Suurajojen erikoiskokeet

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3858
Noniin, oma projekti edennyt ja vuorossa 2016 käytyjen paikkojen etsiminen. (Ouninpohjan kohdalta en täysin varma ole, mutta tämä jäikin vajaaksi kun meni siirtymäksi Bertellin runkimisen jälkeen)

Ralli alkoi itsellä vasta perjantaina ja Äänekosken pätkältä. Alussa aika rauhallinen paikka, mutta todella pitkä näkymä molempiin suuntiin pienellä nypyllä. Tuli käytettyä ensimmäistä kertaa näitä rallin järjestäjien busseja kun kaveri ei vielä tänne ehtinyt.
Tuolta eteenpäin huoltoparkkiin, tapasin vielä Markku Aleninkin sattumalta. Tarinaa riittää, varmaan jopa enemmän kun multa (ainakin pirusti mielenkiintoisempia :D)
Illalla Harju, ei mitään erikoisempaa.

Lauantai, joku ihan ihme puskapaikka Ounissa, ei saatu edes ralliradiota toimimaan. Hyvä näkymä, ei montaa autoa nähty -> mutta hieman kassalla oltiin kunnes kuultiin muilta että Bertelli ulos ja siirtymäksi.
Täältä Saalahden maalipäähän, jäätävä könyäminen eikä mikään erikoinen paikka. Näkipä kovavauhtisen sladin siinä. Jatkettiin täältä sitten Päijälään, sillan jälkeiselle alueelle Sappeentielle.
Sunnuntaina valittiin Lempään pätkä, ekalla vedolla Rantakyläntien risteykseen (täällä oli eniten Sordon faneja mitä olen ikinä nähnyt paikan päällä Suomen rallissa) ja toisella lähellä olevalle hakkuulle missä pieni hyppy/nyppy.

Tulipa tällä reissulla nähtyä vähän pätkiä, mutta eipä ollut huono reissu silti. 7 pätkää vaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3858
Ja 2015 paikat. Tämä saattaa jäädä vajaaksi ja vähän mysteeriksi, tai sitten meillä vain oli tälläinen outo reissusuunnitelma. On muuten ainoa Jyskälä mistä mulla on hukkunut alkuperäiset kuvat ja vain sekalainen nippu jäljellä.

No, torstaina shakedownilla alkuun ja Ruuhimäen hypyillä. Illalla Harju.
Perjantaina Ouninpohja x2. Ensin Rapsulantien risteyksen kohdalla rinteessä ja sitten siitä hiukan eteenpäin pikku nypyllä.

Lauantaina Mökkiperä kahteen kertaan. Samasta kurvista vielä. Suhteellisen laiska fiilis ollut kun ei jaksettu edes paikkaa vaihtaa. Etenkin kun paikka oli aika perusristeys Pellossaarentien ja Nyröläntien risteyksessä. Vielä käytiin Horkka katsomassa ja isoin livenä nähty kolari tuolla kun Kubica veti ulos. Käytiin vielä illalla huollossa ja seuraavana aamuna huoltoparkin kautta kotiin. En tiedä mikä innosti tällä reissulla niin monesti huoltoparkkiin. Ja sunnuntaina ajot välistä. Olisi vielä ollut Myhinpää missä en ole ikinä käynyt.

Noh, mutta nyt pakko kysyä vanhemmilta/tietäjiltä. Kun aina puhutaan Ouninpohjasta -> sitähän on ajettu älyttömän montaa eri variaatiota. Ja eri suuntiin ja pituuksina. Mikä on teidän mielestä se "oikea" Ouninpohja??
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3858
Ja 2014.
Startti Lankamaalta, Hänniskyläntien risteyksellä molemmat vedot eri puolilla tietä. Täältä vielä todella myöhäinen visiitti huoltoparkkiin.
Perjantaina Päijälä x2, molemmat puolet hakkuulta ennen silta-aluetta. Illaksi vielä Harjulle, ensin näköjään se jyrkkä alamäki (nykyistä vippiä vastapäätä, stadionin lähellä) ja huonon näkyvyyden jälkeen siihen suoran rengaskasashikaaneille. Onkos tässä enää aitaa edessä? Peitti kymmenen vuotta sitten pahasti näkyvyyttä. Ja paikka siis tuo Sepänkadun suora?
Lauantaina Mökkiperä ja 2015 ^^ mainittu risteys sekä suhteellisen lähellä ollut hyppysuora. Illasta vielä Leustu ja ensimmänen tiukka kurvi.
Sunnuntaina Ruuhimäki ja hyppysuora ekalla kiekalla, toisella kierroksella paikka missä tänä vuonna oli iso nippu kaadettuja puita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Noh, mutta nyt pakko kysyä vanhemmilta/tietäjiltä. Kun aina puhutaan Ouninpohjasta -> sitähän on ajettu älyttömän montaa eri variaatiota. Ja eri suuntiin ja pituuksina. Mikä on teidän mielestä se "oikea" Ouninpohja??
Ei ole yhtä ainoaa Ounia, on klassinen Kakaristo-Mutanen-Hämepohja, ja sitten moderni Hämepohja-Mutanen-Kakaristo-Liisanmutka. Pieniä variaatioita alussa ja lopussa on modernissa, mutta nämä on ne kaksi useimmin ajettua kokonaisuutta. Klassinen Ouni ajettiin eri suuntaan esim 1967 kun Mäkisellä oli pelti pystyssä (1968 Karppasen kaato Amazonilla on lyhyemmältä Okskulma-pätkältä), ja moderni taas 1994 ja 2016. Sitten esim 1970, 1986, 1987 ja 1992-1993 on selkeämmin poikkeavat reitit.

