Ruotsin MM-ralli 2023

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Ihan järkeen käyvät arviot. Kallelle olisin antanut 8 mutta muuten alueella.

Ja siis tarkennuksena, olisin itse päätynyt samoihin. Mutta taas toisaalta Colinin logiikka ja aiemmat perustelut tietyille arvosteluille eivät mene yhteen. Jos Kalle ei saanut viime vuonna oikein millään kymppiä niin ei Ott nyt ajanut siihen logiikkaan nähden kympin suoritusta.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Ihan järkeen käyvät arviot. Kallelle olisin antanut 8 mutta muuten alueella.

Ja siis tarkennuksena, olisin itse päätynyt samoihin. Mutta taas toisaalta Colinin logiikka ja aiemmat perustelut tietyille arvosteluille eivät mene yhteen. Jos Kalle ei saanut viime vuonna oikein millään kymppiä niin ei Ott nyt ajanut siihen logiikkaan nähden kympin suoritusta.
Samaa mieltä että yhdet pätkäpohjat ja kymppi - ei ihan puolueeton asteikko
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2076
Samaa mieltä että yhdet pätkäpohjat ja kymppi - ei ihan puolueeton asteikko
Tänak voitti kuitenkin M-Sportilla. Ihan sama miten asiaa kääntelee niin on se eri juttu voittaa yksityistallin Fordilla kuin teknisesti ylivoimaisella Toyotalla.
Jos Toyotalla menee säätöjen tai muun kanssa vitskuun, niin se ei varsinaisesti vähennä Tänakin suorituksen arvoa.
Sitäpaitsi, Clark on antanut 10/10 aina kun Pumalla on otettu voitto.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Lähinnä pointti tässä logiikan puutteessa on, että saatuaan kritiikkiä miksei esim Kallen viimevuotinen Portugal ollut 30p suorituksellaan 10 suoritus ja vielä aura-autona perjantaina, niin silloin sanoi että antaa 10 vain jos se on erityinen, dominoiva ja täten sävättävä suoritus.

Jos nyt vertaa esim tätä Portugalin 9 arvostelua Ottin Ruotsiin, niin eihän se vaan mene yhteen.

Mutta kuten sanoin, kympin olisin itsekin antanut mutta menee Colinilla sanat ristiin
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Ja siis siksihän tämä vasta erityisen tyhmältä tuntuu, kun kerrankin ei olisi arvosanoissa itsessään moitittavaa. Puuttuu vaan aiempi logiikka😁
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3197
Sijainti
Lahti
https://www.ewrc-results.com/leg/79247-rally-sweden-2023/?leg=2
Lauantain tulokset joissa Neuville nopein, Kalle 9.5s takana ja Tänak 10.5s takana

https://www.ewrc-results.com/leg/79247-rally-sweden-2023/?leg=3
Sunnuntain tulokset joissa Neuville nopein, Kalle 1.3s takana ja Tänak 3.7s takana, Breen ilman aikasakkoa 3.8s takana.

Kyllä noi kolme ajoi tosi tasaisesti voittovauhtia lauantain ja sunnuntain. Breeniä hidasti lauantaina hybridin hajoaminen.
Näitä arvosanoja ja arvioita jaellessa tahtoo helposti unohtua, että kolmen ajetun rallipäivän jälkeen erot olivat sitten kuitenkin aika pieniä. Jos Esuppi olisi vielä saanut ajaa ehjällä renkaalla sen yhden pätkän ja Breenillä hybridit laulaneet koko matkan, siinä olisi ollut tosi tiukka nelikko. Jakele siinä nyt sitten absoluuttisia arvioita ja arvosanoja! On kuin hyttysen kanssa sekstailisi. Pieni arviointivirhe, ja heti on silmässä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3197
Sijainti
Lahti
Ai niin, kiitos kaikille reitin varrella reippailleille mielenkiintoisista tunnelmapaloista. Mucho obrigado!
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Tänak voitti kuitenkin M-Sportilla. Ihan sama miten asiaa kääntelee niin on se eri juttu voittaa yksityistallin Fordilla kuin teknisesti ylivoimaisella Toyotalla.
Jos Toyotalla menee säätöjen tai muun kanssa vitskuun, niin se ei varsinaisesti vähennä Tänakin suorituksen arvoa.
Sitäpaitsi, Clark on antanut 10/10 aina kun Pumalla on otettu voitto.
Mielenkiintoista logiikkaa, kun silmälläkin havaitsi Hyundain menevän tässä rallissa kovempaa kuin teknisesti ylivoimainen Toyota. Ja mitä eroa on auton säädöillä ja tekniikalla, kun tarkoitus on välittää voima renkaasta tiehen? :D

