MM-rallikausi 2025

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikkelsen saattaisi muuten olla yllättävän hyvä kisakuski Fordille. Kokemusta on, kypsyyttä on, nopeuttakin...on?
Mikkelsen tuonne tarvittaisiin tai miksei E-P, tai sitten molemmat ajamaan vuorotellen?
Suninen ja Mikkelsen varmaan olisivat ne oikeasti suht tasaisen varmat suorittajat Fordille.
Tässä pitää ymmärtää M-Sportin liiketoimintamalli. Kuskin pitää 1) tuoda rahaa; 2) olla tulevaisuuden lupaus, eli tulee jatkossa saamaan palkkaa tehdastallista, josta M-Sport saa provikan (Evans, Tänak, Fourmaux); tai sitten 3) käytännössä varma rallien tai jopa mestaruuden voittaja (Ogier, Loeb, Tänak 2023). Ei ne tee mitään jollain Mikkelsenillä tai Lapilla joka hyvänä päivänään johtaa rallia tai pääsee podiumille, tai oikein onnenpotkun sattuessa voittaa.
 

Tiekirja

Well-known member
Liittynyt
25.5.2020
Viestit
47
No, onhan McErleanilla yksi MM-sarjan erikoiskokeen pohja-aika. Munsterilla ei sitäkään :rolleyes:
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Ei ne tee mitään jollain Mikkelsenillä tai Lapilla joka hyvänä päivänään johtaa rallia tai pääsee podiumille, tai oikein onnenpotkun sattuessa voittaa.
Sen vuoksi tuolla olisikin ollut kiva nähdä:

1. Solberg korkean potentiaalin myyntikohteena Monsterin rahasäkin kanssa
2. Sesks ja Rossel vastaavina myyntikohteina vuorottelemassa toisessa autossa Rosselin kantaessa Yaccon rahat Cockermouthiin
3. Munster pykälää matalamman potentiaalin kuskina pelkän rahasäkin kanssa

Nyt sieltä saatiin McErlean, jossa näen vähemmän potentiaalia kuin kenessäkään yläpuolella mainituista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen vuoksi tuolla olisikin ollut kiva nähdä:

1. Solberg korkean potentiaalin myyntikohteena Monsterin rahasäkin kanssa
2. Sesks ja Rossel vastaavina myyntikohteina vuorottelemassa toisessa autossa Rosselin kantaessa Yaccon rahat Cockermouthiin
3. Munster pykälää matalamman potentiaalin kuskina pelkän rahasäkin kanssa

Nyt sieltä saatiin McErlean, jossa näen vähemmän potentiaalia kuin kenessäkään yläpuolella mainituista.
En tiiä sitten onko Sesks ja Rossel jo toisten taustaorganisaatioiden rahoituksen korvamerkitsemiä, eli jos he pääsisivät tehdastalliin, palkasta ottaisi jo joku muu provikat?

Toinen juttu on, onko kassaa sijoittaa juuri nyt uusin nuorukaisiin kun juuri on tuettu Fourmaux'ta pari vuotta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Toinen juttu on, onko kassaa sijoittaa juuri nyt uusin nuorukaisiin kun juuri on tuettu Fourmaux'ta pari vuotta.
Eikö Fourmaux ollutkaan Ranskan liiton ja Red Bullin tuella? Solberg olisi ollut varmasti riittävästi sponsoreita keräävä kasvo. Mutta Solbergin taustajoukot ovat ilmeisesti nähneet Toyotan Rally2 -kuvion parempana reittinä lajin huipulle.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Tässä pitää ymmärtää M-Sportin liiketoimintamalli. Kuskin pitää 1) tuoda rahaa; 2) olla tulevaisuuden lupaus, eli tulee jatkossa saamaan palkkaa tehdastallista, josta M-Sport saa provikan (Evans, Tänak, Fourmaux); tai sitten 3) käytännössä varma rallien tai jopa mestaruuden voittaja (Ogier, Loeb, Tänak 2023). Ei ne tee mitään jollain Mikkelsenillä tai Lapilla joka hyvänä päivänään johtaa rallia tai pääsee podiumille, tai oikein onnenpotkun sattuessa voittaa.
Ajatuksena Lapissa tai Mikkelsenissä siis se että tiimissä pitäisi olla joku joka edes joskus väläyttelee vauhtia ja ajaa ehkä silloin tällöin podiumillekin. M-Sportin uskottavuus myös tuleville vuosille on vaakalaudalla jos nämä kaverit vaan ajelee aina muiden Rally1 autojen jatkona, menestymättä kertaakaan edes välttävästi. Kuka tuonne haluaisi mennä tulevaisuudessa enää jos ei kukaan ole vuoteen ajanut yhtään mallikelpoista tulosta heidän tuotteellaan.

