Formula 1 - 2024 - 19 - Yhdyssvaltain GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3987
Tätähän ihan varmasti tullaan käyttämään jatkossa niin kauan, että siitä ratkaistaan. Painetaan toinen pihalle ja nostetaan sen verran, että se on edellä., tai ei jarruteta lainkaan Aika puusilmäinen ratkaisu tuomareilta.
Yuki ei toisaalta edes ajautunut ulos ja sai rankun.
Myös tämä 5 sek rankunhan piti pääsääntöisesti muuttua 10 sek rankuksi, kun siitä ei ollut mitään vaikutusta tekijälleen, niin aika luokattoman oloista oli tuomaritoiminta; jotain annettiin, kun oli ihan pakko ja koko ajan paksut lasit päässä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1042
Selkein olisi ollut antaa molemmille kuljettajille 5 sekunnin rangaistus
- Max pakotti toisen kuljettajan ulos radalta ja meni myös itse ulos radalta saaden hyötyä
- Norris kieltämättä ohitti radan ulkopuolelta, mutta pakotettuna

Molemmat rikkoivat sääntöjä. Kysymys kuuluu jos Norris olisi radalle palatessaan antanut sijan takaisin Maxille niin olisiko hän voinut luottaa tuomareihin että Max saa rangaistuksen pakottamisesta ulos radalta. Väittäisin aika varmaksi ettei olisi saanut kun ei saanut nytkään.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4179
Tämä apex-sääntökö se nyt on se, mikä vesittää protestointimahdollisuuden tästä? Stella kun sanoi, että tästä ei voi valittaa.
Näin veikkaan minä. Ne ketä taas rankaistiin vastaavista tilanteesta (kuin mitä Max teki), niin ei ollut edellä apexin kohdalla.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1042
Näin veikkaan minä. Ne ketä taas rankaistiin vastaavista tilanteesta (kuin mitä Max teki), niin ei ollut edellä apexin kohdalla.
Eli sääntö menee niin, että jos on apexin kohdalla edellä niin ei ole velvoitetta jättää tilaa toiselle autolle. Vastaavasti voisi tulkita sääntöä niin, että edellyttäisi radalla pysymistä. Muutoin jarrutuksen voi jättää liian myöhälle ollakseen apexin kohdalla edellä. Max meni mutkan pitkäksi jos olisi jarruttanut ajoissa pysyäkseen radalla niin olisiko ollut apexin kohdalla edellä? Jos ei olisi ollut, olisi pitänyt jättää Norrisille tilaa.

On aika pelleilyksi mennyt ja tämä jos jokin pilaa lajin maineen. Mielestäni Max ajoi ulos radalta jolloin kumpaakaan ei olisi pitänyt rangaista.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4805
En olisi antanut kenellekään penaltya. Sieltä mennään ohi mistä pääsee, ratarajoista fuck it. Montako kertaa Verstappen päästää vastustajia sisälinjalle että vaarana on jäädä roikkumaan ulkolinjalle ja ajautua ulos radalta? Ei koskaan tai erittäin harvoin. Suurinosa porukka ajaa liian kohteliaasti ja siinä juuri käy kuin Norrikselle, kiltit pojat jää aina pahojen poikien tossujen alle.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
142
Eli, siis jos ehtii pommilla eka apexiin, niin sen jälkeen ei ole mitään väliä miten lopusta mutkasta selviää vai selviääkö lainkaan?

Alla taisi olla Kovalainen. Syöksy on täysin korrekti, koska ehti ekana apexiin? Tuosta taisi tulla tuolloin penaltia.
Tämä startti kanssa Hamiltonilta ok vaikka olisi tullut kilometrin päästä pommilla, koska oli edellä?

Ja tämä Hamilton Verstappen Brasilia?
https://youtube.com/shorts/KwWSlpdYs9g?si=3nuYH-TM3329Yomi
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4805
Eikös starteissa voi tehdä melkein mitä vain. Tänä vuonna Miamissa Hamilton kolasi kontaktilla ensimmäisessä mutkassa pois tieltä useamman auton saavuttaen useamman sijan hyödyn. Tuomaristo sanoi everything ok.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4179
Eli sääntö menee niin, että jos on apexin kohdalla edellä niin ei ole velvoitetta jättää tilaa toiselle autolle.
Mitä ilmeisemmin näin.

Paras ratkaisu tähän olisi mielestäni että jos ajatat pihalle itsesi, niin myös sinut saadaan ohittaa radan ulkopuolelta ilman penaltyä. Kun ei siinä sille väistäjälle paljon jää mahdollisuuksia. Sillähän siitä pääsisi.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1042
Aika selkeä tuo sääntö olisi jos:
- edellä apexissa niin ei tarvitse jättää tilaa ohittavalle, mutta on itse pysyttävä radalla muuten syyllistyy toisen ajattamiseen ulos radalta/hyötyy ratarajojen ulkopuolella ajamisesta
- rintarinnan tai jäljessä apexissä niin jätettävä auton verran tilaa ulkopuolelle ohittavalle, muutoin rikkeenä pakottaminen ulos radalta
- ohittava edellä apexissa niin velvoite pysyä ratarajojen sisäpuolella, jos menee leveäksi niin rikkeenä ohittaa radan ulkopuolelta
- vastaavasti jos ohitus tapahtuu sisäpuolelta niin sama apex tulkinta.