Pointtina siis, että sinänsä vaikea nähdä, että tällä hetkellä Toyotalla on isompaa etulyöntiä ainakaan Hyundaihin nähden tämän tyyppisessä kisassa. Erot näiden kolmemn auton välillä on loppuen lopuksi melko pienet, joksin toki allekirjoitan ,että Ford kolmantena ja uupuu varmasti esim. moottoritehon puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8396
Sijainti
Vantaa
Paljonkohan Malcomin pajalla ja Toyotalla/Huyndailla on eroa budjeteissa? Minä epäilen, että budjettiero ei olekkaan niin suuri, mitä annetaan ymmärtää. Autossa komeille Fordin logo isolla siellä täällä, niin aivan varmasti tehtaalta tippu tukea.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
878
Paljonkohan Malcomin pajalla ja Toyotalla/Huyndailla on eroa budjeteissa? Minä epäilen, että budjettiero ei olekkaan niin suuri, mitä annetaan ymmärtää. Autossa komeille Fordin logo isolla siellä täällä, niin aivan varmasti tehtaalta tippu tukea.
Ero on monta kymmentä miljoonaa kun puhutaan vuosibudjetista.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
140
WRC+:n kisakoosteessa oli Esapekan penkkavisiitti esitetty ilman mitään mainintaa renkaan kuoriutumisesta. Myös kuvat pätkän maalista jäivät näyttämättä, joten koko homma oli saatu näyttämään EP:n lipsahdukselta. Breenin ja Tänakin renkaista nähtiin lyhyet väläykset, mutta vähemmän yllättäen Tänakin kommentit Pirellille eivät ylittäneet koosteeseen pääsyn kynnystä. Onko vähän turhankin aktiivista kaunistelua, eikös kisakoosteiden olisi tarkoitus tarjota kutakuinkin objektiivinen kuvaus kilpailun vaiheista?
 
Viimeksi muokattu:

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
379
Ero on monta kymmentä miljoonaa kun puhutaan vuosibudjetista.
On ja ei - kovasti Malcolm tätä koittaa meille, (ehkä ihan aiheesta) myydä mutta... tähänkään ei mitään faktaa ole, vaikka kaikki me se tiedetään että jossain määrin näin on. Silti yksi osa tuosta "isosta budjetista" menee esimerkiksi huolto/vieras fasiliteetteihin ja kuljettajien palkkoihin yms.
Siinä missä M-sport puhalluttaa oman huoltotelttansa ylös panostaa Toyota sekä Hyundai jonkun miljoonan siihen että heidän tilat ovat isosti edustettuina huoltoparkissa tavan yleisölle kuin heidän omille vieraille.

Mitä se nykyisiin rally1 autoihin panostettava budjetti onkaan jää meille arvailuksi, mutta en usko M-sportin olevan siinä niin isosti jäljessä kuin moni esim. täällä olettaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
878
On ja ei - kovasti Malcolm tätä koittaa meille, (ehkä ihan aiheesta) myydä mutta... tähänkään ei mitään faktaa ole, vaikka kaikki me se tiedetään että jossain määrin näin on. Silti yksi osa tuosta "isosta budjetista" menee esimerkiksi huolto/vieras fasiliteetteihin ja kuljettajien palkkoihin yms.
Siinä missä M-sport puhalluttaa oman huoltotelttansa ylös panostaa Toyota sekä Hyundai jonkun miljoonan siihen että heidän tilat ovat isosti edustettuina huoltoparkissa tavan yleisölle kuin heidän omille vieraille.

Mitä se nykyisiin rally1 autoihin panostettava budjetti onkaan jää meille arvailuksi, mutta en usko M-sportin olevan siinä niin isosti jäljessä kuin moni esim. täällä olettaa.
Joo tämähän on ihan totta. Malcolm käyttää rahat mielummin autoon, kuin fasiliteetteihin. En sen tarkemmin alkanutkaan erittelemään eroja, puhuin vain koko vuosibudjetista, jossa puhutaan kymmenien miljoonien eroista.

