Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
On se kun ajattelee, että noihin tehoihin lisäis nykyisen alusta/rengas tekniikan ja nykyisen kaltaisen vaihdelaatikon :eek!::eek!:

Vois olla vikkelä.
No tuskin tuossa onboard pätkässä 80-luvun osilla ajellaan. Pätkä on muistaakseni vuodelta -03. Kyllä siihen alustaankin on varmasti perehdytty.
Wrc ei tuon kyydissä pysyisi hetkeäkään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, tätä menoa :D :rolleyes:

Eilen tuli Top Gearissa jakso, missä The Stig ajoi -72 vuoden Lotuksella, aika pitkälti tällaisella:


Jonkin espanjalaisen radan ympäri aikaan 2:15'16.

Tuo oli siis vertailuaika seuraaville peleille: Audi RS4 V8 muistaakseni 4,2 litrasella koneella, BMW M3 V8 myös 4,2 litrasella sekä Mersun AMG C-luokan kärry jossa oli muistaakseni 6,2 litranen aika pitkälti samantehoinen mylly ku tuossa Lotuksessa.

Bemari oli noista vikkelin ja aika stoppas muistaakseni noin 2:38'9 aikaan. Ja näissä vehkeissä on sentään kaikki mahdolliset apuvälineet.

Jokainen voi tehdä taas tästä omanlaisensa johtopäätökset :D
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Aika uskomaton topikki, tuli viikonloppuna hyppimällä selattua koko aihe läpi.

Tämä "kina" on aika lailla verrattavissa lentävään lehmään tai ufoon. Sen verran uskomattomasta asiasta kuitenkin kyse, että todistuksen taakka on ehdottomasti B-ryhmäläisen nopeutta puolustavilla.
Mikään normaalisti selitettävä asia tai tekninen ominaisuus ei puolla B-ryhmäläisen nopeampaa kierrosaikaa, päin vastoin. Joten vähintään gravitaatiota uhmaavasta tai paranormaalista ilmiöstä täytyy olla kyse, jotta B-ryhmän ralliauto aikalaisensa F1 auton esitetyissä olosuhteissa pystyisi haastamaan.

p.s.Topikin esihistoriassa tuntui olevan ihan todellisia uskomuksia, mutta uusimmat aiheen nostajat taitavat vain trollata.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Heh, tätä menoa :D :rolleyes:

Eilen tuli Top Gearissa jakso, missä The Stig ajoi -72 vuoden Lotuksella, aika pitkälti tällaisella:


Jonkin espanjalaisen radan ympäri aikaan 2:15'16.

Tuo oli siis vertailuaika seuraaville peleille: Audi RS4 V8 muistaakseni 4,2 litrasella koneella, BMW M3 V8 myös 4,2 litrasella sekä Mersun AMG C-luokan kärry jossa oli muistaakseni 6,2 litranen aika pitkälti samantehoinen mylly ku tuossa Lotuksessa.

Bemari oli noista vikkelin ja aika stoppas muistaakseni noin 2:38'9 aikaan. Ja näissä vehkeissä on sentään kaikki mahdolliset apuvälineet.

Jokainen voi tehdä taas tästä omanlaisensa johtopäätökset :D
Vaikka tämä lienee jo ot:n puolta, mutta itseasiassa noi tulokset näyttää mun mielestä ennemminkin tältä(en tiedä testistä muuta kuin mitä itse kerroit tuossa): jos vakiolla kokonaismassaltaan PARIA TONNIA lähentelevällä 5-paikkaisella sedan-perheautolla kierretään rataa noinkin lähelle siipikilpa-auton aikaa, niin se on vähintäänkin hyvin koppiautojen kannalta:doubtful:

