Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5416
Menee ehkä hieman offiksi, mutta miten on rallin puolella, kukakohan rallimestareistamme on ollut pidetyin/suosituin? Itse veikkaan Kankkusta. Hänethän on jopa kertaalleen valittu vuoden urheilijaksi, ketään toista rallisankariamme ei kertaakaan.
Vatanen on kanssa ollut suosittu ja tunnettu. Ulkomaillakin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9552
Sijainti
Helsinki
Vaikka Bakun radalla on ajettu vuodesta 2016 lähtien (pl. koronavuosi 2020). on kilpailu ja rata tarjonnut hyvin nostalgisia hetkiä. Kaikista ensimmäisen Euroopan grand Pric:nä ajetun kilpailun voitti Nico Rosberg. Vuotta myöhemmin Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton kolaroivat jarrutestailivat turva-auton takana. Seuraavana vuonna Max Verstappen ja Daniel Ricciardo kolaroivat pääsuoralla ja 2021 renkaita räjähteli, Verstappen potki autoaan ja uusintalähtö otettiin ruudukoista kaksi kierrosta ennen maalia.

Tulloin Hamiltonin jarrut savusivat ja Checo voitti. Viime vuonna Verstappen paranteli edeltävän vuoden haavansa dominoivalla voitollaan.

Suomalaisten komein hetki oli Valtteri Bottaksen voitto vuonna 2019.

Koosteet vuosien 2017-21 kisoista.




 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Mikä on paras hetki Azerbaidzhanin kisoista? Mielestäni Bottaksen voitto on sellainen, niinkuin @spotter90 jo ylempänä kirjoitti. Bottas pystyi välillä voittamaan Hamiltonin ajamalla, ja juuri tuossa kisassa se onnistui.

Myös Sergio Perez on aina loistanut radalla. Force Indialla pari podiumia ja Red Bullin ratissa myös voitto.

Voisi olettaa, että Aston Martin kulkee kovaa viikonloppuna, sillä tiimihän pohjautuu Force Indiaan/Racing Pointiin, ja tiimi menestynyt aiemmin hyvin täällä.

Räikkönen parhaimmillaan toinen tässä kisassa.

Mutta myös tällainen hetki Räikkösen kohdalle sattui kaudella 2017.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Bakun voittajat tulleet vain kahdesta tiimistä tähän mennessä, eli vain Mercedekseltä ja Red Bullilta.

Tuleeko tähän muutos tulevana viikonloppuna? Itse näkisin Aston Martinin olevan vahvin ehdokas voittajaksi heti Red Bullin jälkeen.

Screenshot_20230424_214945_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Saman tiimin kuljettajien keskinäistä kolarointia ei koskaan katsota hyvällä. Siitä huolimatta, kun puhutaan kilpakuljettajista, näin välillä tapahtuu, sillä tuumaakaan ei haluta antaa periksi.

Tässä Bakun Azerbaidzhanin GP:ssä vuonna 2018 tapahtui keskinäinen kolarointi Red Bullin kuljettajien , Verstappenin ja Ricciardon, välillä.

Kummassakin oli varmasti vikaa, mutta oliko tilanne enemmänkin mielestäsi kilpailu-onnettomuus? Vai kumman nostaisit enemmän syylliseksi?

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Saman tiimin kuljettajien keskinäistä kolarointia ei koskaan katsota hyvällä. Siitä huolimatta, kun puhutaan kilpakuljettajista, näin välillä tapahtuu, sillä tuumaakaan ei haluta antaa periksi.

Tässä Bakun Azerbaidzhanin GP:ssä vuonna 2018 tapahtui keskinäinen kolarointi Red Bullin kuljettajien , Verstappenin ja Ricciardon, välillä.

Kummassakin oli varmasti vikaa, mutta oliko tilanne enemmänkin mielestäsi kilpailu-onnettomuus? Vai kumman nostaisit enemmän syylliseksi?

Puukengän piikkiin menee, vaihtoi jarrutusalueella linjaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Joo siinä oli kyllä nuori kuski melkoinen puupää tallinsakin etua vastaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6157
Olen aina mieltänyt tuon tapauksen olevan viimeistään se, jolloin Ricciardo päätti nostaa kytkintä Red Bullilta. Se, miten talli ei suostunut laittamaan tuota pätkääkään Verstappenin syyksi kertoi aika paljon.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Bakun voittajat tulleet vain kahdesta tiimistä tähän mennessä, eli vain Mercedekseltä ja Red Bullilta.

Tuleeko tähän muutos tulevana viikonloppuna? Itse näkisin Aston Martinin olevan vahvin ehdokas voittajaksi heti Red Bullin jälkeen.

Näytä liitetiedosto 3490
Sinänsä hauskaa, että vaikka voitot onkin vain kahdella tiimillä, niin eri jantteri kuitenkin ollut ratissa joka kerta.

Nyt pitäisi mennä samalla kaavalla Russellille...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Joskus F1- kuljettajalla voi ikäänkuin tulla musta hetki kilpaillessa. Näin kävi myös Vettelille Bakussa kaudella 2017.


Bottas taas nousi tällä loppuhetken ohituksella Strollin ohi toiseksi samassa kisassa.

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Bottas taas nousi tällä loppuhetken ohituksella Strollin ohi toiseksi samassa kisassa.
Vaan 1 esimerkki, kuinka kuskilla ei pitäisi enää olla urheilullisesti asiaa kärkitaisteluun, kun alussa sattui haaveria ja jäi kierroksella. Turvikset ja samalle kierrokselle päästämiset sitten antoi anteeksi. Suomalaisittain toki hyvä, että hyötyi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tiesittekö, että ennen, vielä 1980-luvulla, kierroksella ohitettavien ei ollut pakko päästää nopeampiaan ohi, vaikka heille näytettiin sinistä lippua. Ei, vaikka he olisivat jääneet kierroksella tai useammallakin.

Vasta 1990- luvulle tultaessa sinistä lippua näytettäessä oli pakko päästää nopeampi kuljettaja ohitse.

Alla erittäinkin mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Toisi varmasti myös nykypäivänä kilpailuihin väriä, jos hitaampi kierroksella jäävä kuljettaja pidättelisi nopeampaansa, vai mitä virkat?

https://www.essentiallysports.com/f1-blue-flags-didnt-mean-much/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15013
Tiesittekö, että ennen, vielä 1980-luvulla, kierroksella ohitettavien ei ollut pakko päästää nopeampiaan ohi, vaikka heille näytettiin sinistä lippua. Ei, vaikka he olisivat jääneet kierroksella tai useammallakin.

Vasta 1990- luvulle tultaessa sinistä lippua näytettäessä oli pakko päästää nopeampi kuljettaja ohitse.

Alla erittäinkin mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Toisi varmasti myös nykypäivänä kilpailuihin väriä, jos hitaampi kierroksella jäävä kuljettaja pidättelisi nopeampaansa, vai mitä virkat?

https://www.essentiallysports.com/f1-blue-flags-didnt-mean-much/
Tuo on kyllä siinä mielessä vähän ellei räikeästikin väärin, että ei muka olisi tarvinnut päästää sinisillä lipuilla ohi ketään kierroksella.

Kyllä tarvitsi, mutta yksinkertaisemmin puhuen kierrosmäärä oli toinen kuten myös pidempi minkä sisään täytyi viimeistään toinen kuski päästää ohi ja siihen asti oli tiettyyn rajaan asti hyvin vapaat kädet ajaa kilpaa.

Noihin alettiin kiinnittää huomiota juurikin erinäisissä yhteyksissä kertomani vuoden 1981 Elio de Angelisin sinisten lippujen kohuestelyjen vuoksi ja sittemmin raja pienentyi ennen pitkää ellei melko äkkiäkin selkeään kolmen kierroksen rajaan minkä sisään täytyi päästää ohi, mutta toki vielä tuolloinkin päätös kenties rangaista oli tuomariston hallussa kuten myös viimeisen kerran yleensä täytyi varoittaa kuskia keltaisella lipulla tai vielä sitten jo valmiiksi mustavalkoisella lipulla mikäli rikkeitä oli estelijällä.

Tuo selkeä raja oli parasta kun se nimenomaan takasi kaikille oman työrauhan kuten ajorauhankin.

Sekin ja koko tuo lippuraja on aina ollut riippuvainen radastakin.

Esimerkiksi Monacossa tai ennen Detroitissa ei ollut ahtauden vuoksi paljonkaan paikkoja mitenkään laskea toista ohi.

Sittemmin ikävä kyllä tuota rajaa alettiin järjettömästi alentaa juuri 1990-luvun aikana silloisten huippukuskien typerien valitusten vuoksi ensin yhden ainoan kierroksen rajaan ja sittemmin täysin naurettavaan kolmen mutkan tai kolmen siksi laskettavan suoran mitan säännöksi.

Etenkin juuri kerrotuille ahtaille radoille se homma ei yksinkertaisesti toimi niin kuin olettaisi ja eihän se toinen kuskikaan tai useampikin voi aina edestä kadota!

Sen sijaan jollakin pitkällä, selkeiden suorien kuten hyvien leikkausmutkien radoilla hyvällä kiintopisteellä kuten Spassa voisi miettiä niin sitten on täysin eri asia jopa nykysäännöilläkin niiden typeryydestä huolimattakin olla silloin niille paikkansa kun on tilaa oikeastikin toimia kuten toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Keke Rosbergin haastattelu lopettamispäätöksensä jälkeen. Keke lopetti tyylikkäästi huipulla, ei kehärääkkinä.


 
Ylös