EDIT: 2017 voidaan ajatella myös klassiseksi Ouniksi eri suuntaan, vaikkakin lopussa oli vielä pieni pätkä Kakariston pikkuteitä ja alussa shikaanit.
 
Viimeksi muokattu:

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
374
Minulle oikeaksi Ouninpohjaksi on muodostunut v. 2004 versio, joka alkaa siis Hämepohjan risteyksen jälkeen ja päättyy muistaakseni kilometri Liisanmutkan jälkeen. Tuo varmaan juuri sen takia, että sitä Petterin ennätysvetoa on tullut tapitettua niin monet kerrat Tubesta 😅
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Ainoa oikea on 24,5km pätkä mahtilatua eli Kakaristo-Mutanen-Hämepohja.

Mikähän lienee keskinopeus nykykalustolla😬
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Ainoa oikea on 24,5km pätkä mahtilatua eli Kalkaristo-Mutanen-Hämepohja.

Mikähän lienee keskinopeus nykykalustolla😬
Tämän vuoden Ounista jos maalin laittaa Breenin runkipaikan jälkeiseen ojaan, matkaa on lähdöstä 23.02 km ja aikaa Kalle käytti ekalla vedolla 10:01 eli keskari 137 km/h. Toki matkalla kolme shikaania mutta ei Hämepohjan risteystä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1304
Ainoa oikea on 24,5km pätkä mahtilatua eli Kalkaristo-Mutanen-Hämepohja.

Mikähän lienee keskinopeus nykykalustolla😬
Abouttiarallaa n. 142 km/h oli ainakin toiseen suuntaan tänä vuonna. :)

Laskeskelin tosiaan tämän vuoden Roviksen incarista huvin vuoksi elokuussa siten, että tiputti shikaanien vaikutuksen pois. 😂
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Abouttiarallaa n. 142 km/h oli ainakin toiseen suuntaan tänä vuonna. :)

Laskeskelin tosiaan tämän vuoden Roviksen incarista huvin vuoksi elokuussa siten, että tiputti shikaanien vaikutuksen pois. 😂
Eli lyhyellä matikalla vertaus 1985 11.35/127,3km/h -> 2024 10.21/142km/h ja noin 3s/km jos leikitään että olisi identtinen pätkä😄
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3858
Ja nyt on vielä oma viimeinen puuttuva Jyväskylän kisa käyty läpi. (Tämä oli ensimmäinen ralli itselle paikan päällä)

Torstaina tuli oltua Toritun maalipään mutkissa. Ensimmäisellä kierroksella ruuhkien takia missattiin parin ekan näkeminen pätkällä. Tulivat maalin jälkeen vastaan.
Ihan ok näkymä oli, mutta ei mikään maaginen ollut. Täältä lähdettiin kohti Killeria, piti muistaakseni nähdä joku näytösajo (olikohan se Tommi Mitsulla tms) mutta jäätiin ruuhkiin Jyväskylässä ja ei keretty näkemään sitäkään :D

Killeristä ei siis hirveän vahvoja muistikuvia, mutta ei kai se mikään hyvä pätkä ole oikeen.

Perjantaina aamusta Mökkiperän pätkällä Nyröläntien ja Mökkiperän risteyksessä. Siitä paikan vaihto tähän paikkaan :
(ilmeisesti Mäki-Rautialantien ja Murrontien risteyksessä) Illalla vielä huoltoparkkiin.

Lauantaina Surkee 1 Varrasperäntien ja Moksintien risteyksessä. Sieltä Painaa-pätkälle ja Hirvimäentien viettävään vasempaan alamäkimutkaan. Ja viimeisenä pätkänä Leustuun, alun ison ylämäen jälkeiselle hypylle.

Paljon tuttuja vanhojen pätkien nimiä, mitä ei ole hetkeen ajettu. Muistelen että tuolloin oli tosi paljon ruuhkia. Mites näette, johtuiko esim. Leustun pätkästä? Kun onhan tuossa ysitien lähistöllä muitakin pätkiä ollut mitkä varmaan aiheuttaa painetta tuolle tielle?

Tuo ke-la on aika erikoinen aikataulu tuona vuotena.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2514
..
Tuo ke-la on aika erikoinen aikataulu tuona vuotena.
Muistaakos kukaan mikä tuolle aikataululle oli itseasiassa syynä, vai oliko ihan vain kokeilusta kyse? Muistan että tuolloin - puhuttiinhan nyt vuodesta 2013? - oli mm. Tuo shakedown yritetty tehdä kunnon showmeiningiksi, ennen alkua siellä kierteli auton kyydissä DJ ja redbull-tytöt heittelivät yleisöön energiajuomia yms. Luojan kiitos ei jäänyt pidempiaikaiseksi trendiksi tuo.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Kai siinä lauantailopetuksessa oli ajatuksena, että sunnuntaina yleisö ei jaksa tulla penkalle ja saadaan lopettaa ralli lauantai-iltana bileisiin. FIA tuohon aikaan ei kontrolloinut niin tarkasti rallin viikonpäiväsijoittelua. 2014 sitten määrättiin power stage ajettavaksi ja televisioitavaksi sunnuntaina päivällä joten se lopetti tuon homman, jota käytettiin siis vuosina 2010-2013.

2010 oli siitä poikkeuksellinen, että torstaina ajettiin vain yksi pätkä ja periaatteessa koko ralli perjantain ja lauantain aikana.

2014 taas ajettiin metsäpätkiä torstaista sunnuntaihin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1992.
 
Ylös