Tosta puolet(!!) kevyempi koppiauto, tehoa useita satoja hevosvoimia lisää, huomattavasti tehokkaammat jarrut, slicksit, kilpavoimansiirto, siipien käyttö.. Niin kyllä kuulkaa ne b-ryhmäläiset kulkivat isoa kovaa, asfaltillakin:)
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ota kuitenkin huomioon että näillä autoilla on ikäeroa reilut 30 vuotta. Ja se 30 vuotta vanhempi kärry oli yli 20 sekuntia nopeampi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Tosta puolet(!!) kevyempi koppiauto, tehoa useita satoja hevosvoimia lisää, huomattavasti tehokkaammat jarrut, slicksit, kilpavoimansiirto, siipien käyttö.. Niin kyllä kuulkaa ne b-ryhmäläiset kulkivat isoa kovaa, asfaltillakin:)
Olisivatko ne enää B-ryhmäläisiä. Nehän olisivat enemmänkin formuloita...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Heh, tätä menoa :D :rolleyes:

Eilen tuli Top Gearissa jakso, missä The Stig ajoi -72 vuoden Lotuksella, aika pitkälti tällaisella:


Jonkin espanjalaisen radan ympäri aikaan 2:15'16.

Tuo oli siis vertailuaika seuraaville peleille: Audi RS4 V8 muistaakseni 4,2 litrasella koneella, BMW M3 V8 myös 4,2 litrasella sekä Mersun AMG C-luokan kärry jossa oli muistaakseni 6,2 litranen aika pitkälti samantehoinen mylly ku tuossa Lotuksessa.

Bemari oli noista vikkelin ja aika stoppas muistaakseni noin 2:38'9 aikaan. Ja näissä vehkeissä on sentään kaikki mahdolliset apuvälineet.

Jokainen voi tehdä taas tästä omanlaisensa johtopäätökset
:D

BMW M3 Coupé

Moottori
Sylinteriluku 8
Iskutilavuus ccm 3 999
Iskun pituus / sylinterin halkaisija mm 75,2 / 92,0
Nimellisteho kW kierrosluvulla 1/min 309 (420hv) / 8 300
Suurin vääntö Nm kierrosluvulla 1/min 400 / 3 900
Tehopainosuhde (EU) kg/ hv 3,76 3,94

Suoritusarvot

Huippunopeus (km/h) 250
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h (s) 4,8

Painot kg
Omapaino EU 1 655kg :yuck::yuck: :D:D

http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/mseries/m3coupe/2007/allfacts/engine/technical_data.html


Pieni kertaava tiivistelmä tähän väliin:

Classes in Group B:
displacement Weight Wheel width (front+back)

Normally.....Supercharged...Weight...Wheel width
aspirated....turbocharged................(front + back)

3000 cc ... 2142.8 cc 960 kg ....... 22"
2500 cc ... 1785 cc ... 890 kg ..... 22"
2000 cc ... 1428 cc ... 820 kg ...... 20"

http://www.absoluteastronomy.com/topics/Group_B

Lancia Delta S4 took full advantage of the Group B regulations. It featured a mid-mounted engine and all wheel drive for superior traction and handling. The car's 1759 cc four cylinder engine combined supercharging and turbocharging to reduce turbo lag at low RPM. Officially the car produced 550 horsepower (410 kW). Unofficial figures claimed the S4 could accelerate from 0 to 100 km/h on gravel in just 2.3 seconds.

http://www.absoluteastronomy.com/topics/Lancia_Delta_S4

Sport Quattro S1

The Audi Sport Quattro S1 was introduced at the end of 1984 as an update to the Audi Sport Quattro. The car featured a inline 5-cylinder that displaced and produced an officialy quoted figure of. However, the turbocharger
utilised a recirculating air system, with the aim of keeping the turbo spinning at high speed
, and the actual figure was in excess of at 8000 rpm. In addition to the improved power output, an aggressive aerodynamic kit was added that featured very distinctive wings and spoilers to the front and rear of the car to increase downforce. The weight was lightened to just and now accelerate from 0- in just 3.1 seconds.

