Enzo Ferraria lainatakseni "auto on kaunis kun siinä on juokseva härkä kyljessä useinmiten". Kyllähän tuossa Huyndaissa on ihan graafikkoakia jopa käytetty eikä mielestäni ollenkaan huono lopputulos. Toyotan päävärit pitäis mun mielestä olla valkoinen/ punainan. heidän 92 värityksensä oli mielestäni kaunein yksittäinen grafiikka missään ralliautossa ever.FIA saisi sakottaa itseään miellyttämättömiä kommentteja laukovien kuskien sijaan talleja, jotka eivät edes yritä keksiä visuaalisia uudistuksia ulkoasuun uudelle kaudelle. Tuli vähän tylsän näköset pirssit taas tehtaiden vehkeistä, samalla kun englantilais-nyrkkipaja sentään yrittää tehdä autoistaan mielenkiintoisemman näköisiä.
Näytä liitetiedosto 5586
Formuloissa Ferrari voisi sen iänikuisen punaisen värin vaihtaa vaikka keltaiseenFIA saisi sakottaa itseään miellyttämättömiä kommentteja laukovien kuskien sijaan talleja, jotka eivät edes yritä keksiä visuaalisia uudistuksia ulkoasuun uudelle kaudelle. Tuli vähän tylsän näköset pirssit taas tehtaiden vehkeistä, samalla kun englantilais-nyrkkipaja sentään yrittää tehdä autoistaan mielenkiintoisemman näköisiä.
Näytä liitetiedosto 5586
Jokavuotinen ralliperunapopulistikommentti ja siihen sama tylsä vastaus joka vuosi: nämä kaksi tehdastallia on osa isompaa autotehtaan moottoriurheilubrändiä, jotka toimii monessa sarjassa, ja niiden kaikkien teippausten ja maalausten (plus vaatteet, sometilit, promokuvat jne) vaihtaminen vuosittain olisi iso jumppa ja imagollisesti sekavaa. M-Sportilla taas ei ole tätä ongelmaa, koska ei ole mitään erityistä brändivärimaailmaa eikä tarvitse teipata kuin nuo pari ralliautoa (tai itse asiassa nyt oli jo niin, että värimaailma oli kopioitu Dakar-autoista)FIA saisi sakottaa itseään miellyttämättömiä kommentteja laukovien kuskien sijaan talleja, jotka eivät edes yritä keksiä visuaalisia uudistuksia ulkoasuun uudelle kaudelle. Tuli vähän tylsän näköset pirssit taas tehtaiden vehkeistä, samalla kun englantilais-nyrkkipaja sentään yrittää tehdä autoistaan mielenkiintoisemman näköisiä.
Kyllä tuo Toyotan värimaailma on tietysti tarkkaan harkittu ja jotain erityistä sillä halutaan viestiä. On valittu selkeä minimalistinen linja ja tätä tyylia noudattaa kaikki merkin kilpa-autot. Selkeästi on haluttu irtiotto vanhasta ja tutusta puna-valkoisesta. Halutaanko viestittää esim uudistumista tms...Onko tämä uusi värimaailma onnistunut, mielestäni ei, kestääkö tämä aikaa, sen näemme, mielestäni tämä mattamusta on vaan aika tylsä valinta ja n.10 vuotta trendiä jäljessä. Vielä puuttuu kromattu tribaalikuvio. mutta makuasioistahan voi kiistellä.Jokavuotinen ralliperunapopulistikommentti ja siihen sama tylsä vastaus joka vuosi: nämä kaksi tehdastallia on osa isompaa autotehtaan moottoriurheilubrändiä, jotka toimii monessa sarjassa, ja niiden kaikkien teippausten ja maalausten (plus vaatteet, sometilit, promokuvat jne) vaihtaminen vuosittain olisi iso jumppa ja imagollisesti sekavaa. M-Sportilla taas ei ole tätä ongelmaa, koska ei ole mitään erityistä brändivärimaailmaa eikä tarvitse teipata kuin nuo pari ralliautoa (tai itse asiassa nyt oli jo niin, että värimaailma oli kopioitu Dakar-autoista)
En muista kenenkään valittaneen puna-valkoisista TTE:n Toyotoista vuosina 1982-1991 tai Castrolin värisistä 1993-1999, Martini-Lanciasta tai sinikeltaisesta Subarusta puhumattakaan.
