Formula 1 - 2025 - 21 - Sao Paulon GP (Brasilia)

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5279
Mitä tarkalleen ottaen tallikaverit ovat varovasti sanoneet Red Bull pestin jälkeen? Autoa kehitetään liikaa suorituskyvyn ehdoilla balanssin ja säätöikkunan kärsiessä?
Checon viimeisen Maxille kehitegyn auton lisäksi, Ric sanoi tallin dynamiikka muuttui vain Maxin ympärille ja että ei enää kokenut saavansa samanlaista tukea kuin aiemmin.
Gasly sanoi ettei saanut samoja resursseja tai tukea kuin Max. Albon sanou, etyä Maxin ympärille rakennettu auto ei sopinut ajotyyliinsä ja oli vaikeuksia saada tallissa mitäön teknistä tukea
Jäikö joku pois vielä?
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Checon viimeisen Maxille kehitegyn auton lisäksi, Ric sanoi tallin dynamiikka muuttui vain Maxin ympärille ja että ei enää kokenut saavansa samanlaista tukea kuin aiemmin.
Gasly sanoi ettei saanut samoja resursseja tai tukea kuin Max. Albon sanou, etyä Maxin ympärille rakennettu auto ei sopinut ajotyyliinsä ja oli vaikeuksia saada tallissa mitäön teknistä tukea
Jäikö joku pois vielä?
Toisin sanoen omalle ylpeydelleen parempi sanoa että auto rakennetaan Verstappenin ympärille tai ei saanut tukea kuin sanoa että auto rakennetaan nopean kuskin ympärille. Albonhan tämän on paljastanut että Verstappen piilottaa paljon ongelmia ja pystyy ajamaan heille mahdottomia purkkeja. Aikalailla nämäkin todenneet Red Bull uran jälkeen Verstappenin olevan paras mies gridillä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4430
Checon viimeisen Maxille kehitegyn auton lisäksi, Ric sanoi tallin dynamiikka muuttui vain Maxin ympärille ja että ei enää kokenut saavansa samanlaista tukea kuin aiemmin.
Gasly sanoi ettei saanut samoja resursseja tai tukea kuin Max. Albon sanou, etyä Maxin ympärille rakennettu auto ei sopinut ajotyyliinsä ja oli vaikeuksia saada tallissa mitäön teknistä tukea
Jäikö joku pois vielä?
Mitenkäs kun useampikin näistä on tainnut sanoa, että kauden alussa mukavammin ajettava auto on kesken kauden päivitysten myötä muuttunut vaikeammin ajettavaksi, jopa mahdottomaksi. Onko insinöörit tehnyt päivityksiä kakkoskuskien kiusaksi? vai onko yritetty saada vauhtia suhteessa kilpailijoihin, ja vain toinen kuski on hallinnut päivitysten myötä tulleet ongelmat ajettavuudessa?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3169
Checon viimeisen Maxille kehitegyn auton lisäksi, Ric sanoi tallin dynamiikka muuttui vain Maxin ympärille ja että ei enää kokenut saavansa samanlaista tukea kuin aiemmin.
Tämä on epäilemättä totta, mutta toisaalta yleensä sitä tukea alkaa löytymään, jos vaan suoritukset sitä edellyttää. Niinhän se Ricciardo itsekin saapui aikoinaan vähintään yhtä vahvasti Vettelin ympärille kasattuun tiimiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Tämä on epäilemättä totta, mutta toisaalta yleensä sitä tukea alkaa löytymään, jos vaan suoritukset sitä edellyttää. Niinhän se Ricciardo itsekin saapui aikoinaan vähintään yhtä vahvasti Vettelin ympärille kasattiin tiimiin.
Vettelille tämä tapahtui kahdesti, samoin kävi kun Leclerc saapui Ferrarille yhden kauden kokemuksella.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5056
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Molemmat hännillä, Tsunodan mielestä hyvät setupit. Verstappen saa kisaan terävän keulansa ja raivaa tiensä podiumille, Tsunoda jää hyvien setuppiensa kanssa hännille. aUtO rAkEnNeTaAn MaXiN yMpÄrIlLe.
Yliohjaamaan rakennettu kippo on hidas aliohjaavana, ihan niinkuin alihojaavana loistamaan rakennettu pulkka on hidas jos perä lähtee alta. Onhan tuolla ollut esim. Alonso joka tuhonnut tallikavereita aliohjaavalla autolla.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Yliohjaamaan rakennettu kippo on hidas aliohjaavana, ihan niinkuin alihojaavana loistamaan rakennettu pulkka on hidas jos perä lähtee alta. Onhan tuolla ollut esim. Alonso joka tuhonnut tallikavereita aliohjaavalla autolla.
Talleista 9/10 yrittävät rakentaa parhaan kärryn. Tähän päästääkseen yleensä joutuu sietämään haittavaikutuksia ja Red Bullilla se on epäbalanssi ja säätöikkuna eikä nämäkään riitä. Kun Red Bull on ollut parhaimmillaan niin haittavaikutuksiakin ollut vähiten joka mahdollisti Perezin voittamisenkin.

