Täytyy kyllä ihmetellä sitä, minne Colapinto menetti nopeutensa. Oli kuitenkin Williamsilla viime vuonna ihan Albonin vauhdissa saalistaen muutaman pisteenkin.
Virheherkkä oli silloin, mutta nopea.
Nyt taas ei tahdo kulkea mihinkään.
Nyt on aika pitkä viesti kun mietin Colapinton lisäksi muutenkin tuntojani viime ajoille, mutta:
Hyötyi Williamsin juuri silloin viimeinkin kohdilleen osuneista päivityspaketeista tallin epätoivon vihdoin ja viimein kannettua edes jotakin kokoon lopetettua siihen asti kokonaan ja pitkään jatkuneen murheajan.
Tuuripoika myös hänkin, että pääsi hyötymään ajallaan kun pääsi.
Mikäli olisi ajanut ajallaan jo muka niin kauden alusta lähtien medialäähättäjien mielipiteen mukaan niin...
Olisi ollut lajista ulkona samalla tapaa syytettynä kaikesta mahdollisesta kuin juuri kaveri jonka paikalle Colapinto lajiin tuli eli Logan 'Kessu' Sargeant.
Tuokin oli murheaikaa kun ei edes Albonkaan päässyt melkein ikinä pisteille. Ei vaikka kuinka yritti. Toki Williams joskus hyvin harvoin mokasi paniikissakin vähemmän yllättäen tilaisuutta näkemättä varikkotaktisia tilanteitaan kisoissa, mutta niin huono Williamsin auto silloin oli joka tapauksessa.
Eli ei edes varikkotaktiikoilla ollut merkitystä kun auto oli niin hidas kuin oli tai muissa ongelmissa.
Toisin oli puistattavasti Racing Bull-tallin ja Ferrarin kohdalla heidän varikkotaktikkojen perseilyjen vuoksi menettäessään roppakaupalla lukemattomia pisteitä, palkintotilaisuuksia ja jopa voittoja Yuki Tsunodan ja Carlos Sainz Juniorin osalta varsinkin puhuen.
Juuri kun niin hirveästi Tsunodasta puhutaan ja arvostellaan niin japanilainen on ollut yksi helkkarin huono-onnisimpia kuskeja lajissa hetkeen sellaisenaan.
Ainoa vielä huono-onnisempi juuri tavallaan sellaisista puhuen on kyllä tosiaan sitten juuri mainittu Sainz Junior.
Ei sitä viime vuoden ja viime vuosien pisteiden hukkaan heittoa vain voi olla ymmärtämättä niiden lukemattomien varikkotaktisten mokien osalta kerta kaikkiaan!
Näiden kahden ulkopuolella ei juuri muita epäonnisia ole ellei osin lasketa Fernando Alonsoa, mutta Alonso valitettavasti on itsekin oikeasti niitä kisoja pilannut erona näihin kahteen ja tykkää myös paisutella ongelmiaan julkisuudessa vähemmän yllättäen!
Sitten varauksella muista tällaisista 'mediansuosikkikultapojuista' osin epäonninen saattaa olla myös Charles Leclerc, mutta hänkin pääsi aina hyötymään ja La Famiglian tallimääräykset häntä suosivasti olivat vähän turhankin runsaita.
Leclercin kohdallakin toki myönnettävästi osavastuulla on todettava, että pisteiden hukkaan heitto Ferrarin varikkotaktiikoilla ainakin viime vuoteen asti söi kilpailukykyä ja miestä.
Sitten on ollut sitä turhautuneisuutta ja sitä, että vaikka sitten olevinaan olisi se tallinsa ykköskuski niin olevinaan ja toivo niin heti välittömän mahdollisen tallikaverin kanssa pärjäämisen jälkeen siis ei vain pysty yksinkertaisesti olemaan sen parempi kiitäjä kohti mestaruushaastajaa/mestaria eli näinä päivinä Max Verstappenia kohtaan ja mahdollisesti nousevasti McLaren-kuskeja kohtaan.
Ei pystynyt olemaan sitä edes Carlos Sainz Juniorin aikoina eikä ennen sitäkään.
Saa nähdä sitten, että miten käy jatkossa. Ja tulen mielenkiinnolla katsomaan tilannetta Tsunodan suhteen kuten myös katsomaan mahdollisesti jatkuvaa arvosteluakin. Minusta kun tuntuu, että eräät mahdollisesti paljonkin häntä arvostelevat tahot eivät joko ymmärrä tai ole vain jaksaneet katsoa niitä keskikastin kuskien kisoja näinä vuosina. Epäilen, että ovatko oikein paljonkaan katsoneet edes sitä vähän enemmän ehkä kenties Ferrarinkaan kisoja kärkitallina?
Senkin seuranta eräissä piireissä kotimaisesti tuntui loppuvan tasan tarkkaan sinä päivänä tarkasti kun Kimi Räikkönen lähti sieltä lopullisesti.
Sen jälkeen koko ajan on ollut ihan ihme erikoisuuksia, pihalla oloa tallin vallitsevista asioista ennen kaikkea kisojen sisäisesti/kohtaisesti ja herjailua vähän väliä näillä eräiden piirien ja 'oikeintietäjien' edustajien joukossa.
Carlos Sainz Junioriakin arvosteltiin välillä todella, todella rajusti La Famiglian ajoaikoina. Tiedä tuosta, että lähtikö häneltä oikein ikinä pois se hänenkin kolmen vuoden takainen vaikea jaksonsa Ferrarilla mielikuvana?
Lievimmillään monet pitivät häntä kyllä vähän tasoltaan vaikeuksineen kuin Martin Brundlen 1992 Benettonin alkuvuotta nykyaikaan tuotuna kolareineen ja vaikeuksineen verraten, mutta olihan niitäkin huutelijoita jotka olisivat halunneet Sainz Juniorin pois lajista vain muutaman kolarin takia lähes heti kättelyssä Ferrarilta!
Yksi eniten nykyformuloissa ja viime tuoreempien vuosikymmenien formuloissa sapettavimmista tekijöistä on juuri tuo tekopyhyys ja kaikkinainen tuuliviirimäisyys kykenemättä kunnolliseen puolueettomaan arviointiin.
Ehkä jossa Gazzetta Dello Sportin urheilutoimituksessa tuollaista päätöntä menoa voisi suvaita tai jossain kotimaisen nk. Keltaisen Lehdistön urheilutoimituksissa missä tehdään 'viihdettä' sontamuodossakin mainosrahat silmissä, mutta kyllä vakavasti ottaen tuollaista ei ainakaan kerran kuunneltu eikä suvaittu.
Voisihan sitä valittaa ja surkutella, että nykyään F1-kaudet ovat liian pitkiä ja toimittajia väsyttää liikaa suorittaa arviointia järkevästi. Tuokin sanominen on aika:
Surkea tekosyy. Etenkin huomioiden, että jo F1-kausien ollessa paljon lyhyempiäkin samaa valittelua ja täydellistä suhteellisuudentajuttomuutta hipovaa eetosta oli olemassa tuoreempina vanhoinakin päivinä.
Tai jälkimmäisellä puolella 1990-lukua ja siitä lähtien nykypäivään asti.