Veikkaan vahvasti että kesken kauden vaihdetaan kuskia (tai kuskeja) tai tuodaan kolmas auto mukaan jollain uskottavalla kuljettajalla varustettuna.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
Tässä pitää ymmärtää M-Sportin liiketoimintamalli. Kuskin pitää 1) tuoda rahaa; 2) olla tulevaisuuden lupaus, eli tulee jatkossa saamaan palkkaa tehdastallista, josta M-Sport saa provikan (Evans, Tänak, Fourmaux); tai sitten 3) käytännössä varma rallien tai jopa mestaruuden voittaja (Ogier, Loeb, Tänak 2023). Ei ne tee mitään jollain Mikkelsenillä tai Lapilla joka hyvänä päivänään johtaa rallia tai pääsee podiumille, tai oikein onnenpotkun sattuessa voittaa.
Lisäyksenä listaan Növille joka maksoi myös provikkaa Malcomille Huyndai diilistä.....Malcom on kyllä osoittanut, että laittaa kyllä kättä taskuun silloin kun on tarjolla isoja kaloja, mutta se kala pitää sitten olla todella iso. Mikkelssen tai Lappi eivät sellaisia ole, eivätkä he enään maksa provikkaa kun eivät pääse enään isoihin talleihin.. Miksi ottaa Mikkelssen tai Lappi ilmaiseksi talliin ajamaan sijalle 4-5 jos saa maksavan junnun ajamaan sijalle 6-7
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Kylläpäs on todella heikko tämä kokoonpano, todennäköisesti huonoin "tehdastallin" kokoonpano MM-sarjan historiassa.
Tästä voisikin pistää topicin pystyyn mikä on kaikkien aikojen huonoin kuski kaksikko/kolmikko ennakkoon, joskushan tuntemattomat kuskit on myös yllättäneet sitten jälkeenpäin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
Tästä voisikin pistää topicin pystyyn mikä on kaikkien aikojen huonoin kuski kaksikko/kolmikko ennakkoon, joskushan tuntemattomat kuskit on myös yllättäneet sitten jälkeenpäin.
Tulee mieleen Mitsubishin Mäkisen jälkeiset kokoonpanot....Panizzi, Delecour, A.McRae...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
Mielestäni tuo Wilssonin "kasvatti korvaus"-provikka on ihan huikean nerokas ajatus, rallin saralla kai ainut laatuaan ja motorsportissa luultavasti aika harvinainen. Otetaan junnu ajamaan joka kuittaa omasta pussista (sponssit) ajot ja sen jälkeen kun on siirrytty isoihin tiimeihin maksetaan vielä provikkaa päälle. Ei ihme, että Wilsonin tiimi on sitkeästi mukana vuodesta toiseen. F1 puolella on nähty kyllä soppareiden ulos ostamista (Kimi Sauber Mäkki) mut en tiedä onko vastaavanlaista provikkajärjestelmää kukaan käyttänyt.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Tästä voisikin pistää topicin pystyyn mikä on kaikkien aikojen huonoin kuski kaksikko/kolmikko ennakkoon, joskushan tuntemattomat kuskit on myös yllättäneet sitten jälkeenpäin.
Powersliden Dimitris rupesi jo tekemään, sillä periaatteella että missä tallissa on kuskeilla ollut vähiten startteja kauden alussa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3405
Sijainti
Lahti
Tässä pitää ymmärtää M-Sportin liiketoimintamalli. Kuskin pitää 1) tuoda rahaa; 2) olla tulevaisuuden lupaus, eli tulee jatkossa saamaan palkkaa tehdastallista, josta M-Sport saa provikan (Evans, Tänak, Fourmaux); tai sitten 3) käytännössä varma rallien tai jopa mestaruuden voittaja (Ogier, Loeb, Tänak 2023). Ei ne tee mitään jollain Mikkelsenillä tai Lapilla joka hyvänä päivänään johtaa rallia tai pääsee podiumille, tai oikein onnenpotkun sattuessa voittaa.
