Formula 1 - 2024 - 21 - Sao Paulon GP (Brasilia)

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aika-ajo tosiaan on jo lopetettu tältä päivältä.

Huomiselle tosiaan vieläkään ei tiedetä aloitusta. Aika-ajo olisi helpointa ilman sadetta ajaa juurikin niin aamusta kuin pystyisi, mutta se sitten olisi jo verraten erittäinkin varhaista niin tehdä.

Olisi tosin huomiselle lyhyellä varoitusajalla selvempi järjestys itse kisaan.

Huonoin mahdollisuus ajamiselle ja runsaimman sateen todennäköisyys on juurikin puolesta päivästä iltapäivään.

Paikallista aikaa siis ajatellen eli kun milloin viimeisimmillään sellaisenaan aika-ajo pitäisi ajaa siirrettynä sellaisena.

Itse kisaa kohti mennen sataa yhä, mutta vain noin kuten tänään siitä sitten vähitellen vähentyen. Toki kokonaan sade lakkaa vasta kovin paljon, paljon myöhemmin ja lähempänä ajankohtaa milloin tänään lopetettiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sadekelin aika-ajo systeemin voisi muuttaa siihen mikä oli käytössä 2003 - 2005 eli yksi kuski vuorollaan ajaa aika-ajokierroksen. Ei olisi liikaa vesisuihkuja.
Toisaalta sitä vettä sitten vastaavasti nousee yhä kyllä aika paljon ja samassa suhteessa poistuu paljon vähemmän kun ei ole tavallaan monta autoa kerralla radalla sitä vettä myöskään sinänsä poistamassa.

Välillä toki yksin ajaessa homma on parempi, mutta silloin pitäisi olla muutenkin vettä vähemmän tai ainakaan sellaisia liian suuria seisovan veden alueita.

Lienee nuo vesialueen kertymätkin olleet ongelma tämän päivän perumisen nimissä mitä Interlagosiin tulee.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Huomenna muuten tietenkin nyt vielä riippuen keleistä kaikkiaan ja ajamisen määrästä puhuen niin tietyllä tapaa peruminen ja tuloksettomaksi julistaminen ilman ajatuksella ajettavaa maanantaikilpailua sopisi kaikkein parhaiten nyt mahdollisesti käytävistä kiistoista huolimatta Max Verstappenille ja Red Bullille.

Lando Norrisin maailmanmestaruus ei toki olisi vieläkään ohi taisteluna, mutta kolme kisaa ja yksi pienoiskilpailu jäljellä tarkoittaisi pakkopisteinä sen 15 pistettä tai yli olevaa ajosuoritusta koko ajan.

Eikä Max saisi saada kovinkaan paljon jos lainkaan enää pisteitä mistään jäljellä olevista kisoista. Ja mikäli saa niin aina takana pitäisi Landon Max pitää.

Maxille taisi riittää jo ennen tätä viikonloppua mestaruuteen mikäli pisteitä laskin oikein niin koko ajan vaikka vain kauden loppuun asti säännöllisillä kolmostiloilla ajaminen kun muutoin kausi on mennyt niin hyvin kun on mennyt ja kun Norris on kärsinyt pistemenetyksiä.

Toki on Max ollut tapansa mukaan tuurihaukka itsekin kaudella muutamastakin itse aiheuttamasta osumasta itsekin ollessa keskeyttämättä tai putoamatta pisteiden ulkopuolelle.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
RB ainakin joskus itse kokeili asiaa ja kokeilussa mukana ollut henkilö vissiin mennyt nyt toiseen talliin, josta epäily nyt herännyt.
Tasapaino renkaissa ei varmasti ole ihan optimi, jos siellä hölskyy vedet, paino itsessään eniten liikkuvassa osassa varmasti myös ongelmallinen ja renkaat palautetaan Pirellillekin sessioiden jälkeen, niin aikamoiselta idealta tuntuisi laittaa vettä kumeihin.
Ei tässä nyt mistään hölskyvistä vedellä täytetyistä renkaista puhuta, vaan hienovaraisesta renkaiden viilentämisestä ilmankosteuden avulla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Vaikka virallista ilmoitusta ei ole vielä tullut, niin luultavimmin aika-ajot ajettaisiin klo 9 paikallista aikaa eli klo 14 meidän aikaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Huomenna muuten tietenkin nyt vielä riippuen keleistä kaikkiaan ja ajamisen määrästä puhuen niin tietyllä tapaa peruminen ja tuloksettomaksi julistaminen ilman ajatuksella ajettavaa maanantaikilpailua sopisi kaikkein parhaiten nyt mahdollisesti käytävistä kiistoista huolimatta Max Verstappenille ja Red Bullille.
Milloin on viimeksi f1-kilpailu julistettu tuloksettomaksi (no contest) kesken kisaviikonlopun?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Milloin on viimeksi f1-kilpailu julistettu tuloksettomaksi (no contest) kesken kisaviikonlopun?
Ei sinänsä tarvitse mennä kauaksi.