Some of the cars were supplied with a "power-shift gearbox", which is said to be a forerunner of today's Direct-Shift Gearbox (DSG) technology.

http://www.absoluteastronomy.com/topics/Audi_Quattro

1986 Audi's new Sport Quattro S1 boasted over 600 hp (450 kW) and a huge snowplow-like front end.

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B#1986

Audi Sport Quattro S1 EVO

General specifications
Country of origin........ Germany
Numbers built............ N/A
Produced from........... 1985 - 1986

Engine Configuration Straight 5
Location................ Front, longitudinally mounted
Displacement.......... 2.11 liter / 128.8 cu in
Bore / Stroke.......... 79.5 mm (3.1 in) / 85.0 mm (3.3 in)
Compression.......... 7.5:1
Valvetrain.............. 2 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed............... Fuel injection
Aspiration.............. KKK Turbo

Drivetrain
Chassis/body kevlar body on steel spaceframe
Suspension (fr/r) McPherson struts, coil springs
Steering rack-and-pinion, power assisted
Brakes vented discs, all-round
Gearbox 6 speed Sequential
Drive Quattro All wheel drive

Dimensions
Weight 1200 kilo / 2645.5 lbs
Length / Width / Height 4240 mm (166.9 in) / 1860 mm (73.2 in) / 1344 mm (52.9 in)
Wheelbase / Track (fr/r) 2224 mm (87.6 in) / 1465 mm (57.7 in) / 1502 mm (59.1 in)

Performance figures
Power 500 bhp / 373 KW @ 7500 rpm
Torque 449 Nm / 331 ft lbs @ 5500 rpm
BHP/Liter 237 bhp / liter
Power to weight 0.42 bhp / kg
0-60 mph 3.6 s


http://www.ultimatecarpage.com/car/610/Audi-Sport-Quattro-S1-EVO.html

Lancia Delta S4 Group B

General specifications
Country of origin Italy
Numbers built 200 (all versions)
Produced from 1985 - 1986

Engine
Configuration Straight 4
Location Mid, longitudinally mounted
Construction aluminum alloy block and head
Displacement 1.759 liter / 107.3 cu in
Bore / Stroke 88.5 mm (3.5 in) / 71.5 mm (2.8 in)
Compression 7.5:1
Valvetrain 4 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed Electronic Fuel injection
Aspiration Supercharger and turbocharger

Drivetrain
Chassis/body composite body panels on tubular steel spaceframe
Front suspension double wishbones, coil springs over hydraulic shock absorbers, anti-roll bar
Rear suspension double wishbones, coil springs, twin hydraulic shock absorbers, anti-roll bar
Steering rack-and-pinion, power assisted
Brakes ventilated discs, all-round
Gearbox ZF 5 speed Manual
Drive All wheel drive

Dimensions
Weight 970 kilo / 2138.5 lbs
Length / Width / Height 3990 mm (157.1 in) / 1880 mm (74 in) / 1400 mm (55.1 in)
Wheelbase / Track (fr/r) 2441 mm (96.1 in) / 1500 mm (59.1 in) / 1520 mm (59.8 in)

Performance figures
Power 480 bhp / 358 KW @ 8400 rpm
Torque 490 Nm / 361 ft lbs @ 5000 rpm
BHP/Liter 273 bhp / liter
Power to weight 0.49 bhp / kg


Audi S1 Rally Group B is the first 4-wheel drive car in the Group B era.
Not the best handling but a fire spitting, tire shredding monster.
Surpassed by the outrageous S1 evolution in 1986.

"Accelerating from 180-200mph is like 30-40mph in a normal road car..." -- Walter Rohrl

Engine: Five cylinder, turbo-charged, 600+ bhp

Transmission: Four wheel drive - 4WD -, six speed

World Champions (Makes): 1982 and 1984

Top Drivers: Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Walter Rohrl, Michele Mouton

Base in: Audi Sport Quattro

Audi S1 0-100 kmh / 0-60 mph: 2.3 sec.

http://www.auto-power-girl.com/specifications/audi/audi_s1_rally_group_b_1981__1989-1216


Peugeot 205 T16 Group B


Peugeot's first Group B car was homologated in early 1984 and was loosely based on the roadgoing Peugeot 205. The 205 T16, so called because of the Turbo and 16 valves cylinder head, resembled the 205 on the outside but that is about where the resemblence stops. The 4 cylinder engine was moved from in front of the driver to right behind him where the rear seats used to be. The drive changed from front wheel to all wheel drive. To cope with different circumstances the amount of power on the front and rear wheels could be altered by the use of a changeble epicyclic gear train.

