Ferrari 2025: Markkinoiden kovimman automyyjän ja testikuskin rantautuminen

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6287
Niin se vaan on. Joku sopii toiselle ja joku ei. Menihän Räikkösen lyijykenkäkin tosi hyvin Lotarilla, vaikka oli pikku tiimi, mutta ohjaus toimi ja renkaat sopi Räxän tyyliin. Paskahan kausi 2014 oli onnettomalla ohjauksella Ferrarilla. Ei siihen saanut edes säädöillä otetta. 2015 Kimi ajoi lineaarisella ohjaustehostimella ja Vettel taas progressiivisella. Veikkaan että olisivat olleet kusessa toistensa tehostimien kanssa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5771
https://www.racefans.net/2025/04/17/hamilton-making-drastic-shift-in-driving-style-to-master-ferraris-car/

He said his team mate Charles Leclerc’s years of experience driving Ferrari’s cars allows him to go into each weekend with a good starting point for his car’s set-up.

“Charles has obviously driven this car for a long time and the driving style he has worked perfectly with the car,” said Hamilton. “He loves sliding the rears. He likes a really oversteery car, which is really impressive to see.
Hamilton voi hakea vertaistukea Gaslylta, Albonilta, Pereziltä, Lawsonilta ja Tsunodalta liian yliohjaavan auton suhteen. Ehkä se oli Hamiltonin maineen kannalta parempi ettei aikoinaan päässyt Red Bullille, meinaan olisi tullut kylmää kyytiä. Onko Hamilton loppujen lopuksi helppojen autojen prinssi?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4273
Hamiltonilla tallikaverit haastoi, mutta ukkeli on ollut voittavassa autossa koko uransa. Yhtään kuskia ei ole dominoinut Verstappenmaisesti. Tai no ehkä Kovalaista kisavauhdissa. Saiko ukkeli parhaat autot käsiinsä ja jäähdyttelysopparin Ferrarillekin DEI:llä?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6287
En kyllä muista että hybridi-Mersulla koskaan olisi ollut puhetta vaikeasta autosta, junakiskoilla kulki. Toki mestaruus on aina mestaruus ja hommat tehty paremmin kuin tallikaveri.
Lähinnä viittasin, että Pikku-Viiksi pisti kampoihin tosissaan, toisin kuin Paritsellot ja muut Massat ja Irvinet. Ja jos pisti, niin tallilta tuli "Let Michael pass for championships". Sitten kun joutui Mersulla ajamaan kilpaa, niin dunkkuun tuli.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1106
Ei Hamilton kyllä tallikavereitaan ole pelännyt. On vaan lyönyt useimmiten luun kurkkuun niille. Nyt alkaa ehkä ikä hieman näkymään, ei ole nuori poika Lewiskään enää. Eikä Rosberg todellakaan ollut mikään huono kuljettaja. Silloin kun se on merkinnyt on Hamilton ollut aina kova.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3983
Hyvä kuskihan se on (ainakin oli)

Mersun dominointi vaan vähän turvotti tilastoja ja Lewis pääsi muutamat vuodet helpollla aikanaan, mutta samahan se oli aikoinaan myös Schumillakin.

Toivottavasti ei enää ikinä lukita kehitystä samalla tavalla kuin 2014 tehtiin. Mersu sai naurettavan isolla edulla riehua vuosikaupalla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Isoin ongelma näyttäisi olevan jarrutuksissa. Onko sitten jarrut vai renkaat, veikkaan kumpiakin. Joka tapauksessa tämän rengaskuluma on ollut aivan posketon, joka kertoo kyllä vahvasti sen puolesta, että ovat koko ajan väärän lämpöiset. Ja kun satoi ja ehkä kun renkaat oli viileämmät, niin meni hyvin.

Ainakin kumpikin kuski luistelee pitkin rataa ali- ja yliohjaten vuoromutkissa, josta Lerkk ainakin on kohtuullisen pottuuntunut. Muuten tämä hyvin sinut auton kanssa ja taitaa osua juuri omaan ajotyyliinsäkin.

https://racingnews365.com/furious-charles-leclerc-delivers-shock-verdict-on-ferrari-upgrades
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6287
Jarrutus ja moottorijarru. Kaipaako Ferrarin mylly paljon kierroksia MGU-H:eek:n? Ei lähde moottori vetämään muuten? Erilainen kompura ominaisuuksiltaan kuin Mersulla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6287
Eka podiumi eilen. Ja vain siksi, että Mersu kusi täysin Ykän ja Kimin auton asetukset kisatrimmiin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4273

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Likaisessa ilmassa ajaminen oli Lerkin mukaan olevan myös haasteena. Eturenkaat ei toimi likaisessa ilmassa, mutta muuttuu huomattavasti puhtaassa ilmassa tokalla stintillä.
Taisi Hamillakin vaikuttaa, kun oli vastaavassa kohdassa jonkin aikaa vissiin radan nopein, kunnes renkaat kyykkäsivät. Tosin rengasvalintakin oli varmasti kummallakin kokonaisuutena parempi siinä.

