuu tyypillisesti 15k ja omavastuun kanssa korvaus ~80-90k
Tuo on kyllä aika edullinen mielestäni mutta kuten todettua, kuskin historia merkkaa jotain... Jyskälässä R2 etuveto Fiestalla vakuutus oli muistaakseni sekä testikisaan että Jyskälään molempiin noin 3500€/kisa (ov 5000€, kolari 25000€ ja tulipalo 45000€)... Aikapaljon halvempi auto kuitenkin kun R5 Skoda...
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
518
Sijainti
Tallissa
Jos sitä halvinta päätä haetaan niin V1600 auton all-in vuokrahinnat pyörii jossain 15€/ek-km tietämillä + vakuutus jos sellaisen haluaa.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
414
Valitettavasti taulukko ei ole oikein minkään osalta enää realismia. Kaikki hinnat ovat vähintään kasvaneet kymmeniä prosentejä. Esimerkkinä kilpailumaksut: Tunturissa 1300 vs 800e, normiSMssä 500-600 vs 350.

Renkaat tahtovat olla jo kesälläkin lähemmäs 400e/rengas, talvella tuskin riittää. Kalliiksi on mennyt entisestään
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14525
Sijainti
Tampereen lenkki
Valitettavasti taulukko ei ole oikein minkään osalta enää realismia. Kaikki hinnat ovat vähintään kasvaneet kymmeniä prosentejä. Esimerkkinä kilpailumaksut: Tunturissa 1300 vs 800e, normiSMssä 500-600 vs 350.

Renkaat tahtovat olla jo kesälläkin lähemmäs 400e/rengas, talvella tuskin riittää. Kalliiksi on mennyt entisestään
300 euroa vuoden 2003 rahaa (renkaan hinta) on nykyrahassa 411 euroa. Vastaavasti 800 euroa Tunturin ilmoihin on nykyrahassa 1096 euroa.

Koko kauden kustannukset tuossa listauksessa eli 38200 euroa olisi nykyrahassa 52337 euroa
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
414
Heh, nyt meni kauppatieteitä opiskellut kyllä ihan hakkuuaukkoon. Käsi ylös virheen merkiksi kun en ottanut tuota huomioon
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mielenkiintoinen aihe (y) Nyt kun ilmoille on jo heitelty aika hurjankin kuuloisia summia, niin kiinnostaisi tietää KUKA ne ajamiset käytännössä maksaa? Tietysti sellaisiakin kuskeja on, joilla tililtä löytyy pääomaa kalliisiin harrastuksiin, mutta varmaan enemmistö kuskeista on kuitenkin suhteellisen tavallisia palkkatyöläisiä tai pienyrittäjiä. Sellaisenkin tiedon muistan jostakin lukeneeni, että keskimääräinen sponsorituki on 1 prosentin luokkaa yrityksen liikevaihdosta, jos sponsoroimaan ryhdytään. Miljoonan liikevaihdolla tarkoittaisi keskimäärin 10000 € vuodessa sponssirahaa. Tukihan voi olla monella yrityksellä muutakin kuin puhdasta rahaa. Mutta jos vaikka SM-sarjan ajamiseen palaa jopa useampi satatuhatta, niin äkkiä voisi laskea, että pelkillä sponssirahoilla harva pystyy viemään koko kautta läpi, varsinkaan jos ei kuulu ihan mestariehdokkaisiin, vaan mielumminkin keskitason harrastajiin.
Tomin nuoteista- jaksoissa kuuli erilaisia tarinoita, kuinka autot ja ajaminen on rahoitettu, mutta silti jäi vähän mietityttämään kuinka järjettömiä summia hommaan on palanut. Kivenne kertoili, kuinka setämies hommasi uuden auton useammankin kerran uran alkuvaiheessa ja Hagström karttureineen keräsi todella lyhyessä ajassa uskomattomia summia kasaan jne.