Ja kyllä se ero näkyy myös autossa ja testaamisessa. Siinä missä Toyotalla on esim. testeissä useita vaihtoehtoja osien suhteen, M-Sportilla ei lähellekään sitä määrää. Samoin kehitystyössä. Toyota voi niin sanotusti tehdä ja jos tulee sutta, niin heittää roskiin ja tehdä uusiksi. M-Sportin on oltava paljon tarkempi, sutta ei saisi tulla vaan uusien osien olisi oltava toimivia. Kyllä ne resurssit siis vaikuttaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Näkyykö se Wilsonin budjetissa, jos hän saa ilmaiseksi käyttää Fordin tuulitunnelia ja insinöörivoimaa vastikkeena Fordin nimestä autossa? Tai jos Ford rakentaa ja kehittää moottorit jotka se antaa ilmaiseksi Wilsonin käyttöön?

Nämä nyt ovat vain esimerkkejä enkä tiedä totuutta sen enempää tai vähempää kuin muutkaan, mutta mahdollistahan se voisi olla. Luvut eivät välttämättä kerro kaikkea.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Joo tämähän on ihan totta. Malcolm käyttää rahat mielummin autoon, kuin fasiliteetteihin. En sen tarkemmin alkanutkaan erittelemään eroja, puhuin vain koko vuosibudjetista, jossa puhutaan kymmenien miljoonien eroista.

Ja kyllä se ero näkyy myös autossa ja testaamisessa. Siinä missä Toyotalla on esim. testeissä useita vaihtoehtoja osien suhteen, M-Sportilla ei lähellekään sitä määrää. Samoin kehitystyössä. Toyota voi niin sanotusti tehdä ja jos tulee sutta, niin heittää roskiin ja tehdä uusiksi. M-Sportin on oltava paljon tarkempi, sutta ei saisi tulla vaan uusien osien olisi oltava toimivia. Kyllä ne resurssit siis vaikuttaa.
Tuo on totta ja hieno työtä M-Sport tekee tuolla ns. kädestä suuhun budjetilla. Ei tosiaan mitään pois Fordin ja Tänakin suoritukselta, mahtavaa, että kyytiä löytyy. Mutta tosiaan erot ovat kärjessä pieniä.

Toyotan voittokulku on ollut isoa jo monta vuotta, joten näen, että jonkilainen notkahdus tulee väkisin jossain vaiheessa. En väitä, että tekeminen olisi puolittaista, mutta varmasti nälkä hinkata sitä autoa entistä paremmaksi ei ole ollut esimerkiksi samalla tasolla kuin Hyundailla ja Fordilakin oli viime vuonna vuonna. Ja näen, että, Rovis paikkasi myös hanskalla muutamassa kisassa viime vuonna sitä tulosta, sillä tosiaan tallikaverit olivat keskimäärin varsin yössä koko viime vuoden.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Luultavasti myös Malcom laittaa rahaa sivuun pahanpäivänvaralle, jos hän autotehtaalta saa summan x-rahaa, ei hän polta kaikkia surutta hinkkaamalla testipätkää päivästä toiseen toisinkun muut ns. tehdastiimit. Lisäksi covidin aikana nähtiin Sunisenkin autossa vanhoja osia, joten vaikka automerkkiltä tulisikin paljon budjettia, niin näyttää siltä, että Malcom käyttää sen harkiten.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Katselin tuossa Ruotsin rallin latomutkasta videota youtubesta, siellähän on ollut moni kärkikuski katkolla, näitä ei Evansin ja Huttusen tilanteita lukuunottamatta saatu tv-lähetykseen.

Samaan aikaan näytettiin loppuosan aika tylsää suoraan ajoa, osoittaa kuinka hankala tv-laji ralli on.
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
133
Katselin tuossa Ruotsin rallin latomutkasta videota youtubesta, siellähän on ollut moni kärkikuski katkolla, näitä ei Evansin ja Huttusen tilanteita lukuunottamatta saatu tv-lähetykseen.

Samaan aikaan näytettiin loppuosan aika tylsää suoraan ajoa, osoittaa kuinka hankala tv-laji ralli on.
Ja hyviä nojaamisia oli siinä putoavassa oikeessa ennen sitä, Evansin suorituksen lisäksi.

Eka kierros siinä oikeassa ja toinen kierros siinä navetan nurkalla ois ollut aika optimi.
 
Ylös