Riippuen mitä nyt haet. Sellainen oli ihan korona-aikana Melbournessa. Muutoin täpärintä ja lähimpänä oltiin tehdä näin kolmen vuoden takaisessa eli myös korona-aikana Span farssissa silloin.

Järkevintä olisi ollut se kaikkiaan hoitaa niin mitä tulee vielä siihen farssiin Spassa eli julistaa tuloksettomaksi kun sitä peläten ja vielä niitäkin sääntöjä osin rikkoen saatiin silti niin 'erityispäätöksellä' sillekin kisalle muka 'laillinen' MM-arvo. Toki sentään pisteet puolitettiin kuten pitikin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Ei sinänsä tarvitse mennä kauaksi.

Riippuen mitä nyt haet. Sellainen oli ihan korona-aikana Melbournessa. Muutoin täpärintä ja lähimpänä oltiin tehdä näin kolmen vuoden takaisessa eli myös korona-aikana Span farssissa silloin.
Tarkoitan, että kisaviikonloppu olisi jäänyt kesken. Joitain sessioita oltaisiin ajettu, mutta niitä oli vielä ajamatta. Melbourne peruttiin juuri ennen harjoitusten alkua, joten yhtään virallista f1-ajotapahtumaa ei oltu vielä ajettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mikäli noita aikatauluja on uskominen vaikkakin toistaiseksi kyse on lähinnä kai vain eri kansainvälisten forumien huhuista niin olisi seuraava tietyin ehdoin ja poikkeuksellisemmin joista suuremmin aika-ajoon ja jossain määrin vähäisemmin kilpailuun, mutta reilun siirrettynä tavallaan siihen nähden:

Klo 7.30 alkaisi aika-ajo paikallista vaikka tuo on siitä kyllä vähän huono alkamisaika, että tuolloin vesisade ennusteiden mukaan on jo alkanut. Eli järkevämpi sen olisi ollut olla vielä puolitoista tuntia tai sen kaksi tuntia aikaisemmin, että sateelta ehdittäisiin mahdollisesti jo valmiiksi synkissä, pilvisissä ja viileissä oloissa vielä välttyä.

Klo 12.30 alkaisi sitten kilpailu paikallista aikaa, mutta toisaalta tuokin on jopa ehkä vielä aika-ajoa ajatellen huonompi tilanne. Klo 12-14 paikallista aikaa kun on tiettävästi huonoimmat ja kovimmat mahdolliset sateet kaikkiaan siitä sitten vähitellen heikentyen.

Sadekelin kisa kyllä tulee huomenna joka tapauksessa ja ihmeittä aika-ajokin elleivät vieläkin aikaistaisi sitä.

PS. Eli aika-ajot täältä katsoen aamupäivällä lähempänä puolta päivää ja kisa olisi iltapäivästä tai vielä enemmän alkuillasta käsin alkava varauksella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tarkoitan, että kisaviikonloppu olisi jäänyt kesken. Joitain sessioita oltaisiin ajettu, mutta niitä oli vielä ajamatta. Melbourne peruttiin juuri ennen harjoitusten alkua, joten yhtään virallista f1-ajotapahtumaa ei oltu vielä ajettu.
Hmm. Voihan asian nähdä näin.

Siinä tapauksessa, että määritelmä on tuollainen ja kunnolla viimeksi kisaviikonloppu mahdollisista uhkauksista huolimatta ja kuitenkin nyt myös ennen sessioita niiden jäädessä ajamatta tai kun kisaakaan ei olisi mitenkään ajettu tai oltu oikein oikeasti aikeissa ajaa niin sitten siitä onkin jo aikaa vierähtänyt reippaasti enemmänkin.

Spa-Francorchamps 1985 alkujaan alkukesän kisana julistettiin tuloksettomaksi ja ajettiin lopulta syyskuulle siirrettynä syksyn kisana heti sen vuoden Monzan kisan perään.

Siellä Spassa vuodeksi 1985 vuoden 2021 farssiin nähden siitä erona syynä ei ollut sade vaan radan pinnoitteen mureneminen sen ajan kaikkia kovimpia mahdollisia F1-renkaitakin syöden/tuhoten niin pahoin, että turvallisuusnäkymät varsinkin Dallasin 1984 viikonlopun vastaavan kauhistumisen takia haluttiin saada kilpailuviikonlopun läpivientiä lopetukseltaan ennen aikojaan tapahtuva ennakkotapaus lajiin.

Mielenkiintoista kaikkiaan huolimatta oli, että F1-kisan peruunnuttua toki sen puolet vähemmän tehoa omaavilla F3000-puolen autoilla tuolloin kyettiin Spassa toki varauksella ja silti melkoista renkaiden liikakulumista tai ulosajosta mahdollisesti tulevia onnettomuuksia peläten silloisesti arvioiden ajamaan kisa.

