Tähänkin mennessä power stage-pisteiden avulla
yleiskilpailun 3. on voinut saada enemmän pisteitä kuin 2.
yleiskilpailun 4. on voinut saada enemmän pisteitä kuin 3.
yleiskilpailun 5. on voinut saada saman verran pisteitä kuin 3.
Ennen powerpisteitä lauantain nopein ja sunnuntain neljäs saa yhtä paljon pisteitä kuin lauantain toinen ja sunnuntain nopein. Jos katsotaan 2023 MM-ralleja, niin jos lauantain johtaja ollut olisi körötellyt sunnuntaina neljänneksi, hän olisi Meksikossa pudonnut yleiskilpailun kolmanneksi ja Kroatiassa sekä Safarissa yleiskisan toiseksi. Montessa, Ruotsissa ja Chilessä sijoituksen alentuminen olisi jäänyt alle viiden sekunnin päähän.
Jatkossa sunnuntaina on varmasti terävämpää ajamista, mutta yleiskisan merkitys riippuu siitäkin, mitä TV-lähetyksissä aletaan seurata. Onko sunnuntaina pääpaino pelkästään sunnuntain ajolla vai yleiskilpailulla. Riittääkö aika tai katsojien mielenkiinto molempiin.
Silti tähän mennessä yleiskilpailussa sunnuntaina toisen ohittamisesta on oma pistepotti karttunut. Tänä vuonna ei enää.
Tosiaan mielenkiintoista nähdä näytetäänkö yleiskilpailun tulosta rallin loppugrafiikoissa, kun näytettävänä on jo lauantain, sunnuntain ja powerin pisteet ja sitten yhteispistetilanne.
Mutta hyväksyn enemmistön mielipiteen ja voidaan myös tarvittaessa vaihtaa systeemiä jos alkaa tuntua väärältä.
Veikataan siis:
- top 6 yleiskilpailusta kuten ennenkin
- eniten pätkiä voittanutta kuten ennenkin
- RC2-luokan top 3 (oikean sijan veikkaamisesta 3p, sivuosumasta 1p)
Kahtena viime kautena on ollut se muutos, että voittajan oikein veikkaamisesta on saanut 3p sijaan 4p, pitäisikö tämä muuttaa nyt takaisin 3p:ksi, koska varsinaisen rallin voiton merkitys ei ole enää entisensä?