Suomen MM-rallin 2025 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos reflektoidaan taas tämän vuoden reittiä:

Shakedown Ruuhimäki: erittäin hyvä shakedown, mahdollistaa myös monenlaiset formaatit ja hyvät tilat yleisölle
Harju: Tästä on nyt ollut aika paljon puhetta että joko se Harju menisi huilille ja tuleeko stadionin remonttiakin ensi vuonna. Laajavuori kävis mulle ens vuoden yleisöpätkäksi.
Laukaa: Pienen tien osuus on nyt varmasti paremmassa kunnossa ensi vuodelle, mutta itse mieluummin yhdistäisin pätkän pohjoispäästä. Runkia oli paljon, vaikka miten puhutaan että pätkä on väsynyt.
Saarikas: Uusiksi vaan. Täälläkin mahdollisuuksia muutella pätkän reittiä.
Myhinpää: Olisko taas huilivuorossa?
Ruuhimäki: Ei minusta tarvi ajaa sekä shakena että erikoiskokeena
Västilä: Kuivurinkierrolle ajaessa totesin, että Vedentaustantie olisi hemmetin hyvää rallitietä, voisiko kuivurinkierrosta puikata sinne? Saataisiin pätkälle kuivurin kohdalle peltoparkit ja ehkä loppupäähän jotain myös.
Päijälä: Kyllähän tähän voisi keksiä jotain uutta tai huilivuoroa. Seudulla pätkiä riittää kyllä.
Ouninpohja: Jatkoon vaan. Vaikka toivotan myös tervetulleeksi Ounista alkavan Konivuoren ja Kakaristo/Rapsulan erillisinä pätkinä, jolloin saisi neljä pätkää lenkkiin.
Moksi: Sama kuin Laukaa, että kaikki haukkui väsyneeksi mutta runkia oli, jos nyt ei erityisen paljon niin sitäkin merkittävämpää.
Laajavuori: Yleisöpätkänä hyvä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5085
Sijainti
Parc Fermé
Moksi: Sama kuin Laukaa, että kaikki haukkui väsyneeksi mutta runkia oli, jos nyt ei erityisen paljon niin sitäkin merkittävämpää.
Tästä on kyllä oltava eriävää mieltä. Jos runkipotentiaalilla mitataan pätkän toimivuutta... enpä nyt tiedä. Pajari kävi vähän pellolla, Evansin ulosajo oli enemmänvähemmän oma kädetys ja Kallen tilanteesta ei tarvitse vissiin sanoa mitään.

Jos näistä kahdesta jompikumpi vaihtoon tai huilille niin Moksi ennemmin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Jos reflektoidaan taas tämän vuoden reittiä:

Shakedown Ruuhimäki: erittäin hyvä shakedown, mahdollistaa myös monenlaiset formaatit ja hyvät tilat yleisölle
Harju: Tästä on nyt ollut aika paljon puhetta että joko se Harju menisi huilille ja tuleeko stadionin remonttiakin ensi vuonna. Laajavuori kävis mulle ens vuoden yleisöpätkäksi.
Näistä samaa mieltä. Harju tosiaan alkaa olla jo melko läpikaluttu, että siinä mielessä tekisi pieni tauko hyvää, mutta toisaalta ei se nyt mikään pettymys ole, vaikka ajettaisiin ensikin vuonna.

Laukaa: Pienen tien osuus on nyt varmasti paremmassa kunnossa ensi vuodelle, mutta itse mieluummin yhdistäisin pätkän pohjoispäästä. Runkia oli paljon, vaikka miten puhutaan että pätkä on väsynyt.
Saarikas: Uusiksi vaan. Täälläkin mahdollisuuksia muutella pätkän reittiä.
Myhinpää: Olisko taas huilivuorossa?
Ruuhimäki: Ei minusta tarvi ajaa sekä shakena että erikoiskokeena
Taitaisi tuo pohjoispäästä yhdistäminen lenkkinä vaan blokata turhan hyvin tuon Laukkavirrantien käytön pysäköintiin, niin sillä perusteella saattaisi olla hieman no-no. Sellaisen voisin/haluaisin nähdä, että ajettaisiin etelästä pohjoiseen (jompaa kumpaa noista teistä) ja sitten tuo Kuhaniementie samoin kuin tänä vuonna, maali lossinmutkan jälkeen.

