Formula 1 - 2025 - 9 - Espanjann GP

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5956
Harmi että Colapinto menettivjo hohtonsa. Ei taida saada chäänsiä.
Hadjarissa paljon enemmän potentiaalia, mutta Red Bull ei tätä voi laittaa puikkoihin, koska säkkien koko on tod näk samaa luokkaa kuin edellistenkin pyrkyrien eikä rivimiehillä ole palaakaan kesyttää venkuroivaa autoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15309
Vapaat Harjoitukset ovat meneillään!

Kolmansina ja viimeisinä sellaisina. Syystä tai toisesta (Lieneekö ukonilmoista tai jostain muista vastaavista lähialueiden sähköhäiriöiden syistä johtuen.) ei oikein ole toimineet nuo lähetykset kaikkinensa. Eilenkin oli jo vähän samanlaisia ongelmia, mutta tänään on ollut suurempia. Toivottavasti ennen sunnuntain kisaa korjautuisi.

Aika-ajoon ei myöskään äärettömän suuria ongelmia ole toivottavasti. Toisaalta mikäli näiden ongelmien on pakko tulla niin mieluummin näin kuin sunnuntaille ja ennenkin kaikessa harvinaisuudessaan näitä on joskus ollut.

PS. Varmaankin ajetaan aurinkoisessa säässä tyypilliseen Barcelonan tapaan ja toistaiseksi joillakin menee paremmin ja joillakin huonommin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4695
Täytyy kyllä ihmetellä sitä, minne Colapinto menetti nopeutensa. Oli kuitenkin Williamsilla viime vuonna ihan Albonin vauhdissa saalistaen muutaman pisteenkin.

Virheherkkä oli silloin, mutta nopea.

Nyt taas ei tahdo kulkea mihinkään.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5956
Täytyy kyllä ihmetellä sitä, minne Colapinto menetti nopeutensa. Oli kuitenkin Williamsilla viime vuonna ihan Albonin vauhdissa saalistaen muutaman pisteenkin.

Virheherkkä oli silloin, mutta nopea.

Nyt taas ei tahdo kulkea mihinkään.
Auto on rakennettu Gaslyn ympärille. Briatore ei saa Verstappenia niin tämä on hänen köyhän miehen Verstappen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15309
Täytyy kyllä ihmetellä sitä, minne Colapinto menetti nopeutensa. Oli kuitenkin Williamsilla viime vuonna ihan Albonin vauhdissa saalistaen muutaman pisteenkin.

Virheherkkä oli silloin, mutta nopea.

Nyt taas ei tahdo kulkea mihinkään.
Nyt on aika pitkä viesti kun mietin Colapinton lisäksi muutenkin tuntojani viime ajoille, mutta:

Hyötyi Williamsin juuri silloin viimeinkin kohdilleen osuneista päivityspaketeista tallin epätoivon vihdoin ja viimein kannettua edes jotakin kokoon lopetettua siihen asti kokonaan ja pitkään jatkuneen murheajan.

Tuuripoika myös hänkin, että pääsi hyötymään ajallaan kun pääsi.

Mikäli olisi ajanut ajallaan jo muka niin kauden alusta lähtien medialäähättäjien mielipiteen mukaan niin...

Olisi ollut lajista ulkona samalla tapaa syytettynä kaikesta mahdollisesta kuin juuri kaveri jonka paikalle Colapinto lajiin tuli eli Logan 'Kessu' Sargeant.

Tuokin oli murheaikaa kun ei edes Albonkaan päässyt melkein ikinä pisteille. Ei vaikka kuinka yritti. Toki Williams joskus hyvin harvoin mokasi paniikissakin vähemmän yllättäen tilaisuutta näkemättä varikkotaktisia tilanteitaan kisoissa, mutta niin huono Williamsin auto silloin oli joka tapauksessa.

Eli ei edes varikkotaktiikoilla ollut merkitystä kun auto oli niin hidas kuin oli tai muissa ongelmissa.

Toisin oli puistattavasti Racing Bull-tallin ja Ferrarin kohdalla heidän varikkotaktikkojen perseilyjen vuoksi menettäessään roppakaupalla lukemattomia pisteitä, palkintotilaisuuksia ja jopa voittoja Yuki Tsunodan ja Carlos Sainz Juniorin osalta varsinkin puhuen.

Juuri kun niin hirveästi Tsunodasta puhutaan ja arvostellaan niin japanilainen on ollut yksi helkkarin huono-onnisimpia kuskeja lajissa hetkeen sellaisenaan.

Ainoa vielä huono-onnisempi juuri tavallaan sellaisista puhuen on kyllä tosiaan sitten juuri mainittu Sainz Junior.

Ei sitä viime vuoden ja viime vuosien pisteiden hukkaan heittoa vain voi olla ymmärtämättä niiden lukemattomien varikkotaktisten mokien osalta kerta kaikkiaan!

Näiden kahden ulkopuolella ei juuri muita epäonnisia ole ellei osin lasketa Fernando Alonsoa, mutta Alonso valitettavasti on itsekin oikeasti niitä kisoja pilannut erona näihin kahteen ja tykkää myös paisutella ongelmiaan julkisuudessa vähemmän yllättäen!

Sitten varauksella muista tällaisista 'mediansuosikkikultapojuista' osin epäonninen saattaa olla myös Charles Leclerc, mutta hänkin pääsi aina hyötymään ja La Famiglian tallimääräykset häntä suosivasti olivat vähän turhankin runsaita.

Leclercin kohdallakin toki myönnettävästi osavastuulla on todettava, että pisteiden hukkaan heitto Ferrarin varikkotaktiikoilla ainakin viime vuoteen asti söi kilpailukykyä ja miestä.

Sitten on ollut sitä turhautuneisuutta ja sitä, että vaikka sitten olevinaan olisi se tallinsa ykköskuski niin olevinaan ja toivo niin heti välittömän mahdollisen tallikaverin kanssa pärjäämisen jälkeen siis ei vain pysty yksinkertaisesti olemaan sen parempi kiitäjä kohti mestaruushaastajaa/mestaria eli näinä päivinä Max Verstappenia kohtaan ja mahdollisesti nousevasti McLaren-kuskeja kohtaan.

Ei pystynyt olemaan sitä edes Carlos Sainz Juniorin aikoina eikä ennen sitäkään.

Saa nähdä sitten, että miten käy jatkossa. Ja tulen mielenkiinnolla katsomaan tilannetta Tsunodan suhteen kuten myös katsomaan mahdollisesti jatkuvaa arvosteluakin. Minusta kun tuntuu, että eräät mahdollisesti paljonkin häntä arvostelevat tahot eivät joko ymmärrä tai ole vain jaksaneet katsoa niitä keskikastin kuskien kisoja näinä vuosina. Epäilen, että ovatko oikein paljonkaan katsoneet edes sitä vähän enemmän ehkä kenties Ferrarinkaan kisoja kärkitallina?

Senkin seuranta eräissä piireissä kotimaisesti tuntui loppuvan tasan tarkkaan sinä päivänä tarkasti kun Kimi Räikkönen lähti sieltä lopullisesti.

Sen jälkeen koko ajan on ollut ihan ihme erikoisuuksia, pihalla oloa tallin vallitsevista asioista ennen kaikkea kisojen sisäisesti/kohtaisesti ja herjailua vähän väliä näillä eräiden piirien ja 'oikeintietäjien' edustajien joukossa.

Carlos Sainz Junioriakin arvosteltiin välillä todella, todella rajusti La Famiglian ajoaikoina. Tiedä tuosta, että lähtikö häneltä oikein ikinä pois se hänenkin kolmen vuoden takainen vaikea jaksonsa Ferrarilla mielikuvana?

Lievimmillään monet pitivät häntä kyllä vähän tasoltaan vaikeuksineen kuin Martin Brundlen 1992 Benettonin alkuvuotta nykyaikaan tuotuna kolareineen ja vaikeuksineen verraten, mutta olihan niitäkin huutelijoita jotka olisivat halunneet Sainz Juniorin pois lajista vain muutaman kolarin takia lähes heti kättelyssä Ferrarilta!

Yksi eniten nykyformuloissa ja viime tuoreempien vuosikymmenien formuloissa sapettavimmista tekijöistä on juuri tuo tekopyhyys ja kaikkinainen tuuliviirimäisyys kykenemättä kunnolliseen puolueettomaan arviointiin.

Ehkä jossa Gazzetta Dello Sportin urheilutoimituksessa tuollaista päätöntä menoa voisi suvaita tai jossain kotimaisen nk. Keltaisen Lehdistön urheilutoimituksissa missä tehdään 'viihdettä' sontamuodossakin mainosrahat silmissä, mutta kyllä vakavasti ottaen tuollaista ei ainakaan kerran kuunneltu eikä suvaittu.

Voisihan sitä valittaa ja surkutella, että nykyään F1-kaudet ovat liian pitkiä ja toimittajia väsyttää liikaa suorittaa arviointia järkevästi. Tuokin sanominen on aika:

Surkea tekosyy. Etenkin huomioiden, että jo F1-kausien ollessa paljon lyhyempiäkin samaa valittelua ja täydellistä suhteellisuudentajuttomuutta hipovaa eetosta oli olemassa tuoreempina vanhoinakin päivinä.

Tai jälkimmäisellä puolella 1990-lukua ja siitä lähtien nykypäivään asti.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6021
Täytyy kyllä ihmetellä sitä, minne Colapinto menetti nopeutensa. Oli kuitenkin Williamsilla viime vuonna ihan Albonin vauhdissa saalistaen muutaman pisteenkin.

