Nyt kun alkaa Vit___s laantumaan niin tuli katsottua Ruotsin kooste lähetys.
Vieläkin tosiaan jurppii se yks rengasrikko jossa EP menetti melko varman podium sijoituksen.
Kalle oli kyllä melkoisen hankalassa tilanteessa alussa. Tais olla pahempi kuin oli tilanne viime vuonna.
Hyvin sai vauhtia pidettyä mutta muut on saanut selkeesti Toyota etumatkaa kiinni.
Vaikka etukäteen odotetiin että Toyota on vahvin mutta niin ei voi näin jälkikäteen sanoa.
Kalle hoiti kuitenkin hyvin tuon puolustus taistelun ja veti tosi kovaa aina silloin kun se oli mahdollista.
La aamu oli ikävä kun Kallella tuntui olevan säätö ongelmia josta selvisivät aika nopeesti. Pahin tarina oli kun perjantain jäljiltä menivät mokaamaan EPn auton säädöt. Auto kun oli nopee perjantaina ja La aamulla vois karkeesti sanoa että se oli aika "laiska pas___nen"...
No kaikkea täytyy koittaa tiedon lisäämiseksi mutta toivottavasti säätö kokeiluun ei ollut syynä vain mukavuuden halu kun "pää välillä osui kattoon".
La Iltapäivän lenkillä auto meni taas tosi makeesti kun säädöt oli palautettu.
Elfynillä on näköjään taas tulossa vaikee vuosi kun ei tässäkään rallissa pääse vauhtiin kuin ihan satunnaisesti. Näiden nyky autojan ajamiseen ei vaan tunnu uutta ymmärystä tulevan. Yritys on kovaa ja karmee ....
Tänäkin ajo, aina kun on isku päällä on jotain todella hienoa nähtävää. Siinä on kovaa yritystä, agressiivisuutta ja taitoa sopivassa yhdistelmässä. Positiivista on tuo että Tänäk ja MSport alkaa saamaan auton hyvään iskuun ja hänelle sopivaksi jotta artisti voi toteuttaa itseään. Samalla taistelu MM sarjassa kiihtyy.
Breenin ajo oli kyllä hämmästyttävää jos verrataan viime vuotiseen. Tosin on hän pitkään ollut hyvä kuski ja ansaitsi kyllä koko kauden sopparin. Mutta kun piti olla se koko tiimiä vetävä voima niin siitä ei tullut mitään.
Hän taitaa olla näiden näyttöjen mukaan niitä "valmiin pöydän" kuskeja. Ajaa kyllä kovaa kun joku muu laittaa autosta ruuvit kohdilleen.
Poweri oli sitten huima kokemus kun tiesi että monella on mahdollisuuksia 5 pisteen ottamiseen.
Tais Kalle jättää viimeisen riskin ottamatta samoin kuin Tänäk, joka tais osittain varmistella Foordille erittäin tärkeätä voittoa pitkästä aikaa.
Siis mitään ottamatta pois EP voitosta. Hänen lähtöpaikkansa kun ei ollut kovin hyvä mutta siitä huolimatta yritys oli todella kovaa ja vauhti oli tosi hyvää ja kaunista katseltavaa.
Oma lukunsa hauskuudessa oli tietty Neville / Breen tallimääräys ja sen seuraukset. Sinne powerin penkkaan meni Nevillen "varma" 2. sija.
Kaiken kaikkian erittäin hyvä juttu on tuo että kaikilla 3:lla automerkillä on nyt mahdollisuus voittoon.
Kisan tiukkuuden näkee juurikin tuosta että auton säädöt alkaa olla todella tärkeässä asemassa.
Tässä hommassa Toyota on ollut tähän asti paras ja siinä ehkä auttaa kokeneen Ogierin mukana olo.
Joten todella kova ralli kausi on tulossa ja autojen voimasuhteet tulee vaihtelemaan rallista toiseen. Paljonko ne vaihtelee taitaa olla tämän kauden kysymys ja kuka parhaiten niihin pystyy vastaamaan.
Lopuksi jos Jyskälä on Sorateiden GrandPrix niin Ruotsi on nyt Jääteiden GP.