MM-rallikausi 2025

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Minä kysyn, että mistä tulee tämä Wilsonin "kasvattikorvaus"? Pitkäänhän on ollut voimassa ns. Bosmanin sääntö eli kun sopimus loppuu vaikka jalkapalloilijalla/jääkiekkoilijalla niin hän on vapaa siirtymään toiseen seuraan ilman siirtokorvausta. Kyllähän tämä sama koskee myös moottoriurheilua. Esim jos Fourmauxilla oli sopimus joka loppui kauden 2024 päätteeksi MSportilla niin ei hänestä Hyundain tarvinnut maksaa mitään edelliselle työnantajalle. Toisin olisi jos sopimus olisi jatkunut myös ensi kaudelle.
Käsittääkseni tällainen malli on yleinen manageripuolella, että aluksi manageri rahoittaa urheilijan toimintaa ja sitten kun urheilija menestyy ja alkaa saada palkkaa, managerille menee siitä provisio.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Minä kysyn, että mistä tulee tämä Wilsonin "kasvattikorvaus"? Pitkäänhän on ollut voimassa ns. Bosmanin sääntö eli kun sopimus loppuu vaikka jalkapalloilijalla/jääkiekkoilijalla niin hän on vapaa siirtymään toiseen seuraan ilman siirtokorvausta. Kyllähän tämä sama koskee myös moottoriurheilua. Esim jos Fourmauxilla oli sopimus joka loppui kauden 2024 päätteeksi MSportilla niin ei hänestä Hyundain tarvinnut maksaa mitään edelliselle työnantajalle. Toisin olisi jos sopimus olisi jatkunut myös ensi kaudelle.
Voihan M-Sport tehdä vaikka McErleanin kanssa sopimuksen, että ajot maksaa 3,5 miljoonaa per kausi ilman ylimääräisiä sitoumuksia.

Tai sitten toisenlainen hinnoittelu, 2,9 miljoonaa per kausi ja 25% tulevien kolmen vuoden palkasta, mikäli McErlean lähtee ajamaan toiseen talliin Rally1-autoa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Minä kysyn, että mistä tulee tämä Wilsonin "kasvattikorvaus"? Pitkäänhän on ollut voimassa ns. Bosmanin sääntö eli kun sopimus loppuu vaikka jalkapalloilijalla/jääkiekkoilijalla niin hän on vapaa siirtymään toiseen seuraan ilman siirtokorvausta. Kyllähän tämä sama koskee myös moottoriurheilua. Esim jos Fourmauxilla oli sopimus joka loppui kauden 2024 päätteeksi MSportilla niin ei hänestä Hyundain tarvinnut maksaa mitään edelliselle työnantajalle. Toisin olisi jos sopimus olisi jatkunut myös ensi kaudelle.
Ihan samanlainen diili mitä Timo Jouhki tarjoaa kuskeilleen. Jouhki kuittaa laskut siihen asti kun on tehdaspaikka saavutettu ja sen jälkeen kuski hyvittää ne rahat takaisin tietyn prosentin mukaan omasta palkastaan. Kyseessä on Malcomin laatima managerointi sopimus. Voi olla sellainen muotoilu, että olet vapaa lähtemään koska tahansa toiseen talliin, mutta maksat sitten palkasta x määrän provikka tietyn ajanjakson. Ihan loogista, kun Malcom sitoutuu tarjoamaan polun huipulle, niin kyllä siitä mahdollisuudesta pitää vähän hyvittää takaisinkin.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
94
Minä kysyn, että mistä tulee tämä Wilsonin "kasvattikorvaus"? Pitkäänhän on ollut voimassa ns. Bosmanin sääntö eli kun sopimus loppuu vaikka jalkapalloilijalla/jääkiekkoilijalla niin hän on vapaa siirtymään toiseen seuraan ilman siirtokorvausta. Kyllähän tämä sama koskee myös moottoriurheilua. Esim jos Fourmauxilla oli sopimus joka loppui kauden 2024 päätteeksi MSportilla niin ei hänestä Hyundain tarvinnut maksaa mitään edelliselle työnantajalle. Toisin olisi jos sopimus olisi jatkunut myös ensi kaudelle.
Eiks wilson/m sport oo niinku Jouhki. Tukee alussa ja lopussa ottaa siivua palkasta. Näin minä sen ymmärrän.
 

