Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kun mietitään F1- kausia, jolloin maailmanmestaruuteen on pystynyt kuljettaja, joka on ajanut pääkilpailijaansa heikommalla kalustolla, ei niitä montaa ole.

Sanoisin, että Michael Schumacherin Benetton oli Williamsia heikompi kaudella 1994. Ja jos Schumi olisi vienyt Ferrarilla mestaruuden 1997, olisi mestaruus tullut Williamsia heikommalla kalustolla.

Sitten tietysti Keke Rosbergin mestaruus 1982 tuli Williamsilla, joka oli tuolla kaudella Renaultia ja Ferraria heikompi.

Tuleeko muita esimerkkejä mieleen?

a3447c2894cc45568c2b32e24cb06883.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9579
Sijainti
Helsinki
Kun mietitään F1- kausia, jolloin maailmanmestaruuteen on pystynyt kuljettaja, joka on ajanut pääkilpailijaansa heikommalla kalustolla, ei niitä montaa ole.

Sanoisin, että Michael Schumacherin Benetton oli Williamsia heikompi kaudella 1994. Ja jos Schumi olisi vienyt Ferrarilla mestaruuden 1997, olisi mestaruus tullut Williamsia heikommalla kalustolla.

Sitten tietysti Keke Rosbergin mestaruus 1982 tuli Williamsilla, joka oli tuolla kaudella Renaultia ja Ferraria heikompi.

Tuleeko muita esimerkkejä mieleen?
Schumacherin Benettonissa väitettiin olevan luistonesto, mutta sitä FIA ei pystynyt todistamaan. Hill voitti kilpailut, joissa Schumi hylättiin ja oli poissa kilpailukiellon vuoksi. Loppujen lopuksi hänen kolmen voiton putki kauden alussa osoittautui ratkaisevaksi loppukaudesta.

Kaudella 1997 Villeneuve saavutti seistemän voittoa. Schumacher kaksi vähemmän, mutta kertaakaan eivät seisseet samalla podiumilla.

Rosbergin Williams käytti vapaasti hengittävää mottoorria, kun taas McLaren, Renault ja Ferrari ajoivat turboilla. Vuonna 1982 nähtiin 11 voittajaa. Pironin loukkaantimisen lisäksi toinen mestaruustaistoon vaikuttanut kilpailu oli San Marinon gp, jota 10 tallia protestoi Rosbergin ja Nelson Piquet'n edeltävän kisa hylsyjen vuoksi.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Oikeastaan myös 2005. McLaren oli tuolloin paras auto, mutta harmittavan epäluotettava, jolloin mestaruudet lipsahtivat Renaultille, joka toimi kuin kello.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Oikeastaan myös 2005. McLaren oli tuolloin paras auto, mutta harmittavan epäluotettava, jolloin mestaruudet lipsahtivat Renaultille, joka toimi kuin kello.
Aika oleellinen ominaisuus kuitenkin kilpa-autolle, että sillä pääsee maaliin asti. Nopein ei ole sama asia kuin paras.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kun mietitään F1- kausia, jolloin maailmanmestaruuteen on pystynyt kuljettaja, joka on ajanut pääkilpailijaansa heikommalla kalustolla, ei niitä montaa ole.

Sanoisin, että Michael Schumacherin Benetton oli Williamsia heikompi kaudella 1994.
Alkukaudesta Williams ei kyllä ollut mikään erityisen hyvä tai ainakin Senna tuskaili auton ajettavuuden kanssa. Loppukaudesta voi Williams ehkä olla Benettonia parempi, mutta se ei suoraan tarkoita sitä, että Schumi voitti heikommalla kalustolla. Jo mainitun luistonesto-huhun lisäksi Benetton huijasi poistamalla suodattimen tms. polttoaineen täyttöletkusta saadakseen virtausta lisää. Seurauksena Verstappenin perskarvojen grillaus.