General specifications
Country of origin France
Numbers built N/A
Produced from 1984 - 1986

Engine
Configuration XU8T Straight 4
Location Mid, transversely mounted
Construction alloy block and head
Displacement 1.775 liter / 108.3 cu in
Bore / Stroke 83.0 mm (3.3 in) / 82.0 mm (3.2 in)
Valvetrain 4 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed Bosch K-Jetronic Fuel injection
Aspiration Garrett Turbo

Drivetrain
Suspension (fr/r) double wishbones, coil springs over dampers
Steering rack-and-pinion
Brakes vented discs, all-round
Gearbox 5 speed Manual
Drive All wheel drive

Dimensions
Weight 910 kilo / 2006.2 lbs
Length / Width / Height 3825 mm (150.6 in) / 1674 mm (65.9 in) / 1353 mm (53.3 in)
Wheelbase / Track (fr/r) 2540 mm (100 in) / 1430 mm (56.3 in) / 1430 mm (56.3 in)

Performance figures
Power 450 bhp / 336 KW @ 8000 rpm
Torque 490 Nm / 361 ft lbs @ 5000 rpm
BHP/Liter 254 bhp / liter
Power to weight 0.49 bhp / kg
0-60 mph 4.5 s
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Olisi kiva tietää minkälaiseen aikaan joku oikeasti radalla nopea urheiluauto pystyisi tuolla radalla. Esim. Gumpert Apollo tai vaikka F430 Scuderia. Antaisi paremman kuvan, mielestäni.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Sitten muistetaas vielä että Toivonen oli ja on Kaikkien Aikojen nopein kuljettaja. Eli hän pystyi Lancialla suoritukseen johon kukaan muu ei pysty.





:D:D:D
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
pendellstockhan vain kuvaili aivan tavallisen beeläisen.


Niin. Itseasiassa paitsi että B-ryhmäläisten villeimmissä viimeisissä kehitysversioissa oli lähes puolet VÄHEMMÄN painoa, niin niissä oli lisäksi noin puolet ENEMMÄN tehoa, joten lienee sanomattakin selvää että vakio BMW perhesedanin aika jää "aika" kauas jos samaa rataa olisi päästetty Toivonen kiertämään täysiverisellä B-ryhmäläisellä.

Kuten olisi jäänyt tuo, edelläkuvatun lailla B-ryhmäläiseen vertautuvan BMW perhesedanin lisäksi myös kyseinen 70-luvun alunF1-auto, jota tuossa testissä ajettiin. Veikkaisin, että vielä se vuoden 1986 F1:nenkin olisi jäänyt, tosin olisi puhuttu vain sekuntien erosta B-ryhmäläisen eduksi.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24283
Sijainti
lappeen Ranta
...
Lancia Delta S4 took full advantage of the Group B regulations. It featured a mid-mounted engine and all wheel drive for superior traction and handling. The car's 1759 cc four cylinder engine combined supercharging and turbocharging to reduce turbo lag at low RPM. Officially the car produced 550 horsepower (410 kW). Unofficial figures claimed the S4 could accelerate from 0 to 100 km/h on gravel in just 2.3 seconds.

http://www.absoluteastronomy.com/topics/Lancia_Delta_S4
...
Joku listahirmu vois kaivella -86 vuoden F1-autojen tehot (vaikka 16 tehokkaimman auton/kahdeksan tehokkaimman tallin). Itseäni hiukan kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon enemmän siinä Lancian B-ryhmäläisessä oli tehoa verrattuna noihin formula ykkösiin (se nyt kuitenkin on vissiin aikalailla perusvaatimus jotta kovempaa päästäisiin radalla, siis kun kyseessä on vuoden 1986 ralliauto vs. saman vuotinen F1-auto).

Tuolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines on seuraavanlaista infoa:
The power range was between 390 hp (290 kW) to 500 hp (370 kW), turbos 500 hp (370 kW) to 900 hp (670 kW) in race, in qualifying up to 1,500 hp (1,120 kW).
Ja ajanjakso on vuodesta 1966 vuoteen 1986 ja listaus aika epämääräinen. Olettaisin että nuo pienemmät teholukemat on 60-luvun puolelta ja isommat myöhemmiltä ajanjaksoilta, mutta vaikea sanoa. Jos tosiaan saisi kasaan vaikka niiden 16 tehokkaimman auton tehot niin voisi verrata tuohon Lancian viralliseen 550 hevosvoimaan ja hiukan heittää arviota Lancian mahdollisuuksista peitota niistä hitain.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jos vakiolla kokonaismassaltaan PARIA TONNIA lähentelevällä 5-paikkaisella sedan-perheautolla kierretään rataa noinkin lähelle siipikilpa-auton aikaa, niin se on vähintäänkin hyvin koppiautojen kannalta:doubtful:
Pieni terminologiatarkennus. "Siipiautolla" (wing car) tarkoitettiin normaalisti maaefektiautoja, jollainen Lotus 72 ei vielä ollut.

Jos vertaa kauden 1975 ja kauden 1985 Silverstonen paaluaikoja, niin F1-autot nopeutuivat tuona aikana 10 sek. Parannus tietysti vaihtelee radoittain, mutta otin Silverstonen siksi, että se oli ensimmäinen löytämäni, jonka profiili ei tuona aikana muuttunut.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Tuosta Top Gearin testistä vielä.

Mitens muuten porukan ainoa nelivetoinen Audi RS4 V8 nöyryytti takavetoisia ilman downforcea eteneviä vastustajiaan?:D

Teho ja paino on identtiset takavetoisen M3:sen kanssa, joten vetotavan vaikutus on helposti arvioitavissa. (1650kg / 420hv).
 

Grandi

Active member
Liittynyt
18.3.2008
Viestit
25
jos tätä on uskominen

Tuo oli siis vertailuaika seuraaville peleille: Audi RS4 V8 muistaakseni 4,2 litrasella koneella, BMW M3 V8 myös 4,2 litrasella sekä Mersun AMG C-luokan kärry jossa oli muistaakseni 6,2 litranen aika pitkälti samantehoinen mylly ku tuossa Lotuksessa.

Bemari oli noista vikkelin ja aika stoppas muistaakseni noin 2:38'9 aika
niin asiahan oli juuri päinvastoin
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Tää on kyllä klassikotoikkien klassikkotoikki :alppu:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tuosta Top Gearin testistä vielä.

Mitens muuten porukan ainoa nelivetoinen Audi RS4 V8 nöyryytti takavetoisia ilman downforcea eteneviä vastustajiaan?:D

Teho ja paino on identtiset takavetoisen M3:sen kanssa, joten vetotavan vaikutus on helposti arvioitavissa. (1650kg / 420hv).
Siis Audihan oli noista hitain. Aika outo käsitys nöyryyttämisestä...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin. Itseasiassa paitsi että B-ryhmäläisten villeimmissä viimeisissä kehitysversioissa oli lähes puolet VÄHEMMÄN painoa, niin niissä oli lisäksi noin puolet ENEMMÄN tehoa, joten lienee sanomattakin selvää että vakio BMW perhesedanin aika jää "aika" kauas jos samaa rataa olisi päästetty Toivonen kiertämään täysiverisellä B-ryhmäläisellä.

Kuten olisi jäänyt tuo, edelläkuvatun lailla B-ryhmäläiseen vertautuvan BMW perhesedanin lisäksi myös kyseinen 70-luvun alunF1-auto, jota tuossa testissä ajettiin. Veikkaisin, että vielä se vuoden 1986 F1:nenkin olisi jäänyt, tosin olisi puhuttu vain sekuntien erosta B-ryhmäläisen eduksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös