Alain Prost. Yksi lajin legendoja. Neljä mestaruutta plakkariin ja se viides jäi puolen pisteen päähän, kun 84 hävisi Laudalle 72-71,5. Puolikas pinna siitä, kun Monaco keskeytettiin sateen takia ennen aikojaan ja pisteet puolitettiin, 9-4,5.
Prost tuli tunnetuksi varmana, melkeinpä konemaisena suorittajana, joka otti ne pisteet mitä milloinkin oli tarjolla, ei edes yrittänyt olla ajotyyliltään se griidin nopein ja näyttävin jätkä ja jätti turhat koheltelut muille. Monestiko muistat Alainin pyörähtäneen tai ajaneen ulos. Aivan. En minäkään. Varmasti niitäkin keissejä on, mutta harvassa tämän miehen kohdalla.
Toisaalta, pakko sanoa tämäkin, Prost kyllä hyötyi 86 Mansellin ja 89 Sennan epäonnesta. 1986 Adelaide päätöskisassa Mansell oli ajamassa mestaruuteen, kun rengas räjähti, oliko nyt parikymmentä kierrosta ennen maalia. Välttääkseen, ettei toiselle kuljettajalle, Piquetille käy samoin, Williams talli kutsui Brassin varikolle. Prost kiitti, kumarsi ja ajoi maalin voittajana ja maailmanmestarina. Mutta Prostille myös hatunnosto siitä, että ylipäätään pystyi roikkumaan mm-taistossa Williams kuskeja vastaan. Williams tuona vuonna selvästi McLarenia parempi.
Williams taisi yrittää Australiassa ajattaa kuskit kisan läpi ilman varikkopysähdystä. Suunnitelma meni myttyyn, eli mokasiko talli Nigelin mestaruuden?
1989 Ayrton Senna keskeytti kolmesti johtoasemassa konerikon vuoksi, Kanadassa, USA:ssa ja Italiassa. Lisäksi Sennan kautta varjostivat jääminen lähtöruutuun Ranskassa vaihdelaatikon hajottua, pyörähdys Englannissa ja kolari Mansellin kanssa Portugalissa. Jo pelkästään edellä mainitut kolme keskeytystä veivät Sennalta sen ajan pistelaskusysteemin mukaan 27 pinnaa, mitkä olisivat nostaneet hänet mestariksi Prostin ohi. In real life kauden loppupisteet olivat Prost-Senna 76-60.
Mutta, kuten on todettu aiemminkin, tekniset viat, samoin pieleen menneet kisataktiikat ja renkaan räjähdykset kuuluvat lajiin. Ja saihan Prostkin oman osansa epäonnesta kaudella 84. Ja sai tavallaan myöhemmin, kaudella 91, toisena Ferrari vuotenaan, kun tallissa ei toiminut mikään ja kaikki huipentui siihen, kun Prost ennen Adelaiden finaalia sai kenkää tallista. Oliko nyt traktori vai kuorma-auto, miksi autoa haukkui ja se oli liikaa Ferrarin pampuille.
Kaiken kaikkiaan kaikkeen Prostiin liittyvästä, vuosilta 1988-1993 saisi aikaan lähes kirjan.
Sennan tulo McLarenille, vuodet 88-89, huipentuen 1989 Suzukan tapahtumiin, Prostin kolmanteen mestaruuteen ja lähtemiseen tallista "ovet paukkuen". Vuoden 1990 Suzukan kolari, joka varmisti Sennalle uran toisen mestaruuden. Sennan Ferrari sopimus, mikä ei koskaan toteutunut, Prostin em. mainitut potkut Ferrarilta, välivuosi 92 ja paluu kaudelle 93 Williamsille estäen näin Sennan siirtymisen tiimiin. Neljäs mestaruus Williamsilla ja ura lopullisesti pakettiin 1993.
Mikä on hienoa, niin se että Prost ja Senna ehtivät sopia välinsä ennen 1.5.1994.