Muuten, monesko kerta tämä jo on, kun samasta asiasta keskustellaan saman kysyjän toimesta? Sanoisin kolmas. Tuleeko muilla jotain muuta mieleen?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
123
"Lähihistoriasta" 1986 , 1991 (loppukaudesta selkeästi paras, ei ehkä kokonaisuutena koko kaudella), 1994, 1995 ja 2003 Williams oli paras auto. Tämä kuvastaa sitä, miten tehokkaasti talli menetti mestaruuksia, vaikka tulihan sitä menestystäkin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Muuten, monesko kerta tämä jo on, kun samasta asiasta keskustellaan saman kysyjän toimesta? Sanoisin kolmas. Tuleeko muilla jotain muuta mieleen?
Jos joskus on ollut puhetta asiasta, on siitä jo tovi vierähtänyt. Eikö siis asiaa voi avata uudestaankin?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
"Lähihistoriasta" 1986 , 1991 (loppukaudesta selkeästi paras, ei ehkä kokonaisuutena koko kaudella), 1994, 1995 ja 2003 Williams oli paras auto. Tämä kuvastaa sitä, miten tehokkaasti talli menetti mestaruuksia, vaikka tulihan sitä menestystäkin
Tosiaan Williams kaudella 2003 oli omastakin mielestäni paras auto tuolloin. Kumpa vain kuljettajat olisivat pystyneet mestaruudet tuomaan
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
"Lähihistoriasta" 1986 , 1991 (loppukaudesta selkeästi paras, ei ehkä kokonaisuutena koko kaudella), 1994, 1995 ja 2003 Williams oli paras auto. Tämä kuvastaa sitä, miten tehokkaasti talli menetti mestaruuksia, vaikka tulihan sitä menestystäkin
Onko sulla heittää jotain referenssiä tähän vai onko kyseessä puhtaasti empiirinen mielipide?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
123
Onko sulla heittää jotain referenssiä tähän vai onko kyseessä puhtaasti empiirinen mielipide?
Mikä näistä on vähiten selvä? Mutta juu, ainahan se tässä lajissa on jossain määrin empiirisestä mielipiteestä kyse, mutta kyllä näitä perustelemaan pystyn.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Jos joskus on ollut puhetta asiasta, on siitä jo tovi vierähtänyt. Eikö siis asiaa voi avata uudestaankin?
Tulee siitä totta puhuen vähän puppulausegeneraattorifiilis, jos sama käyttäjä vuodesta toiseen jauhaa samoja asioita, etenkin jos ei ole tarjota asioihin mitään uutta näkökulmaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Tulee siitä totta puhuen vähän puppulausegeneraattorifiilis, jos sama käyttäjä vuodesta toiseen jauhaa samoja asioita, etenkin jos ei ole tarjota asioihin mitään uutta näkökulmaa.
Tavallaan yritän saada muitakin mukaan keskusteluun. Itse laitoin muutaman esimerkin, joku toinen voisi lisätä esimerkkejä oli tarkoitus.

Yksinpuhelua en tykkää harrastaa, mutta olisi kiva aina, että joku avaisi aihetta lisää.

Ymmärrän toki pointin 👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Juuri kun ollaan ajettu Azerbaidzhanin GP, ensi viikolla odottaa jo Miamin GP.

Tällä kaudella ajetaan kolme GP:tä USA:n maaperällä, joista ensimmäinen jo ensi viikolla.

Sikäli on hyvä, että kisoja ajetaan kaikkialla, onhan kyse globaalista lajista, autourheilun kuninkuusluokasta. Ja juuri tämä tekijä erottaa Formula Ykköset esim. Nascarista ja IndyCarista, jotka ajavat pääasiassa Pohjois-Amerikassa.

Mitä muistoja, hyviä ja huonoja, teille tulee USA:n GP:stä?

Näitä on käsitelty ennenkin, eikä tarkoitus ole toistaa itseäni. Siksi olisi kiva, jos te muutkin foorumilaiset laittaisitte omia muistojanne. Tai jollei muistoja, niin jotain, mitä olette lukeneet myöhemmin kausioppaista, tai muusta.

Itse luin aikanaan F1-tähdet kirjaa. Siinä oli juttua myös Jean Alesista.

Alesi teki aikanaan valtavan vaikutuksen taistelemalla Tyrrellin autolla Sennan McLarenia vastaan. Kilpailu oli Phoenixissa 1990.

Harmi, ettei Alesi koskaan voittanut enempää kuin yhden GP:n. Lahjoja olisi ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Juuri kun ollaan ajettu Azerbaidzhanin GP, ensi viikolla odottaa jo Miamin GP.

Tällä kaudella ajetaan kolme GP:tä USA:n maaperällä, joista ensimmäinen jo ensi viikolla.

Sikäli on hyvä, että kisoja ajetaan kaikkialla, onhan kyse globaalista lajista, autourheilun kuninkuusluokasta. Ja juuri tämä tekijä erottaa Formula Ykköset esim. Nascarista ja IndyCarista, jotka ajavat pääasiassa Pohjois-Amerikassa.

