Kotimaan rallikausi 2024

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tuomariston päätöksissä lukee hylkäämisen syy kaikilla sama: Ek2 lähtö-AT 2A... Ymmärrän tuon niin että ovat oikaisseet pätkällä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Selkis... Eli KV aikakortti käytössä. AT 2A on huollon regroup eikä pätkän maali-AT kuten ekaksi ajattelin... Siis siirtymällä ajettu harhaan...
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
951
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Riihimäellä ykkösen maalissa ja kolmosen vasuriristeyksessä, kartan mukaan A. Hyvin porukkaa penkalla. Kivenne valu risteyksessä pehmeelle ja hento kopsaus koivuun. Aika vähän autoja ylemmissä luokissa, pl V-autot.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Kova veto kyllä 14-vuotiaalta Lauri Haloselta ajaa toiseksi SM4-luokassa. Onhan kaveri osoittanut crosskarteissa olevansa ihan rattimies, mutta ihan tällaista en itse odottanut.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
412
Ekat kisat ajeltu ja aikalailla silleen menikin kuin ajatteli.
Roope Korhonen hallitsi odotetusti ykkösluokkaa ja jäi vähän sellainen kuva että aivan kaikki ei ollut pelissä.
Isoimmat yllätykset kisassa oli Jooa Iivari ja Lauri Halonen.
Tuukka Kauppisen vauhti myös säväytti💪
Uskotaan että Tunturissa syttyy myös meidän 1 luokka kunnolla liekkeihin ja saadaan sinnekkin kunno voittotaistot käyntiin👌
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Kova veto kyllä 14-vuotiaalta Lauri Haloselta ajaa toiseksi SM4-luokassa. Onhan kaveri osoittanut crosskarteissa olevansa ihan rattimies, mutta ihan tällaista en itse odottanut.
Huimaa tekemistä kyllä. Jäi vain minuutin verran Ville Vatasesta, joka hallinnut tuota vakioiden luokkaa kuitenkin jo pari vuotta. Aika matalat kertoimet taitaa antaa, jos sanoo, että hänestä kuullaan vielä..
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
134
Niclas Grönholmin rallilla sitten tyly loppu. Viimeisen EK:n lumeen ajo aiheutti keskeytyksen ennen maali-AT:ta varotoimenpiteenä, ettei kone hajoa. Tässä se vanha "rallijargon" konkretisoitui: pitää päästä maaliin. Miten nykyisin MM-ralleissa, onko ihan sääntö, yleinen käytäntö vai onko vielä poikkeuksia, ettei maali-EK ole heti Powerin jälkeen? Tuo voisi olla sääntöuudistuksen paikka ihan kotimaan kisoissakin, ellei rallin historiaa kestävyyskisana haluta kunnioittaa tältä osin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Niclas Grönholmin rallilla sitten tyly loppu. Viimeisen EK:n lumeen ajo aiheutti keskeytyksen ennen maali-AT:ta varotoimenpiteenä, ettei kone hajoa. Tässä se vanha "rallijargon" konkretisoitui: pitää päästä maaliin. Miten nykyisin MM-ralleissa, onko ihan sääntö, yleinen käytäntö vai onko vielä poikkeuksia, ettei maali-EK ole heti Powerin jälkeen? Tuo voisi olla sääntöuudistuksen paikka ihan kotimaan kisoissakin, ellei rallin historiaa kestävyyskisana haluta kunnioittaa tältä osin.
Kyllä niissä käsittääkseni maali AT on yleensä kisakeskuksessa. Eli ei lopu Powerin maaliin ja sinne maaliin saakka on päåstävä.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
170
Kyllä niissä käsittääkseni maali AT on yleensä kisakeskuksessa. Eli ei lopu Powerin maaliin ja sinne maaliin saakka on päåstävä.
Tätä mää oon usein miettinyt, et melko rohkeasti noissa voittoja, maailmanmestaruuksia ym. juhlitaan tv:kameroiden välityksellä miljoonille ihmisille.
Mitäs sit tapahtuu, jos se vehje vielä kuitenkin laukeaa ennen maali-AT:ta ja champaniat on jo ruiskuteltu?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tätä mää oon usein miettinyt, et melko rohkeasti noissa voittoja, maailmanmestaruuksia ym. juhlitaan tv:kameroiden välityksellä miljoonille ihmisille.
Mitäs sit tapahtuu, jos se vehje vielä kuitenkin laukeaa ennen maali-AT:ta ja champaniat on jo ruiskuteltu?
Luis Moya muuten puhui juuri tästä 1998 RAC:n jälkeen, että ainoa hyvä asia kyseisessä konerikossa oli että moottori laukesi kun auto oli vielä pätkällä. Jos moottori olisi hajonnut viimeisellä siirtymällä olisi kaksikko ehtinyt jo juhlistaa maailmanmestaruutta TV-kameroiden edessä viimeisen pätkän maalissa, ennen kuin matto olisi sitten vedetty jalkojen alta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tätä mää oon usein miettinyt, et melko rohkeasti noissa voittoja, maailmanmestaruuksia ym. juhlitaan tv:kameroiden välityksellä miljoonille ihmisille.
Mitäs sit tapahtuu, jos se vehje vielä kuitenkin laukeaa ennen maali-AT:ta ja champaniat on jo ruiskuteltu?
Monessa MM-rallissa on kaksi podiumia: yksi telkkarille powerin maalissa ja toinen perinteisempi maaliramppi huoltoparkissa. Tosin taitaa se jälkimmäinenkin olla ennen kuin autot on jälkikatsastettu ja tulokset allekirjoitettu tuomariston toimesta.

