Kuskispekulaatiot 2025: Silly season

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Harvoin tallipäällikkö vetää suunnitteluosastoa. Kuka on Haasilla tekninen johtaja vai ostavatko senkin ostopalveluna?


Komatsu laittoi alkuvuodesta tallin aika uuteen uskoon. Sordo on tekninen johtaja nykyään.

Oli niillä muutaman vuoden omaa suunnittelua jo, mutta mitä lie tehneet, kun piirtelivät pääasiassa vanhoja autoja, ilman päivityksiä. Guntherin aikaan tuli käytännössä se yksi päivitys vuodessa ja muuten ajettiin samalla. Nyt on tullut monen vuoden päivitykset tän vuoden aikana. Iso muutos tallissa ja toimintatavoissa.

https://www.formula1.com/en/latest/article/haas-name-new-technical-director-and-performance-chief-after-winter.1sq0NlWhdpryepk0pA4FH6
Kaikkihan me tiedämme että tämän kauden autojen peruspilarit on lyöty maahan jo viime vuonna jolloin Komatsu ja nykyinen tekninen johtaja Sordo eivät olleet puikoissa. Vaikka Komatsu kuinka järkevältä ja pätevältä vaikuttaakin, ensi kausihan on vasta uuden tallipäällikön kädenjälkeä ja siihen kuuluu myös uudet kuskivalinnat rookie-Bearmann ja Estie-Bestie. Olisin Haasina lähestynyt tosissaan Bottasta, jolla on kyky pitää vehkeet kasassa kun taas Ocon on Magnussen 2.0.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
En olisi aivan varma. Guntherin aikana ei tapahtunut mitään ja nyt on toimintatavoissa tapahtunut suurin muutos koko Haasin historiassa, niin vahvasti epäilen kenkää saaneet tallipäälikön olleen muutosten takana. Ehkä aiemminkin on suunniteltu esim. enemmn päivityksiä kauden aikana, mutta syystä tai toisesta niitä ei tullut, nyt kuitenkin päivityksiä tapahtuu ja talli menee eteenpäin, eikä polje paikallaan.
Ei paljoa muitakaan talleja näytä kiinnostavan kaivaa ukkoa roskiksesta omiin projekteihinsa, niin sekin kertoo jotain.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
En olisi aivan varma. Guntherin aikana ei tapahtunut mitään ja nyt on toimintatavoissa tapahtunut suurin muutos koko Haasin historiassa, niin vahvasti epäilen kenkää saaneet tallipäälikön olleen muutosten takana. Ehkä aiemminkin on suunniteltu esim. enemmn päivityksiä kauden aikana, mutta syystä tai toisesta niitä ei tullut, nyt kuitenkin päivityksiä tapahtuu ja talli menee eteenpäin, eikä polje paikallaan.
Ei paljoa muitakaan talleja näytä kiinnostavan kaivaa ukkoa roskiksesta omiin projekteihinsa, niin sekin kertoo jotain.
Tallipäälliköt jotka tulevat valmiiseen pöytään niin eivät laivaa heti käännä samana kautena. Toki Komatsu on varmaan piristysruiske tallille ja tekee ehkä hyviä päätöksiä koskien tulevaisuutta, vaikuttaa muutenkin hyvältä vaihdokselta, mutta vähän on ennen aikaista keulimista ilmassa Komatsun suhteen. Hulkki on ollut tallin menestyksen kulmakiviä tällä kaudella kahmimalla ylivoimaisesti suurimman potin pisteistä, samalla Haasia on auttanut Alpinen ja Williamsin yllättävä taantuminen.

Mutta sen suurimman päätöksen teki Gene joka laittoi Steinerin ja Restan pihalle, jotka tämän kauden auton ovat luoneet. Restalla oli ilmeisesti myös sukset ristissä Genen kanssa.

Silloin kuin Vasseuri tuli Ferrarille niin eihän silloin kukaan odottanut Ferrarin kurssin kääntyvän samantien niin en ymmärrä miksi Haas olisi eri asia? Ilmeisesti, koska Steiner.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Tallipäälliköt jotka tulevat valmiiseen pöytään niin eivät laivaa heti käännä samana kautena. Toki Komatsu on varmaan piristysruiske tallille ja tekee ehkä hyviä päätöksiä koskien tulevaisuutta, vaikuttaa muutenkin hyvältä vaihdokselta, mutta vähän on ennen aikaista keulimista ilmassa Komatsun suhteen. Hulkki on ollut tallin menestyksen kulmakiviä tällä kaudella kahmimalla ylivoimaisesti suurimman potin pisteistä, samalla Haasia on auttanut Alpinen ja Williamsin yllättävä taantuminen.