Saarikas kyllä ehdottomasti jatkoon.

Myhinpää jos jää huilimaan, niin olisiko sitten lenkki käännettävä Uuraisten suuntaan? Ruuhimäki shakena ja lenkkinä olisi Laukaa-Saarikas-Palsankylä-Mökkiperä?

Västilä: Kuivurinkierrolle ajaessa totesin, että Vedentaustantie olisi hemmetin hyvää rallitietä, voisiko kuivurinkierrosta puikata sinne? Saataisiin pätkälle kuivurin kohdalle peltoparkit ja ehkä loppupäähän jotain myös.
Päijälä: Kyllähän tähän voisi keksiä jotain uutta tai huilivuoroa. Seudulla pätkiä riittää kyllä.
Ouninpohja: Jatkoon vaan. Vaikka toivotan myös tervetulleeksi Ounista alkavan Konivuoren ja Kakaristo/Rapsulan erillisinä pätkinä, jolloin saisi neljä pätkää lenkkiin.
Näihin varmasti suurin vaikutus on sillä, että tuleeko se #tampereenlenkki ja jos tulee, niin onko Ouni osana sitä vai siirretäänkö se esim. sunnuntaille poweriksi.

Päijälä on kyllä sellainen, että saisi jäädä tauolle tai sitten pitäisi saada jotain radikaalimpaa muutosta aikaan. Vähän huonosti menee nuo tiet tuolla sen suhteen, ettei liikaa blokkaisi kulkureittejä noille alueille, mutta yksi mitä olin tuossa hahmotellut voisi olla, että alkaa Pirttikulmantie-Sappeentie-Korpiloukuntie-Liehuntie, maali sitten ennen kuin tullaan takaisin Sappeentielle. Tällä saataisiin esim se mäntykangas pidettyä mukana ja parkkeihinkin pääsee (tosin joutuu kiertämään Päijälän kylä kautta), mutta sitten taas menetetään koko pohjoisosa pätkästä. Valintoja, valintoja...

Moksi: Sama kuin Laukaa, että kaikki haukkui väsyneeksi mutta runkia oli, jos nyt ei erityisen paljon niin sitäkin merkittävämpää.
Laajavuori: Yleisöpätkänä hyvä.
Moksista oli tuossa Lönnin jälkiliukkailla maininta, että paikalta oli kuultu, että halutaan edelleen järjestää, mutta mieluiten ei sunnuntaina. Pätkästä kyllä alkaa olla vähän väsynyt jo.

Minkäs muuten ne sääntömuutokset ensi vuodelle meni? Etähuollot sallittiin, mutta tuliko itse pätkien osalle mitään vai edelleenkö niin, että metsäpätkiä ei torstaina (ei koske Monacoa) ja max 80 km huoltojen välissä?
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Päijälän suhteen yksi kylänmies jutteli vähän siihen sävyyn, että voiskoos olla ens vuonna huilin paikka siellä.

