Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504
Mikähän mahtoi olla syynä siihen, ettei Jean Alesi mennyt varikolle kauden 1997 kilpailussa Melbournessa? Tiimihän oli käskenyt Alesia varikolle jo useamman kierroksen ajan, mutta Alesi vain jatkoi ajamista.

Lopulta polttoaine tankista tietysti tyhjeni, ja Alesin matka jäi siihen.

Podium-paikka meni lopulta siihen, ja Flavio Briatore oli ymmärrettävästi erittäin vihainen.

https://x.com/F1/status/1899176429293637763?s=19
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
848
F1-kausi 1981 oli Williamsin juhlaa valmistajien puolella, vaikka kuljettajien maailmanmestaruus menikin Brabhamin Nelson Piquetille.

Kauden 1981 maailmanmestaruus oli brasilialaisen Nelson Piquetin ensimmäinen kaikkiaan kolmesta tittelistä.

Tittelin ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa, sillä mestaruudesta taisteli loppuun asti Williams-kaksikko Carlos Reutemann ja Alan Jones.

Reutemann hävisi maailmanmestaruuden pisteellä, ja Jones neljällä pisteellä.

Mitä haluatte nostaa esille tästä kaudesta?
Samoin kuin kaksi vuotta myöhemmin, Piquet voitti mestaruuden, vaikkei hänellä ollutkaan paras tai nopein auto.

Renault RE30 oli selkeästi nopein, mutta epäluotettava. Williams FW07C oli kokonaisuutena Brabhamia parempi ja Ligier JS17 hyvin lähellä Piquetn Brabham BT49C:tä.

Kovin lähelle Piqueta pääsi loppupisteissä Reutemannin ja Jonesin lisäksi Laffite Ligierillä ja Prost Renaultlla. Prost jäi kuusi pistettä ja Laffite seitsemän.

Kaikilla näillä viidellä kuljettajalla oli kolmanneksi viimeisen kilpailun jälkeen mahdollisuudet mestaruuteen. Viimeiseen kilpailuun lähdettäessä mestaruudesta taistelivat enää Reutemann, Piquet ja Laffite.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9387
Ennen kautta 1997 oli sanottu, että autoa ei saa kutsua hopeanuoleksi ennen kuin sillä on voitettu kilpailu. Ja sitten se voitto irtosi kauden ekassa kisassa.

Siinä vaiheessa kun pääsponsorin vaihtuminen McLarenilla tuli julki, oli kai ajatuksia siitä, että autot saattaisivat silti olla punavalkoisia, mutta niin ei sitten tapahtunut. Samaisen tupakkafirman sponsoroiman Zakspeedin autothan olivat punavalkoisia, toki eri kuvioilla kuin McLarenit.



McLaren aikana ei nähty tätä korviketekstiä niissä kisoissa, missä tupakkamainonta oli kielletty.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504
Ferrari hankki kaudelle 1996 kaksi uutta kuljettajaa, kun tiimin monivuotiset kuljettajat Jean Alesi ja Gerhard Berger saivat lähteä tiimistä, ja tilalle tulivat Michael Schumacher ja Eddie Irvine.

Siinä, missä Michael Schumacher saavutti kausien 1996-1998 useita GP-voittoja, sai Eddie Irvine odottaa omaa ensimmäistä GP-voittoaan kaudelle 1999.

Mutta heti Melbournen avauskisassa Eddie Irvine onnistui, ja otti hienon voiton. Vihdoinkin ketsuppi-pullo oli avattu, ja Irvine sai mainetta GP-voittajana.

Yhteensä Irvine voitti kauden 1999 aikana neljä GP-voittoa, jonka jälkeen mies lähti uuteen Fordin rahoittamaan Jaguar-tiimiin.

Mitä luulette, olisiko Irvine pärjännyt Barrichelloa paremmin Ferrarilla kausina 2000-2005, jos olisi siis Ferrarille jäänyt?

Alla Melbournen kisa vuosimallia 1999.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9387
Eddie kyllä paransi mielestäni suorituksiaan kausi kaudelta Ferrarilla, mutta uran huippu tuli kyllä vastaan aika lailla siinä vuonna 1999.

Viimeisen Jaguar-kautensa aikana ikää oli jo 36.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504
Australian GP:ssä tulee debytoimaan moni uusi kuljettaja.

Varmaankin tämän vuoksi F1-sometili on laatinut kattavan videon onnistuneista debyyteista.

Kenen kuljettajan ensimmäinen kisa on itsellesi jäänyt onnistuneena mieleen?

Alla video onnistuneista debyytti-suorituksista🏁:

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504
Mark Webberin ensimmäinen kisa F1:ssä oli samalla myös hänen kotikisansa. Kyseessä oli Australian GP Melbournen radalla kaudella 2002.

Auto oli kilpailukyvytön Minardi, mutta silti Webber oli sillä viides.