Virheherkkä oli silloin, mutta nopea.
Colapinton menestys rajoittui viime kaudella muutamaan ensimmäiseen osakilpailuun, joista ainakin osa ajettiin minun mielestäni helpoilla radoilla. Monza ja Azerbaijan. Bakun rata on niin helppo, että jopa Lance Stroll tärisevine käsineen on ajanut siellä podiumille. Loppukaudesta tuli kyllä enää pelkkää romua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15309
Colapinton menestys rajoittui viime kaudella muutamaan ensimmäiseen osakilpailuun, joista ainakin osa ajettiin minun mielestäni helpoilla radoilla. Monza ja Azerbaijan. Bakun rata on niin helppo, että jopa Lance Stroll tärisevine käsineen on ajanut siellä podiumille. Loppukaudesta tuli kyllä enää pelkkää romua.
Näinkin myös kävi.
 
Liittynyt
22.7.2014
Viestit
18
Oi meidän iki-ihanalla lutusella CCMK:lla riittää niin juttu aina ettei mitään rajaa. Millon vihdoin möötetää ja voidaan jauhaa kaikki historian havinat täysin puhki? ;) Mutjoo tosiaa ei tullu veikkailtua tuloksia mut noh Mäkit salee 1-2 Sit se on VER ja yms yms yms perus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15309
Aika-ajo alkaa myös onneksi varsin pian. Menikin noin pitkään kirjoittaa tuota pitkää viestiä jota harkitsin lyhennettäväksi tai pistäväksi osiin muiksi viesteiksi, mutta olkoon tämän kerran.

Tulipahan purettua tuntoja siinä ja lyhennyksiä voi käyttää myöhemminkin. Hyvässä säässä varmaankin jatketaan ja onnistua pitää monen aika-ajossa. Barcelonassa kun juuri lainkaan ei myöskään pääse ohi mitä nyt onneksi rata ei aivan Monaco ole. Huonoimmillaan toki on kuin Monaco ilman kaiteita ja kilpailee/on kilpaillut Hungaroringin kanssa useimmiten vähiten ohituksia nähtävien kisojen palkinnosta 'normaaliratojen' keskuudessa ehkä varauksella vuosien 1992-1993 nk. Uutta Kyalamia huomioimatta. Sekin oli myös perin huono ja parhaimmillaan vain vähän näitä kahta mainittua parempi rata ohittaa.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
59
Tilastojen mukaan 91% voittaneista on ollut aika-ajoissa eturivissä. Lämpöä riittää sopivastu 27astetta tänään ja huomiseksi aste enemmän. Mielenkiinoista katsoa rengaspolitiikka?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15309
Vieläkin on haittaa itselläni myöskin pätkivän lähetysvirran suhteen, mutta nyt pätkii vähemmän kuin vapaissa harjoituksissa.

Aurinkoisessa säässä aika-ajoja ajetaan ja se on hyvä. Katsotaan aika-ajo loppuun asti mitä nyt Tsunoda taas muutaman muun kuskin tapaan lähetettiin jälleen todella huonoon väliin. Ajat kyllä paranevat, mutta sitten on vain ne muut osiot se ongelma mikäli on ollakseen. Tiedä sitten, että miksiköhän ei ole Kovalaisen Heikki kommentoimassa kotimaisella puolella. Kimiläisen Emma taas kommentoimassa.

Sunnuntain kisaan kai Heikki selostamoon pääsee. Ja toivottavasti lähetysvirta toimii, mutta epäilen ikävästi joko yleisongelmaksi tai ukkosen aiheuttamaksi pitkän kantaman sähköhäiriöviaksi. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun satunnaisesti ja välillä useamminkin heikentyvä kuvanlaatu tai muuten vain pätkivä lähetysvirtatoimivuus. Lähinnä kesän ongelmahan se on rajuilmojen aiheuttamana. Muutoin sitten vain taajuusongelma harvakseltaan vielä jopa nykypäivän ääriteräväpiirtoajallakin.
 
Liittynyt
22.7.2014
Viestit
18
"Mikään ei ole ärsyttävämpää kun satunnaisesti ja välillä useamminkin heikentyvä kuvanlaatu tai muuten vain pätkivä lähetysvirtatoimivuus. " saat yv:llä ilmaset tunnukset täältä F1.com nii tarviii kärsiä. ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8948
Sijainti
Vantaa
Oi meidän iki-ihanalla lutusella CCMK:lla riittää niin juttu aina ettei mitään rajaa. Millon vihdoin möötetää ja voidaan jauhaa kaikki historian havinat täysin puhki? ;) Mutjoo tosiaa ei tullu veikkailtua tuloksia mut noh Mäkit salee 1-2 Sit se on VER ja yms yms yms perus.
15 viestin historialla nyt ei kannata hirveästi arvostella :D
 
Ylös