Jsx

Well-known member
Liittynyt
18.8.2018
Viestit
75
Wilson lupasi Sordolle joskus citikka pestin jälkeen Ford koko kaudeksi käyttöön miljoonalla eurolla. On hinnat vähän noussut 15v aikana. Toki Sordo oli jo valmis ja nopea kuljettaja siihen aikaan. Aa
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Wilson lupasi Sordolle joskus citikka pestin jälkeen Ford koko kaudeksi käyttöön miljoonalla eurolla. On hinnat vähän noussut 15v aikana. Toki Sordo oli jo valmis ja nopea kuljettaja siihen aikaan. Aa
M-Sportillakaan ei varmaan nykyään mene yhtä hyvin kuin 10 vuotta sitten, kun myytiin ja vuokrattiin autoja kaikkiin luokkiin. Nyt on kaikissa luokissa kilpailijoilla paremmat pelit ja brexit hankaloittaa myyntiä ulkomaille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minä kysyn, että mistä tulee tämä Wilsonin "kasvattikorvaus"? Pitkäänhän on ollut voimassa ns. Bosmanin sääntö eli kun sopimus loppuu vaikka jalkapalloilijalla/jääkiekkoilijalla niin hän on vapaa siirtymään toiseen seuraan ilman siirtokorvausta. Kyllähän tämä sama koskee myös moottoriurheilua. Esim jos Fourmauxilla oli sopimus joka loppui kauden 2024 päätteeksi MSportilla niin ei hänestä Hyundain tarvinnut maksaa mitään edelliselle työnantajalle. Toisin olisi jos sopimus olisi jatkunut myös ensi kaudelle.
Kuten tuossa yllä tulikin jo ilmi, tämä on ihan tavanomainen käytäntö ns. managerisopimuksissa. Ei Hyundai Fourmaux'n "edelliselle työnantajalle" mitään maksa, vaan joko suoraan tai Fourmaux'n kautta tämän managerille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Tuohinon Fiestan vuokrahinta oli muistaakseni 350€/km. Siis pelkkä auton kustannus. Siihen vähän renkaita, bensaa, vakuutuksia, asumisia, ilmoittautumisia, nuotituksen kuluja ja muuta sälää niin alkaa saada jonkinlaisen haarukan kustannuksista... Eikä nuo autot ainakaan yhtään halvemmaksi ole muuttuneet...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Voihan M-Sport tehdä vaikka McErleanin kanssa sopimuksen, että ajot maksaa 3,5 miljoonaa per kausi ilman ylimääräisiä sitoumuksia.

Tai sitten toisenlainen hinnoittelu, 2,9 miljoonaa per kausi ja 25% tulevien kolmen vuoden palkasta, mikäli McErlean lähtee ajamaan toiseen talliin Rally1-autoa.
Tai sitten luulen, että Malcom on joutunut antamaan hinnassa melkoisesti paljousalennusta, ei sellaisia kuskeja kovinmontaa ole joka pystyy maksamaan koko kauden....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Wilson lupasi Sordolle joskus citikka pestin jälkeen Ford koko kaudeksi käyttöön miljoonalla eurolla. On hinnat vähän noussut 15v aikana. Toki Sordo oli jo valmis ja nopea kuljettaja siihen aikaan. Aa
Tähän aikaan Msportilla oli vielä Fordin täysi tuki, mutta kyllä Malcom ymmärsi jo silloin bisneksen päälle eikä rahaa kylvetty pikavoittoja tavoitellen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tuohinon Fiestan vuokrahinta oli muistaakseni 350€/km. Siis pelkkä auton kustannus. Siihen vähän renkaita, bensaa, vakuutuksia, asumisia, ilmoittautumisia, nuotituksen kuluja ja muuta sälää niin alkaa saada jonkinlaisen haarukan kustannuksista... Eikä nuo autot ainakaan yhtään halvemmaksi ole muuttuneet...
Jossain törmännyt lukuun asiakasauto 200 000€/ kisa Rally 1 hinta. 200k x 14 kilpailua on 2.8M€ ja tähän testit päälle. Mutta tähänkin varmaan saa jonkinlaista könttä alennusta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jossain törmännyt lukuun asiakasauto 200 000€/ kisa Rally 1 hinta. 200k x 14 kilpailua on 2.8M€ ja tähän testit päälle. Mutta tähänkin varmaan saa jonkinlaista könttä alennusta.
Tuskin näille mitään listahintaa on. Niin monta muuttujaa kuitenkin, pärstäkerroin mukaanlukien.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Lapin Kansassa Eero Räikkönen kertoilee tulevasta kaudesta. Oliver ilmeisesti ajamassa Toyotan Rally2:lla Safarin, Chilen ja Argentiinan jotka uusia ralleja Printsportille. Hieman huolestuttavalta kuulostaa ettei Hankook ole pystynyt toimittamaan juurikaan testirenkaita Printsportille.