Tuolloin puhuttiin tulevaisuuden maailmanmestarista. Näin ei käynyt, vaikka Webber saavutti 9 GP-voittoa. Lähimpänä maailmanmestaruuden voittamista Webber oli kaudella 2010 ajaessaan Red Bullilla.

Mihin kategoriaan luokittelisitte Webberin? Oliko mies parhaimmillaan maailmanmestari-ainesta?

Alla Australian GP kaudelta 2002. GP oli myös suomalaisittain hyvä, sillä Kimi Räikkönen oli kolmas McLarenilla ja Mika Salo kuudes Toyotalla🏁:

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1539
Australian GP:ssä tulee debytoimaan moni uusi kuljettaja.

Varmaankin tämän vuoksi F1-sometili on laatinut kattavan videon onnistuneista debyyteista.

Kenen kuljettajan ensimmäinen kisa on itsellesi jäänyt onnistuneena mieleen?

Alla video onnistuneista debyytti-suorituksista🏁:

Kevin Magnussenin. Heti podiumille ja sitten ei enää koskaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504
Iltalehti tehnyt salapoliisin työtä. Harmittavasti juttu on vain maksumuurin takana.

Jos jollakin foorumilaisella on tunnukset tuonne Iltalehden maksulliselle puolelle, olisi kiva kuulla, mikä on tuo "salainen sopimus", johon tuossa viitataan.

Eli artikkelissa kerrotaan ilmeisesti, että jokin "salainen sopimus" esti Kimi Räikkösen toisen maailmanmestaruuden Ferrarilla kaudella 2008.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/45230218-571e-400f-aeb4-e3275da6a607

4ab7e9cb5ef44d4d323586c0f51b2b3058c7ce2e5db49e25190c66ecbd71fa70.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Vuodeksi 1982 jo vastasinkin sen osalle aiemmin ja ei siinä mitään.

Keke Rosberg ja John Watson toden totta olivat monessa mukana toisiaan vastaan sinä vuonna ajaen.

Molemmat kärsivät monesta seikasta perin kohtuuttomasti MM-kilvan kaudellaan sen huipennuttua suomalaisen eduksi.

Molemmat joutuivat jättämään Imolan väliin siinä missä Didier Pironi sai ajaa ja voittaa sen.

Sen enempää Pironista kertomatta tähän väliin Kekellä ja Johnilla oli omat vertauksensa sellaisenaan sitten Imolan ulkopuolella:

Pistesijoituksista puhuen Kekellä oli niitä 11 kertaa kun taas Johnilla niitä oli 8 kertaa.

Mielenkiintoisesti molemmat ensi kerran kunnolla keskeyttivät nk. Vuosisadan Hulluimmassa Kisassa eli Monacossa 1982.

Tämä oli perin hämmentävää ja melkein käsittämättömän ylitsepääsemätöntä osin suomalaisille ja etenkin juurikin Rosbergin vihaajille, että heidän ajat sitten julistamansa Keskeyttäjä-Keke niin älyttömän harvoin sitten keskeytti mestaruusvuotenaan ja Monacon TV-kisassa kun keskeyttivät yksinkertaisesti niin kovin moni muutkin kuljettajat kuin vain itse Keke!

Rosberg tämän jälkeen keskeytti äärimmäisen harvoin loppukautta kohti ja autovaurioillakin mikäli niitä tuli niin selvisi maaliin asti yleisesti ottaen.

Montrealissa tosiaan Rosberg keskeytti seuraavan kerran ja Watson oli siellä kolmas.

Seuraavan kerran molemmat MM-kilvan viimekätiset kamppailijat keskeyttivät Brands Hatchissa.

Se oli Keken viimeinen keskeytys.

Ja tämä oli suuri ero:

John keskeytti tämän jälkeen murheellisesti kolme kertaa putkeen kauhujen ajan päättyessä ainakin osin ja tavallaan keskeytysten suhteen kokonaan Österreichringillä.

Rosberg keskeytti lopulta siis kolmesti koko vuonna ja Watson viisi kertaa.

Watson oli autovaurioissa ja keskeytyksen partaalla ajoittain karmeankin heikosti menneessä Dijon-Prenoisin kisassa minkä Rosberg sitten voitti ja tämän jälkeen Watsonkin peli enemmän tai vähemmän täysin oli pelattu.

Vaikka ilman muuta sinnitteli ensin ulkopuolisen tuntuisella Monzan ajollaan viimein ajaen ihan kunnollakin pisteille asti ja taisteli äärimmäisen loppuun asti kuten kuului vieden MM-kilvan ratkaisun päätökseen asti Las Vegasiin.

Voi vain kuvitella, että mitä olisi käynyt jos Watsonilla olisi ollut keskeytysmäärät yhtä hyvät vähäisyydessään kuin Kekellä eli pari keskeytystä vähemmän yleensä hyvästä vauhdista?!