Mitä muistoja, hyviä ja huonoja, teille tulee USA:n GP:stä?

Näitä on käsitelty ennenkin, eikä tarkoitus ole toistaa itseäni. Siksi olisi kiva, jos te muutkin foorumilaiset laittaisitte omia muistojanne. Tai jollei muistoja, niin jotain, mitä olette lukeneet myöhemmin kausioppaista, tai muusta.

Itse luin aikanaan F1-tähdet kirjaa. Siinä oli juttua myös Jean Alesista.

Alesi teki aikanaan valtavan vaikutuksen taistelemalla Tyrrellin autolla Sennan McLarenia vastaan. Kilpailu oli Phoenixissa 1990.

Harmi, ettei Alesi koskaan voittanut enempää kuin yhden GP:n. Lahjoja olisi ollut.
Näin teki.

Se on myös hyvä, että tänä vuonna onkin kolme eri kisaa Yhdysvaltoihin niin voi ehkä hyvällä onnella jakaa muistoja tasaisemmin välein yhtä sopiviin viikonloppuihin niin ei ihan liikaa tulisi kerralla muistoja.

Eli milloin ei nyt jaksaisi muistella niin voisi muistella myöhemmin tai sitten toisin päin.

Australian kisoista oli tarkoitus tuossa juuri tämän 'kevätloman' aikana laittaa muistopaketti juurikin vuosia 1985-1996 koskien, mutta taitaa jäädä toiseen kertaan ikävä kyllä.

Yhdysvalloista puhuen:

Tietysti itse radat on vieläkin melko tuoreita ja yksi uusikin toki perinnehistorialla.

Yhdysvaltojen kisoista vähän aiemmin toki kerrottuna mieleen vahvasti tulee YLE:n ajan erinäiset yllätyslähetykset juurikin Yhdysvalloista joista yksi oli Keken voittokin Detroitista 1985 lähtien käyntiin tv kakkosella 3 minuuttia ennen starttia, monet muut myöhäisillan tunnelmat ja toki tietty muukin paahteisuus mitä kisa voi joskus aikaan saada.

Detroitiin 1986 erikoista oli sekin, että keskeytyksiä katuratatyyliin kolareina ei nähty kuin kolmesti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
CCMK viittasikin tuohon Detroitin kisaan 1985 omissa muistelmissaan, niin laitan tuon kisan tähän.

Suomalaiset ovat menestyneet hyvin USA:n maaperällä ajetuissa F1-kisoissa, kuten Räikkösen ja Bottaksen COTA:n voitot (vuosina 2018 ja 2019), Häkkisen voitto Indianapolisissa 2001, sekä Rosbergin voitot Detroitissa 1985 ja Dallasissa 1984 osoittavat.

Keke Rosberg oli urallaan katuratojen osaaja, suurin osa voitoista tuli juuri katuradoilla. Näin myös Detroitissa 1985.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Ayrton Sennan kuolemasta jo 29 vuotta.

Mitäpä mies olisikaan saavuttanut ilman kuolemaansa?

