Formula 1 - 2025 - 20 - Meksikon GP

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4963
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Mutta se tärkein kysymys, kukaan ei ole maininnut että onko Mclaren taas nopein auto? Onko Red Bull painunut takaisin kesän takaiseen ylempään keskikastiin?
Vai onko McLaren ollut nopein auto koko ajan, mutta kuskeilla vaan pukkaa taantumaa silloin tällöin? Nyt toinen kuski on nopea ja toinen hidas, eivätkä molemmat samallla kertaa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
949
Vai onko McLaren ollut nopein auto koko ajan, mutta kuskeilla vaan pukkaa taantumaa silloin tällöin? Nyt toinen kuski on nopea ja toinen hidas, eivätkä molemmat samallla kertaa.
Ainakin Norris ajoi loistavan kierroksen, siitä ei voine kukaan olla eri mieltä.

Luulenpa että Piastrilla vaikuttaa taustalla juurikin paineet ja sitä seuraava ratin puristaminen. On muistettava että kyseessä on kuitenkin vielä suht kokematon kuski joka on ensimmäistä kertaa ihan oikeasti mukana MM-taistossa. Hamiltonin kaltaiset "heti valmiit" kuskit (viitaten kauteen 2007) ovat kuitenkin loppujen lopuksi aika harvassa. Vaikka esim. Verstappenin lahjakkuus oli nähtävissä heti alkuunsa, niin ei hänkään ollut samanlainen murhaavalla tehokkuudella suorittava kone alkukausillaan kuin nyt.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
274
Eipä taida olla mahdollista moisia muutoksia tehdä enää tässä vaiheessa viikonloppua ilman rangaistuksia, eli tuskin lasketaan.
Sitten voi tulla vaikea loppukisa Maxille, kun tankit kevenee.

Mielenkiintoista myös nähdä millä rengassetillä lähdetään. Se on tiedossa, että Pirelli on toimittanut per kuski 2 settiä kovia (C2), 3 settiä medium(C4) ja 8 settiä softia (C5), koko kisaviikonloppua ajatellen. Plus Q3 osallistuneet saivat yhden setin softia lisää. Sadekelin renkaita ei taida tarvita Meksikossa, niitä on kahta erilaista mediumia. Yksi setti per kuski. Viime vuonnahan pehmeitä käytettiin vain aika-ajoissa ja kisassa, kun metsästettiin nopeinta kierrosta. Nyt kova on C2. Pirellin mukaan huomattavasti vähemmän pitoa ja se on muutos viime vuoteen. Eli mikä on rengaskuluma? kantaako medium/soft valinta maaliin saakka? Tuota ainakin Red Bulliilla laskesteltiin ja varmaan kaikki muutkin tallit.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5226
Ehkä se on Piastrilla sitten sitä kuuluisaa taantumaa. Samaa tapahtuu parhaillaan Williamsilla.

Mutta se tärkein kysymys, kukaan ei ole maininnut että onko Mclaren taas nopein auto? Onko Red Bull painunut takaisin kesän takaiseen ylempään keskikastiin?
Kun tuota gridiä katsoo, niin onhan aivan selviö, wttä RB lähinnä kämmäsi oman sijoituksensa. Ferkku kahdessa ekassa rivissä ym.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7110
Jokainen kärkikuljettaja tietää kyllä sen, ettei itsetuhoisella divebombilla voita mitään. Norris on saanut starttinsa kuntoon heikon alkukauden jälkeen, joten on kaikki syyt olettaa hänen pitävän kärkipaikkansa. Leclerc oli kyllä viimeksi USA:ssa hyvä startissa.
On niin pitkä lähtösuora, että ihme, jos pystyy pitämään imusta tulevia takanaan.
Eikös historiassa tuo ole ollut harvinainen herkku, jos pysyy keulilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5226
Kämmäsi miten? Verstappen totesi että harkoissakin pitkät vedot olivat surkeita, joten kisassakin tiedossa vaatimatonta kyytiä
Silti kellon mukaan pitkät vedot oli Russellin jälkee nopeimmat ja hioi niitä vielä eilen lisää. Olisko auto säädetty vaan enemmän kisaa nähden tai sit Landolla on vaan enemmän munaa. Sehän tosin ohjaa sillä autoakin usein
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6640
Silti kellon mukaan pitkät vedot oli Russellin jälkee nopeimmat ja hioi niitä vielä eilen lisää. Olisko auto säädetty vaan enemmän kisaa nähden tai sit Landolla on vaan enemmän munaa. Sehän tosin ohjaa sillä autoakin usein
Verstappen on siitä nurinkurinen hahmo että hän saattaa olla munaton vaikka olisikin tallin ainoan tuloksen tuova kuski.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1264
Tällä radalla pääsee ohi jos kisasetuppi on hyvä. Taktiikoista en tiedä tuleeko variaatioita?
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
671
Norris tippuu pari sijaa lähdössä ja Verstappen nousee. Puolet taas oikaisee nurmikon läpi sen ekan mutkan.