Mutta sen suurimman päätöksen teki Gene joka laittoi Steinerin ja Restan pihalle, jotka tämän kauden auton ovat luoneet. Restalla oli ilmeisesti myös sukset ristissä Genen kanssa.

Silloin kuin Vasseuri tuli Ferrarille niin eihän silloin kukaan odottanut Ferrarin kurssin kääntyvän samantien niin en ymmärrä miksi Haas olisi eri asia? Ilmeisesti, koska Steiner.
Hyvinhän se kurssi on kääntynyt siitä sekoilusta Ferkullakin, vaikka viime kisat eivät aivan kärjessä olekkaan ollut. Kyllä hyvä johtaja saa ihmisistä parhaan irti, huonoja paremmin ja loistava sitten sitäkin paremmin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Tallipäälliköt jotka tulevat valmiiseen pöytään niin eivät laivaa heti käännä samana kautena. Toki Komatsu on varmaan piristysruiske tallille ja tekee ehkä hyviä päätöksiä koskien tulevaisuutta, vaikuttaa muutenkin hyvältä vaihdokselta, mutta vähän on ennen aikaista keulimista ilmassa Komatsun suhteen. Hulkki on ollut tallin menestyksen kulmakiviä tällä kaudella kahmimalla ylivoimaisesti suurimman potin pisteistä, samalla Haasia on auttanut Alpinen ja Williamsin yllättävä taantuminen.

Mutta sen suurimman päätöksen teki Gene joka laittoi Steinerin ja Restan pihalle, jotka tämän kauden auton ovat luoneet. Restalla oli ilmeisesti myös sukset ristissä Genen kanssa.

Silloin kuin Vasseuri tuli Ferrarille niin eihän silloin kukaan odottanut Ferrarin kurssin kääntyvän samantien niin en ymmärrä miksi Haas olisi eri asia? Ilmeisesti, koska Steiner.
Nettisivujen mukaan nykyinen tallipäällikkö on ollut aiemmin suunnitteluosaston johdossa, joten tämän hetken menestyksestä sulka myös hänen hattuun.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Hyvinhän se kurssi on kääntynyt siitä sekoilusta Ferkullakin, vaikka viime kisat eivät aivan kärjessä olekkaan ollut. Kyllä hyvä johtaja saa ihmisistä parhaan irti, huonoja paremmin ja loistava sitten sitäkin paremmin.
Binotto sai kenkää kauden '22 jälkeen jolloin Ferrari saavutti hopeaa. Vasseurilla projekti on vieläkin kesken.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3187
Ymmärrettävää, ettei Sainzi halua vuoden sopimuksella Russelin myllytettäväksi Mersulle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Kaikkihan me tiedämme että tämän kauden autojen peruspilarit on lyöty maahan jo viime vuonna jolloin Komatsu ja nykyinen tekninen johtaja Sordo eivät olleet puikoissa.
En tiedä yhtään, mitä yrität sanoa. Tämän kauden auto ei ole oleellisesti parempi kuin viimevuotinen. Yli puolet heidän pisteistään perustuu kahteen onnekkaaseen kisaan, joissa Hülkenberg saavutti parin kuudensia sijoja edellisen kolmen GP-viikonlopun aikana. Tilannetta avittaa paljon myös Alpinen ja Sauberin totaaliset sulamiset, kun taas Haasilla on selvästi pysynyt pakka kasassa. Alpha Taurista ei ole tällä kaudella pidetty meteliä – tai tallia on jopa pidetty pettymyksenä talvitestien asettamiin odotuksiin nähden – mutta niin se vain pyristelee valmistajien sarjassa peräti kuudennella sijalla ja Haasin edellä. Ja vielä siitäkin huolimatta, että heidän toista kuljettajaansa Ricciardoa on pidetty niin suurena floppina, että potkuja on uumoiltu jopa kesken kauden.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Binotto sai kenkää kauden '22 jälkeen jolloin Ferrari saavutti hopeaa. Vasseurilla projekti on vieläkin kesken.
Onpas aika höpöä ajatella näin jälkikäteen, että se kausi oli tosiaan Ferrarin paras noin viiden vuoden ajanjaksolla, mutta siitä huolimatta Binotto sai niin mielettömästi vihaa kohtaansa. Minäkin olin ollut jo pitkään sitä mieltä, että totta kai Binotto on potkittava pois.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5172
Haasilla oli kukkaro niin tyhjä, että 2020 tunnistettu takajousitusongelmaan ei ollut rahaa tehdä parannuksia.
“We struggled with the rear suspension overheating, meaning that the ride height keeps changing at the rear and from one lap to another we can pick up up to 4.4% of aero balance [centre of pressure],” said Grosjean when asked by The Race about his qualifying problems.