Alonson Relluvuosista on jo 20 vuotta aikaa, mutta en tiedä mikä on nykytilanne ajotyylinsä kanssa. Mielenkiintoista nähdä kun Newey on aiemmin kokannut autoja Vettelille ja Verstappenille niin mitä Alonso tuumaa ensi kaudella, jos tosiaan kyseessä on täysin vastakohdat ajotyyleiltään.

Lähestulkoon kaikki gridillä sanovat pitävänsä mielummin yliohjautuvuudesta kuten esim Albon ja Hamilton. Silti Albonille ja Hamiltonille menee yli hilseen Verstappenin ja Leclercin toleranssi yliohjattavuudessa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3169
Yliohjaaminenkin on ehkä vähän väärin sanottu. Tässä tuoreehkossa jutussa, jossa Max kertoo että junnujen kannattaisi ajaa mieluummin simua kuin kartingia kuvailee myös autoa seuraavanlaisesti: “ the car, for me always needs to be stuck on the rear and then you try to take as much front end as you can, but in general, the rear needs to be stuck."
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Yliohjaaminenkin on ehkä vähän väärin sanottu. Tässä tuoreehkossa jutussa, jossa Max kertoo että junnujen kannattaisi ajaa mieluummin simua kuin kartingia kuvailee myös autoa seuraavanlaisesti: “ the car, for me always needs to be stuck on the rear and then you try to take as much front end as you can, but in general, the rear needs to be stuck."
Verstappen varmasti tietää mistä puhuu, mutta olisi kiinnostanut mitä mieltä on sadekelistä kartingissa. Sieltähän on opittu sadekelin taituroinnit, missä pito on jne. Nöösinä Verstappen tahkosikin ahkeraan sateessa Jossin pidellessä vyötä kädessä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5279
Lähestulkoon kaikki gridillä sanovat pitävänsä mielummin yliohjautuvuudesta kuten esim Albon ja Hamilton. Silti Albonille ja Hamiltonille menee yli hilseen Verstappenin ja Leclercin toleranssi yliohjattavuudessa.
Max ei taas pärjää yhtä hyvin toisenlaisella autolla, mutta se on paljon ajotyylistä kiinni. Max, Lerkki ja myös Rus ajaa suht hitaasti, mutkaan, kun vaikka Hamin ajotyylillä jarrutetaan normaalissa mutkassa poskettoman myöhään, joka taas Ferkun nykyautolla ei toimi.

Näitä on erilaisia tyylejä ajaa mutkat, kuten oli Häkällä ja Schumillakin aivan päinvastaiset tyylit, eikä näistä voi sanoa, että mikä on nopeampi tapa ajaa mutka läpi. Riippuu pitkälti auton ominaisuuksista ja radoista.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Max ei taas pärjää yhtä hyvin toisenlaisella autolla, mutta se on paljon ajotyylistä kiinni. Max, Lerkki ja myös Rus ajaa suht hitaasti, mutkaan, kun vaikka Hamin ajotyylillä jarrutetaan normaalissa mutkassa poskettoman myöhään, joka taas Ferkun nykyautolla ei toimi.