No niin, siinäpä täysin 100% rationaalisesti tehty mutu-huuhaa-ennustus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15734
Tunnin päästä mennään!

Kelloja on siirretty, mutta lähetysaika edelleen on sama kuin mitä Austiniin. Tuokin on ollut yllättää välillä itsenikin näinä vuosina ja oli hieman nolosti yllättää nytkin.

Onneksi näitä asioita voi korjata!
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7110
Kyllä mä luulen, että Verstappenin autoa muutettiin sopimaan painavalle kuormalle. Aika-ajossa ajoi siihen samaan pattiin (10 mutka?) ja vehkeet poikittain, kun auto oli paljon kovempi kuin treeneissä.
Lähtöpaikka on ihan kelvollinen nousta ekalla kierroksella jo pari-kolme sijaa. Hyvät imut saa väkisin ekaan mutkaan ja taatusti siitä joutuu muutama kaveri ajamaan ulosajokäytävää pitkin seuraavalla suoralle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7110
Pohjas muuten Hadjarin auto aika pahasti siinä pääsuoralla. Toi ohut ilma vaikuttaa siipiin paljon, mutta mitenhän mahtaa olla pohjan kanssa? Ajoivatko liian matalalla korkeudella. Varmaan kilsan kolisi pohja asvalttiin.:rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15734
Kisasta tosiaan voinee tulla mielenkiintoinen ja oli kyllä aika-ajoissa todellinen harmi, että ei Piastri jäänyt ulos ja Tsunoda jäi ulos. Eroakaan ei juuri mitään, mutta varmaan lähes kuka tahansa muu kuin tyyliin Piastri, Norris tai Verstappen olisi kerrankin verraten suhteellisesti jäänyt Tsunodaa vastaan ulos nyt aika-ajon päätösosiota koskien.

Sehän se tässä on ollut niin pahuksen turhauttavaa katsella, että silloinkin kun aika-ajoissa näyttää osin menevän hyvin japanilaisella niin silti sitten ollaan ulkona mitä nyt välillä varsinkin ihan viime aikoina ollaan kyllä oltu päätösosiossakin.

Aika-ajot ja muutenkin verraten hyvin viikonloppukin on varsinkin viime kisan tuplakatastrofina olleeseen aika-ajoon nähden Austinissa sujunut hyvin Meksikossa.

Toki kisa pitkänä tai lyhyenä yhtä täysin tai pienemmin pistein sujuivat hienosti japanilaiselle Austiniin. Toivottavasti Mexico Cityyn tulee elintärkeästi niitä lisäpisteitä. Ainoa pelottava asia sitä vasten on vain se kuuluisa keskikastin sumppu tällä radalla ja mahdollinen lähtökolarivaara.

Muuten joutuu olemaan ikävä kyllä tarkkana ja keskittymään kilpailuun. Ja toivomaan tallinsa olevan mokaamatta taktisesti mitään mikä Red Bullin ajoittaisilta alta riman vedetyiltä pelletaktikoilta (Pahempia sattumanvaraisesti vain Racing Bullilla tai kärkitalleista puhuen Ferrarilla.) on verraten erittäin harvinaista ollut tänä vuonna. Ehkä aavistuksen huolettavaa oli kuitenkin taas Racing Bullin suhteellinen hyvä vauhti pehmeillä renkailla ja tämä voi olla tai ei ole taas aika-ajon hyötyjän eli Isack Hadjarin etu mahdolliseen päivän hyvään kisaan hänellekin.

Jännitys on Meksikosta puhuen silti melkoinen ja onhan pelissä kärjessäkin panosta!
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
949
En ole nähnyt dataa, mutta aika-ajoissa F1-TV:n puolella mainittiin että Ferrarilla taisi olla nyt kovat suoravauhdit? Siitä kait tuo ohittaminen on aika pitkälti kiinni tällä radalla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5226
Täällähån on hyvin harvoin voittettu paalulta. Liekö Hamin paikka paras lähtöä silmällä pietäen, mutta toisaalta en usko, että on edelleenkään ihsn niin sinut auton kanssa, että mitään kovin huimia nähtäisi.
 
Ylös