Tampereen lenkkiä odotellessa…
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Minkäs muuten ne sääntömuutokset ensi vuodelle meni? Etähuollot sallittiin, mutta tuliko itse pätkien osalle mitään vai edelleenkö niin, että metsäpätkiä ei torstaina (ei koske Monacoa) ja max 80 km huoltojen välissä?
Luulisin ainoan muutoksen olevan se, että nykyinen renkaanvaihtoalue saakin olla etähuolto, jossa mekaanikot voi korjata autoa tietyissä rajoitteissa.
Näihin varmasti suurin vaikutus on sillä, että tuleeko se #tampereenlenkki ja jos tulee, niin onko Ouni osana sitä vai siirretäänkö se esim. sunnuntaille poweriksi.
En kyllä jaksa uskoa, että 33-kilsainen pätkä olisi powerina, ei edes 2017 mallinen Kakaristoon päättyvä. Lisäksi se paikka tarvitsee lauantain yleisömassat.
Pirttikulmantie-Sappeentie-Korpiloukuntie-Liehuntie, maali sitten ennen kuin tullaan takaisin Sappeentielle. Tällä saataisiin esim se mäntykangas pidettyä mukana ja parkkeihinkin pääsee (tosin joutuu kiertämään Päijälän kylä kautta), mutta sitten taas menetetään koko pohjoisosa pätkästä. Valintoja, valintoja...
Tässä menetettäisiin pätkän oleellisin osuus eli Päijäläntie. Ennemmin sitten annetaan mäntykankaan olla pelkkänä sulun aikana saavutettavana parkkina, niihin aikoihinhan se melkein muutenkin täyttyy. Toisaalta näin pitkä pätkä ei sopisi enää Ounin kanssa samaan lenkkiin, tai se olisi äkkiä kahden pätkän lenkki...Korpiloukuntie on ehkä liian pientä tietä MM-ralliin?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Olisihan Moksiin/Surkeeseen mahdollista, ainakin paperilla, yhdistää vaikka mitä hyviä teitä joita ei ole pitkään aikaan mm-tasolla ajettu. Mutta jos Sahloisen osuus on ainut mitä on tarjota niin huilille vaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisihan Moksiin/Surkeeseen mahdollista, ainakin paperilla, yhdistää vaikka mitä hyviä teitä joita ei ole pitkään aikaan mm-tasolla ajettu. Mutta jos Sahloisen osuus on ainut mitä on tarjota niin huilille vaan.
Just tätä olin tulossa kirjottaan. Vaikka vuoden 2016 Surkee tai 2018 Moksi kelpaisi paremmin. Jälkimmäinen vielä vastaseen niin saadaan ennen ajamatonta osuutta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1531
Sijainti
Porvoo
Västilä: Kuivurinkierrolle ajaessa totesin, että Vedentaustantie olisi hemmetin hyvää rallitietä, voisiko kuivurinkierrosta puikata sinne? Saataisiin pätkälle kuivurin kohdalle peltoparkit ja ehkä loppupäähän jotain myös
Samaan kiinnitin itsekin huomiota. Vauhtitie, mutta osaksi sitten jotain vähän pienempää niin voisi toimia hienosti. Ja jos olisi osana Tampereen lenkkiä niin sitenkin suunta olisi oikea, ajettiin pätkä kumminpäin vaan.

Uskon että Moksi-Sahloinen pysyy reitillä Päijälän kanssa, koska kummassakin on toimivat järjestelyporukat. Ymmärrän järjestäjän näkökulman kun he pääsevät ns. helpolla. Toki meille puristeille pätkät on hyvin väsyneitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Samaan kiinnitin itsekin huomiota. Vauhtitie, mutta osaksi sitten jotain vähän pienempää niin voisi toimia hienosti. Ja jos olisi osana Tampereen lenkkiä niin sitenkin suunta olisi oikea, ajettiin pätkä kumminpäin vaan.
Ei tuolla ole mitään pieniä teitä mille kääntyä. Eikä nykyisessä Västilässäkään ole mitään pientä tietä, eikä se ole ongelma. Tämä versio sopisi paremmin siihen että lähdettäisiin Päijälän sijasta Juupajoki/Väärinmaja suunnalle. Mutta tosiaan, väliteiden määrä vähenisi kyllä oleellisesti, mutta maalipäähän voisi saada laajat katselualueet isoille peltoaukeille?

https://www.mapfab.com/map/AgLM/Västilä-(Vedentaustantie)

Vedentaustantietä käytettiin 2016 Autoglymissä mutta vain puolentoista kilsan matkalta, ja siis eri suuntaan ajettuna. Tässä näkyy sitä vähän:

 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
77
Itse toivon, että perjantaille otettaisiin joku uusi suunta. Voisiko se olla Keuruu-Petäjävesi-Uurainen suunnilla tai sitten Kangasniemen suunta. Eikös Nuutinen jonain vuonna kommentoinut ralliradiossa, että Kangasniemi oli suunnitteilla, mutta se kariutui. Tähän voisi yhdistää esim. Myhinpään käännettynä. Nyt kun sinne saatiin jopa yksi uusi välitie käyttöön, niin soisin sen jatkavan.