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/9c1d05a1-923c-48f8-9ac1-63a7f5b936b2
En tiedä mitä olisi Senna saavuttanut vielä urallaan, jos ei olisi se yksi osa osunut kypärän visiirin läpi suoraan läpi kypärään Imolassa 94. Mutta mitä luin 2014 vappuna maikkarin formula-sivustolla että oli kuulemma käynyt keskusteluja Ferrarin johtoportaan kanssa paikasta 95 94 keväänä ja Sennahan halusi huhujen mukaan päättää uransa Ferrarilla joten hyvin todennäköisesti olisi siirtynyt 94 jälkeen Ferrarille.
Ehkä Senna ei viihtynyt Williamsilla kun rupesi kesken kauden keskustelemaan jo Ferrarin kanssa ennen Imolan kisaa huhuista päätellen. Sennahan oli jo talvitesteissä muistaakseni tainnut huomata että Williams ajokissa ei ollut kaikki muumit laaksossa eli oli havainnut auton vaarallisuuden jo ennen kauden alkua.
Mielestäni Sennan mahikset voittaa mestaruus olisivat olleet 94 tai 96-97 jos olisi jatkannut siihen asti Williamsilla.
95 olisi ollut pieni tsäänsi voittaa koska Benetton oli 95 kisa trimmissä todella huikea Schumin alla ja 95 Williams loisti enemmän aika-ajoissa kuin kisassa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En tiedä mitä olisi Senna saavuttanut vielä urallaan, jos ei olisi se yksi osa osunut kypärän visiirin läpi suoraan läpi kypärään Imolassa 94. Mutta mitä luin 2014 vappuna maikkarin formula-sivustolla että oli kuulemma käynyt keskusteluja Ferrarin johtoportaan kanssa paikasta 95 94 keväänä ja Sennahan halusi huhujen mukaan päättää uransa Ferrarilla joten hyvin todennäköisesti olisi siirtynyt 94 jälkeen Ferrarille.
Ehkä Senna ei viihtynyt Williamsilla kun rupesi kesken kauden keskustelemaan jo Ferrarin kanssa ennen Imolan kisaa huhuista päätellen. Sennahan oli jo talvitesteissä muistaakseni tainnut huomata että Williams ajokissa ei ollut kaikki muumit laaksossa eli oli havainnut auton vaarallisuuden jo ennen kauden alkua.
Mielestäni Sennan mahikset voittaa mestaruus olisivat olleet 94 tai 96-97 jos olisi jatkannut siihen asti Williamsilla.
95 olisi ollut pieni tsäänsi voittaa koska Benetton oli 95 kisa trimmissä todella huikea Schumin alla ja 95 Williams loisti enemmän aika-ajoissa kuin kisassa.
Autohan ei ollut enään 90-luvun alun veroinen suurehkojen sääntömuutosten jälkeen. Williams oli varmasti tikun nokassa ja suurennuslasin alla, kun sillä oli ollut niin hyvät systeemit ennen kieltoja. Benettonistahan puhuttiin, että olisi ollut kiellettyjä ominaisuuksia piilossa.

Schumin ihanoijat ovat kyllä vahvasti sitä mieltä, että Williams vm. 94-95 oli ehdottomasti kauden paras auto, täysin ylikylän laite. Benetton sitten jotain kolmas- tai neljäs- tai viimeiseksiparas. Sennan puheet alkuvuodesta -94 ei ilmeisesti merkkaa mitään. Loppukaudesta ehkö saattoikin olla, mutta se oli vain loppukausi.

Senna Willimasilla -95 edellisen vuoden mestarina ja haastaja Schumi Benetton Rellulla olisi ollut mahtavuutta. legendaarista. Tai ainakin on kiva kuvitella niin...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Autohan ei ollut enään 90-luvun alun veroinen suurehkojen sääntömuutosten jälkeen. Williams oli varmasti tikun nokassa ja suurennuslasin alla, kun sillä oli ollut niin hyvät systeemit ennen kieltoja. Benettonistahan puhuttiin, että olisi ollut kiellettyjä ominaisuuksia piilossa.

Schumin ihanoijat ovat kyllä vahvasti sitä mieltä, että Williams vm. 94-95 oli ehdottomasti kauden paras auto, täysin ylikylän laite. Benetton sitten jotain kolmas- tai neljäs- tai viimeiseksiparas. Sennan puheet alkuvuodesta -94 ei ilmeisesti merkkaa mitään. Loppukaudesta ehkö saattoikin olla, mutta se oli vain loppukausi.

Senna Willimasilla -95 edellisen vuoden mestarina ja haastaja Schumi Benetton Rellulla olisi ollut mahtavuutta. legendaarista. Tai ainakin on kiva kuvitella niin...
Olisi kyllä ollut todella mielenkiintoista nähdä prime-time ajan Schumacher ja Senna vielä taistelemassa useamman vuoden keskenään. Kovia vääntöjä toki miehillä ehtikin jo olla.

Mitäpä sitten kausina 1998-2000? Olisiko Senna kenties vielä palannut takaisin McLarenille? Häkkinen ja Senna tiimikavereina.

Mitä tulee Benetton ja Williams vertailuun kausina 1994 ja 1995, niin eiköhän Williams ollut askeleen edellä. En pidä Damon Hilliä kuitenkaan Michael Schumacherin veroisena kuljettajana. Ja eihän juuri Benettonin kakkoskuskit saaneet mitään aikaiseksi Benettonilla 1994.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Viimeiseksi jäänyt taistelu Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin välillä Interlagosissa 1994.


Kolmen lajilegendan, Sennan, Prostin ja Schumacherin taistelu Silverstonessa 1993.

Ja samana vuonna Etelä-Afrikassa
 
Ylös