Näitä on erilaisia tyylejä ajaa mutkat, kuten oli Häkällä ja Schumillakin aivan päinvastaiset tyylit, eikä näistä voi sanoa, että mikä on nopeampi tapa ajaa mutka läpi. Riippuu pitkälti auton ominaisuuksista ja radoista.
Tämä on nyt saman toistamista, mutta tarkoitat toisenlaisella autolla vakaata ja balanssissa olevaa autoa kun Perezkin pystyi ottamaan voiton silloin tällöin? Nyt kuitenkin ollaan jo pidempään oltu tilanteessa jossa vakaa auto ei ole mahdollista vaan pitää sietää epäbalanssia ja epäbalanssissa oleva autohan ei ole mikään ajotyyli. Enkä nyt taas viitseisi tuhanteen kertaan linkata Albonin, Wachen ja Neweyn sanomisia Verstappenin epäbalanssin ja ongelmien hanskaamisesta, josta ne erot ovat tulleet.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5279
Tämä on nyt saman toistamista, mutta tarkoitat toisenlaisella autolla vakaata ja balanssissa olevaa autoa kun Perezkin pystyi ottamaan voiton silloin tällöin? Nyt kuitenkin ollaan jo pidempään oltu tilanteessa jossa vakaa auto ei ole mahdollista vaan pitää sietää epäbalanssia ja epäbalanssissa oleva autohan ei ole mikään ajotyyli. Enkä nyt taas viitseisi tuhanteen kertaan linkata Albonin, Wachen ja Neweyn sanomisia Verstappenin epäbalanssin ja ongelmien hanskaamisesta, josta ne erot ovat tulleet.
Esimerkiksi sitä, "painavaa", joka sekin oli rakennettu Maxin ympärille.
Saahan ne tehtyä auton, joka on ihan mitä ne haluaa ja toi on se johon ovat päätyneet, koska Max on heidän avaimensa radan tapahtumiin ja saa kaiken mitä näyttää haluavan.

Ihan normipulliaisen älylläkin sitä saataisiin tasapainoisemmaksi, mutta kuten Bukko aiemmin sanoi, niin hyvin aliohjaavaaksi tehty auto on aliohjaava, eikä sitä oikein muuksi saa ilman, että auto hidastuu ja/tai muuttuu epävakaaksi
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Esimerkiksi sitä, "painavaa", joka sekin oli rakennettu Maxin ympärille.
Saahan ne tehtyä auton, joka on ihan mitä ne haluaa ja toi on se johon ovat päätyneet, koska Max on heidän avaimensa radan tapahtumiin ja saa kaiken mitä näyttää haluavan.

Ihan normipulliaisen älylläkin sitä saataisiin tasapainoisemmaksi, mutta kuten Bukko aiemmin sanoi, niin hyvin aliohjaavaaksi tehty auto on aliohjaava, eikä sitä oikein muuksi saa ilman, että auto hidastuu ja/tai muuttuu epävakaaksi
Jos aikoinaan olisi kuunneltu Gaslya, joka halusi laittaa voittavan auton jousituksen uusiksi ja olisi lähdetty täysin päinvastaiseen konseptiin niin olisiko Red Bullilla nyt enemmän mestaruuksia? Tallit saavat joo tehtyä minkälaisen haluaa, mutta totta kai jokainen talli pyrkii mahdollisimman nopeaan lopputulokseen eikä mitään koululaisten luokkaretkeä jossa kaikilla on kivaa jota Gasly aikoinaan halusi. Onhan se nyt päivänselvää että jos auto voittaa, mutta tallin toisen kuskin mielestä se voittaa väärin niin vaikea siinä on varmasti saada tukea tallissa.

