Tiesittekö, että ennen, vielä 1980-luvulla, kierroksella ohitettavien ei ollut pakko päästää nopeampiaan ohi, vaikka heille näytettiin sinistä lippua. Ei, vaikka he olisivat jääneet kierroksella tai useammallakin.
Vasta 1990- luvulle tultaessa sinistä lippua näytettäessä oli pakko päästää nopeampi kuljettaja ohitse.
Alla erittäinkin mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Toisi varmasti myös nykypäivänä kilpailuihin väriä, jos hitaampi kierroksella jäävä kuljettaja pidättelisi nopeampaansa, vai mitä virkat?
https://www.essentiallysports.com/f1-blue-flags-didnt-mean-much/
Tuo on kyllä siinä mielessä vähän ellei räikeästikin väärin, että ei muka olisi tarvinnut päästää sinisillä lipuilla ohi ketään kierroksella.
Kyllä tarvitsi, mutta yksinkertaisemmin puhuen kierrosmäärä oli toinen kuten myös pidempi minkä sisään täytyi viimeistään toinen kuski päästää ohi ja siihen asti oli tiettyyn rajaan asti hyvin vapaat kädet ajaa kilpaa.
Noihin alettiin kiinnittää huomiota juurikin erinäisissä yhteyksissä kertomani vuoden 1981 Elio de Angelisin sinisten lippujen kohuestelyjen vuoksi ja sittemmin raja pienentyi ennen pitkää ellei melko äkkiäkin selkeään kolmen kierroksen rajaan minkä sisään täytyi päästää ohi, mutta toki vielä tuolloinkin päätös kenties rangaista oli tuomariston hallussa kuten myös viimeisen kerran yleensä täytyi varoittaa kuskia keltaisella lipulla tai vielä sitten jo valmiiksi mustavalkoisella lipulla mikäli rikkeitä oli estelijällä.
Tuo selkeä raja oli parasta kun se nimenomaan takasi kaikille oman työrauhan kuten ajorauhankin.
Sekin ja koko tuo lippuraja on aina ollut riippuvainen radastakin.
Esimerkiksi Monacossa tai ennen Detroitissa ei ollut ahtauden vuoksi paljonkaan paikkoja mitenkään laskea toista ohi.
Sittemmin ikävä kyllä tuota rajaa alettiin järjettömästi alentaa juuri 1990-luvun aikana silloisten huippukuskien typerien valitusten vuoksi ensin yhden ainoan kierroksen rajaan ja sittemmin täysin naurettavaan kolmen mutkan tai kolmen siksi laskettavan suoran mitan säännöksi.
Etenkin juuri kerrotuille ahtaille radoille se homma ei yksinkertaisesti toimi niin kuin olettaisi ja eihän se toinen kuskikaan tai useampikin voi aina edestä kadota!
Sen sijaan jollakin pitkällä, selkeiden suorien kuten hyvien leikkausmutkien radoilla hyvällä kiintopisteellä kuten Spassa voisi miettiä niin sitten on täysin eri asia jopa nykysäännöilläkin niiden typeryydestä huolimattakin olla silloin niille paikkansa kun on tilaa oikeastikin toimia kuten toimii.