Räikkösen paimennettavaksi tulee ensi kaudelle ruotsalainen Oliver Solberg.

– Kyseessä on varsin erilainen persoona kuin rauhallinen Sami. Aika villi poika, arvioi Räikkönen.

Yhteistyötä ei ole ollut vielä puheita pitemmälle, mutta Monta Carlon rengastestit odottavat. Samoin rengastestit Ruotsin MM-talviralliin. MM-sarjan uusi rengastoimittaja on Hankook.

– Renkaiden saanti on ollut hieman hidasta. Esimerkiksi Ruotsin testeihin on luvassa vain neljä talvipyörää. Monten testeihin saimme sentään 12 rengasta.

Printsportille siirtyminen SM-sarjan ohella MM-sarjatiimiksi on iso hyppäys. Reippaan 6 miljoonan euron liikevaihtoa Lievestuoreella pyörittävä yritys on Räikkösen mukaan palkannut uutta väkeä niin johtoon kuin mekanikkoihin.

–  Uusi väki mahdollistaa kierrättämisen. Edessä on 14 MM-rallia ja 7 SM-rallia. Aivan uusia kisoja meille ovat Safari-ralli Keniassa sekä Chilen ja Argentiinan MM-rallissa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Seat tuli kesken kauden 1998 varsin kokemattomalla duolla.

Harri Rovanperällä oli Cordoba WRC:n debyytisssä Neste Rallissa yksi WRC-startti ja Oriol Gomez teki debyyttinsä Jyväskylässä. ->1
Seuraavaan ralliin San Remoon saatiin 18 pääluokan kisan kokemus Marc Duezilla ja tässä vaiheessa Rovanperälläkin oli jo toinen startti alla. ->20
Kauden päätökseen RAC:hen lähdettiin Gwyndaf Evansin 5:llä startilla ja Rovanperän 4:llä. -> 9

Tämä ei toki ottanut huomioon kauden alkua, 1999 ensimmäisellä täydellä kaudella Seatilla olikin Piero Liatti.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Heräsi kysymys. Kun sanotaan, että kuski tuo mukanaan rahaa, minkähänlaisista summista siinä lopulta puhutaan? Meinaan sitä vaan, että ison tallin pyörittäminen nielee setelipinkan jos toisenkin, ja on vaikea kuvitella jonkun nuoren halukkaan pystyvän haalimaan esille mitenkään järisyttävän isoja masseja. Paitsi jos AAW on kännykässä eka valinnaisnumerona. En taida ymmärtää?
Eiköhän tuossa M-Sportin tapauksessa puhuta ensi kauden osalta ehkä noin 3-4 miljoonasta per kuski? Siitä voi äkkiä laskea, että aikalailla koko tallin ensi kauden Rally1 budjetin saanee kasaan jo noilla kahdella kuskilla. Ainakin uskoisin näin. Kaikki muu on sitten plussaa ja sukanvarteen 2027 auton kehitystä varten. Ei Malcolm näissä mikään eilisen teerenpoika ole.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Ne on järkyttävän isoja summia. Herää ajatus, että kilpatallin liiketoimintamallin törmätessä intohimosta ammattia itselleen tekevään kilpakuskiin, seurauksena voi olla vaikka mitä. Kenties jopa tällainen turboahdettu spektaakkeli, jossa vain harvat ja valitut n. alle 10 kpl pääsevät yrkkäämään niillä arvostetuimmilla laitteilla, kun samaan aikaan jossain Paltamon Runkirallissa on matalalla profiililla 300 autoa viivalla. On tämä hassu maailma!
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Kokemattomia kuskeja ollut ennenkin mutta pidän kyllä tätä ensikauden kaksikkoa tasoltaan huonoimpana ikinä...
Nimenomaan tämä. Aika paljon enemmän odottaisin vaikka kaksikolta Solberg-Rossel joilla kokemustaso sama kuin tällä nyt valitulla tutkaparilla. Ei se kokemus vaan ne muut ominaisuudet.

Käytännössä kaikki tuossa Antin linkkaamassa blogissakin listatut ovat saavuttaneet alemmissa sarjoissa menestystä ja pääluokka oli se odotettu steppi näille kavereille. Munsterin ja Mcerleanin osalta ei olla koskaan nähty yhtään mitään, missään.
 
Ylös