edit: Niin ja tuo mainitsemani sponsorituki n. 1% liikevaihdosta kattaa siis koko sponsorointiin varatun budjetin, sisältäen myös mahdolliset muut lajit kuin ralli. Yhden rallikuskin tukemiseen tuskin koko summaa on varattu.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Mielenkiintoinen aihe (y) Nyt kun ilmoille on jo heitelty aika hurjankin kuuloisia summia, niin kiinnostaisi tietää KUKA ne ajamiset käytännössä maksaa?
Nämä on monesti salaisia tai ainakin hyvin pienen piirin tiedossa olevia henkilöitä kuka maksaa ja mitä. Autoja ostetaan yritysten kirjoille ja "vuokrataan" eteenpäin jolloin ne eivät ole sponsorirahaa vaan yritystoimintaa. Verottaja on näissä jutuissa hyvin tarkka mutta kun homman tekee oikein niin tuo on mahdollista. Monella on myös ihan yritystoimintaa itsellä jolla kustannetaan ajaminen, ja toki vanhempien osuutta ei parane aliarvioida. Sitten on erilaisia "kummisetiä" joilla on vaan intohimo lajiin ja laittavat omia rahojaan paljonkin ja vielä useamman kuljettajan tukemiseen. Tällaisia on julkisuudessa olleet mm. edesmennyt Hannu Lehesaari sekä nykyisin mm. Roope Korhosen takana oleva Markku Rautio. Ja myös muistettava että useinkaan ne isoimmat sponssit ei näy siinä auton kyljessä. Tukemassa oleva taho ei erinäisistä näkyvyys/imago syistä halua näkyvästi olla mukana mutta taustalla saattavat laittaa ihan merkittäviä summia tukemiseen. Suhteet ovat merkittävässä roolissa ja se on myös yksi haittaava tekijä varsinkin nuorten kuljettajien kohdalla. Nuorena ja lupaavana tarvitsisi rahaa muttei ole suhteita ja sitten kun on niitä suhteita niin ei ole enää nuori ja lupaava...
 

evg

Active member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
34
Varsinainen sponsorointi on myös koko ajan pienemmässä roolissa kokonaisbudjetista, mitä isommista summista on kysymys. Usein kuskit/managerit/taustajoukot tekevät erilaisia diilejä firmojen kanssa ja järjestelevät kauppoja omien tai muiden yritysten kanssa palkkiota vastaan, esim. tiimillä yhteistyökumppanina rengas-ja kuljetusliike --> hoidetaan kuljetusliikkeeltä asiakkuus rengaskauppaan ja saadaan välistä X summa itselle jne. Vaatii toki paljon aikaa ja viitseliäisyyttä. Kyllähän jo SM-tasolla kärkiukot ovat vähintään puoliammattilaisia, harvalla "normijampalla" riittää muiden töiden ohella aikaa touhuta taustajuttujen kanssa niin paljon kuin se tuolla tasolla vaatii.
Olen useammasta lähteestä kuullut että mm. eräs energiajuoma brändi ei anna rahaa mutta saat kyllä kori tolkulla limpparia myytäväksi eteenpäin jne. jne.
Varsinainen näkyvyyden myyminen on tänä päivänä ainakin isommissa luokissa aika marginaalista toimintaa. Ja kuten edellä mainittiin, on taustalla usein erilaisia "kummisetiä/tätejä" joilla on pinkka kunnossa ja tukevat urheilijaa rakkaudesta lajiin kaikessa hiljaisuudessa.
Noin muuten kustannusten skaala on todella laaja, kuten tuossa on mainittukin. Meillä on budjetoitu kuluvalle kaudelle n.10 000,00 (RSJM+muutama irtokisa, jonkin verran testiä)V1600 autolla pimeään ajettuna. Paikallisessa oli vastikään juttua nuoresta lahjakkuudesta ja maininta että 2023 budjetti ( SM4 nuotista+rallisprint SM ja liekkö muutama irtokisa, pirusti testiä) olis n. 50 000,00.
Ja kaikkea tuolta väliltä ja ala-ja yläpuolelta :)
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
518
Sijainti
Tallissa
Ylös