Joissain ralleissa vika AT on aidosti powerin maalissa. Esim viime vuonna Jyskälässä Himoksella. Samoin Ruotsissa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Tätä mää oon usein miettinyt, et melko rohkeasti noissa voittoja, maailmanmestaruuksia ym. juhlitaan tv:kameroiden välityksellä miljoonille ihmisille.
Mitäs sit tapahtuu, jos se vehje vielä kuitenkin laukeaa ennen maali-AT:ta ja champaniat on jo ruiskuteltu?
Jaa'a, tiettyjen osien vaurioitten kohdalla kuski saattaa kirota mielessään et voi vitalis kun tuli se shampanja ruiskutettua kartturin niskaan.

Neuville ja Meksiko 2014 on kyllä klassikkokamaa tämän suhteen, palkinnoksi saadut olutpullot kipattiinkin Hyundain jäähdyttimeen et pääsivät huoltoparkkiin Powerin maalilta. Kieltämättä siinä on saattanut huoltoon tullessa suhteellisen mielenkiintoiset tuoksut kun glykolin sun muitten sijaan tuoksahtaa vähän lämpimäksi päässyt mallastuote.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
170
Luis Moya muuten puhui juuri tästä 1998 RAC:n jälkeen, että ainoa hyvä asia kyseisessä konerikossa oli että moottori laukesi kun auto oli vielä pätkällä. Jos moottori olisi hajonnut viimeisellä siirtymällä olisi kaksikko ehtinyt jo juhlistaa maailmanmestaruutta TV-kameroiden edessä viimeisen pätkän maalissa, ennen kuin matto olisi sitten vedetty jalkojen alta.
Onneksi tuota ei liene tapahtuneen kovin usein yleiskilpailussa parhaiten pärjänneelle, jos koskaan. Ja toivottavasti ei edes tapahdu.

Yksi tapaus, mikä hämärästi tulee mieleen kansallisesti. Niin olisko ollut peräti edesmennyt Seppo Kopra, kun keskeytti jonkun "kyläkisan" viimeisen pätkän jälkeen ennen maali-AT:ta yleiskilpailun kärjestä. Taisi olla sitä aikaa, kun ajeli Corolla WRC:llä. Ja syy oli kyllä ymmärrettävä. Oli luvannut olla tyttärensä syntymäpäivillä mukana, jotka päällekkäin pyttyjen jaon kanssa. Korjatkaa toki jos muistikuvani pätkii kuljettajan tai tapahtumien osalta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3348
Sijainti
Lahti
Vaikka Niclas Grönholmin loppuviimeistely jäi vajaaksi, niin kokonaisuudessaan jäbä veti mainiosti.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Olivat ajaneet hankeen. Päässeet jatkamaan. Pysähtyneet antamaan tietä takaa tulevalle, joka oli päässyt ohittamaan. Isä oli noussut autosta ja sillä hetkellä takaa tulikin toinen auto, joka osui häneen. Iskun voimasta lensi takaa tulleen auton tuulilasiin ja siitä penkkaan. Päässä ollut kypärä pelasti hengen. Jalkapöydän luita meni sijoiltaan. Ensin Jyväskylään sairaalaan ja sitten siirrettiin Seinäjoelle kotimaakuntaan.

Juttu on maksumuurin takana, mutta otsikon mukaan kuskina oli kartturin 12-vuotias poika. Enpä tiennyt, että rallia pääsee ajamaan Suomessa noin nuorena.
Näissä R-Rallicupin karkeloissa on mahdollista. AKK:n kisoissa voi ajaa 14-vuotiaana, sinä vuonna kun täyttää 15 vuotta.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Yle: https://yle.fi/a/74-20069405

Pitkään rallia harrastanut kauhavalainen Jyri Ahonen toimi Citroën C1 -autossa 12-vuotiaan poikansa kartanlukijana, kun auto oli ajanut ulos ensimmäisellä erikoiskokeella.

Nuori kuljettaja ajoi autonsa tien sivuun, jotta takaa tuleva pääsisi ohi, mutta jäi lumeen kiinni.

Kartturina toiminut Ahonen nousi autosta varoittaakseen muita kilpailijoita, jolloin takaa tullut auto oli törmännyt häneen ja autoon. Ahonen oli sinkoutunut törmäyksen voimasta ojaan.

– Olen ajanut itse paljon kilpaa. Ajatus on aina se, että keskeytystilanteissa mennään varoittamaan muita kilpailijoita, ettei törmäyksiä tapahtuisi. Oli onneton sattuma, että lumipyry heikensi näkyvyyttä ja onnettomuus tapahtui, Ahonen sanoo.
 
Ylös