Tuo on kyllä hyvä pointti. Toisaalta tuntuu, että nykymaailmassa ja someaikakaudella, ihmisten ollessa dopamiinipäissään, kaikki uudet ärsykkeet tuovat lisäarvoa ettei ihmiset tylsisty, mutta ehkä tuossa on laskettu ettei ole tosiaan väärti tehdä uusia layouttia. Tokihan tuota ehkä halutaan myös vakiinnuttaa, että jää brändiin yhdistettäväksi ulkonäöksi.Jokavuotinen ralliperunapopulistikommentti ja siihen sama tylsä vastaus joka vuosi: nämä kaksi tehdastallia on osa isompaa autotehtaan moottoriurheilubrändiä, jotka toimii monessa sarjassa, ja niiden kaikkien teippausten ja maalausten (plus vaatteet, sometilit, promokuvat jne) vaihtaminen vuosittain olisi iso jumppa ja imagollisesti sekavaa. M-Sportilla taas ei ole tätä ongelmaa, koska ei ole mitään erityistä brändivärimaailmaa eikä tarvitse teipata kuin nuo pari ralliautoa (tai itse asiassa nyt oli jo niin, että värimaailma oli kopioitu Dakar-autoista)
En muista kenenkään valittaneen puna-valkoisista TTE:n Toyotoista vuosina 1982-1991 tai Castrolin värisistä 1993-1999, Martini-Lanciasta tai sinikeltaisesta Subarusta puhumattakaan.
Nyt kun Toyotalla on viisi autoa, Fordilla joissakin ralleissa kolme, niin toivoisin etteivät kaikki saman merkin autokunnat ajaisi ihan täysin identtisen näköisillä autoilla. Toki se korostaa joukkuehenkeä ja brändinäkyvyyttä. Mutta toisaalta autokuntien tunnistaminen luonnossa, videoissa ja kuvissa, juuri sen oman suosikin/seuraamisen kohteen bongaaminen, on vaikeampaa. Isolla ryhmällä se saattaa mennä myös vähän itseään toistavaksi.Tokihan tuota ehkä halutaan myös vakiinnuttaa, että jää brändiin yhdistettäväksi ulkonäöksi.
Serderisillä on sama pohjaväri mutta eri sponssit. Luultavasti Sesksillä on omanlainen väritys. Pajari ajaa kakkostallissa ja varmaan eri näköisellä autolla.Nyt kun Toyotalla on viisi autoa, Fordilla joissakin ralleissa kolme, niin toivoisin etteivät kaikki saman merkin autokunnat ajaisi ihan täysin identtisen näköisillä autoilla. Toki se korostaa joukkuehenkeä ja brändinäkyvyyttä. Mutta toisaalta autokuntien tunnistaminen luonnossa, videoissa ja kuvissa, juuri sen oman suosikin/seuraamisen kohteen bongaaminen, on vaikeampaa. Isolla ryhmällä se saattaa mennä myös vähän itseään toistavaksi.
Vrt. Auriolin Fina-Lancia 1991, Sordon puna-kelta-valkoinen Xsara 2005, Tänakin, Ogierin ja Evansin Fordit 2017, Pajarin, Sesksin ja Kallen Jyväskylän autot viime vuonna. Latvalan Stobart-Ford 2007 oli myös piristävä vaikka ei tietenkään ollut päätallin auto.
Tästä oli Jyskälän yhteydessä hyvä insertti Maikkarilla, missä Lindström esitteli huoltoparkin ei-yleisölle-näkyviä tiloja ja jossa nousi myös tämä aspekti esiin puhuttaessa eri värisistä autoista. Jyväskylässä se tosiaan vielä sattuneesta syystä onnistuu, mutta jos kaiken maailman Chilet ja Safarit koluttaisiin neljällä eri värityksessä olevalla autolla, niin sillä olisikin yllättävän suuri vaikutus.Jyväskylässä Toyotan mahdollista ajattaa erivärisiä autoja. Puskureita, ym ulkokuoren osia täytyy olla julmettu määrä mukana erivärisiin autoihin. Logistiikka sanelee osan kuviosta.
https://www.motorsport.com/wrc/news/tanak-2025-rally1-cars-are-how-a-rally-car-should-be/10690412/Jännä nähdä mitä tuo hybridin poistuminen tuo tullessaan - varmasti männäkausilla toiset osasivat hyödyntää tuota paremmin kuin toiset. Tämä nyt ei varmasti Montessa vielä niin ratkaisevasti näy mutta ehkä myöhemmin kauden mittaan jotain havaintoja pystynee tekemään.