Aika hankala on sieltä saada sitä lämpimän kelin rengaskulumaa aisoihin. Testeissä ei pystynyt ajamaan edes kisasimulaatiota, kun oli lämpimin päivä, niin siitä varmaan päästy kuitenkin jo eteenpäin.


https://www.f1technical.net/news/26686
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2956
Leclerc veti kuitenkin pehmeällä seoksella yli puoli kisaa ja varsin kilpailukykyisesti, niin ei tuo Ferrarin rengaskuluma nyt kovin katastrofaaliselta näytä.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4668
Leclerc veti kuitenkin pehmeällä seoksella yli puoli kisaa ja varsin kilpailukykyisesti, niin ei tuo Ferrarin rengaskulums nyt kovin katastrofaaliselta näytä.
Siinä kohtaa, kun rengas ei toimi, niin autot yli-ja aliohjaa pitkin rataa. Hamilla varsinkin se rengaskuluma on ollut aivan selkeä.
Pari kisaa sitten esim ajoi selvästi lyhyemmän stintin kovemmilla kumeilla, kuin Antonelli, kun renkaat olivat jo aivan loppu. Samoin nyt loppui kumit huomattavasti aiemmin.
Johtuuko jarruista joita ei ole vielä sisäistänyt, likaisesta ilmasta, kun on yleensä kauempana ollut kuin Lerkki, niin en kyllä tiedä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4450
Siinä kohtaa, kun rengas ei toimi, niin autot yli-ja aliohjaa pitkin rataa. Hamilla varsinkin se rengaskuluma on ollut aivan selkeä.
Pari kisaa sitten esim ajoi selvästi lyhyemmän stintin kovemmilla kumeilla, kuin Antonelli, kun renkaat olivat jo aivan loppu. Samoin nyt loppui kumit huomattavasti aiemmin.
Johtuuko jarruista joita ei ole vielä sisäistänyt, likaisesta ilmasta, kun on yleensä kauempana ollut kuin Lerkki, niin en kyllä tiedä.
Hamilton tunnettiin aikaisemmin ylivertaisesta kyvystää säästää renkaita, mikä on nyt mennyt pieleen?
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5771
Siinä kohtaa, kun rengas ei toimi, niin autot yli-ja aliohjaa pitkin rataa. Hamilla varsinkin se rengaskuluma on ollut aivan selkeä.
Pari kisaa sitten esim ajoi selvästi lyhyemmän stintin kovemmilla kumeilla, kuin Antonelli, kun renkaat olivat jo aivan loppu. Samoin nyt loppui kumit huomattavasti aiemmin.
Johtuuko jarruista joita ei ole vielä sisäistänyt, likaisesta ilmasta, kun on yleensä kauempana ollut kuin Lerkki, niin en kyllä tiedä.
Voisiko sillä olla osuutta asiaan että Hamilton ajaa Ferraria ja Antonelli Mersua?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2956
Se on ihan siitäkin kiinni miten sitä rengasta halutaan (tai joudutaan) käyttää. Jos ajetaan pitkää stinttiä niin hissutellaan ja lyhyemmällä stintillä käytetään rengasta agressiivisemmin. Tavoite on kuitenkin että siitä renkaasta on jotakuinkin kaikki otettu irti siinä kohtaa kun varikolle tullaan. En ole itse ainakaan kiinnittänyt huomiota että Ferrarilla tai edes Hamiltonilla olisi mitään erityisen silmiinpistäviä haasteita ollut renkaiden kanssa. Muuten haasteita kyllä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4250
Se on ihan siitäkin kiinni miten sitä rengasta halutaan (tai joudutaan) käyttää. Jos ajetaan pitkää stinttiä niin hissutellaan ja lyhyemmällä stintillä käytetään rengasta agressiivisemmin. Tavoite on kuitenkin että siitä renkaasta on jotakuinkin kaikki otettu irti siinä kohtaa kun varikolle tullaan. En ole itse ainakaan kiinnittänyt huomiota että Ferrarilla tai edes Hamiltonilla olisi mitään erityisen silmiinpistäviä haasteita ollut renkaiden kanssa. Muuten haasteita kyllä.
Suurin haaste taitaa olla tällä hetkellä vauhti. Tai tarkemmin ottaen sen puute - tallikaveri karkaa maisemaan pahemman kerran.
 
Ylös