Tampereen lenkin toivotan myös tervetulleeksi! Sunnuntaista ei hirveesti mielipiteitä. Kunhan jonkun muun keksivät Poweriksi kuin Laajavuoren tai Ruuhimäen.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
170
Perjantai:
EK2: Humalamäki 1 3,03 km (1985)
EK3: Urria 1 16,8 km (2000)
EK4: Ehikki 1 13,29 km (1990)
EK5: Ouninpohja 1 24,38 km (2017)

Tauko: Paviljonki

EK6: Humalamäki 2 3,03 km
EK7 :Urria 2. 16,8 km
EK8: Ehikki 2. 13,29 km
EK9: Ouninpohja 2 24,38 km
EK10: Laajavuori 4,35 km (2024)

Yht: 119,35 km

Ei oo liikaa vaadittu, eihän ;) Legendaarista ainakin jos ei muuta.
 
  • Like
Reaktiot: R2

HHS

New member
Liittynyt
7.1.2019
Viestit
3
Harjuun liittyen, kun torstaina pönötin Yliopistonkadun varressa, niin kuuluttaja mielestäni mainitsi jostain kilpailusta jossa voi voittaa lipun Harjun erikoiskokeelle ensi vuodelle. Ajattelin heti että voi perse, tämä joutaisi kyllä jo tauolle, on niin nähty. Toivotaan ettei pidä paikkaansa.

Tauolle joutaa myös Laukaa, Ruuhimäki (ehkä SD:nä ok), Päijälä ja Moksi. Västilä (pikku muutoksella kuten AnttiL ehdotti) voisi mennä osana Tampereelle päin suuntautuvaa lenkkiä. Myhinpää on hieno pätkä mutta sijainti hankala. Nyt olisi vuoro suunnata länteen ja Tampereen suuntaan. Toivottavasti säännöt sallisi jatkossa jonkinlaisen etähuollon, niin olisi enemmän variaatiota ja vähemmän siirtymiä.

Se oli myös mielestäni hyvä konsepti että to-iltana ajettiin muutama pätkä yhteen kertaan, tuli jo eri fiilis ralliin heti kättelyssä.
Esim:
To
SD Ruuhimäki

Humalamäki
Urria
Laajavuori SSS

Pe
Ehikki
Leustu
Vaheri
Ouninpohja
x2

La
Västilä
Sahalahti
Siitama
Juupajoki
x2

Su
Palsankylä
Mökkiperä
x2

Sen enempää nyt versioita miettimättä tai mikä olisi mahdollisen etähuollon vaikutus, saisiko enemmänkin pätkiä päivälle lauantaillle.
Toisaalta Saarikas oli todella hyvä ek, toivoisin että se säilyisi reitillä mutta vaatisi sieltä suunnalta sitten vaikka Lankamaata ja ehkä sitä Myhinpäätä kaveriksi, jos vaikka Tampereen suunta ei toteudu.
 
Viimeksi muokattu:

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
110
Ilahduttavaa nähdä, että aika moni samoilla linjoilla muutostoiveista. Toivottavasti edes osa nähtäisiin ensi vuonna. Luulen, että järjestäjäorganisaatiota kiinnostaa rahalliset tulot, joten menoa ja meininkiä toivotaan Jyväskylän ympäristöön. Siksipä näemme myös ensi vuonna Laajavuoren ja Harjun. Ehkä myös bussikuljetukset Himoksen suuntaan? Mietiskelin oheisessa setissä, mitkä EK:t ylipäätään pituutensa tai luonteensa puolesta sopisivat Poweriksi, jos ei Ruuhimäki tai Laajavuori? Itse näkisin mieluusti Urrian isot hypyt kun kilpailun loppusuoria ajellaan. Toki maalipäähän ei ihan Himoksen kaltaista showta saada.