Jos molemmat kuljettajat rikkovat sääntöjä eikä sijoituksia anneta takaisin niin molemmille penaltya tai ei kummallekaan.

Näin säännöt olisi yksiselitteiset. Kunnes jokin tilanne toisin todistaa.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3987
Eikös starteissa voi tehdä melkein mitä vain. Tänä vuonna Miamissa Hamilton kolasi kontaktilla ensimmäisessä mutkassa pois tieltä useamman auton saavuttaen useamman sijan hyödyn. Tuomaristo sanoi everything ok.
Mikäs kisa tälläinen oli? Checo sukelsi omia aikojaan ulos radalta, kun sukelsi jarrutukseen, mutta oli ainut joka meni reunuksien ulkopuolelle.
Myöhemmin Haas meinasi työntää Hamin muuriin, mutta siinäkään mitään tapahtunut.

Vai tarkoitatko sprinttiä,? Siinä taisi olla Hamin eka kosketus, josta lähti liikkeelle, mutta hyvin erilainen tilanne ja ainut jota tutkittiin tilanteessa taisi olla Lando.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4805
Mikäs kisa tälläinen oli? Checo sukelsi omia aikojaan ulos radalta, kun sukelsi jarrutukseen, mutta oli ainut joka meni reunuksien ulkopuolelle.
Myöhemmin Haas meinasi työntää Hamin muuriin, mutta siinäkään mitään tapahtunut.

Vai tarkoitatko sprinttiä,? Siinä taisi olla Hamin eka kosketus, josta lähti liikkeelle, mutta hyvin erilainen tilanne ja ainut jota tutkittiin tilanteessa taisi olla Lando.
Joo sprintin starttia tarkoitan. Jos kontaktilla hyötyy startissa eikä siitä saa mitään penaltya niin starteissa saa mielestäni niin ajattaa pihoille niin paljon kuin lystää.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5286
Tämä apex-sääntökö se nyt on se, mikä vesittää protestointimahdollisuuden tästä? Stella kun sanoi, että tästä ei voi valittaa.
Eli täysillä apeksiin, myöhässä jarrutus ja on ihan ok vetää leveäksi, ja ihmiskuulaa väistävä saa siitä vielä 5 sek penaltin?
Aikasen /c:stä tuollainen.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3329
Eli täysillä apeksiin, myöhässä jarrutus ja on ihan ok vetää leveäksi, ja ihmiskuulaa väistävä saa siitä vielä 5 sek penaltin?
Aikasen /c:stä tuollainen.
Sikäli huvittavaa, että jos Norris olisi jäyttäytynyt heti Verstappenin taakse, Verstappen olisi saanut rangaistuksen radalta ulos pakottamisesta niinkuin Russell.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3987
Varmasti tullaan näkemään tilanteita, jossa tätä käytetään hyväksi
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4805
Nämä on nähty niin monta kertaa. Jos tuolla olisi soraa, kisassa ei olisi jaeltu penalteja, vaan ulkokurvissa olevat olisivat luovuttaneet aikoja sitten mutkan ja nuolleet haavojaan. Nyt jäädään roikkumaan ulkokurviin ilmaisen lounaan toivossa ja Norris löi lämän tiskiin vaikka virallinen latu loppui kesken. Nämä ovat näitä avoimen maailman ratoja joissa nopein reitti on viivojen ulkopuolelta mikä on jo itsessään urpoa kun sieltä ei sallita mennä. Paitsi harkoissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13763
Sikäli huvittavaa, että jos Norris olisi jäyttäytynyt heti Verstappenin taakse, Verstappen olisi saanut rangaistuksen radalta ulos pakottamisesta niinkuin Russell.
Tiedä häntä, Brasiliassa 2021 vs Hamilton ei saanut.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
120
Miksei näihin voi hommata asiansa osaavia tuomareita, jotka olisivat samat joka kisassa. Noppaa heittämällä tulisi linjakkaampia tuomioita kuin nykyään.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9381
Sijainti
Helsinki
Max oli apexissa* Landoa edellä, mutta molemmat ajoivat ulostulossa radan ulkopuolelta. Lando painoi hollantilaisesta ohi käyttäen hyväkseen radan ulkopuolella olevaa parkkipaikkaa. Tässä tapauksessa Landon aikasakko meni oikein. Sääntöjä pitäisi jatkossa tarkentaa, jotta ei tulisi näitä juupa-eipäs tilanteita.

* Apex=mutkan lakipiste, jossa sisäänmeno ja ulostulokohta risteävät.
 
Ylös