Onko teillä tietoa jostain tallista, joka on tietoisesti pyrkinyt aliohjautuvuuteen? Se kun on asia josta kaikki pyrkivät päästä eroon. Jos Alonso on joskus 20 vuotta sitten menestynyt silloisilla kevyillä autoilla, Michelinin renkailla ja Rellun painopisteellä joka mahdollisti pärjäämisen aliohjautuvulla autolla niin tänä päivänä autot ovat laivoja ja moni asia on muuttunut niistä ajoista. Kuka on edes viimeksi sanonut pitävänsä aliohjautuvasta autosta?
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5056
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Onko teillä tietoa jostain tallista, joka on tietoisesti pyrkinyt aliohjautuvuuteen? Se kun on asia josta kaikki pyrkivät päästä eroon. Jos Alonso on joskus 20 vuotta sitten menestynyt silloisilla kevyillä autoilla, Michelinin renkailla ja Rellun painopisteellä joka mahdollisti pärjäämisen aliohjautuvulla autolla niin tänä päivänä autot ovat laivoja ja moni asia on muuttunut niistä ajoista. Kuka on edes viimeksi sanonut pitävänsä aliohjautuvasta autosta?
Sanoiko Alboni Williamsia aliohjaavaksi Russelin jäljiltä? Lähde forum. Entä miten Mersun balanssi Hamiltonin kultavuosina? Vaikka ukkeli onkin ollut taitava autonhanskaaja, olisko kuitenkin aika perus balanssin miehiä? Sillä Mersulla olisi menestynyt melkein kuka vaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7210
Näitä on erilaisia tyylejä ajaa mutkat, kuten oli Häkällä ja Schumillakin aivan päinvastaiset tyylit, eikä näistä voi sanoa, että mikä on nopeampi tapa ajaa mutka läpi. Riippuu pitkälti auton ominaisuuksista ja radoista.
Hyvä olisi muistaa että nopein aikakierros, ei aina se paras tapa, tyylistä riippumatta kisassa kun puolustetaan sijaa tai haetaan ohituksia. Silloin varsin usein tarvitaan autoa, jota pystyy kääntämään ihan eri linjoille.

Mitä tässä on mestaruuksia otettu viimeisen 20 vuoden aikana, niin autot on olleet herkkiä keulasta ja vakaita nopeissa mutkissa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5279
Hyvä olisi muistaa että nopein aikakierros, ei aina se paras tapa, tyylistä riippumatta kisassa kun puolustetaan sijaa tai haetaan ohituksia. Silloin varsin usein tarvitaan autoa, jota pystyy kääntämään ihan eri linjoille.

Mitä tässä on mestaruuksia otettu viimeisen 20 vuoden aikana, niin autot on olleet herkkiä keulasta ja vakaita nopeissa mutkissa.
Pääsääntöisesti joo. Alonson auto oli iso poikkeus ja taisi Buttonin Brawnikin olla aika lähellä Alon tyylistä tupladiffun takia. Kimillä auto oli suht neutraali.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6389
Max jossain Mersulla tail Ferrarilla olisi pahemmin hukassa kuin Tsunoda nyt.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Sanoiko Alboni Williamsia aliohjaavaksi Russelin jäljiltä? Lähde forum. Entä miten Mersun balanssi Hamiltonin kultavuosina? Vaikka ukkeli onkin ollut taitava autonhanskaaja, olisko kuitenkin aika perus balanssin miehiä? Sillä Mersulla olisi menestynyt melkein kuka vaan.
Albon sanoi Williamsia liian vakaaksi.

Alex Albon also hinted at how Max Verstappen influenced his car set-up at the Williams Racing outfit. The 29-year-old admitted how he tilted the Williams team car to become more edgier in what was aimed at achieving quicker lap times.

“I remember when I first went to Williams, I was like, well, this car is way more stable, but it's not always quick. You're losing lap time in certain corners because it's too stable, let's say. So we kind of pushed it more towards a bit more of an edgier car, and we got more lap time out of it. I feel like I've learned a lot in that process.”
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6757
Hamilton aikoinaan joutunut myös ajamaan hitaita Mclareneita aggressiivisesti ja tanssittamaan perää että auton saa loistamaan.

2013

What is the favourite F1 car you have driven?

"The one I'm driving right now. I have always needed a car with good rear grip. I don't mind if I have to struggle with the front because you can catch that up. But I've always wanted to make sure I have plenty of rear grip and I've rarely had that before. Now, I've finally got a 'rear-ended' car and it's driving into understeer, and you have to work around it with mechanical balance.

"I know people have this impression of me as a driver who likes to dance the rear end out, but that's just the way my cars have been. I'm quite comfortable being on the edge and having to balance it when it looks 'oversteery'.

"That's what I had to do with my aggressive style to get the car as far up as possible. Driving in that way enables me to make that kind of car shine more than it would do if I drove it normally. But I prefer the car like the Mercedes is now."
 
Ylös