to
Harju

pe
Ruuhimäki
Lankamaa
Saarikas
Mökkiperä
(x2)
Harju

la
Vaheri
Ouninpohja
Juupajoki
Leustu
(x2)
Laajavuori

su
Ehikki
Urria
(x2)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Jostain syystä nykyään on suuntaus, että power stagen lopussa pitää olla jokin areenaosuus. Kai se näyttää kivemmalta telkkarissa, kun podiumia katsomassa on ihmisiä. Tai ehkä pointtina on juuri, että olisi sellainen alue, johon ihmiset tulee katsomaan pätkän loppua ja sitten siirtyvät podiumille. Tämä vähän rajoittaa sitä, mikä voi olla power stage. Esimerkiksi nuo Urria ja Saarikas ei oikein sopisi siihen tarkoitukseen. Ruuhimäki oli sinänsä täydellinen, mutta se ajettiin jo niin monta kertaa, ettei enää jaksaisi. Himokseenkin olisi saanut hienon pätkän jos olisi käyttänyt alussa vähemmän syheröisiä teitä, mutta en tiedä onko Himos hotelliprojektin takia poissa pelistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen enempää nyt versioita miettimättä tai mikä olisi mahdollisen etähuollon vaikutus, saisiko enemmänkin pätkiä päivälle lauantaillle.
Ei tule lisäämään pätkien määrää. 4 pätkää max ja 80 km max huoltojen välillä. Ainoastaan entiset renkaanvaihtoalueet voitaisiin vaihtaa kunnollisemmiksi huolloiksi.

Tampereen lenkin eri versioita kirjoittelin joskus aiemminkin, mutta siinä voisi toimia sellainen rakenne, että yksi pätkä (esim Kakaristo) on lähellä Jämsää lenkin ekana ja vikana, ja sitten lähempänä Tamperetta on kolmen pätkän lenkki, joka toistetaan. Esimerkiksi nyt vaikka Sahalahti, Uskila ja Siitama.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
Tampereen lenkin eri versioita kirjoittelin joskus aiemminkin, mutta siinä voisi toimia sellainen rakenne, että yksi pätkä (esim Kakaristo) on lähellä Jämsää lenkin ekana ja vikana, ja sitten lähempänä Tamperetta on kolmen pätkän lenkki, joka toistetaan. Esimerkiksi nyt vaikka Sahalahti, Uskila ja Siitama.
Tämä tuli itselläkin mieleen mutta onnistuukohan tuo yksi pätkä kahteen kertaan aamulla ja illalla? Onko liian iso väli tuohon? Melko pitkä päivä tulisi järjestäjälle jos eka pätkä starttaa noin klo 9 ja viimeinen sitten klo 17 tms... Antaisi mahdollisuuden pariin yhteen kertaan ajettavaan pätkään millä saisi vahtelevuutta päivään, esim Leustu aamulla mennessä ja Vaheri illalla takas tullessa...
 

Rallipate

New member
Liittynyt
3.8.2022
Viestit
2
Itse toivoisin vain, että perjantaina olisi aamulla kaksi tuplaa ja illalla kaksi tuplaa. Siten että jos tän vuoden perjantain pätkät ois ajettu niin olis ollu esim:
Laukaa 1
Saarikas 1
Laukaa 2
Saarikas 2
Myhinpää 1
Ruuhimäki 1
Myhinpää 2
Ruuhimäki 2
Harju

Olis kiva että niitä pätkiä näkis päivän aikana useamman kuin 2, ilman että tarvitsee kiirehtiä hirveällä vauhdilla ja maksella parkkeja moneen kertaan.

Lauantaina se yks tupla on ihan ok niin vetomiehet saa paremmin mukaan.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Tämä tuli itselläkin mieleen mutta onnistuukohan tuo yksi pätkä kahteen kertaan aamulla ja illalla? Onko liian iso väli tuohon? Melko pitkä päivä tulisi järjestäjälle jos eka pätkä starttaa noin klo 9 ja viimeinen sitten klo 17 tms...
Jep, tuleehan siitä pitkä päivä järkkäreille. Muistelen, että 2016-2017 tienoilla oli Päijälän ja Pihlajakosken pätkät aamulla ja illalla, välissä vetomiehet kahteen kertaan.
 
Ylös