Ihanteellinen työpaikka!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mietin kyllä että ihan hyvä saada McErlean Munsterin kaveriksi, voivat sitten ajella kilpaa edes toisiaan vastaan.
Ihan ensimmäinen fiilis on se, että koko kauden aikajanalla McErlean pyyhkii Munsterilla laittiaa. Toki Munster on paljon lähempänä tallikaveriaan kuin tällä kaudella, mutta silti verrattain kaukana.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3405
Sijainti
Lahti
Heräsi kysymys. Kun sanotaan, että kuski tuo mukanaan rahaa, minkähänlaisista summista siinä lopulta puhutaan? Meinaan sitä vaan, että ison tallin pyörittäminen nielee setelipinkan jos toisenkin, ja on vaikea kuvitella jonkun nuoren halukkaan pystyvän haalimaan esille mitenkään järisyttävän isoja masseja. Paitsi jos AAW on kännykässä eka valinnaisnumerona. En taida ymmärtää?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan ensimmäinen fiilis on se, että koko kauden aikajanalla McErlean pyyhkii Munsterilla laittiaa. Toki Munster on paljon lähempänä tallikaveriaan kuin tällä kaudella, mutta silti verrattain kaukana.
2023 tosiaan kun ajoivat Rally2:lla samoissa kisoissa McErlean on ollut Hyundailla paljon nopeampi kuin Munster Fiestalla. Mutta näkisin Munsterin vuoden kokemuksen Rally1:stä olevan eduksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
Heräsi kysymys. Kun sanotaan, että kuski tuo mukanaan rahaa, minkähänlaisista summista siinä lopulta puhutaan? Meinaan sitä vaan, että ison tallin pyörittäminen nielee setelipinkan jos toisenkin, ja on vaikea kuvitella jonkun nuoren halukkaan pystyvän haalimaan esille mitenkään järisyttävän isoja masseja. Paitsi jos AAW on kännykässä eka valinnaisnumerona. En taida ymmärtää?
Tämä kiinnostaa itseänikin minkälaisista summista puhutaan. Puhutaanko miljoonasta eurosta?. Kyllä se summan täytyy olla huomattava, koska muutenhan Sunisella tai Huttusella olis myös mahdollisuus kerätä samanlainen potti? Jotain voi päätellä siitä paljonko maksaa yksi kisa Pumalla? Onko hänellä varakkaat vanhemmat? Onko hänellä takanaan mesenaatti? Onko takana RB? Täytyy olla joku näistä tai kaikki. Jos pystyy keräämään pelkillä sponsseilla vaaditut rahat näinä aikoina, on kyl melkoinen taikuri. Mielenkiintoista nähdä onko autossa RB n tarrat tai jonkun muun yhtiön tarrat/ tarroja.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Loubetin kun aikanaan oli tavoitteena ajaa koko kauden niin siitä on huhuttu ihan törkyistä hintaa, kyseinen hinta ei alkanut ykkösellä eikä kakkosella. Mutta sehän jäi lopulta kesken kauden, kenties sen takia että rahatuki alkoi loppumaan.

Rossel antoi äskettäin haastattelun että M Sportin kanssa ainut neuvottelu oli, että pääsee joo ajamaan, mutta 2-3 kisan hintalappu "entry levelinä" olisi ollut 500-600k.
 

Timppa_

Well-known member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
101
Minä kysyn, että mistä tulee tämä Wilsonin "kasvattikorvaus"? Pitkäänhän on ollut voimassa ns. Bosmanin sääntö eli kun sopimus loppuu vaikka jalkapalloilijalla/jääkiekkoilijalla niin hän on vapaa siirtymään toiseen seuraan ilman siirtokorvausta. Kyllähän tämä sama koskee myös moottoriurheilua. Esim jos Fourmauxilla oli sopimus joka loppui kauden 2024 päätteeksi MSportilla niin ei hänestä Hyundain tarvinnut maksaa mitään edelliselle työnantajalle. Toisin olisi jos sopimus olisi jatkunut myös ensi kaudelle.
 
Ylös