“I really feel for my race engineer because they roll the dice and they decide which flap angle we’re going to go on, but we never know where it’s going to end up. We have had the issue with it all year long but this weekend it has been really exaggerated for some reason so we’re struggling with that and the car is never the same from one lap to another.”

Grosjean says the team does not know what has caused the problem. In particular, it has led to problems between sessions once the car has cooled down, which has contributed to the session-to-session variability Haas has struggled with this season.

“From when it gets hot at the end of FP3, it gets [one] ride height and then it cools down and then you start qualifying with a different one and then every lap the rear suspension heats up and then the rear ride height changes,” said Grosjean.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4631
Onpas aika höpöä ajatella näin jälkikäteen, että se kausi oli tosiaan Ferrarin paras noin viiden vuoden ajanjaksolla, mutta siitä huolimatta Binotto sai niin mielettömästi vihaa kohtaansa. Minäkin olin ollut jo pitkään sitä mieltä, että totta kai Binotto on potkittava pois.
Ihan normaalia Ferrarilla, kaikki paitsi mestaruus on floppeja. Alkaa Vasseurillakin palli heilumaan parin vuoden päästä jollei mestaruutta ole tuotu Maranelloon.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Ihan normaalia Ferrarilla, kaikki paitsi mestaruus on floppeja. Alkaa Vasseurillakin palli heilumaan parin vuoden päästä jollei mestaruutta ole tuotu Maranelloon.
Ongelmahan oli tallin sisäinen kaaos ja pelkotila, mikä näkyi erityisesti holtittomissa strategioissa. Sitä pidettiin myös syynä sulaneeseen suorituskykyyn, sillä talli oli Red Bullin kannassa alkukaudesta mutta valahti sen jälkeen auttamattomasti perään ja hävisi kauden loppupuoliskolla MM-pisteissä myös Mersulle. (Pysyi kuitenkin lopputuloksissa heidän edellään alkukauden kaulan ansiosta.)
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Nyt huhutaan, että Sainz olisi tehnyt sopparia Williamsin kanssa niin, että jää edelleen takaportti hypätä Meselle tai RBlle ensivuodeksi.
Jos tämä pitäisi paikkaansa, niin kumpikin Alpine ja Sauber olisivat varmastikin aika selkeitä Valelle, kumpaan sitten meneekään. Itse veikkaan, että tod.näk. jatkaa kuitenkin nykyisessä, mutta olisi ehkä parempi silti mennä Alpinen kelkkaan.
Toinen jäljelle jäävästä paikoista voisi hyvin mennä vaikka Mickille.

https://f1-insider.com/formel-1-sainz-williams-wechsel-klausel-64145/
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Red Bullilla on tiettävästi kisan jälkeen maanantaina kokous, jossa päätetään kuljettajakokoonpanoista kesätauon jälkeiselle ajalle.

Erityisesti Ricciardolla on paineita, sillä mediatietojen perusteella hänellä ei enää ole tulevaisuutta Kässillä. Joko hän onnistuu vakuuttamaan RB-pomot olevansa ylennyksen arvoinen ja nousee Verstappenin tallikaveriksi, tai sitten hän saa tylysti potkut ja ajot loppuvat siihen. Tällöin Lawson nousisi hänen tilalleen. Se taitaa vielä olla auki, mitä Pérezille tapahtuisi silloin, jos Rixu todellakin nousee emotalliin hänen paikalleen. Olisi mielestäni reilua ajattaa häntä loppukausi Kässillä ja sitä kautta vertailla kuljettajapoppoon keskinäistä suorituskykyä.

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-set-for-crunch-monday-meeting-on-perez-f1-future/10639602/
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3839
Ellei sieltä, tälläisen siirron tapahtuessa, siirry Yuki ja tämän paikalle testataan. Joku vertailuhan näille oli nyt tulossa.
Mutta ehkä se silti Ric on ja Lawson tämän paikalle, jos Checo saisi kokonaan monoa. Joka tuntuu epätodennäköiseltä.
Eikä Ric viime aikoina niin pahasti ole jäänyt jalkoihin enää, mutta aika riski se silti lienee RBlle. Ehkä ajotyylinsä on Maxin vastaava.
Hankala olisi kuitenkaan kuvitella, että Lawson loikkaisi suoraan ykköstallin puikkoihin, vaikka pärjäsi erittäin hyvin.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
497
Sainz ja Williams tehneet sopimuksen? Bottaksen ainoa toivo taitaa kaikkien käänteiden jälkeen olla sittenkin Sauber-Audi.
 
Ylös