Silloinen Williams-tallin testikuljettaja eli Mike Thackwell voitti tuon F3000-puolen kisan alkujaan F1:siin tarkoitettuna kisapäivänä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tänään väistämättä ennen pitkää edessä olevan päivän suhteen puhuen vaikka olisi jollakin ihmeen kaupalla kuivaa kun aloitettaisiin nyt eilen ajamatta jäänyt aika-ajo niin sateen mahdollisuus pysyy kovana läpi päivän.

Klo 7-10 paikallista aikaa sateen riski jos ei sada (Ja on jo alkanut kun ihanne olisi ilman sateita ajamiselle viimeistään tuntia tästä aiemmin milloin tahansa haluten niin tehdä.) niin riski sateelle on jo silloin 60 % luokkaa.

Klo 10-12 paikallista aikaa sateen riski jos ei sada on 80 % luokkaa ja tämäkin olisi jo ikävä juttu.

Klo 12 paikallista aikaa eteenpäin kisan alkuun asti kaiken aikaa saderiski pahenee melkein täysin varmaksi ja on pienimmilläänkin 80 % luokkaa parhaassakin tapauksessa ja asiaa pahentaa se seikka, että tuosta ilmoitetusta kellonajasta lähtien todennäköisimmin kahden seuraavan tunnin ajan sataa voimakkaimmat mahdolliset sateet koko päivänä.

Tämän jälkeenkin eli kisan oletettavan lähdön aikana tai ensimmäisen FIA:n pitkän mietintätauon/turva-autolla ajelun aikana sade ei lakkaa vaikka saattaakin heikentyä ajan mittaan.

20-30 milliä vettä saadaan ainakin, mutta hurjimmillaan 50 mm voi ikävä kyllä hyvinkin sataa vettä mikäli pilvialue osuu riittävästi sitä sisältävänä alueelle.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Kisan kärjestä tulenee aika tasainen eilisen sprintin perusteella. Tietysti vähän riippuu, että minkä session mukaan lähdetään liikkeelle, mutta jos kärkitallit ovat jotakuin kärkipaikoilla, niin Mäkki ja RB olivat käytännössä yhtä nopeita. Ferkku rengaskuluman puolesta nyt aavistuksen perässä ja Mese joutunut pomppuisuuden vuoksi nostamaan autoa vähän versiosta riippuen enemmän ja vielä enemmän, eikä ainakaan tuntunut kulkevan kovin kummoisesti kärkeen verrattuna. Uudemman version osalta toistui taas, että tarpeeksi lähelle ei pääse millään, Hamin roikkuessa Colan takapuskurissa lähes koko kisan.

Rata tulee olemaan superliukas sateiden viedessä kertyneet kumit ja uuden lian takia, niin aika-ajot aika lipsuttelua todennäköisesti joka tapauksessa, joka voisi suosia Maxia, jonka mekaaninen pito on sen verran hyvä.
Tietysti jos on märkää, niin tasapainoisin auto on kova sana ratinkääntäjän ohella ja onhan tässä aikaa säätää autoakin vaikka kuinka.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5250
Interlagos jo kuivalla on kalenterin parhaimmistoa. Jos nyt saadaan ajettua aika-ajot sekä kisa läpi intereillä ja weteillä niin ay caramba!
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5250
Sadekelin aika-ajo systeemin voisi muuttaa siihen mikä oli käytössä 2003 - 2005 eli yksi kuski vuorollaan ajaa aika-ajokierroksen. Ei olisi liikaa vesisuihkuja.
Tämä. Se on mielenkiintoisaa katsottavaa kun weteillä kuskit hakevat eri linjoja, yleensä Verstappen on näissä erottunut kuten 2016 räkänokkana näytti tulevalle mestarille Rosbergille mallia sadekelin ajosta.

 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5250
Hamilton ripitti Domenicalia, että olisi pitänyt päästää ajamaan. Hommata myös paremmat renkaat ja lämpöhuovat, niin voisi ajaa sateella

Koodi:
https://imgur.com/a/bV2FFy0
Tässä asiassa täytyy arvostaa ja nostaa hattua Hamiltonille. Sadekelillä minusta tulee Hamilton-fani, koska Verstappenin ohella he ovat yleensä ainoat jotka haluavat mennä radalle kelillä kuin kelillä, koska tietävät olevansa silloin parhaimmillaan. Sillä välin muut kuskit mamoilevat varikolla "undriveable" juttujensa ja miljoonaliksojensa kanssa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Omasta mielestä toi yhden yrityksen aika-ajo oli surkea. Varsinkin jos olosuhteet muuttuivat, niin kuka sattui parhaassa välissä ajamaan oli kärjessä. Onneksi lähti suht nopeasti
 
Ylös