https://www.rally-maps.com/Helsinki-ralli-1974
Teemalla "jos ei veikkaa, ei voi voittaa". Peitepiirroksen (?) perusteella arvuuteltu reitti - osumatarkkuus vahvistamaton, mutta tuttuja ralliteitä tuohon näyttäisi matkalle osuvan. Pätkien lukumäärä silti vähän kysymysmerkki. Jos jollain on parempaa tietoa, miellään otetaan vastaan.
SM-sarjasta pudotettu Helsinki-ralli ajettiin 1974 pienoisrallina, mutta ihan päteviä vetomiehiä saatiin silti viivalle. Kisan voittoon ajoi Hannu Mikkola tehtaan Escortilla, kartturinaan liikkuvan poliisin päällikkö Knut Aas, joka lausuikin kilpailun jälkeen ralliyleisöä lämmittävästi:
Menisin mielelläni Hannun kanssa uudelleenkin kilpailemaan. Mikkola ajoi erittäin varmasti ja joutuisasti. En tuntenut missään vaiheessa pelkoa, vaikeuksia ei juuri ollut. Kilpailun jälkeen toivon turvavyötä pakolliseksi myös yleiseen liikenteeseen.
Yleisö käyttäytyi moitteettomasti. Annan arvostelussani lähes kympin, sillä katsojat olivat valinneet turvalliset katselupaikat. Yleisö käyttäytyi paremmin kuin osasin odottaa.
Olen ollut mukana mm. Finlandia-hiihdossa ja joutunut rasittamaan itseäni muissakin urheilulajeissa. Tämä ralli on ruumiillisesti ja etenkin henkisesti hyvin raskas. Ralliajo on urheilua siinä missä muutkin urheiluksi kutsuttavat lajit.
Eräs asia minua hämmästytti valtavasti. Sellaiset ajajat, jotka luulevat osaavansa ajaa, johon laskin itsenikin ennen kilpailua, pitäisi istuttaa huippukuljettajan viereen. Siinä turhat luulot karisisivat.
Vaikka kilpailu olikin "alennettu" pienoisralliksi, oli yleiskilpailun viiden parhaan joukossa yhteensä neljä tulevaa maailmanmestaria sekä yksi MM- ja yksi EM-rallin tuleva voittaja. HS väliotsikoi juttunsa "Nuoret vauhdissa", sillä
Raskasta Volvoa kuljettaneet Timo Salonen ja Erkki Pitkänen sijoittuivat yleiskilpailussa sijoille 2. ja 4. Poikien ero oli 33 sekuntia, joka syntyi Pitkäsen käydessä ojan puolella.
Valitettavasti vuoden 1974 Helsinki-rallia ei vielä löydy ewrc-resultsista, mutta yleiskilpailun viiden kärki oli:
1. Hannu Mikkola / Knut Aas, Ford, 1742
2. Timo Salonen / Seppo Harjanne, Volvo, 1802
3. Ulf Grönholm / Bo Långström, Volvo, 1828
4. Erkki Pitkänen / Juha Piironen, Volvo, 1835
5. Pentti Airikkala / Heikki Haaksiala, Vauxhall, 1861
Kursivoidut lainaukset HS 28.10.1974