Tai mikäli kauden päätös olisi ollut jo Brands Hatchissa samalla kertaa Rosbergin kauden keskeytysten tultua tiensä päähän?

Keskeytyshetketkin jättävät aina sijaa mietteille tai jossitteluille.

Etenkin kun toinen oli aina toista vähän taaempana, taistelussa tai edellä juurikin ennen keskeytystä.

Näin oli Kekellä suhteessa Johniin ja ilman muuta myös toisin päin.

Tietynlainen Watsonin ainakin lähtökohtainen tuomiohetki kaudelle oli myös Hockenheimin keskeytys juuri Rosbergin edestä paremmalta sijalta puhuen. Sen jälkeen oikein lopullisesti mikään sellaisenaan ei ollut entisensä.

Vaikka tiettyä painetta oli ollut aina Brands Hatchin kotikisan keskeytyksestä asti Johnilla ollut siinä missä Kekellä paineet tulivat vain lähinnä sen kuuluisan ensivoiton puuttumisessa tai muun MM-kilvan tilanteen selvittämisen osalta.

Rion pisteiden menetys kun aina oli sapettanut Kekeä vähemmän yllättäen samalla tapaa kuin miten toki väistämättä ennen pitkää mestaruuden uusimishaaveensa menettänyttä Nelson Piquetia. Nelsonilta kun jäi kotivoitto saamatta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5838

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504

Onpa todella ollut kaikinpuolin kelju tilanne. Oma tiimi kääntyy kuljettajaansa vastaan ilman mitään syytä. Ja vieläpä Kimin Barcelonan GP:n voiton jälkeen.

Tälläistä olen joissain some-palstoilla joskus kuullutkin, mutta itse en ole pitänyt sitä todennäköisenä. Olen ajatellut, että jokaisen tiimin intressi on ajattaa kaksi mahdollisimman kilpailukykyistä autoa ihan valmistajien mestaruudenkin vuoksi.

Artikkelissa kyllä sanottiin hyvin, miten asiat siis oikeasti olivat.

Täytyy kyllä ihmetellä Kimin halukkuutta mennä Ferrarille vielä tuon savustamisen jälkeenkin kausiksi 2014-2018. Tosin eipä silloinkaan tainnut Kimi saada Ferrarilta täyttä tukea.

Harmi, että tällaisen politikoinnin takia Kimi jäi vain yksinkertaiseksi maailmanmestariksi. Vähintään olisi miehestä pitänyt tulla tupla-maailmanmestari Häkkisen lailla.

Eipä taida olleet muut tiimit tälläistä savustamista koskaan harrastaneet. Ferrarilta tämä kävi.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5008
Sijainti
Vantaa
Voiko olla niin, että Räkä oli liian jäyhä ja hiljainen mies italialaiseen makuun? Että olis pitänyt käsien vatkata enemmän puhuessa ja suuria tunteita.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4504
Virhe oli Kimiltä mennä ylipäätään italialaiseen tiimiin, kun kerran Kimin luonne ei soveltunut italialaiseen tapaan toimia.

McLarenilla olisi kannattanut pysyä vaikka uran loppuun asti. Olisi sieltä varmasti muutama titteli McLarenilta lopulta tullut. McLarenhan tarjosi Kimille tuolloin koko uran kestävää sopimusta.

Kimi päätti mennä Ferrarille, mikä tietysti osoittautui jälkikäteen virheeksi tiimin toiminnan takia.

Kun tämä kerran meni näin, niin voihan tästä saada sen ilon, ettei Kimin tilalle tullut Alonso onnistunut voittamaan Ferrarilla mestaruutta, ja taitaa hetki vielä mennä, että Ferrarilla juhlitaan taas kuljettajien maailmanmestaruutta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2887
Kimi ajoi kuitenkin Ferrarilla kahteen otteeseen ja yhteensä melkeen puolet urastaan, niin voiko tuota nyt kovin virheenä pitää. Ei se McLarenin silloinen Ron Dennisin aikainen toimintakulttuurikaan ihan mikään match made in heaven todellakaan näyttänyt olevan, muuten kun että auto nyt sattui olemaan nopea
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4419
Kimin siirto Ferrarille oli hänen uran kannaltaa erittäin hyvä liike, massia tuli enemmän kuin riittävästi Italiaanoilta ja koska Kimiä kiinnostaa vain ajaminen niin politikointi ei häntä juurikaan haitannut, palkka tuli niinkuin ennenkin. Ajatella millaista rämpimistä ura oli laskusuuntaan menneessa Mclarenissa, eikä sielläkään ollut helppoa koska kontrolli-Dennis vahti haukanlailla kaikkea tekemistä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5521
Kimi pysymällä Mclarenilla, ei hänellä saattaisi olla yhtään mestaruutta. Hamilton olisi joka tapauksessa tullut talliin ja siinä olisi jaossa ollut pelkkää kakkosviulun soittoa.
 
Ylös